Er bestaat niet zoiets als ’te veel variaties op één thema’. Daarom is er een Porsche 911 Carrera Panamericana.
Nog voordat de facelift van de Porsche 911 eraan komt, lanceert Porsche nog even snel een paar modellen. De 911 GT3 RS is net gelanceerd, gisteren is de 911 Carrera T onthuld en vandaag is het de beurt aan de Porsche 911 Carrera Panamericana.
Dat is een speciale editie om de 70 jarige verjaardag te vieren van een belangrijk feit. Toen deed er namelijk een Porsche 356S Cabriolet mee aan de Carrera Panamericana. Reden voldoende voor Porsche Latin America & Mexico om eens even groots uit te pakken.
De basis van de Carrera Panamericana is de 911 Carrera S Cabriolet. De auto is gespoten in Gentiaanblauw. Net als de auto in 1952 zijn de velgen in kleur meegespoten met een grijze binnenzijde. De velgen zijn voor 20 inch en achter meten ze 21 inch.
Boxster dak
Het is een Carrera S, maar de remmen zijn zwart uitgevoerd (dat is normaal gesproken rood). Ook is er een witte ronde cirkel met daarin het nummer ’11’. Leuk detail: de verticale spijlen op de motorkap zijn in het wit gespoten, wederom net als de 356 van weleer.
Het meest bijzondere is het dak, aldus Porsche. Deze is namelijk ‘Graffity Grey’. Die kleur is niet leverbaar voor de 911, maar wel voor de 718 Boxster Spyder. Ze hebben het materiaal gebruikt voor de 911 Carrera Panamericana. Het is dus wel degelijk een uniek model. Sommige kenmerken – zoals Gentiaanblauw – zijn gewoon voor de 911 te bestellen.
Het interieur is natuurlijk ook afwijkend met Krijt-kleurig leder, zwarte stiksels en zwarte piping. In de hoofdsteunen geen Porsche-logo’s, maar ‘La Carrera Panamericana’. Ook zijn er wat speciale badges om jou eraan te herinneren dat je in een heel speciale 911 rijdt.
Basis 911 Carrera Panamericana
In technisch opzicht is de 911 Carrera Panamericana niet extreem zeldzaam of speciaal, overigens. Het is een Carrera S Cabrio. De 3.0 zescilinder boxer heeft 450 pk bij 6.500 toeren en 530 Nm bij 2.300 toeren.
De transmissie is een achttraps PDK-automaat met dubbele koppeling, die alle krachten naar de achterwielen stuurt. Daarmee sprint de 1.560 Kg zware sportkever in 3,9 seconden naar de maximale snelheid in Nederland en haalt ‘ie een topsnelheid van 306 km/u.
Kopen? Dat is niet mogelijk voor stervelingen. De auto wordt geveild en de opbrengst gaat naar een goed doel.
Meer lezen? Dit zijn 16 Porsche’s 992 op Nederlands kenteken!
mashell zegt
Ze hadden verticale spijltjes in de grille moeten doen, nu moet je weer bij Aliexpres lopen bestellen.
peter_akerboom zegt
Erg mooi samengesteld!
Zou deze graag rijden met een handbak.
flyerbunch zegt
Nice! Het is een one-off zoals de Sally Porsche die naar de veiling ging dus.. jammer. Zie ook geen foto met 992 gesloten grijze dak.
Flatsix zegt
Hoezo one-off? Volgens mij gaat ie in gewoon in productie.
drtim zegt
Zeker bestaat er zoiets als teveel variaties op één thema.. wat dacht je van 4 GP’s in het midden oosten 😉
mashell zegt
Hmm. Op één van de “foto’s” staat er geen Bosch op de meest rechter garagedeur.
sportabgasanlage zegt
Je wil beweren dat deze foto’s niet echt zijn maar gephotoshopt, of erger nog, helemaal met de computer gemaakt?
SNEL BEL DE POLITIE!!!
Flatsix zegt
Oog voor detail! Nice.
sportabgasanlage zegt
Van 0 naar 130 in 3,9 seconden? Netjes (nee, 100 is niet onze maximumsnelheid. Dat is nog steeds 130 al geldt die alleen na 19:00 op aangewezen wegen).
Mooie uitvoering, al mogen ze die witte ronde sticker en de gekleurde velgen lekker weglaten.
Turbo S zegt
Fraaie exterieur kleur. Maar wie wil er nu rondrijden met die 11 en de Mexicaanse vlag op de deur? Helemaal te zwijgen van die blauwe velgen.
sportabgasanlage zegt
Mexicanen?
Turbo S zegt
Zou jij een Nederlandse vlag op je deur willen?
herve11f zegt
Boring