En ze zijn tegenwoordig verrassend betaalbaar!
We kunnen er kort over zijn; een jaar geleden was het hoogtepunt qua motoren. Het kon niet op. Grote motoren zonder turbo’s, maar met karakter. Er zijn er nu nog maar een paar over. Bij de Aston Martin- en Maseratidealer is er nog wat kiezen, maar ook daar nemen turbomotoren de overhand. Van al die topmotoren uit het vorige decennium was de Mercedes ’63’ misschien wel de meest magistrale motor.
De ’63’ duidt op een cilinderinhoud van 6,3 liter. Dat klopt niet helemaal, want de motor was eigenlijk 6.2 liter groot. Toch werd er gekozen voor de ‘6.3’-benaming. Het was een hommage aan de 300 SEL 6.3. Dat is de eerste Mercedes met het ware AMG karakter (zonder dat het een AMG was!). In feite was het de motor uit de Mercedes 600, maar dan in de kortere, ‘gewone’ S-Klasse. Een icoon was geboren. De 300 SEL 6.3 was waanzinnig comfortabel, maar tegelijkertijd ook bloedsnel. 0-100 km/u duurde ongeveer 7 seconden en de topsnelheid lag rond de 230 km/u. Dat zijn nu nog steeds prima waarden, maar sensationeel in 1968, het jaar waarin de auto werd gelanceerd.
Op basis van die 300 SEL 6.3 werd er door AMG een race-variant gebouwd. AMG was toen nog een tuner, geen onderdeel van Mercedes. De carrière van de ‘Rote Sau’ (Rood varken, koosnaampje) was van korte duur. De auto zoop als een malle en vrat achterbanden. Die achterbanden waren sowieso wel een dingetje. Naast zeldzaam waren ze vaak niet toegestaan. Hoogtepunt was de 2e plaats tijdens de 24 uur van Spa-Frachorchamps in 1971. Geinig weetje: voor sommige races werd het blok uitvergroot tot maar liefst 6,8 liter. De benaming ‘6,3’ klopt dus ook bij deze auto niet.
De nieuwe 6.3 was de eerste motor die AMG zelf ontwikkelde. Daarvoor werden bestaande motoren opgevoerd door middel van (onder andere) het vergroten van het cilinderinhoud of de montage van een mechanische compressor. Het is een overvierkant blok, dat wil zeggen dat de boring (breedte van de cilinder) groter is dan de slag (de lengte van de cilinder). Dat houdt in dat de motor graag toeren wil maken. Het nadeel is vaak minder trekkracht onderin. Om dat te tackelen was het slagvolume maar liefst 6.208 cc. Hierdoor had de AMG M156 motor zijn romige, rijke karakter. Omdat geforceerde inductie ontbreekt, is de reactie op het gaspedaal ook een stuk beter. Op verbruik na was dit een perfect blok.
De eerste auto waarin de motor werd gepresenteerd was een CLK DTM. Het koetswerk zal bekend voorkomen. De bodykit was dezelfde als die van de straatversie van die uiterst zeldzame auto. Het was voornamelijk een showcase om de motor te laten shinen. Tot die tijd had BMW (Motorsport) nog altijd de naam de beste motoren-bouwer uit Duitsland te zijn. Om duidelijk te maken dat het wat bijzonders was, werd de auto oranje gespoten, met grote AMG-logo’s op de zijkant.
De generatie Mercedessen met de M156 motor zijn voor AMG enorm belangrijk geweest. Daarvoor waren AMG’s nogal logge boten die snel in een rechte lijn waren. Erg indrukwekkend, maar weinig finesse. Nu zijn deze AMG’s allemaal heerlijk fout en bruut. Er zijn echter wel stappen gemaakt op het gebied van wegligging, remmen en stuurgedrag. Gelukkig blijft de brute V8 altijd de boventoon voeren.
Uiteraard is het rijden van een AMG een uiterst kostbare aangelegenheid. Destijds moest je minimaal dik een ton meenemen om jezelf te trakteren op de geneugten van de M156 V8. Omdat AMG’s goed verkocht zijn en er vaak behoorlijk mee wordt gereden, zijn de prijzen zeer acceptabel. Voor een fractie van de nieuwprijs kun je een raszuivere AMG komen voorrijden. Natuurlijk, de kosten voor brandstof, rubber en onderhoud zijn niet mals. Calculeer dat in en je hebt een karaktervolle allemansvriend waarmee je in principe elke dag kunt rijden. Hieronder staan ze, van goedkoop naar wat minder goedkoop:
ML 63 AMG (W164)
+/- 20.000 euro
We trappen af met de goedkoopste én logste variant die deze motor gebruikt. De Mercedes ML is niet bepaald de ideale basis om een snelle versie van te maken. Het ding weegt namelijk meer dan 2.200 kg. Voor de topsnelheid maakt dat niet uit, want alle AMG’s zijn (min of meer) begrensd op 250 km/u. Dankzij de vierwielaandrijving kom je wel altijd goed weg bij de verkeerslichten. Iets wat bij sommige AMG’s een delicate rechtervoet vergt. Voor 20 mille pik je er al eentje op uit Duitsland. Tuurlijk, daar komen nog wat kosten bovenop voor import. Maar je krijgt enorm veel waar voor je geld. Daarbij is deze auto superlief voor het milieu. Elke kilometer stoot de ML 63 AMG (rijtest) zo’n 392 gram naar buiten. En zoals wij allen weten is CO2 goed voor bomen.
C63 AMG (W204)
+/- 24.000
Dit is de favoriet onder velen. Het feit dat AMG zo’n dikke V8 in de kleine C-klasse lepelde was eigenlijk krankzinnig. De V8 was minder krachtig dan in de andere AMG’s. Het maximum vermogen was 457 pk, dankzij een ander in- en uitlaattraject. Daar was minder ruimte voor in de C-klasse. De prestaties van de C 63 AMG (rijtest) zijn desalniettemin indrukwekkend. 0-100 km/u in 4,6 seconden en een verbruik in de stad van 1 op 4,7 km. Destijds een vrij prijzige auto (meer dan 115.000 euro), maar tegenwoordig zijn de prijzen een stuk vriendelijker. Met name in Duitsland lijkt de C 63 AMG Estate (rijtest) impopulair te zijn. De prijzen beginnen daar vanaf zo’n 24 mille.
S 63 AMG (W221)
+/- 25.000 euro
Tegenwoordig is het verschil tussen de S 63 en S 65 AMG (rijtest) niet zo heel erg groot. Allebei koppelmonsters met turbo’s. Dat was in 2006 wel anders. De S 63 AMG was een vreemde combinatie tussen Nascar en een herenclub. Aan de ene kant was het een gedistingeerde limousine met alle mogelijke gadgets, comfort en luxe. Aan de andere kant was de motor brutaal en aanwezig. Zo’n 10 jaar geleden was het een peperdure Benz: je moest minimaal 2 ton meenemen. Tegenwoordig staan de goedkoopste exemplaren voor iets meer dan 10% van de oorspronkelijke nieuwprijs te koop. Nog een voordeel van de S63: je kon deze ook in een korte uitvoering krijgen. De S 65 was altijd de lange variant.
CLS 63 AMG (C219)
+/- 26.000 euro
De CLS kwam net te vroeg voor de M156 motor. De CLS is een vierdeurs coupé op basis van de E-Klasse. De CLS 55 AMG was dus eigenlijk een E 55 AMG, maar dan met een mooiere koets. Na iets minder dan twee jaar werd deze opgevolgd door de CLS 63 AMG (rijtest). Het vermogen ging van 476 pk naar 514 pk, maar het koppel daalde van 700 Nm naar 630 Nm. Het hele karakter van het blok was anders, want het koppel van de CLS63 was later in het toerengebied beschikbaar dan in de CLS 55. Ook het verbruik was erger dan voorheen. Maar de CLS 63 AMG klonk magistraler dan ooit. Dat dan weer wel.
CLK 63 AMG Cabriolet (A209)
+/- 27.000 euro
Bij de meeste AMG’s volgde de ’63 AMG’ de ’55 AMG’ met ‘Kompressor’ op. Zo niet in de CLK-klasse. Tot 2006 had de CLK 55 AMG de 367 pk sterke V8 zonder compressor. Daarna werd ook hierin de 63 AMG geleverd. Toch even 109 atmosferische paarden erbij (476 pk). Het grote voordeel van deze AMG is natuurlijk dat je de motor uitstekend kunt horen. Natuurlijk, zelfs bij de Vomar in Zaanstad vinden ze het een ordinaire auto. Maar ze zijn relatief gezien spotgoedkoop. Met name de Cabrio’s lijken niet echt gewild te zijn. De Coupé’s zijn wat duurder en de Black Series zijn inmiddels onbetaalbaar. Je zal er maar eentje verkocht hebben.
E 63 AMG (W211)
+/- 28.000 euro
De snelste taxi van de standplaats Diemen-Zuid. Eigenlijk is dit de wederopstanding van Der Hammer. Dat was een E-klasse van AMG met een dikke V8 (tot wel 6 liter groot) onder de kap. De E 500’s en E 55’s hadden een kleinere motor. Net als bij de CLS heb je bij de E 63 AMG (rijtest) hier minder koppel en een hoger verbruik dan de voorganger, maar een mooier geluid. Gek genoeg liggen de prijzen iets hoger, alhoewel je er eentje kunt scoren voor een bedrag lager dan dat je betaalt voor een C 160.
R 63 AMG (W251)
+/- 30.000 euro
Dit is de vreemdste eend in de bijt. De R 63 is een grote, luxueuze MPV met dus die V8 erin gelepeld. Dat lijkt overigens vreemder dan het daadwerkelijk is. De R-klasse is technisch gezien namelijk gewoon een ML, alleen dan wat minder hoog op de poten. Het was destijds een van de eerste Mercedessen die je met dit blok kon bestellen. Nou ja, bestellen. Op speciale aanvraag werd er eentje voor je gebouwd. Naar het schijnt rijden er zo’n 220 wereldwijd rond.
CL 63 AMG (C216)
+/- 35.000 euro
Hier kunnen we kort over zijn. Dit is natuurlijk een coupe-versie van de S 63 AMG. Sterker nog, tegenwoordig heet de CL weer S-Klasse Coupé. Er zijn wel wat uiterlijke verschillen. De CL heeft zo’n schitterend gestrekt silhouet. Zeker met de de zijruiten naar beneden, de CL heeft namelijk geen ontsierende B-stijl. Of dat de reden is, is niet duidelijk, maar het feit is wel dat een CL een stukje duurder is dan een vergelijkbare S 63 AMG.
SL 63 AMG (R230)
+/- 40.000 euro
Het duurde even voordat de deze motor in de SL van de R230-generatie terecht kwam. Voor lange tijd gaf Mercedes toch de voorkeur aan de SL 55 AMG. Toen de andere Mercedessen een upgrade kregen met de 6.2 liter, ontvingen de SL 55 AMG en G 55 AMG een upgrade (517 pk) van de 5.5 compressor-motor.. In 2008 wordt de SL grondig gefacelift, iets te grondig wellicht. De SL werd er namelijk niet mooier op (maar lelijker) en de oude 5.5 werd eindelijk vervangen door de nieuwere 6.2. Het karakter van de SL veranderde behoorlijk door de motor, maar ook door de nieuwe automaat met droge platen-koppeling. De SL 63 AMG (rijtest) was een aanmerkelijk sportievere auto dan de SL 55 AMG. In tegenstelling tot de SL 55 AMG verkocht de SL63 aanzienlijk minder goed. De prijzen liggen aanmerkelijk hoger. De eerste exemplaren komen voor zo’n 40 mille in de buurt. Dat lijkt veel, maar het valt eigenlijk best mee.
Bonus: SLS AMG (R197)
+/- 140.000 euro
De SLS was de opvolger van de bijzonder kitscherige SLR McLaren (rijtest). De SLS AMG was cleaner, met licht een retro-randje. Mede dankzij die deuren was het overduidelijk dat dit een moderne herinterpretatie was op de originele SL. De betaalbaarste variant is de SLS Roadster (rijtest), veelal met met redelijk wat kilometers op de klok. Instappen doe je vanaf zo’n 140.000 euro, alhoewel je wel rekening dient te houden met de BPM die je nog moet afdragen. De SLS Roadster is namelijk wat jonger (hoe ouder de auto, hoe lager het bedrag in rest-BPM). De motor in de SLS is weliswaar eveneens de 6.2 V8, maar is wel degelijk iets gewijzigd waardoor de motorcode M159 is.
Superbonus: Mercedes AMG GT3
De SLS AMG is niet heel erg lang in productie geweest: 2010 tot 2014. De auto werd opgevolgd door de AMG-GT. Weer een stapje minder extreem dan zijn voorganger. De SLS AMG GT3 raceauto werd eveneens opgevolgd door een AMG-GT3. Waar de straatvariant een kleine V8 met dubbele turbo heeft, mag de racevariant van de AMG GT het nog doen met de oude, 6.208 cc grote brute V8.
Dizono zegt
Heerlijk blok. Zowel.met de SLS als met de C63 mogen sturen en eerlijk gezegd vond ik die laatste met afstand het leukst. Van zo’n SLS verwacht je een dikke motor, maar zo’n onbehouwen beul in het vooronder van een bescheiden sedan is pure waanzin.
Goed_Koopman zegt
@dizono: ohja, de C… iedere keer als ik er eentje zie/hoor rijden, kan ik een glimlach niet onderdrukken. En tegelijkertijd prijs ik mezelf gelukkig dat ik nog leef. Knotsgekke dagen.
petermb zegt
-edit: dank u, scherp! is inmiddels gefixt-
rob5nismo zegt
Motorisch heel tof maar de auto’s spreken me niet aan qua uiterlijk
SimonMc zegt
@rob5nismo: Ik had al gezien dat je een aparte smaak hebt.
Gulli zegt
@rob5nismo: ik vind eigenlijk al deze modellen mooier dan de huidige modellen. Met de ML op 1, mooiste (of enige mooie) SUV die ze hebben gebouwd ?
Kvgorp zegt
Vaak zitten dubben. Zou ik de 55amg of de 63amg willen. De 55amg heeft veel meer potentieel en is makkelijker te tunen dan de ingewikkelde en drukloze 63. Al zal de 63 qua versnellingsbakken wel wat moderner aanvoelen.
Keuzes keuzes ;)
kennone zegt
@kvgorp: ik denk qua beleving dat de 63 de beste keuze is
roberto zegt
Jammer dat er maar weinig mooie (voornamelijk verpauperde) en met lage kilometers te koop staan, maar ik blijf de CLS55 een prachtige Guilty Pleasure, graag in IWC-trim! Het zelfde geldt voor de C63 en de CL63 AMG.
ukbob zegt
@roberto: die IWC was inderdaad een heerlijke variant in een prachtig kleurtje.
thearchitect zegt
Lichtelijk off-topic, maar door de eerste foto moest ik even denken aan het haast mythische filmpje “C’était un rendez-vous”, waar de kijker moet geloven dat er door de straten van Parijs werd gejakkerd met een Ferrari 275 GTB, maar uiteindelijk bleek het een 450 SEL 6.9 te zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=zvDXlDxMnb4
lekbak zegt
@thearchitect: De 450 6.9. Alles wat ik ooit wil in een auto. 8 jaar geleden kocht je ze voor 15.000. Een afgeragt ding met veel km’s maar het was er één. Ik had het geld maar niet het lef. Detijds voor de helft een w201 gekocht in een apart smaakje. Heel betrouwbaar en ook best fijn. Maar ik had gewoon die 6.9 moeten kopen destijds. Gelukkig heb ik de herinnering van de proefrit nog…
thearchitect zegt
@lekbak: Ik herken je sentiment. Ik heb hetzelfde gehad met een 560 SEL uit ’86.
Emotie schreeuwde DOEN DOEN DOEN, verstand zei DOE NOU NIET DOE NOU NIET…..
lekbak zegt
@thearchitect: Het wrange is bij mij dat, hoewel de 190 geen enkel mankement heeft gehad al die jaren, ik nu met een volkomen afgeschreven ding zit. Voor de hoofdprijs gekocht en nu nog niet de helft meer waard. Zo’n 6.9 is alleen maar gestegen in prijs. Iets wat eventuele reparaties veel dragelijker maakt.
thearchitect zegt
@lekbak: tsja, als we het allemaal van te voren wisten had ik 20 jaar geleden een aantal VW T1’tjes gekocht en 10 jaar geleden een aantal 205 GTI’tjes, toen je voor € 1200 een goed exemplaar op de kop kon tikken…
;)
shibby zegt
De C63 vind ik echt geweldig, vooral die geweldige brul uit de uitlaten
viezefreddyw zegt
Voor mij is de W204 toch wel de AMG die ik zou willen hebben. Een luxe sedan, niet al te groot en dan een beul van een V8 in het vooronder. Wat een geil ding vind ik dat! Tuurlijk, auto’s als de CL63 en de SLS zijn dat ook. Maar dat zijn al van nature redelijk sportieve auto’s. De C-klasse is gewoon een simpele sedan. Beetje brede wielkasten, brede banden en 4 pijpen en dat was het wel hè. Best ingetogen nog.
cossiekiller zegt
@viezefreddyw: Dat noemen de Amerikanen dus een HotRod. De dikste motor in het kleinst mogelijke model steken.
In België noemen we zo’n C63 estate gewoon een bestelwagen. Want hier rijden die allemaal zonder achterbank rond en als lichte vracht ingeschreven… Geen inschrijving en iets van een 100 euro belasting per jaar.
Regenpijp zegt
Wat een leuk artikel! Ik heb in die jaren stage gelopen en vervolgens kort gewerkt bij een Mercedes-dealer. Daar heb ik het geluk gehad in alle bovenstaande auto’s gereden, behalve de SLS. De leukste? C63 by far en als CL echt heel indrukwekkend. Mocht iemand nog over een dikke, ouwe sok beschikken, dan zou ik de volgende variant halen. Nooit in gereden maar wel 1x in de werkplaats zien staan. Man, wat een ding!
http://www.ginacollectorcars.com/mercedes-benz-clk-63-black-series-nl/
SimonMc zegt
@regenpijp: Ik zou waarschijnlijk ook die CLK Black Series nemen. De enige écht sportieve uit het rijtje ( ok op die GT3 na natuurlijk ).
kniesoor zegt
@regenpijp:
Precies, verreweg het meest interessante type met de M156 motor, niet in de laatste plaats, omdat die wél gretig instuurt en dus goed bochten door te jagen is.
Over het productie-aantal : dat zijn er geen 500, maar ca. 690, waarvan ca. 400 in U.S. spec (dus met die rare dikke leren stoelen ipv racekuipen) en de resterende ca. 290 voor “de rest van de wereld”.
Dutchdriftking zegt
C63 Estate, zo gaaf!
rikus zegt
@sasha heeft toch zo’n fantastische CLK? Of kunnen we door het stukje tekst concluderen dat “heeft” eigenlijk “had” moet zijn? Overigens ben ik zeer benieuwd wat dhr Sasha nu op de oprit heeft staan, als AMG guy.
Pallas zegt
Vind het bijna jammer dat dit mij niks doet…
thomasthomas zegt
Blijven kamper bakken als ze wat ouder zijn. Een beetje net figuur zie je niet rijden een ML63…. , tis altijd een tattoo bob figuur met een gouden (nep) rolex.
kermit123 zegt
Een hoop rommel ertussen.
Hupke zegt
Ik heb de aantrekkingskracht van dat blok nooit begrepen. De V12 was absurd en de V8 compressor was interessant en liet zich indien nodig ook mishandelen door een turbo. Die inefficiënte V8 lijkt me iets dat ze van hun Chrysler tijdperk hadden overge-erft en dat ze toch maar hebben gebruikt ipv hebt te schrappen en de 55 verder te ontwikkelen.
Hupke zegt
Het enige dat het artikel vergeet te vermelden en dat goed is aan de 63 motor is z’n relatief lage gewicht. Maar dat was net de uitdaging om een nieuwe 55 motor te maken eventueel met een elektrische supercharger, die ook zwaar op dieet was gegaan.
willeme zegt
@Hupke: klopt gedeeltelijk. Ten opzichte van de stoukoude ‘55’ was het blok licht. Maar in vergelijking met een LS6 of LS7 (vergelijkbaar vermogen, koppel en geluid) was de ‘63’ alsnog vrij zwaar.
sjeemsbond zegt
“Verrassend betaalbaar” is natuurlijk een relatief begrip. Je rijd van pomp naar pomp, verzekering is prijzig of niet mogelijk beneden een bepaalde leeftijd en onderhoud van die auto’s is ook verre van voordelig. Kortom dure onzinnige auto’s, maar oh wat klinken ze lekker :)
jack_abarth zegt
Door welke instelling op m’n iphone dimt een nieuwsartikel en gaat de app vervolgens naar het volgende artikel?
OT: Heerlijk blok met een ontzettende soundtrack. Ik moet wel toegeven dat een 6-cilinder sportiever klinkt.
ukbob zegt
@jack_abarth: als je met je vinger van links naar rechts beweegt (of andersom) wordt het volgende/vorige artikel getoond.
jack_abarth zegt
@ukbob:
Ja dat weet ik, maar hij doet het in dit geval automatisch.
Gulli zegt
Geen SLK? Met die dikke V8 in dat kleine koetsje?
jack_abarth zegt
@gulli:
Dat was toch de 55AMG, geen 63AMG.
Gulli zegt
@jack_abarth: Klopt, maar nog steeds veel te groot voor dat kleine autootje (en ook wel een magistrale motor als je hem voorbij hoorde komen)
sntial zegt
Ik ken een begrafenisondernemer die met een tot lijkwagen omgebouwde R 63 rijdt (grijs kenteken!). Zijn clientele zijn rijke joden die aan de Cote d’Azur wonen, dus elke maand 2-3 keer op en af met zijn R 63 en een dead Jew in the back. Awesome!
Hupke zegt
@willeme:
Heb je de kg’s ergens staan? Ben eig benieuwd naar het verschil, je mag niet vergeten dat die alu blokken van GM nog onderliggende nokkenassen hebben en de 63 bovenliggende met variabele valve timing. In het algemeen is de 63 een productie motor met 620pk en de ls6 levert af fabriek een kleine 400.
jack_abarth zegt
@hupke:
En de manier van meten. Heb je DIN kilogrammen of SAE. Ik meen dat DIN een motor moet zijn die kan starten. Dus bijvoorbeeld inclusief startmotor en dynamo en bij SAE is dit niet het geval. (weet niet de exacte verschillen, maar er zit verschil in.)