Mogelijk goed nieuws voor de purist!
Fans van hardcore-Porsches hebben al een poosje te kampen met een zeurende rechterarm. Sinds de GT3 en GT3 RS alleen nog maar worden geleverd met PDK-bak kunnen de beide handjes aan het stuur blijven, want er hoeft niet meer zelf te worden geroerd. Er zitten echter ook voordelen aan deze techniek, waarvan het toegenomen prestatiepotentieel natuurlijk de belangrijkste pré is.
Toch lijkt Porsche te bezwijken onder de druk van klanten en wordt de komende GT3 naar alle waarschijnlijkheid weer leverbaar met een handmatige versnellingsbak. Eerst volgt overigens nog een handbak-only (en gelimiteerde) 911 R, met GT3-motor. Op de langere termijn wordt diezelfde handbak leverbaar in de reguliere GT3. Het zou daarbij gaan om de zesbak en dus niet om de handmatige transmissie met zeven versnellingen, die in de meer gangbare 911-varianten wordt gebruikt.
We helpen u met hopen.
oranje123456789 zegt
Hoeerrrrr aaah! Eindelijk, weg flippers en autobak ? *artikel ng niet gelezen maar ahjah, ik moet mama vroeg in mn bed.
oranje123456789 zegt
@oranje123456789: van mama en met mama, ot, zelfbeschikking is toch altijd beter …
amgmerc zegt
@oranje123456789: ga jij maar gauw slapen
Dutchdriftking zegt
Lijkt me opzich heel fijn. Al denk ik dat ik zelf toch liever een Cayman GT4 zou willen. Die vind ik zo gaaf!
mcshine zegt
Och ja, voor vinylplaten is er ook weer een markt…
bsxc2 zegt
@mcshine: Handbak heeft niets te maken met tijdsperiode, maar wel met een voorkeur ergens voor hebben.
mcshine zegt
@bsxc2: tuurlijk wel, de oude automaten waren geen alternatief , maar de laatste generatie dubbele koppeling transmissies bieden eigenlijk alleen maar voordelen. Sneller, zuiniger, comfortabeler etc. Vraag de voorstanders van de handgeschakelde bak naar de voordelen en ze komen niet verder dan subjectieve dingen zoals gevoel of beleving… Ik zie dus eigenlijk alleen maar overeenkomsten met de discussie LP vs Digitaal..
robert110 zegt
@mcshine: In mijn ogen bied een automaat alleen maar nadelen, zo’n bak doet nooit wat ik wil; te vroeg schakelen, te laat schaken, schakelen op een moment dat ik dat niet nodig vindt of gewoon helemaal de weg kwijt zijn (Een zware aanhanger achter een zware bus met automaat heuvel op is echt een waar feest). Nee doe mij maar een hand bak, ik hoef er niet meer bij na te denken en er wordt geschakeld wanneer ik dat wil, daarnaast rijd het een stuk rustiger.
mcshine zegt
@robert110: Nou ja “nooit” zal wel niet kloppen maar ik wil best aannemen dat die situatie wel eens voorkomt. Enerzijds kun je met de nieuwe automaten gewoon schakelen met de flippers, anderszijds worden ze steeds slimmer. (GPS gekoppeld aan de bak, dus bijv terugschakelen bij naderen rotonde, 2 versnellingen terug bij volgas). Heb zelf 2 auto’s met DCT, maar ik zie geen nadelen meer, ik zie ze wel in de handgeschakelde leasewagen.
ej20g zegt
@mcshine: vanuit een technisch oogpunt is er natuurlijk geen twijfel over mogelijk dat de moderne DCT’s beter zijn dan de handbakken. Maar ik snap heel goed dat er mensen zijn die bij een (goede en fijne!) handbak zweren, ik ben er daar één van. Het enige nadeel van een handbak is voor mij het feit dat files daardoor extra irritant worden. Maar het plezier van zelf schakelen maakt dat meer dan goed.
Ik kan echter ook begrijpen dat er mensen zijn die liever een moderne automaat hebben, die dingen schakelen zo enorm soepel dat je bijna niet relaxter kunt rijden dan dat en dat is voor veel mensen belangrijker tegenwoordig.
lekbak zegt
@ej20g: klinkt misschien gek, maar voor het dagelijkse verkeer in een comfortabele auto heb ik het liefst een ouderwetse koppelomvormer achter de motor zitten dan een automaat met koppelingen. Op een of andere manier vind ik dat toch nog lekkerder. In een sportieve wagen wil ik juist zelf schakelen.
ej20g zegt
@lekbak: gek genoeg had ik in eerste instantie een lange reactie getypt waarin ik hetzelfde zei. Mijn voorkeur ligt veelal ook bij de (oudere) automaten met koppelomvormer. De rust die in die versnellingsbakken zit is anders, en naar mijn idee fijner, dan die van de moderne automaten met (dubbele) koppeling.
In een sportieve auto schakel ik inderdaad ook liever zelf.
romeoalfa zegt
@mcshine: de meeste “puristen” hier op autoblog zijn 14. Ik heb een handbak gehad en heb nu een auto met een automaat met dubbele koppeling, van mij mag iedere auto wel zo’n bak hebben!
sbelali zegt
@romeoalfa: slaat nergens op wat je zegt. Ik rijd zelf ook veel liever een handbak. Behalve met afstanden boven de 1000km doe dan maar een automaat ja.
dondeboer zegt
@sbelali: juist bij lange afstanden hoef je toch heel weinig te schakelen?
sbelali zegt
@dondeboer: klopt maar op lange afstanden kies ik eerder voor comfort.
p964 zegt
@romeoalfa: die zijn er inderdaad bij ja. Maar dat betekent niet dat alleen die categorie (denkt) te zweren bij een handbak. Ik rijd mede om dat pure gevoel in een klassiek beestje en doordeweeks in een handgeschakelde leasebak, totaal goed voor 55.000 km per jaar.
En voor mij persoonlijk staan de 991 GT3 en RS om die reden al onder de eerdere generaties.
basbasbas zegt
@romeoalfa: haha ik moest lachdn
spykerboy zegt
@mcshine: amen !!!
marc94 zegt
@mcshine: het kiezen van een auto is dan ook een volledig subjectieve beslissing. Je hebt een budget en alles wat daar op volgt in het kopen is persoonlijk. Van kleur tot opties tot transmissie keuze. Dus ik vind je betoog vrij ongegrond. Als je een sportauto koopt interesseren die 10de secondes en 3 liter benzine je niet want je koopt hem voor je EIGEN plezier.
mcshine zegt
@marc94 en anderen: Hoho, begrijp me niet verkeerd, mijn insteek is dan ook niet dat ze de handbak af moeten schaffen, kwestie van vraag en aanbod. Zoals iedereen weet is beleving ook een verkoopargument, en als iemand persé die linkervoet wil gebruiken is dat zijn volste recht. Maar puur vanuit de techniek geredeneerd is er geen reden meer voor.
basbasbas zegt
@mcshine: er zijn maar weinig mensen die hun argumenten zo duidelijk uiteenzetten als jij. Buiten dat ben ik het volledig met je eens. Een handbak gun ik elke purist maar een automaat heeft niet meer de mankementen van weleer.
berlinetta zegt
Die 911 R kan zomaar eens de 911 worden die ik het liefst wil. Nog meer zelfs dan de GTS.
p964 zegt
@berlinetta: hier nog iemand, een GT3 zonder de spoiler waardoor hij minder opvallend is, super!!
nord zegt
En nu nog de achtervleugel er af en dan… Oh wacht weer een nieuw modelletje..
nord zegt
Ik heb hem het liefst zonder de achterspoiler maar met de dubbele koppeling. Hoe noemen we die dan?
911 specialo
gtwillem zegt
Gewoon een standaard 911 is voor mij al meer dan genoeg, alhoewel die 911 R ook veelbelovend is. Wat ik nog wel mis in een overcomplete lineup: de CS. Een 911 met standaard Carrera motor. Zonder luxe als achterbank, navi en al die andere onzin. Op Fuchs velgen. Met een ducktail. Becker radiootje. Handbak, uiteraard. Soepel onderstel. Diff. Gewoon een simple 911 met wat sportieve attributen. Om elke dag gewoon mee te rijden, naar het circuit, en paar ronden te doen en weer terug te rijden.
Rob zegt
@gtwillem:
Die hebben ze toch, de Cayman?
gerjan zegt
Nu nog een mooie 911 maken. Dit model 911 is niet de mooiste. Ik zal nu gaan voor de cayman. En dan liefste de gt4. Is verre weg mooiste porsche mu te koop !!
clarkson zegt
Maar wat wil de purist tegenwoordig? De automaat bakken zijn beter geworden als de handbakken. Het begint nu meer een principe kwestie te worden. Meer dat echte mannen een handbak moeten hebben. En dat automaatbakken voor mietjes zijn, die niet kunnen rijden. Maar is dit wel zo? Ik betwijfel het. Behoorlijk zelfs. Misschien dat er voor mij wel een omslagpunt is berijkt op dit moment. Volgens mij is een flipperbak op dit moment de beste keuze voor een ‘purist’. En een handbak meer voor de fun. Hate me. Maar zo denk ik er over op dit moment.
ej20g zegt
@clarkson: ik denk dat je behoorlijk gelijk hebt. Wil je snel zijn: automaat. Wil je meer plezier hebben en je een stuk meer verbonden voelen met de auto: handbak.
Ik denk dat er ook twee groepen mensen zijn die deze Porsche’s kopen. De ene groep wil zo snel mogelijk zijn op bijvoorbeeld de Nürburgring, de andere groep wil zoveel mogelijk plezier hebben op welk circuit dan ook. Ondanks dat denk ik dat er een fijne lijn is tussen deze twee groepen omdat de GT3 en GT3 RS sowieso erg snel zijn. Ook denk ik dat veel eigenaren snel willen zijn én plezier willen hebben, anders koop je zo’n ding niet. Dan kan ik me voorstellen dat de keuze moeilijk wordt. Eigenlijk lopen die groepen dan eigenlijk aardig in elkaar over.
hoglard zegt
Toch is er een discrepantie tussen een 911 en puristenauto.
Wil de echte purist niet een middenmoter ipv eentje achter de achterwielen?
Is in die zin de Cayman niet een betere ‘puristen-auto’ dan de 911 in beginsel?
Afgezien van ‘heritage’ en de vele raceoverwinningen van de 911 afgelopen decennia.
Of is de handbak een verlangen naar het verleden, niet zozeer dat alles beter is maar wel fijner, mooier en esthetischer zoals vele dingen in het verleden?
HZW zegt
http://2.bp.blogspot.com/-venwt3G_ILk/Vh5-q1jFcUI/AAAAAAAAM2I/7zItpMJm5do/s1600/Porsche-911-R-1.jpg
insomnia zegt
o/ :D
insomnia zegt
@insomnia: o/
freshlife zegt
Mijn pa is van een 520d handbak naat een 420d GC automaat gegaan, maar hij vindt het maar niks. Hij is totaal geen auto liefhebber, maar vergelijkt het met zo’n speelgoed opwindauto’tje. Snap het wel, het gevoel van handbak waarbij je lekker koppel vanuit onderin de toeren doortrekt, ipv een automaat die bij een beetje doorrijden elke keer een verzetje teruggaat. Denk dat dit gevoel voor de meeste auto’s wel geldt
baske zegt
@freshlife: dit type auto’s leent zich naar mijn idee perfect voor een automaat. Dat icm het koppel van de dieselmotor. Beide zijn meer autobahncruisers.
hollow zegt
@freshlife: dat heb je met een lichte diesel. Ik rijd een gekietelde F30 330d met de ZF8 en dat is a match made in heaven. Ik zou nooit nog een handbak willen. Totaal niet efficiënt.
sten911 zegt
Ook zonder handbak bezorgt een gt3 (rs) veel beleving. Denk dat veel mensen helemaal geen handbak meer willen nadat ze erin hebben gereden (behalve Chris Harris)
aikon1694 zegt
Formule 1 coureurs willen ook allemaal een handbak omdat die beter zijn…
(begreep van een andere coureur dat hij weer liever een echt paard ervoor had ipv een benzine motor)