De Formule 1 moet spannender, dat is zelfs de organisatie met ons eens. Waarom zouden ze echter gaan sleutelen aan technische reglementen en het wel/niet toestaan van tankstops, als ze ook gewoon de kalender om kunnen gooien? We zetten een paar suggesties op een rijtje.
Bescheiden disclaimer: veiligheid, advertentiemogelijkheden voor sponsors en andere moderne zaken laten we buiten beschouwing. Het gaat om mooie circuits. Niks meer, niks minder. Ook veiligheid laten we voor wat het is, een extra grindbak of plak asfalt is zo aangelegd. Enjoy!
De oude Hockenheimring (Duitsland)
Met 360 km/u over (net niet) rechte stukken dwars door het bos, slechts onderbroken door een drietal chicanes. Bij het binnenkomen van het Motodrom een zee van enthousiaste Duitse fans, een hoop inhaalacties en een flinke klapper hier en daar. Wij willen het oude circuit terug, ondanks dat er nu bomen en struiken groeien op de plaatsen waar voorheen met bizarre snelheden werd gereden. Oh ja, de variant die sinds 2002 wordt gebruikt is onlangs van de kalender gebonjourd.
Brands Hatch (Engeland)
Alleen al vanwege de fameuze en bijzonder lastige eerste bocht -genaamd Paddock Hill Bend- een klassieker die niet mag worden overgeslagen. Net als de Hockenheimring voegen de bomen iets toe. Iets wat we heel erg missen aan de zandbakken waar een deel van de races tegenwoordig wordt afgewerkt. Ook een leuke baan om met je Polo vol vrienden te verkennen.
Zandvoort (Nederland)
Een toefje chauvinisme moet kunnen. Zandvoort is wellicht wat ouderwets vergeleken met de moderne circuit uit de pen van Hermann Tilke, maar wat is mooier dan racen door de Nederlandse duinen?
Dijon-Prenois (Frankrijk)
Glooiend heuvellandschap, vloeiende bochten en het toneel van één van de meest legendarische gevechten in de Formule 1 ooit. René Arnoux en Gilles Villeneuve rijden elkaar meerdere keren bíjna van de baan, maar met voldoende wederzijds respect zorgen beide heren met ballen van staal voor een billenknijpend goede afloop. Alleen al daarom willen we deze baan weer terug.
Donington Park (Engeland)
Net als Dijon-Prenois een vloeiend circuit, dat perfect in het heuvellandschap past. Enkele jaren geleden was er sprake van dat het beroemde circuit terug zou keren op de kalender, maar de centjes gooiden roet in het eten. Jammer, want een omloop met secties als ‘Old Hairpin’ en ‘Starkey’s Straight’ hoort op de kalender. Period. Check ook zeker deze video van opperbaas Senna, die in één rondje het hele veld oprolt.
De enige échte Nürburgring (Duitsland)
Zie foto boven het artikel. Randvoorwaarde: prima als het circuit hier en daar veiliger wordt gemaakt, maar verder mag op geen enkele manier afbreuk worden gedaan aan de beroemdste omloop ter wereld.
Indianapolis (Verenigde Staten)
De Amerikanen hadden na een paar races op de speciaal voor de Formule 1 aangelegde baan al vrij snel genoeg van het miljoenenbal van Bernie Ecclestone. Jammer, want het was een gaaf gezicht om de auto’s met snerpende V10 over de kombaan te zien blaffen.
Adelaide Street Circuit (Australië)
Geel/blauw/rode curbstones die herinneringen oproepen aan de tijd van Senna, Mansell en Prost. Helaas ook het circuit waar Mika Hakkinen in 1995 bijna het loodje legde, maar de Fin kwam er gelukkig weer bovenop. En hoe.
*bonus* Laguna Seca (Verenigde Staten)
Op dit prachtige baantje is het F1-circus helaas nooit neergestreken. Jammer, het is een lastig circuit met veel reliëf en natuurlijk de wereldberoemde Corkscrew. Complete gekkigheid en totaal niet des Formule 1’s, maar juist daarom zou de Californische omloop op de kalender moeten. Verandering van spijs doet immers racen.
Jullie nog goeie suggesties voor ome Bernie? Meld het in de comments!
lamborgfan zegt
Laguna seca.. Droombaan!
goodolddays zegt
Eerst is een lijst beginnen welke doodsaaie circuits moeten optyfen…
arii zegt
@goodolddays: alle tilke banen. Bahrein is nog wel leuk maar er moeten veels meer zandbakken worden geplaatst daar (oh de ironie).
jrk68 zegt
@arii:
Nu je toch begint over Tilke, Istanbul mag wel weer terug, dat was best een toffe baan.
arii zegt
@jrk68: is dat ook een tilke baan? Istanbul is wel vet ja. Ik bedoelde dan ‘Tilke banen’ aka megabrede banen met veels te veel runoff areas enzo
goodolddays zegt
@arii: Geen enkele Tilke baan die ik echt kan waarderen.
jrk68 zegt
@arii:
Yep, wel een van zijn betere.
Zoek voor de gein eens op hoeveel circuits hij gedaan heeft, van enkele wist ik het bestaan niet eens.
Persoonlijk vind ik Yas Marina, Austin (circuit of the America’s) Sepang en Istanbul park zijn betere, dat er ook een hoop bagger tussen zit geef ik zonder omwegen toe.
Die belachelijke uitloopstroken is ook iets dat de Fia voorschrijft, als je ziet hoeveel klappers er de afgelopen weken op Indy zijn geweest is daar ook wel iets voor te zeggen.
Voor de betalende toeschouwer is het natuurlijk een ramp, die wil er zo dicht mogelijk op zitten.
Ik zal nooit vergeten dat ik, in het V10 tijdperk, in Anthony Noges stond, je kon de vangrails beetpakken.
Voor als je de naam je niets zegt, dat is de bocht het rechtestuk van Monaco op.
gwnbmw zegt
@jrk68: soortgelijk is het in spa, de opbouw is daar simpel. baan-curbs-30 cm gras-vangrail-1m voor marshalls-hoog hek waar de toeschouwers op klimmen en aanhangen.
E34M5Touring zegt
De Ring is bijna niet meer te doen met de huidige afstelling. Die huidige F1 auto’s vonken al op glad asfalt. En springen met zo’n ding hoef je volgens mij helemaal niet meer te doen.
Brands Hatch lijkt me wel erg cool net als de ‘echte’ Hockenheim ring. Lekker weer een flink stuk op snelheid. Leuk voor de tactische drag spelletjes!
E34M5Touring zegt
@E34M5Touring: Dit zie ik de huidige F1 auto’s niet doen…
http://cdn05.motorsportretro.com/wp-content/uploads/2009/11/stewart-hill-owen-photo-2-1.jpg
http://fatlace.com/lacedup/wp-content/uploads/2013/09/18.jpg
maxpower zegt
@E34M5Touring: Wist je dat die vonken gecreëerd worden door metalen blokjes onder de bodemplaat van de f1 wagen. Deze blokjes worden gemonteerd om de “show” te verbeteren. Met andere worden, wagenhoogte en/of de gladheid van het asfalt hebben daar niets mee te maken.
Beetje het zelfde idee wat autofabrikanten doen met motorgeluid door de speakers.
E34M5Touring zegt
@maxpower: Nee dat wist ik niet. Vroegah was het wel de bodemplaat namelijk. Maar dan nog. In de tijd dat de F1 de Ring nog aandeed lagen de auto’s wel iets hoger dacht ik.
gtwillem zegt
@E34M5Touring: was en is de bodemplaat niet altijd van hout?
E34M5Touring zegt
@gtwillem: Werd er niet een hele tijd gedacht dat Senna crashte omdat hij met de bodem aan de grond kwam waardoor de downforce wegviel? Aan de hand van vonken achter de auto meen ik me te herrineren. Dat heb je toch niet met hout dacht ik. Of is het de diffuser die dat doet?
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Klopt, onder de houtenplaat zitten skidpads, het hout mag namelijk maar beperkt slijten (heeft Schumi ooit een zege in Spa gekost).
De vermoedelijke oorzaak van de crash van Senna is dat de bandendruk te laag was geworden door het rijden achter de safetycar en dat daardoor de bodemspeling te klein was geworden.
Een andere theorie was een gebroken stuurstang, we will never know….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Thanks, weer wat geleerd. Nooit geweten dat dat hout was. There’s a little Morgan in al of them ;)
bimmerfanatic97 zegt
@gtwillem: ik denk dat die van koolstofvezel is tegenwoordig met die titanium plaatjes sinds vorig jaar om vonken te maken.
gtwillem zegt
@bimmerfanatic97: ze gebruiken hout omdat dat het beste materiaal om te meten is of ze niet te dicht bij de grond sfaan. Helemaal gaaf: dikke prima. Flinke schaven en deuken: er is iets aan de hand…
rodger zegt
@maxpower: geloof dat het zelfs magnesium blokken zijn voor het betere vonkenwerk
toniominestrone zegt
@rodger: Grote onzin, zou nooit toegestaan worden, magnesium is verbannen uit de autosport.
jrk68 zegt
@toniominestrone:
De skidpads zijn niet van magnesium inderdaad, maar het is onzin dat magnesium verboden is.
Velgen zijn vaak van magnesium omdat het zorgt voor een lichterwiel en een constantere bandendruk.
Ook in het GT3 is magnesium plaatmateriaal toegestaan mits het minimaal 3mm dik is.
maxpower zegt
@rodger: de blokjes zijn titanium, magnesium vonkt net even iets te goed ;)
rodger zegt
@maxpower: hahaha, helemaal gelijk. Bedoelde inderdaad de wat veiligere titanium blokken ;)
sjeppie156 zegt
@E34M5Touring: paar jaar terug reed er nog een bmw sauber op voor promotie doel einden. gewoon lekker soft afstellen
E34M5Touring zegt
@sjeppie156: Maar een promo rondje is toch wat anders dan een full on race. De snelheden die dan gehaald worden zullen tijdens zo’n promo lap niet gehaald worden. En daar heb je wel downforce voor nodig. En dus een lage afstelling die de auto aan de grond zuigt. En bijv. bij Flugplatz alle downforce verliezen blijkt onlangs gewoon dodelijk.
laagprofiel zegt
Kyalami, Zuid-Afrika?
Dutchdriftking zegt
Kijk eens aan, een artikel vol goeie ideeen. Ik ben voor!
528touring zegt
Imola!
MaartenD zegt
Laguna Seca zou top zijn!
mrrallycross zegt
Er zitten zo inderdaad een paar pareltjes tussen. Helaas geloof ik niet dat een van deze circuits terug op de kalender komt. Tenzij er eentje wordt opgekocht door een of andere jurk die bernie genoeg geld betaald.
e1000bmw zegt
@mrrallycross: maar dat willen die jurken niet. Die Willem alle speeltjes en festiviteiten in hun eigen achtertuin. Want aanzien.
agera zegt
Als ik nog eens een miljardje over heb dan koop ik de nurburgring en maak ik het een f1 circuit
kroverbeek zegt
@agera: Maak de südschleife dan ook meteen maar weer operationeel
schoeneke zegt
Brands hatch lijkt me heel vet! Vooral die eerste bocht lijkt me interessant.
jrk68 zegt
@schoeneke:
Paddockhill bend heet die bocht, achterin hebben ze nog zo’n bocht voor mannen met ballen, Dinckerdell.
Vroeger was dat een chicane waar ze vol rechts naar beneden doorheen gingen.
Het oude Silverstone was ook erg gaaf, simpel qua layout maar bloedje snel.
Ach zo hebben ze daar wel meer mooie circuits.
Ook het oude Zeltweg (nu de Redbullring) was vroeger een langere en vooral snellere baan.
gregorius zegt
@jrk68: Was BTCC nou net op Brands Hatch (club circuit) en Donington (ook korte circuit). Elk weekend 3 races.
Zijn heerlijk om te kijken; mooi inhaalwerk, mooi blokwerk, meerdere lijnen die ze rijden; top.
Voor F1 zijn beide circuits helaas niet geschikt; uitloopstroken veel te kort en vaak van gras
jrk68 zegt
@gregorius:
Yep, ze voldoen niet meer aan de huidige maatstaven maar het zijn wel de circuits waar je als toeschouwer waar voor je geld krijgt.
johan_muijnen zegt
Imola???
henkhupelschoten zegt
Heezemans indoor kartbaan, gegarandeerd spektakel!
henkhupelschoten zegt
@henkhupelschoten: even serieus, wat denken we van bathurst, zeltweg circruit en een van de mooiste circuits ter wereld: Potrero de los Funes Circuit in argentinie? ik snap dat er overal tribune’s etc moet worden aangelegd maar dit zijn toch wel gave circuits
henkhupelschoten zegt
http://www.carpower360.com/wp-content/uploads/2013/11/porteno-des-funes-03.jpg kijk zelf even, wat een schitterend circuit!
carmasterr zegt
@henkhupelschoten:
Het GT1 World Championship heeft daar nog wat rondes verreden.
Een aanrader op Youtube.
gregorius zegt
@henkhupelschoten: Haha, Bathurst; lijkt me een heerlijk plan. Boven in, bij de park-bochten gaat dat lachen worden; gegarandeerde crashes.
Vervolgens, bij het stuk naar beneden, na Forrest’s Elbow zal t ‘te hard gaan’ voor de F1. Als je daar (Conrod Straight) je DRS open mag zetten, pak je zo een seconde terug. DRS ook op Mountain Straight en je hebt zo’n beetje de enige 2 inhaal plekken voor F1.
henkhupelschoten zegt
of laat ze een hill climb doen per team, soort ploegentijdrit zoals in de tour de france (ben geen wielerliefhebber, heb er het geduld niet voor) leuk voor het constructeurs kampioenschap
henkhupelschoten zegt
er schijnt overigens een verlaten circuit vrij te zijn genaamd dunsfold, een of ander autoprogram filmde daar haar afleveringen maar nu is alles verleden tijd door een diva die ergens op moest slaan…..
jpoers zegt
@henkhupelschoten: ben je voor de meeste reacties in 1 artikel aan het gaan ;)
henkhupelschoten zegt
@jpoers: heel stiekem…. nee het zijn maar ideeën die ik graag wil delen met jullie ;)
e1000bmw zegt
@henkhupelschoten: dat is een vliegveld. ;)
Jochen zegt
@henkhupelschoten: Zandvoort lijkt ook net een kartbaan, maar dan outdoor.
clarkson zegt
Zandvoort blijft een geweldige baan!
jrk68 zegt
@clarkson:
Je weet dat het huidige CPZ totaal niet lijkt op het Zandvoort waar de F1 t/m 1985 reed.
Het oude circuit was een razend snelle baan waar de huidige generatie niet eens zou durven rijden.
toniominestrone zegt
@jrk68: Niet overdrijven, het meest gevaarlijke deel van het circuit is behouden, het stuk vanaf de Hunzerug, Slotemakerbocht en het Scheivlak.
jrk68 zegt
@toniominestrone:
Laten de zwaarste klappers nou net in het stuk van het Scheivlak naar Tunneloost hebben plaats gehad, later is daar de Marlborobocht in gelegd.
Vlak ook het oude Bosuit niet uit, dat was een serieus snelle bocht.
Het rechte stuk was ook een flink stuk langer waardoor ze veel harder op de Tarzan afkwamen.
http://www.orangehat.nl/Fotos/gscpz/airialmetoudebaanerin.jpg
Het rode stuk zijn we dus kwijt.
toniominestrone zegt
@jrk68: klopt wat je zegt, maar qua beleving is het door mij aangehaalde traject voor een coureur toch het meest intens.
agera zegt
@jrk68: jaja, de huidige generatie heeft geen ballen meer en vroeger was alles beter.
Hoe oud was je?
jrk68 zegt
@agera:
Veel was vroeger inderdaad beter, behalve de bevers van de dames….
Oh en hoe oud ik toen was?
Ouder dan jij nu.
thebob zegt
Ik ben voor alle bovenstaande banen! Eventueel een toevoeging van Imola een idee?
ds3thp zegt
Als we het over “Nederlands Trots” hebben dan kan het Ascari circuit van Klaas Zwart er misschien ook wel bij!!
arii zegt
We hebben sowieso meer straten circuits nodig. Wel meer Monaco achtig, niet Singapore…
pilz zegt
Watkins Glen
amgc63 zegt
Oulton park in Engeland
henkhupelschoten zegt
@amgc63: ergens in wales zit er ook een circuit vlakbij de irish sea, ook een schitterend circuit alleen geen tribunes en erg afgelegen
jrk68 zegt
@henkhupelschoten:
Dat ligt zelfs op een eiland in de Ierse zee, Angelsey heet dat baantje.
henkhupelschoten zegt
@jrk68: We hebben een winnaar, dat was hem idd schitterend circuit!
RubenPriest zegt
Midfield raceway! Of Trial Mountain. Apricot Hill. Legendarische circuits…
carmasterr zegt
@rubenpriest:
Deep Forest Raceway en High-Speed Ring niet vergeten!
SJ zegt
De Norisring. Dan ga ik ook weer eens F1 kijken.
pilz zegt
En Road America mag ook hoewel ze daar volgens mij nooit f1 hebben gereden.
lambo4all zegt
oude hockenheim ring was trouw en bijna zonder uitzondering het thuis van de saaiste formule 1 race van het seizoen, als je denkt dat daar leuke races waren dan ben je gewoon aan het meelullen met de “vroeger was alles beter” menigste. dé reden waarom de hockenheim vernieuwd werd was omdat de races zo dodelijk saai waren.
pilz zegt
@lambo4all: herinner me van dat circuit vooral een superbike race uit de periode van colin edwards, met een fantastisch gevecht van 4 man op kop, waarbij nr 4 bij het lange aanremmen van de chicane ze alle 3 voorbij ging :)
Author zegt
@lambo4all: Mwoh. Hakkinen die in ’94 een enorme startcrash veroorzaakt, Hill die in ’95 voor een juichende Duitse menigte van de baan jast, Berger z’n laatste overwinning in ’97, Ferrari teamwork in ’99 + Hakkinen die bij 320 km/u een klapband krijgt, ’00 eerste overwinning van Barrichello in de stromende regen. Saai vond ik het allerminst. Bovendien heb ik ook slaapverwekkende races op Spa gezien en dat circuit zou ik toch niet graag van de kalender schrappen.
nofxke zegt
Bathurst !!!
spidermann zegt
Nieuwe Avus Ring in Berlijn.
406_v6 zegt
The Isle of Man, hetzelfde circuit als de motoren….. da’s pas gaaf.
De AVUS bij Berlijn.
gtwillem zegt
@406_v6: dat is voor de rijders met gigantische gehaktballen. Ik denk dat je met een WRC auto beter af bent. Maar wel een goed idee!
oranje123456789 zegt
Barcalona street circuit
gwnbmw zegt
@oranje123456789: 2 keer naar barca? hoe ga je dat doen?
oranje123456789 zegt
@gwnbmw: het oude ging door het park.
gwnbmw zegt
@oranje123456789: nee, ik bedoel, hoe gaat barca dat betalen? plus dat ze meestal niet eens 2 keer naar het zelfde land willen, laat staan dezelfde stad.
anders zegt
Ah, fantaseren! Bristol Motor Speedway! Ziet er uit als een voetbalstadion met 160.000 mensen die je allemaal in de ogen aan kunt kijken vanuit elke stoel (mits je een scherp zicht hebt natuurlijk) en je kunt prima de hele baan overzien…. En die F1 bolides die je vervolgens helemaal duizelig draaien. DAT is een keertje wat anders ;-)
jrk68 zegt
@anders:
Dan kan je ze ook in Valencia laten rijden, nee niet dat ding in de haven maar het permanente circuit.
Veel gevarieerder en volledig te overzien.
anders zegt
@jrk68: Je bedoelt Ricardo Tormo? Afgezien van de vorm van het circuit gaat het mij met name om het stadion zelf! Loopt helemaal rond, 160.000 toeschouwers op een hele kleine ruimte! Het circuit in Valencia heeft maar 3/4e van het aantal toeschouwers op twee rechte tribunes. En afgezien van de eeuwigdurende Europese discussie of een kombaan nu wel of niet aantrekkelijk is, zou 1 kombaan zou toch een welkome afwisseling zijn in het hele seizoen vol bochtige circuits? Maar het circuit is zo klein dat een F1 auto volgens mij helemaal niet in bedwang gehouden kan worden op het kleine circuit van Bristol. Was ook maar flauwekul en aan het dagdromen ;-)
potver7 zegt
Macau, en de oude AVUS ring in Berlijn zijn ook best gaaf…
gtwillem zegt
Er zijn zo veel banen die zo veel beter zijn dan de huidige bijna inwisselbare Tillke circuits. Wat mij opvalt aannde gekozen circuits is dat alleen het landschap een uniek karakter heeft, in plaats van veel glitter, glamour en zand waar die kinderen tegenwoordig op rijden…
Mijn lijstje (van circuits in het algemeen, niet zozeer waar F1 auto’s races op gereden hebben).
1. Bathurst (die afdeling aan het eind is episch)
2. Kyalami (grootse historie, leuke baan)
3. Brno (technisch baantje)
4. Mugello (hoogteverschillen zijn altijd goed voor actie)
5. Road America (het oude Hockenheim bestaat niet meer, maar dit is een bizar snelle baan)
6. Twin Ring Motegi (gecombineerde baan, fantastische S bochten, veel chicanes en 90 graden bochten)
7. Red Bull Ring (A1 Ring) (wederom de hoogteverschillen)
8. Assen (want chauvinisme)
9. Tsukuba (hoe cool zou het zijn op zo’n overvol baantje waar ze 100plus ronden op moeten rijden).
10. Paul Ricard (eigendom van Ecclestone, dus hij verdient er ook nog wat aan).
11. Sebring (die laatste bocht op het hobbelige beton bepaalt wie de grootste Cojones heeft).
12. Zolder (beetje als Brands Hatch, ook veel historie)
13. Magny Cours (saaie omgeving, maar de baan was gaaf)
14. Macau. Want Monte Carlo is te makkelijk.
15. Daytona. Laat de F1’s gewoon even een race op een oval racen!
Bovenstaande banen bieden nog een voordeel: je kan er inhalen! Toch een beetje de reden waarom je kijkt naar de F1. F1 zonder inhaalacties is als een Mustang zonder V8, oh, ehhh, ander draadje….
367pk zegt
@gtwillem: Ik wil nergens over strijden hoor, maar Paul Ricard?? In mijn herinnering de saaiste baan van het hele circus en in ieder geval de eerste races met zo-goed-als-geen-publiek (zijn we nu helaas aan gewend geraakt..)
gtwillem zegt
@367pk: ik heb er goede herinneringen aan. Ooit met Peugeot daar een testsessie gehad met de toen nieuwe 407. Veel lol gehad.
Ja, je hebt weinig publiek, dat is wel een heikel punt.
spotterkevin zegt
Imola moet ook terugkeren
rob5nismo zegt
Het circuit van le man?
freshlife zegt
@rob5nismo: ja en dan het oude Mulsane. Even een halve minuut op top rijden
rob5nismo zegt
@freshlife: idd ff op top knallen met die f1 bolides
toyotafortuner zegt
Ik ben sowieso voor Zandvoort en dan ergens in de zomer. Mooi circuit. Alles voor extra redenen om het te gaan bezoeken. Assen is imo te ver.
freshlife zegt
@toyotafortuner: ja klopt, ze zoeken de circuits inderdaad uit op hoe dichtbij ze zijn…..
lekbak zegt
@toyotafortuner: ja echt wel, 2,5 uur rijden voor een F1 race is echt veel te lang…
stfu zegt
Ik ben geen kenner maar ik zie vooral circuits met zo min mogelijk bochten…
carmasterr zegt
Autodromo di Pergusa. Just look at it.
https://www.myracingcareer.com/images/tracks/pergusa_600.jpg
http://www.passionecorse.com/wp-content/uploads/2014/07/ennapergusalago_articolo.jpg
Turbo S zegt
@carmasterr: enna pergusa geweldig circuit. Evenals de oude hockenheimring. Ik hou van die vol gas circuits en vervolgens vol in de ankers voor een chicane.
oli95 zegt
Zolder (Terlaemen) !
thierryvth zegt
Allemaal circuits op addelaide na die helemaal niet meer kunnen. Op al die circuits rijd je te pletter in een F1 en op de nordschleife ga je vliegen
lekbak zegt
@thierryvth: is dat niet stiekem de bedoeling? Beetje spanning in het veld. Vroeger was dat ook zo en toen was immers alles beter.
367pk zegt
Zeltweg en Zandvoort! Maar: alle huidige circuits zijn ook o.k., mits ze de geasfalteerde uitloopstroken weghalen. Wat is er voor lol aan als je, wanneer je buiten de baan raakt, met 280 door kan rijden en je race kan vervolgen? Fouten moeten weer afgestraft worden! Vast zitten in het grint (het is niet onveiliger voor de coureurs), of je sidepods vol stenen. Dan pas je wel op om van de baan te raken.
Jochen zegt
@367pk: handig ook om met volle sidepods een mooi spoor van kiezel te leggen (zoals kleinduimpje) zodat ook de rijders na je er ook plezier van hebben
norge zegt
Rudskog…..Oh, nee…
jeddah zegt
Imola hoort er absoluut tussen!
Hupke zegt
Adelaïde is leuk voor touringcars maar niet voor formule wagens.
Brands Hatch, Donnington en Laguna Seca mogen van mij wel op de kalender.
De oude Nürburgring kan nietmeer in deze tijd, toch niet als F1. Ik zou er graag F1 wagens op zien rijden. Maar zoals bij de Isle of Man TT gewoon als een op zichzelfstaande race, niet als deel van een grotere kalender (ja TT zit bij de dukes calender maar dat is verwaarloosbaar ivg moto gp).
anthonykumpen zegt
Circuit Zolder
Robert zegt
Isle of Man. Levensgevaarlijk, maar god, wat zou dat gaaf zijn.
bobos zegt
Mosport of Watkins glen zouden mij wel vet lijken
bfvo zegt
Al 4 keer genoemd, maar voor mij mag Imola weer terugkeren. Van zaterdag op zondag slapen op Tosa!