Sommige auto’s lijken het eeuwige leven te hebben. De tand des tijds lijkt amper te kunnen knagen aan de Defender en G-Klasse. Dat geldt niet voor deze 9 auto’s, die duidelijk veel en veel te lang in productie bleven.
In het Westen worden we grofweg elke zeven jaar verwend met een nieuwe model. Heel soms blijft de oude nog even leverbaar, als voordelig alternatief. Denk bijvoorbeeld aan de Clio Campus of de 206+. Maar veel vaker dan je denkt worden onze afdankertjes elders in de wereld nog eens opgewarmd om nog vele jaren door te moeten. Gek genoeg zijn het de grote merken als Volkswagen, PSA en Fiat die deze tactiek nog het beste lijken te beheersen.
Peugeot 504 (1968-2006)
Was bij ons auto van het jaar 1969 en verdween in 1983 na een toch al lange loopbaan uit de showrooms. Niet in onder andere Argentinië, Kenia en Nigeria, waar de auto tot respectievelijk 1999, 2004 en 2006 gebouwd werd. Met vreselijke achterlichten en andere pogingen dit rijdende fosiel up to date te houden.
Volkswagen Transporter T2 (1967-2013)
Och, wat vonden we het allemaal jammer toen in 2013 de laatste Volkswagen T2 van de band liep. Dat schattige busje was in de loop der jaren echter al lang niet meer zo schattig. Watergekoeld en dat werd pijnlijk duidelijk door een ontsierende grille aan de voorzijde.
Fiat Uno (1983-2013)
In 2010 kreeg Zuid-Amerika eindelijk een nieuwe Uno, de basis voor onze Panda, maar het opgewarmde lijk mocht als Mille nog drie jaar lang de lokale Fiat-showrooms ontsieren.
Hindustan Ambassador (1958-2014)
Als je dacht dat 56 jaar in productie lang is, bedenk dan vooral dat de Morix Oxford waarop de Hindustan is gebasseerd nog eens twee jaar ouder is. Ooit de populairste auto van India, de laatste jaren aan de straatstenen niet meer te slijten. Vorig jaar werd de Ambassador dan ook eindelijk uit zijn lijden verlost.
Volkswagen Jetta (1984-2013)
Volkswagen heeft de gewoonte om in Europa afgedankte modellen elders tot in den treure te blijven bouwen. We hebben bovenstaande Transporter natuurlijk, de Santana (op basis van de Passat B2) is in China nog steeds leverbaar, de Golf 1 werd tot 2009 in Zuid-Afrika gebouwd en ook de Jetta heeft het lang volgehouden. Zo lang dat deze Golf II-met-kont het frontje kreeg dat op de Golf VI zijn intrede deed. Wel met standaard mistlampen en dat kreeg die Golf VI dan weer niet…
Daihatsu Charade G100 (1987-heden)
Dat de Charade nog steeds in productie is, dat kunnen we Daihatsu eigenlijk niet kwalijk nemen. Zij lieten het Chinese FAW de Charade in licentie bouwen vanaf 1988 en terwijl ze zelf in 1993 een nieuw model introduceerden, bleven ze in China maar bouwen en bouwen. In 2012 verscheen de laatste facelift van de FAW Tianjin Xiali N3, die nog altijd nieuw te koop is.
Citroën ZX (1991-2013)
Hoewel de ZX op deze lijst een van de jonkies is, was het in 2013 hoog tijd dat de auto ten grave werd gedragen. De buitenzijde is met elementen van veel recentere modellen versierd in een poging het model modern te doen lijken, het interieur komt uit de Xsara. De laatste jaren heette de auto C-Elysée en was hij leverbaar als hatchback (helemaal bovenaan) en sedan. Halverwege 2012 werd eindelijk de aflossing gepresenteerd, al duurde het nog even voordat de lopende banden écht tot stilstand kwamen.
Peugeot J7/J9 (1965-2015)
In 1965 introduceert Peugeot haar bestelbus met de kenmerkende schuifdeuren als voorportieren. In 1980 krijgt de bus een update van Peugeot, waarna deze als J9 nog tot 1991 door mag. Dat is al lang, maar het Turkse Karssan blijft de bus in vrijwel ongewijzigde vorm nog tot 2006 bouwen, om dat jaar de bus nog eens grondig te faceliften. Daar blijft het niet bij, in 2010 komen ze met de J10. Weer zijn er pogingen gedaan het uiterlijk te moderniseren, maar met wat speuren zijn de roots uit 1965 nog steeds zichtbaar.
Ford Falcon (1960-1991)
Ik sluit af met een auto die al bijna 25 jaar uit productie is, maar hij is te leuk om niet te noemen. In 1960 presenteerde Ford USA de Falcon, voor Amerikaanse begrippen een supermini. Vanaf 1962 werd de auto ook door Ford Argentinië gebouwd en die gingen daar net iets langer mee door dan in de States. Tot 10 september 1991 om precies te zijn en tegen die tijd heeft de auto uit begin jaren ’60 een frontje en spiegels gekregen van de laatste generatie Ford Taunus.
wimco zegt
Oude liefde roest niet…
Calimero zegt
Fiat Uno (1983-2013)
In 2010 kreeg Zuid-Amerika eindelijk een nieuwe Uno, gebaseerd op onze Panda, maar het opgewarmde lijk mocht als Mille nog drie jaar lang de lokale Fiat-showrooms ontsieren.
Ik moet je corrigeren want het is precies omgedraaid.
De huidige Fiat Panda, de 312-319, die in 2012 op de markt kwam is gebasseerd op de Fiat Uno zoals die inderdaad in 2010 in Latijns Amerika op de markt kwam.
Dizono zegt
@milan0: thnx, ik pas het aan!
LJ zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
clarkson zegt
@milan0: de eerste panda dan? Die heeft ook 23 jaar mee gelopen.
roppp zegt
@milan0: die oer-uno is overigens nog steeds gewoon te koop in Brazilië en is zelfs een verkooptopper.
roppp zegt
@milan0: correctie op een correctie: de Braziliaanse Uno en de Europese Panda lijken alleen op elkaar. Net zoals vroeger de Europese 127 en de Braziliaanse 147/Spazio op elkaar leken, maar zeker niet op elkaar gebaseerd waren. Alleen de portieren en de 1050cc-motor waren uitwisselbaar.
hplh zegt
Die jetta is tenminste een keer wat origineels uit het vw gamma
thomasthomas zegt
Je had beter de VW Santana kunnen pakken dan de Jetta. In China struikel je erover.
moondustfocus zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
s.j._content zegt
Jullie vergeten de Peugeot 405 welke in Iran wordt gebouwd onder de naam Iran Khodro
http://financialtribune.com/sites/default/files/field/image/11_Auto%20Loan.jpg
http://www.autogaleria.hu/autok/iran-khodro/peugeot-405/iran-khodro_peugeot-405_r8.jpg
En ook een RWD 405 met als basis een Paykan. Ook een Iraans merk.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Peugeot_ROA
gtwillem zegt
@s.j._content: en natuurlijk de Peugeot Pars :-).
Dizono zegt
@gtwillem: en wat te denken van de Pars Khodro Sepand:
http://www.mario-sequeira.supermano.com/R5%20-%20A%20historia/Adeus/Sepand/PK/New%20PK.jpg
Dizono zegt
@s.j._content: Niet vergeten, maar anders werd het zo’n Peugeot-rijtje… zelfde geldt voor VW trouwens. De onlangs geintroduceerde 405 Pick-Up is overigens niet aan onze pen ontkomen:
http://www.autoblog.nl/nieuws/maak-kennis-met-deze-fonkelnieuwe-pickup-uit-iran-79133
Dat van die 405 op Paykan-basis wist ik dan weer niet, briljant!
spidermann zegt
Bouwden ze de Peugeot 504 cabriolet nog maar, aub met V6.
moveyourmind zegt
Eindelijk antwoord op de vraag:
Wat als autofabrikanten Audi’s ontwerpfilosifie zouden hanteren?
moveyourmind zegt
@moveyourmind: *alle autofabrikanten
Dimglor zegt
@moveyourmind:
Grappig. Zelf gevonden?
parker zegt
De Prius is ook al veel te lang in productie.. Waren ze na een dag maar gestopt met dat gedrocht..
stephanotis zegt
@parker: Bij Parker gebruiken ze termen als revolutionair en innovatief …
… voor pennen die een eeuw geleden ontworpen zijn.
parker zegt
@stephanotis: ga jij maar lekker innovatief zitten zijn in je incontinentieluier-Prius, veel plezier
bartteeuwen zegt
Mijn corsa B wordt volgens mij ook nog steeds als chevrolet corsa classic verkocht in brazilie
mashell zegt
@bartteeuwen: dat is toch best doorzettingsvermogen. Je de oude Corsa op marktplaats niet kwijt raken en dan maar omkatten naar Chevy en naar Brazilië exporteren.
dutchcourage86 zegt
Ik ben nu in Colombia en soms zie je echt je jeugd voorbij rijden! Dat FAW zou ik trouwens helemaal niets laten bouwen. Die FAW taxi’s hier vallen van ellende uit elkaar en zo oud zijn ze niet eens.
mstiic zegt
Echt een mooi artikel! +1 AutoBlog
norge zegt
Daihatsu….
norge zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
xiran zegt
@norge: gezondheid
michaelb zegt
De huidige Seat Ibiza mag daar anders ook bij…
Rob zegt
Toch best een stoer bakje zo, die FIAT Uno……
norge zegt
Ook met die lelijke gril wil ik die VW bus wel hebben…Een reserve wiel ervoor hangen verbergt het een beetje…
metalmike zegt
@norge: Het Engelse Danbury doet een mooie conversie, waarbij het reservewiel voorop eigenlijk hol is en gaas aan de voorkant zit. Het echte wiel wordt achterop gehangen.
http://i.imgur.com/AJQj6ms.jpg
Importeren zal ook via het VK moeten gebeuren, hier krijg je ze niet direct op kenteken. Schrik niet van de prijs: met interieur betaal je zo’n 65.000 euro! Daar kan je ook een mooie gerestaureerde T1 voor halen en 2 of 3 prachtige oude T2’s…
trustmeiamanengineer zegt
Haha die ZX! Hebben we nog gehad vroeger, met een atmosferische 1.9 diesel. Traag als dikke stront door een trechter, maar best wel een goede auto eigenlijk. Alleen niet zo goed dat ik zou zeggen dat je hem tot 2013 door kon bouwen….
Dutchdriftking zegt
Leuk hoor. Maar zijn jullie de Kever niet vergeten?
potver7 zegt
Ik mis de Fiat 124 in dit rijtje. En de Kever heeft het ook nog best lang volgehouden in Brazilië.
ThomasBol zegt
In China regelmatig in zo’n Jetta gezeten. Shanghai gebruikt dit model als taxi. En waarom niet, eigenlijk. Wagentje is er geknipt voor!
erwh zegt
Ik mis het ultieme voorbeeld, de Fiat 124/Lada Riva.
agera zegt
Classic mini is vrij lang in productie gebleven, maar wat mij betreft nooit te lang
desjonnies zegt
Bewijst…………..wederom dat Peugeot gewoon de beste auto’s ter wereld bouwt, die langer dan een mensenleven meegaan !
Kwam van de week een exporteur inmijn werkplaats geslopen om serieus te vragen voor mijn Peugeot 404.
Kijk, je kunt zeggen wat je wilt, de andere kant is dit het bewijs van degelijkheid, betrouwbaarheid en goed design, anders gaat het 3 jaar mee…………………………………..
lekbak zegt
@desjonnies: bouwde, peugeot* van nu is niet meer dat van vroeger.
*Insert elk willekeurig automerk.
galverink zegt
Hoort de Alfa Romeo Mito niet in dat rijtje thuis?
Esprit_de_Flandre zegt
“Te lang” bestaat niet voor een auto, of gelijk welk product. Zolang er markt is, blijven produceren. Na een tijdje krijg je zo een product dat onverwoestbaar is, wat weer zorgt voor extra animo op de markt. Liever met een 504 of 405 door de woestijn dan met een Amarok…
mout zegt
Ik zit in Calcutta op het moment. Die Ambassador is nog ruim 10% van alle personenwagens.
Maar ik mis er minstens 2. De Alto wordt door Maruti nog volop gebouwd, maar vooral het jaren 80 Suzukibusje is nog springlevend. Daar heb ik nog ’s als 1 van 13 passagiers in gezeten……
Ik kruip zojuist, compleet brak, uit een Force’ bus, die een licentie dinges van de jaren 80 Mercedes bus lijkt te zijn. Maar dan verlengd tot 26 miezerig krappe @€%&- zitplaatsen, en algeheel ronduit gruwelijk. Vering als een grintwagon, astmatisch TD blok, gaten in de bodem, schuifraampjes van een loket of zo, en een afgekloven servetje als motor isolatie. O, doe daar een chauffeur bij die denkt dat we haast hebben en graag dood wil. Ik heb hier van alles gereden, maar dit slaat alles. Blij dat ik nog leef.
Dizono zegt
@mout: Dat is ook een leuke ja, de Force Travaller:
http://www.forcemotors.com/application/client/views/history/2008.jpg
En maak van jaren ’80 maar jaren ’70 ;)
mout zegt
Maar dan langer.
Xeg nog tegen de chauffeur: ‘may the Force’ be with you’.
Hij heeft o.a. zo’n slip getrokken voor het front van een Tata truck dat de achterkant uitbrak.
baardmijt zegt
Leuk artikel.
Wat is die 504 vernaggeld zeg…
En de charme van de J7 waarmee we met open schuifdeurtjes, veilig achter een kettinkje in hoofdsteunloze stoelen gezeten door naar lavendel geurende landschappen tuften… Weinig van over in die Karsan.
Maar wat is het irritant dat die foto’s in de app niet goed schalen.
Pallas zegt
@baardmijt: Vind die 504 juíst de leukste, en waar ik daadwerkelijk met plezier in zou rijden.
baardmijt zegt
@Pallas: Een 504 kan ik ook wel waarderen, maar deze achterlichtunits doen ‘m op z’n zachtst gezegd geen goed. Dat is althans wat mijn ogen me wijsmaken.
Dizono zegt
Nog een toevoeging…
Moskvich Svyatogor, een facelift van de 2141 Aleko
https://b-a.d-cd.net/a8033a4s-960.jpg
Gebouwd van 1986 tot 2003, maar eigenlijk een licentiebouw van de Sima 1307 (75-86)
http://www.uniquecarsandparts.com.au/images/car_info/large/Simca_1307.jpg
toyotafortuner zegt
Ondertussen in Indonesië:
http://bestsellingcarsblog.com/wp-content/uploads/2012/11/Toyota-Kijang-Indonesia.jpg
De Kijang (Een ieder die Indonesisch is of daar naar toe is geweest kent deze hoekige mpv’s wel): 1977-2004 Los van wat optische verschillen en het aantal deuren is het altijd hetzelfde gebleven. Nóg altijd doortuffen in je 80pk sterke 1.8 terwijl dat blok stamt uit de 80s. Maar we houden er nog altijd van. Stop er met gemak een heel familie in en je rijdt toch 1 op 13. Maar je teller ging maar tot 160… De legende leeft voort in de Kijang Innova. 2003-nu. Isuzu volgt hetzelfde recept nog steeds. Een vergelijkbare hoekige mpv met een 2.5l diesel met. Wacht voor het! 80pk. 1991-nu. Is zelfs als Chevrolet verkocht!
http://3.bp.blogspot.com/-e3QNyNjnv18/U2MKYUhMeII/AAAAAAAAXdc/1Fk40i-RSj0/s1600/Mitsubishi-Colt-T120ss-Pick-Up-1398999604-4864-749592.jpg
Mitsubishi Colt T120SS (omgekatte Suzuki Carry), 1983-2012 Dit soort busjes rollen daar nog in ruime mate. Dikke 80pk uit je 1.3/1.5. Maar we don’t care. Belangrijker is dat je familie d’r in past. Vergelijkbaar: Suzuki Carry. Daihatsu Zebra. etc. etc.
jbowe zegt
The Ford Falcon is still being produced in Australia. Ford AU discontinued the production of the falcon this year ( or early next year, can’t remember).
I myself actually have a Falcon built in 2010.
Haakie zegt
De Mazda 323 BF is ook nog jaren in productie geweest in zuid afrika.
Hupke zegt
Ze vergeten de kever, Fiat 124, mini, …
Enige wagen waarvan de lange productie tijd een zegen is is de Lotus Esprit maar ook daar zijn de latere versies niet beter dan de eersten…