De nieuwe 911 GT Street R is niet echt subtiel. Maar dat was blijkbaar ook niet de bedoeling.
Tijdens de rijtest van de Porsche 992 Turbo S hebben we @Wouter niet horen zeggen dat het wel sneller mocht. Qua snelheid, wegligging en remmen is de Turbo S zo ongeveer perfect. Koppel dat aan een ideale Alltagstauglichkeit en je hebt misschien wel de perfecte sportauto voor alle omstandigheden. Op de Nordschleife, op de dragstrip, op de Autobahn, op de P.C. Hooft of op de parking van het trainingskamp in Zeist: de 911 Turbo komt altijd tot zijn recht.
Mochten op de genoemde locaties al te veel 911 Turbo’s zijn, niet getreurd. De 992 GT Street R van TechArt heeft namelijk meer van alles én is een stuk zeldzamer. De GT Street is al jarenlang een begrip bij TechArt. Het gaat in alle gevallen om een 911 Turbo, die op heel veel punten is aangepast. Het is niet zomaar een chipje en verlagen, maar een complete makeover.
TechArt GT Street R
Zo is de bodykit van de 911 GT Street R behoorlijk opvallend. Niet een subtiel lipje en spoilertje, maar een complete kit die ervoor zorgt dat je altijd goed opvalt. Dat niet alleen, volgens TechArt heeft de kit ook daadwerkelijk een functie. Zo zorgt het ervoor dat de lift bij 140 km/u op de vooras vermindert met 45%. Maar er is meer! Ook de luchtgeleiding naar de intercooler is namelijk verbeterd. Daarnaast is de downforce op de achteras toegenomen.
De TechArt GT Street R heeft mede dankzij de bodykit wel wat weg van de GT-producten van Porsche. Denk aan de gaten in de carbon voorklep, extra flaps en de luchtgaten in de wielkasten. Uiteraard roept die enorme spoiler ook ‘GT’-gevoelens op.
Natuurlijk is er ook een setje velgen. Tegenwoordig monteert Porsche zelf al monsterlijk grote wielen, dus daar gaat de TechArt GT Street R niet overheen. Voor is de diameter 20″, achter maar liefst 21″. Deze gesmede velgen zijn wel erg licht en voorzien van ‘Aerodiscs’ om de remmen te koelen. Je kan kiezen uit twee soorten verlagingssets. De verlagingsveren zijn de meest eenvoudige upgrade, maar een complete (en uitvoerig verstelbare) schroefset is ook mogelijk. In beide gevallen kun je de auto zo’n 25 millimeter verlagen.
Motor
Dan het belangrijkste onderdeel en dat is natuurlijk de motor. Al die visuele upgrades beloven meer potentieel. Welnu, er ís meer potentieel. Dankzij nieuwe software, nieuwe uitlaten en verbeterde turbo’s stijgt het vermogen naar 800 pk. Dan maakt het niet uit of je een Turbo (600 pk) of Turbo S (650 pk) meeneemt, in beide gevallen wordt het 800 pk en 950 Nm. Mocht je dit véél te veel vinden, je kan de turbo-upgrade ook overslaan. Dan is het resultaat 710 pk en 900 Nm.
Ten slotte het interieur van de TechArt GT Street R. Je kan twee kanten op. In dit geval is men gegaan voor over-the-top kitsch. We zien een ruitjespatroon in de stoelen, stoelwangen, op het stuur én op het dashboard. Het voornamelijk een showcase om te zien wat er allemaal mogelijk is. TechArt maakt de meeste onderdelen met de hand in het eigen atelier. Een andere kant is het ‘ClubSport’-pakket met racekuipen, vierpuntsgordels, rolkooi en brandblusser.
Mocht je dit apparaat willen samenstellen op deze regenachtige vrijdag, dan kan dat! De TechArt GT Street R-configurator is namelijk live. Mocht je interesse hebben: er worden slechts 87 exemplaren van gebouwd. De conversiekosten starten bij 79.000 euro. Een 992 Turbo zul je zelf mee moeten nemen.
Charles Taycan 4S zegt
Heel apart ! Vind de standaard 911 Turbo S toch fraaier.👌
kennone zegt
@Charles Taycan 4S: eens, maar een uitlaat upgrade kan geen kwaad. Wat een stofzuiger is die Turbo zeg
Charles Taycan 4S zegt
Ja, ok! Dat kan wel!👍
poursuivant zegt
Het zal allemaal theoretisch nog wel een toefje beter zijn, maar ik vermoed dat ik dat er niet uit ga halen op de weg. Dus dat uiterlijke vertoon mogen ze van mij houden. Nou vooruit, doe die extra paarden dan maar wel. Maar liever zie ik een 911 GT3 Touring.
sportabgasanlage zegt
Over smaak valt niet te twisten, maar persoonlijk vind ik die enorme picnknicktafel achterop echt niet op aan te gluren. Op een circuit heeft dat zeker praktisch nut, maar ik betwijfel of de gemiddelde koper ooit op een circuit komt.
Nee. Doe mij dan maar de GT3 Touring. Veel meer klasse.
petroldrinker zegt
Gaaf, altijd bruut gevonden die gt streets, kijk hier liever naar dan de stock versies, die zijn kwa styling te “gewoon” voor mij persoonlijk
lluq zegt
Succes met de verkoop, 87 van die lelijke dingen slijten word nog een hele opgave…
kniesoor zegt
Een standaard Turbo S volstaat, deze TechArt is mij teveel van het goede.
mustang750supersnake zegt
vind bij dit model die ‘heupen’ maar niks….maargoed wie ben ik ook😝