Dit zijn 9 redenen waarom Leclerc de Nederlandse GP wint!
Ondanks dat iedereen de Nederlander Max Verstappen als torenhoge favoriet ziet, denken wij dat Charles Leclerc wel kans maakt op de overwinning.
De Grand Prix van Nederland zal aankomend weekend gereden worden. Heel Nederland is in de ban van dit evenement. Alle F1-websites, programmamakers, nieuwsmakers: allemaal zijn ze aanwezig op de Grand Prix. Heel erg tof natuurlijk. Maar er is maar één reden dat deze gekte er is: Max Verstappen.
Nu is de coureur ook een sensatie. Speciaal voor hem is er überhaupt een Nederlandse Grand Prix. De tribunes zullen vol staan en iedereen zal afstemmen op de GP. Je kan de race zelfs bekijken op de NOS!
En daarom gooien wij heel recalcitrant de knuppel in het hoenderhok: Charles Leclerc zal de Nederlandse GP gaan winnen. Dat is natuurlijk niet iets dat past bij een goed nieuws show. Wij Nederlanders kijken natuurlijk wel graag naar sporten waar de kans op winst aanwezig is. Tot 2016 keek slechts een handjevol mensen Formule 1.
Leclerc wint Nederlandse GP!
Uiteraard is het niet enkel om de successupporter te beroven van een pre- en post-race feest. Nee, wij zijn er even in gedoken en kwamen tot de conclusie dat juist dit weekend weleens het weekend van Charles Leclerc kan gaan worden. Sterker nog, wij vonden 9 redenen waarom Leclerc de Nederlandse GP wint dit weekend!
De achterstand van Charles Leclerc is ernstig geflatteerd
Als er iemand pech heeft gehad dit seizoen, dan is het Charles Leclerc wel. Er zijn drie dingen die geregeld misgaan. Ten eerste is de betrouwbaarheid van de Ferrari SF-75 niet denderend. Zo viel hij tweemaal uit met motorproblemen (terwijl hij zich in een erg sterke positie bevond).
Ook zijn team maakt de nodige fouten, met name qua strategie slaan ze de plank geregeld mis, ook dit heeft voor veel puntenverlies gezorgd. Tenslotte, wellicht ter compensatie van de eerste twee issues, heeft Leclerc ook de nodige foutjes gemaakt. Die op Imola en met name op Paul Ricard waren het duurst. Red Bull presteert constanter, maar op een goede dag is de Ferrari minimaal net zo snel.
Spa-Francorchamps paste perfect bij de Red Bull
Het lijkt erop dat Spa-Francorchamps een perfecte match is voor de RB18. De Red Bulls vlogen over het circuit heen alsof de andere coureurs in een Formule 2-auto reden. De Red Bulls combineren een hoge topsnelheid met uitstekende downforce in de bochten.
Meestal is er een ‘trade-off’, waardoor je een compromis moet sluiten. Maar daar was niets van te merken. Waar andere teams enorm aan het stoeien waren, ging de Red Bull als op rails. Kijk maar naar de prestaties van Sergio Pérez. Het hele seizoen heeft ‘ie moeite om het podium te halen en bij de GP van België 2022 stond ‘ie met minimale moeite en een enorme poepstart op P2. Dus logisch dat Charles daar niet won.
Charles Leclerc is getergd
Coureurs zijn natuurlijk ook een beetje trotse mensen. Leclerc natuurlijk ook. De strijd om de titel heeft hij al omschreven als ‘extreem moeilijk’. Maar ondanks dat de titel erg lastig is, zal hij vast nog de nodige races willen winnen. En wat werkt beter dan winnen in de achtertuin van je grote rivaal voor zijn eigen publiek?
Ferrari en Zandvoort lijkt een supermatch te zijn
Als we kijken naar de circuits waar Ferrari goed uit de verf kwam, zijn dat banen als Spanje, Monaco en Frankrijk. Daar haalde hij nauwelijks punten door falen van hem en het team, maar de Ferrari was er wel erg snel. De relatief lage snelheid en enorme downforce die je nodig hebt in Zandvoort, past precies bij de Ferrari SF-75.
Sainz is beter dan Pérez
Ondanks dat Pérez Verstappen enkele malen geholpen heeft dit weekend, heeft Ferrari een betere tweede rijder aan Carlos Sainz. Het gat tussen Sainz en Leclerc is kleiner dan dat tussen Verstappen en Perez. Als Leclerc de race leidt, zit Sainz er nooit ver achter. Een mooie buffer voor Leclerc.
Kwalificatie
De Ferrari SF-75 is een kwalificatiebeest. Al zeven maal pakte Leclerc pole position dit seizoen, tegen vier keer voor Verstappen. Op Zandvoort is de startpositie vrij belangrijk, want inhalen is iets lastiger dan op Spa.
De Ferrari is ietsje lichter
Zandvoort is een ander type baan met lagere snelheden. Een laag gewicht betaalt zich hier beter uit. Volgens de laatste calculaties is de Red Bull alsnog 10-15 kilogram zwaarder dan de Ferrari. Daarmee heeft Ferrari alvast de eerste 0,3 tienden (schatting) in de zak.
Statistisch gezien moet het een keer fout gaan voor Verstappen
Dit bedoelen we niet zo onaardig als het klinkt. Verstappen gaf op Spa een masterclass autoraces en haalt constant het maximale eruit. Dat was aan het begin van het seizoen niet anders. De mogelijkheid bestaat altijd dat het misgaat. Ook Vettel en Schumacher vielen nog weleens een race uit.
De banden passen bij Ferrari
Ook de banden zijn helemaal in het voordeel van Ferrari. Dit weekend rijdt men namelijk met de hardste van de drie mogelijke compounds: C1 is Hard (wit), C2 is Medium (geel) en C3 is Soft (rood). In Bahrein (winst Ferrari), Spanje (winst Red Bull, door Ferrari die in leiding uitviel), Groot-Brittanië (winst Ferrari) gebruikt Pirelli ook deze banden. Dit terwijl Red Bull overwegend beter uit de verf komt op de zachtere banden.
Kortom, 9 redenen waarom Ferrari weleens de verrassing kan zijn van dit weekend en Leclerc de Nederlandse GP wint!. Mocht Verstappen dan toch zegevieren, dan heeft ‘ie een meesterlijke prestatie geleverd! Wie denk jij dat gaat winnen en waarom? Laat het weten in de comments!
rollingstoned zegt
Max is ook 2x uitgevallen door mechanische pech, dus de eerste reden kun je sowieso al wegstrepen.
Turbo S zegt
Leclerc reed wel steeds aan de leiding terwijl Max dat op die 2 momenten niet deed. Dan scheelt het toch net wat meer punten.
rollingstoned zegt
Dat is toch helemaal niet relevant voor de stelling dat “de achterstand van Charles Leclerc is ernstig geflatteerd” is?
Ook Max en andere coureurs hadden veel meer punten kunnen hebben omdat ze waren uitgevallen in een positie reden waar ze dik punten zouden scoren.
Maar goed. Als, als, als….
Leclerc is een heel snelle coureur die (helaas) zélf nog veel te veel onnodige fouten maakt, naast dat Ferrari ook zelf de boel steeds weet te verstieren door hun ‘geniale’ strategie…
Johanneke zegt
Als ie niet was uitgevallen had ie nog eens 50 punten meer gehad. Dan was ie al kampioen. Bij wijze van.
autogeak zegt
Jullie hebben fantasieën verkeerd gespeld
marinepower zegt
Twee keer gele band? Voor zowel medium als zacht?
rollingstoned zegt
“Question?”
supertjeduc zegt
Laatste reden , het gaat regenen dus banden niet van groot belang
Dat het een keer statistisch mis moet gaan , zou net zo goed over 3 races kunnen
Max was snelste in de midden sector op Spa dus dat van die bochten is ook twijfel achtig
Dat getergd van klerk loopt nog al eens slecht af want overdriven
Als Max kwaad is wint hij de laatste jaren meestal
Johanneke zegt
Max was op Spa in iedere sector het snelst. Bizar.
wokkelz zegt
Tot 2016 was er ook 0 aandacht voor F1 door autoblog.
willeme zegt
@wokkelz: nee hoor, elke race werd daarvoor ook behandeld. En ja, ook voor 2015 (toen Verstappen begon bij Toro Rosso) ;-)
E34M5Touring zegt
Ik voorspel dat Ferrari tot rondje 40/50 1-2 ligt. Dan komt het Ferrari Strategie Team uit de coffeeshop terug en besluiten dat ze Sainz naar binnen halen voor een nieuw racepak en verse ventieldoppen en word LeClerc naar binnen gehaald voor full wets en nieuwe bougies. Dan wachten ze tot Alonso er voorbij is en sturen ze hem met 240km/h door de pitsstraat om hem vervolgens de Medical Car te laten rammen. Sainz is dan terug van t omkleden en die moet dan voor Binotto een McFlurry scoren…
bierbuik zegt
Dat zou wel een mooie race worden, laat maar komen!
Dutchdriftking zegt
+100
leeno zegt
Heerlijk +200
thearchitect zegt
Het ontbreken van resultaten van Leclerc èn Ferrari ontkrachten nagenoeg elk argument, want in verschillende combinaties zijn ze allemaal van toepassing geweest op de vorige races.
Ik denk dat Leclerc in ieder geval NIET wint, want hij staat onder druk. Charles presteert niet onder druk.
991gt3rs zegt
Wat een kul artikel zeg, schrijf dan niks. Onderbouw iets met feiten. Elke reden kan makkelijk ontkracht worden of is dit een artikel waar je juist dit soort reacties wilt uitlokken?
mashell zegt
Het lijkt er op dat je het door hebt. Hier is een knuppel in het hoenderhok gegooid…
sportevo zegt
De enige reden dat dit artikel er staat is vanwege de op 2 na laatste zin. Het kan toch niet zo zijn dat er gezegd gaat worden dat Verstappen alleen maar wint omdat hij in de beste auto van het veld rijdt.
dijan zegt
sportevo ; Neen natuurlijk niet ,dat mag alleen gezegd worden als het om Lewis gaat.
flutterby zegt
Lol, hoe onderbouw je een voorspelling met feiten?
beetec zegt
De Hungaroring is het meest vergelijkbaar met Zandvoort en daar was Max Q1 en Q2 de snelste als ik me goed herinner. Door motorproblemen in Q3 als 10e gestart en toch winnen. Ik denk niet dat het verschil zo groot zal zijn als op Spa maar RedBull zal de snelste zijn denk ik.
Henkie zegt
Is wel omdat de banden zich anders gedroegen dan wat men dacht. Het zelfde gebeurde in Oostenrijk waarbij Leclerc de winst pakte.
Neuf-Trois zegt
Dit lijkt meer op een artikel om reacties los te weken dan dat het op feiten gebaseerd is.
Naast alle reacties hierboven was het ook nog eens zo dat Red Bull op Spa het grootste verschil maakte in sector 2, laat dat nou net het bochtige gedeelte zijn.
Daarnaast is de drs zone op het rechte stuk verlengd wat in het voordeel is van Verstappen mocht Ferrari de qualificatie winnen.
Denk dan ook dat Verstappen zondag ‘gewoon’ gaat winnen als er niks geks gebeurt.
Een bak regen zou het wel een stuk onvoorspelbaarder maken, maar dan nog is CL in mijn ogen niet de favoriet, juist niet zelfs.
pignon zegt
Jeetje. mensen gaan er ook nog serieus op in
Hubert zegt
En één reden waarom hij niet gaat winnen : Max doet mee.
mashell zegt
Ik geloof er geen bal van maar omwille van een spannend seizoen en mijn voorkeur voor rood hoop ik dat het klopt.
grandmasterb zegt
Verstappen heeft veel vaker op Zandvoort gereden dan Leclerc, dat geeft hem al een flinke voorsprong.
Towel986 zegt
Zolang de Max “fans” niet kinderachtig Leclerc of Hamilton uitjoelen wanneer ze goed presteren of juichen als ze uitvallen vind ik alles prima.
pomoek zegt
Door Britse en Italiaanse fans wordt al volop gespeculeerd over de legaliteit van de RB18 in Spa. Waar iedereen, nu ja vooral Russell, verwachtte dat de Ferrari’s en RB’s snelheid zouden inleveren na de laatste TD gebeurde dat, wat de RB’s aangaat, duidelijk niet.
Dus mocht de RB boys daadwerkelijk iets hebben gedaan wat niet helemaal in de haak is, dan zou ik als ik Horner was de motoren voor de wedstrijd in Zandvoort een tandje dichtschroeven om zo de opgetrokken wenkbrauwen weer te laten zakken.
rijnounsdoor zegt
Quali in de regen, Max op pole, Russell twee, Hamilton drie. Dan wordt het voor Ferrari lastig op zondag.
osmo zegt
Werd dat vorig jaar niet van Hamilton gezegd? En wat was de uitslag?
flyerbunch zegt
Statisch gezien is Zandvoort meer een Ferrari track, maar RB heeft laten zien op Spa dat ze in de trage bochten nu ook competitief zijn. Yes what goes up, must come down.. We zullen wel zien met als die ‘wat als’ verhalen. Het zou wisselvallig weer worden, maar Max heeft het momentum mee en laat hij deze ook maar winnen!
SanderB zegt
Op basis van de prestaties voor de zomerstop zou ik persoonlijk mijn geld op Hamilton zetten voor de overwinning.
De racepace van mercedes was in Hongarije de beste en de baan is redelijk vergelijkbaar. Echter na Spa zou het raar zijn om Max niet als favoriet te zien.
cbsevenfifty zegt
“Statistisch gezien moet het een keer fout gaan voor Verstappen”
Eeuh neen, statistisch gezien heb je elke race even veel kans dat het fout gaat.