Het is helaas ook een ‘In Memoriam’ voor de twaalfilcinder vierzits Ferrari Gran Turismo.
Binnenkort is het zover. Dan staat de Ferrari Purosangue op Instagram. Het is een van de meest controversiële Ferrari’s in jaren. In principe is een SUV voor veel merken een noodzakelijk goed. We snappen het allemaal. Er is nu enorm veel vraag naar uiterst prijzige SUV’s met prestigieuze badges. In het geval van de Aston Martin DBX kunnen we het zelfs begrijpen. Dat merk heeft een crossover nodig om te kunnen overleven.
Geen SUV nodig
Een merk dat geen SUV nodig had om voort te kunnen bestaan, Ferrari. Het bedrijfs is er in gespecialiseerd om per auto zeer veel winst te maken. Van de 10.000 exemplaren die per jaar verkocht worden, is er geen eentje waar Ferrari op moet toeleggen. Het merk doet het dan ook uitstekend. Wat dat betreft is het vrij onbegrijpelijk dat het meest pure merk van Europa komt met een crossover. Als terreinwagen zal het niet veel voorstellen en als Italiaanse volbloed ook niet. Maar hey: we waren ook vol scepsis bij de inmiddels volledig geaccepteerde Porsche Cayenne.
Pure bloedlijn
Het enige wat echt dwars zit bij ons: de pure bloedlijn die Ferrari heeft op gegeven. Met bloedlijn bedoelen we uiteraard modellijn. Kijk, bij Ferrari zijn er diverse lijnen. Sinds de 308 is er een lijn met sportwagens met middenmotor. De meest bekende is wellicht die van de twaalfcilinder tweezits coupé’s.
Twaalfcilinder vierzits Ferrari GT’s
Sinds kort zijn er ook modellen met V8 voorin (Portofino, Roma). Maar we focussen ons vandaag even op de traditionele Ferrari. De Ferrari voor de heer op stand. Het gaat natuurlijk om de twaalfcilinder vierzitters. De GT’s met enorme motor. De reisauto’s van Ferrari. Het is deze lijn die is komen te vervallen met het uit productie nemen van de Ferrari GTC4 Lusso en het is deze lijn van volbloed Ferrari’s die plaats gaat maken voor een Jeep Grand Cherokee met Ferrari-badge.
Ferrari 250 GT 2+2 (250 GT/E)
Periode: 1963
Exemplaren: 957
Het begon allemaal in 1963 met de twaalfcilinder vierzits Ferrari’s, op grote schaal althans. Uiteraard is het grote verschil tussen de 250 GT/E met de gewone GT, dat er een achterbankje was. Het mooie was dat Ferrari veel verder ging dat dat. De auto was meer afgesteld op lange ritten maken dan circuitprestaties. Ook was het interieur ruimer en comfortabeler. Maar maak niet de fout door te denken dat het geen Ferrari was. De koets kwam van Pininfarina en voorin lag een Colombo-V12 met 240 pk. Er zijn 3 series van de Ferrari 250 GT 2+2:
Ferrari 250 GT 2+2 Coupé Serie 1
Periode: 1960
Aantal exemplaren: 300
Er zijn drie series van de 250 GT 2+2 (GT/E in de volksmond). Ondanks dat ze een stuk ruimer zijn en ruimte bieden aan vier personen, zijn het geen MPV’s of sedans. Ook niet qua karakter. Voor een Ferrari was de auto destijds heel erg geciviliseerd, maar de Italianen wisten snel het comfort en luxeniveau te verhogen naar een niveau dat paste bij de wensen van de rijke en verwende klanten. Ten opzichte van het prototype heeft de Series 1 het knipperlicht aan de voorkant van het zijscherm.
Ferrari 250 GT 2+2 Coupé Serie 2 ’61
Periode: 1961 – 1962
Aantal exemplaren: 348
Ferrari had met de 250 GT 2+2 een winnaar in huis. De auto was niet alleen populair, maar er viel ook voldoende aan te verdienen. Volgens de productmix dus een zuivere ‘cashcow’. De verschillen tussen de modellen is zeer subtiel. Denk aan een iets andere interieur-aankleding en afwijkende velgen. Wederom een 240 pk sterke V12 onder de kap.
Ferrari 250 GT 2+2 Coupé Serie 3
Periode: 1962 – 1963
Aantal exemplaren: 305
De laatste serie van de 250 GT 2+2 werd geleverd van 1962 tot 1963. In de periode werden de laatste 305 exemplaren gebouwd. Ook hier de Tipo 128-E motor met 6 Webers. Deze was gekoppeld aan een handbak met vier versnellingen, waarvan de vierde versnelling de overdrive was. Dat was een beetje het probleem met de auto, want de motor wilde graag toeren maken. Kortom, een volbloed motor in een keurslijf.
Ferrari 330 America
Periode: 1963
Aantal exemplaren: 50
Daar deed Ferrari al snel wat aan met de Ferrari 330 America. Deze wordt nog weleens vergeten in het rijtje van vierzits Ferrari’s met V12. Het is dan ook een een mix van twee Ferrari’s eigenlijk. Het is nog het oude chassis met een koets die veel lijkt op die van de derde serie 250 GT 2+2 Coupé. Echter, de 330 America heeft zoals de naam aangeeft een andere motor, de Tipo 209 twaalfcilinder. Deze was aanzienlijk sterker met 300 pk. De naam 330 komt van de cilinderinhoud per cilinder, net als bij de 250 overigens.
Ferrari 330
1964 – 1967
1.099 exemplaren
Wat dacht je van een Ferrari met wat Nederlandse tintjes? Nee, we gaan het niet hebben over Prins Bernhard, alhoewel hij verzot was op dergelijke auto’s. De Ferrari 330GT 2+2 Coupé is ontworpen door niemand minder dan Tom Tjaarda, die destijds bij Pininfarina werkte.
Nog een Hollands tintje: de 330GT had schokdempers van Koni. In tegenstelling tot de Volkswagen ID4 die net is uitgekomen heeft de 330GT uit 1964 wél schrijfremmen rondom. Ook bij de 330 GT 2+2 zijn er drie series van de klassieke twaalfcilinder vierzits Ferrari’s.
Ferrari 330 GT 2+2 (Serie 1)
Periode: 1964
Aantal exemplaren: 500
Je zou kunnen zeggen dat het de 330 GT 2+2 een 330 America is, met een iets ander koetswerk. Dat is niet correct. Eigenlijk was het een compleet nieuwe auto, met toevallig de motor van de ‘America’. Daarbij, de America is dermate zeldzaam dat dat echt een tussenmodel is. De eerste serie had de kenmerkende dubbele koplampen.
Ferrari 330 GT 2+2 (Serie 1.5)
Periode: 1964
Aantal exemplaren: 150
Zoals je kunt zien op bovenstaande afbeelding heeft de 330 GT 2+2 ‘Serie 1.5’ óók die bijzondere koplampen. Het grote verschil zit ‘m in de transmissie. Alle twaalfcilinder vierzit GT’s hadden tot op dat punt een handgeschakelde vierbak, waarbij de laatste versnelling een overdrive was. De ‘1.5’ was voorzien van een versnellingsbak met vijf voorwaartse verzetten.
Ferrari 330 GT 2+2 (Serie 2)
Periode: 1965
Aantal exemplaren 449
Ook de Series 2 kreeg die vijfbak. Het grote verschil nu is het vooraanzicht. de clignoteurs aan de voorzijde waren nu niet rond, maar platter en breder. Het grootste verschil was echter de setup qua koplampen. De twee dubbele lampen werden vervangen door een eenvoudigere ronde koplampen aan elke zijde. Het ziet er een stuk opgeruimder en tijdlozer uit. Ook de grille aan de zijkant in het voorscherm was afwijkend.
Ferrari 365 GT 2+2
1967 -1971
800 exemplaren
Ferrari maakte stappen om zijn auto’s te verbeteren en moderniseren. Het grootste verschil met zijn voorganger was dat de 365 GT 2+2 onafhankelijke wielophanging aan de achterzijde had, in plaats van een starre as met bladveren. Ook de motor werd verbeterd, de Colombo V12 had nu 365 cc per cilinder, waarmee je uit komt op 4.4 liter. Het koetswerk van de twaalfcilinder vierzits Ferrari is ontworpen door Aldo Brovarone.
joosstra zegt
Prachtige auto’s en een leuk verhaal.
mx5wijf zegt
Prachtige auto´s idd!
En ik wist niet dat Hofmeister begin jaren 60 van Ferrari was overgestapt ;)
MaartenD zegt
Mijn favoriet is de Ferrari 400 superamerica
roverbmwdriver zegt
Leuk geschreven @ Willeme: maar als je nog eens iets over klassieke Ferrari’s wil schrijven, neem dat eerst contact op met Jean-Louis Bezemer
SpiderIV zegt
@roverbmwdriver Gezien je compliment komt je “maar” wat negatief over. Waarschijnlijk bedoel je het niet zo.
Het leuke van dit soort artikelen is dat je je verder gaat verdiepen in dit onderwerp en dan kom je ongetwijfeld op artikelen en werk van Jean-Louis Bezemer uit.
@Willeme zet ons met dit soort blog artikelen gewoon op ideeen. Top toch.
roverbmwdriver zegt
Daar ben ik het geheel mee eens. Ik heb het ook met plezier gelezen en af en toe een stukje automobielgeschiedenis uitlichten is altijd lezenswaardig, voor mij althans.
O plaat zegt
Fun fact voor het ontwerp van de Peugeot 404 cabrio gebruikte Pininfarina hun 250GT ontwerp als basis. De wielbasis, afmetingen en het frame zijn zo goed als identiek. Natuurlijk met een Peugeot neus met minder exotische lijnen en 4 cilinder motor maar toch “Ferrari design” voor betaalbare prijzen.
rollingstoned zegt
Ik vind die 365 GT erg fraai. Leuk artikel weer @willeme. Bedankt! 😊
Alfarobert zegt
Dit zijn wel mooie Ferrari’s. Tegenwoordig zijn het van “kijk naar mij,ik ben een patser”auto’s
pjotr zegt
Die nieuwe Roma is wel weer meer in het straatje van dit soort auto’s. 456GT vind ik van de recentere Ferrai’s ook nog steeds een van de mooiste.
cazzo046 zegt
Ben helemaal weg van de 250 GT/E. Wat een elegantie. Kon er eentje kopen voor 60K jaren geleden…
gregorius zegt
@AB: bij het eerste stukje over de 250 staat periode 1963 –> dat moet 1960 – 1963 zijn.
En, er staat in de text dat die 2+2s succesvol waren, maar wat er niet staat is dat deze 2+2s veel meer werden geproduceerd vergeleken met de GTC’s en cabrio’s. Da’s op zich wel grappig en eigenlijk wat Porsche nu ook doet!
gforce zegt
Super artikel! Wat mij betreft mag je deze serie gewoon nog een paar keer doen totdat je bij de laatste moderne V12 vierzitters uit komt.
flow82 zegt
Mijn droom classic is en blijft een 250 GT Lusso, een tweezitter, daarom niet in het overzicht. Op het YouTube kanaal van Petrolicous staat een geweldige review met een eigenaar en zijn 250GTL, is het kijken waard!
negennegenzest zegt
De GTC4 Lusso was de enige Ferrari die nog wel te pruimen was. De rest is tegenwoordig een kakofonie van Halfords tuning onderdelen.
Dizono zegt
Het zijn meer 3 Ferrari 2+2’s dan 9. Ik zou liever ook de 365 GTC/4 en 365 GT/4 2+2/400/412 in het lijstje hebben gezien. Vooral de GTC/4 vind ik met de jaren steeds mooier worden.
Dutchdriftking zegt
Zo mooi dit! Mocht ik nog eens geld over hebben….
Gulli zegt
Die bijzondere Tom Tjaarda dubbele koplampen zijn meteen ook de uitvoeringen die ik het minst mooi vind. Het zijn die typische jaren 60 lampen maar ik moet altijd een beetje aan de bril van Dame Edna denken als ik auto’s met die vorm koplampen zie. Het ziet er naar mijn mening echt enorm truttig uit.
Of die baliemedewerker uit Monsters Inc; https://static.wikia.nocookie.net/monstersincmovies/images/f/f7/Roz_Face.gif/revision/latest/top-crop/width/220/height/220?cb=20131030203112
SpiderIV zegt
@willeme Top deze content. Naast het snelle nieuws en de min of meer flauwekul zijn dit de artikelen waarvoor je Autoblog leest. Weinig reacties maar laat je svp niet ontmoedigen en blijf dit soort zaken schrijven ajb. Dank!
Eduardo Cuvelier zegt
Ferrari GT V12 2+2 – Score :
– Heinz Kiessling : ‘Good Choice’
– https://www.youtube.com/watch?v=xkrih7G3aSA