Een uitgesproken auto nog meer spinazie geven tot een ultiem opgepompte vierwieler.
De Joel Beukers onder de plug-in hybride SUV’s heeft nog meer poedertjes tot zich genomen. De Duitse tuner Manhart heeft voor de tweede keer de BMW XM van een make-over voorzien. De meest uitgesproken SUV van het moment had het niet echt nodig, maar daar dachten ze bij Manhart toch echt anders over.
Manhart doet nog een keer BMW XM
De S68 twin-turbo 4.4 liter grote V8 werd op de pijnbank gelegd en schopt het nu tot 900 pk en 1200 Nm aan koppel. Daarnaast voorziet Manhart deze BMW XM van nóg grotere wielen, namelijk gouden jetsers met maatje 24 inch. De velgen staan op rubber waar een trekker jaloers op mag zijn. Namelijk 295/30 voor en 355/25 achter.
De flamboyante SUV van BMW M heeft naast gouden velgen nog enkele gouden details als typische touch van Manhart. Daarnaast verlaagde de tuner de auto met verlagingsveren van H&R. De tuning is compleet met een uitlaastsysteem van Akrapovic, waarmee de Manhart BMW XM zich manifesteert als een echte Gelada.
Het is bijna niet te zien op deze zwart gouden unit, maar zowel de voorspoiler als de diffuser aan de achterzijde zijn gemaakt van carbon. Delen van de motorkap, grille en achterspoiler zijn ook gemaakt van het lichtgewicht materiaal. Het carbon komt tevens terug in het interieur. Een miserabele poging het gewicht enigszins te drukken, natuurlijk weegt het geheel alsnog veel meer dan 2.500 kg.
Kijken naar een BMW XM is als die ene slechte film in de bioscoop bezoeken omdat je toch al een abonnement hebt lopen. Pas bij het verlaten van je gezichtsveld besef je waar jij je pupillen aan hebt blootgesteld. Dat gevoel komt een beetje naar boven bij het zien van de foto’s van de Manhart BMW XM.
Wie toch gecharmeerd is geraakt van de aanpassingen aan deze koolhydraat arme plug-in hybride mag aankloppen bij Manhart, ze verzieken je BMW XM graag verder.
Hawkeye72 zegt
Het is en blijft een lelijk (maar bruut) ding. Moet zeggen dat de velgen niet eens zo verkeerd staan, misschien alleen niet in goud.
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem er echt enorm van opknappen. Subtiele verlaging en wielen die de wielkasten goed vullen doen een hoop. Maar als je daar 24 inch voor nodig hebt dan is er wel wat mis met de auto…
Motomoto zegt
Gek genoeg vind ik dit beter te pruimen dan een originele. Op een of andere manier verwacht je dit op een getunede Manhart (en is het dus ok).
sanderkomnogeensergens zegt
Is niet alles van BMW op dit moment schrikken?
Bert zegt
En dan te bedenken dat onder een beetje vrachtwagen maar 22,5 inch ligt.
Iets minder Pk’s, beetje meer koppel en dan een vangmuilkoppeling trekhaak erop en elke aanhangwagen kan erachter
Robert zegt
Een SUV verlagen… werkelijk, hopeloos.
mb123 zegt
Krijg je hier een zak bij met 2 gaten voor over je hoofd? Hier wil ik echt niet in gezien worden, Heel wat jaren BMW gereden maar wat ze nu allemaal maken de laatste jaren…..walgelijk! Dit is voor voetballers, drugsdealers en ramkraken.
Hawkeye72 zegt
Gelukkig heb je een duidelijke mening.
harrie zegt
Of een zak over de hele BMW.
Scheelt de toevallige omstander weer oog-aids.
petroldrinker zegt
Die is echt ENORM opgeknapt van dit setje, van een lelijke container, maar best prima te pruimen
potjak zegt
Ik ben niet zo van die tuningkits e.d. maar ik vind dit echt heel gaaf. Deze wil ik wel :-)
deduitsedrie zegt
Wat is het met de overdaad aan XM berichten te laatste tijd? Is BMW aan een marketing offensief bezig?
PunicaOase zegt
Doet em goed. I.p.v. goudkleurig liever lichtgrijze velgen en een cognac interieur en dan is het best een brute bak :-)
tenaci zegt
Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen van iets dat bij zo’n foute tunert als Manhart vandaan komt, maar: hij is er wel van opgeknapt!
flatoutmarten zegt
Holy f*ck, ik dacht dat ze de voorkant hadden bewerkt met een hamer! 😱