Het was al aangekondigd door Wouter, nu werkelijkheid. De Vrijspreker is het er (zoals allen hier) niet mee eens, maar onderbouwt deze stellingname uitgebreid: “Files, de overheid heeft er de mond vol van. Ze willen er zo graag van af, zo klinkt het vanuit de donkere krochten in Den Haag. Maar zou dat nu echt zo zijn? Vandaag is er weer een maatregel ingevoerd die als rechtstreeks gevolg heeft dat het fileleed extreem zal verergeren. Gelukkig maar voor Karla Peijs en consorten, dan hebben ze namelijk straks een goede reden om het rekeningrijden in te voeren.”.
Lees het hele verhaal. Meer (tegen)geluiden? Drop ze in de comments.
heidekonijn zegt
Natuurlijk gaat het om dat rekeningrijden, liefst nog met een tag voor elke auto, opdat ze steeds weten waar we zijn en later eventueel nog andere dingen vinden om ons op te belasten.
Reactie van een Duitse klant onlangs, waarmee ik een afspraak had in Tilburg : ‘Ik snap er niks van, rij ik rustig op de autoweg, staat er plots dat ik maar 90 meer mag, daarna 50, iedereen vertraagd, natuurlijk file, dus denk ik er zal wel een ongeval gebeurt zijn, maar niets hoor, er staan gewoon een paar fijnbesnorde agenten te zwaaien, teken te doen dat we moeten doorrijden’.
Dit schijnt men te doen om… het verkeer vlotter te laten lopen. Nog nooit ergens anders gezien als hier hoor.
Dennis zegt
Quote: “Meer files door lagere snelheid op snelwegen. Op basis van eerdere ervaringen rond Den Haag blijkt dat de capaciteit bij lagere maximumsnelheden minder goed wordt gebruikt.”
Lees meer op: http://www.zibb.nl/auto/nieuwsbericht/asp/artnr/1054629/versie/1/index.html
Mandelbaum zegt
Ja hallo, hoe vaak moet ik het nog zeggen!!
Hoe harder er zal worden gereden hoe minder files!!
Ik leg het nog 1x uit ;)
Kijk het is heel eenvoudig, een file is een capaciteitsprobleem. Het wegdek kan het aantal auto’s niet snel genoeg verwerken. Hoe langer een auto “beslag” legt op een deel van het wegdek hoe meer capaciteit hij gebruikt. Hoe harder een auto zich dus beweegt over het wegdek hoe korter de tijd is dat hij “beslag” legt op het wegdek. Hierdoor is er dus minder capaciteit nodig om deze auto te verwerken.
Hierbij moet er nog wel aan twee dingen worden gedacht.
1. Het kan zo zijn dat door de hogere snelheid er meer ongelukken zullen ontstaan. En bij een ongeluk wordt de weg geblokkeerd en dus wordt de snelheid van de auto’s op de snelweg terug gebracht tot 0 KM/U en dus heb je een zwaar capaciteitsprobleem. Als het aantal ongelukken door het verhogen van de snelheid substantieel toeneemt dan is het waarschijnlijk slimmer om dit idee niet door te voeren.
2. De grens waartoe de snelheid moet worden verhoogt is afhankelijk van het mogelijke problemen van punt 1 en van de ruimte die tussen de auto’s wordt gehouden. Een auto die 30 KM/U rijd hoeft minder afstand te houden tot zijn voorganger om veilig van A naar B te komen dan een auto die 200 KM/U rijdt. De “ruimte” die een auto in neemt op het wegdek en dus de capaciteitsdruk op het wegdek bepaald is dus afhankelijk van de toename in de veilige afstand tussen twee auto’s met die snelheid.
In principe is de oplossing dus simpel, iedereen moet gewoon zo hard mogelijk rijden! Om eventuele snelheidsverschillen tussen de linkerbaan en in- en uitvoegend verkeer op te vangen is het misschien wel zo handig om overal minimaal 3-baans wegen neer te leggen.
Sacha zegt
Lijkt het je wat om in de politiek te gaan Mandelbaum? Ik stem op je als je voor de post Minister van Verkeer gaat.
Sir Smokalot zegt
“Een auto die 30 KM/U rijd(t) hoeft minder afstand te houden tot zijn voorganger om veilig van A naar B te komen dan een auto die 200 KM/U rijdt.”
Daar zet ik mijn vraagtekens bij. We zijn geen Duitsers, die rijden met hun vertegenwoordigersbakken in de welbekende ’treintjes’ met 200+ (lekker link als je het mij vraagt). Desalniettemin ben ik het met de strekking van je verhaal wel eens.
Echter, ik heb 2 redenen om niet op je te gaan stemmen:
1) Ik woon niet in de randstad, dus 80 rond de grote steden is voor mij geen grote ramp
2) Als je politieke ambities hebt, zal ik helaas voor jou toch stemmen op Peterrrr R de Vries ;).
Sacha zegt
Ik wilde voorstellen dat ie zich bij PRdV ging aansluiten. Dan slaan we 2 vliegen in 1 klap.
Mandelbaum zegt
Ik voel mij gevleid en ik zal aan jullie denken als ik rond een van de grote steden in de file sta en de 80KM borden om me heen zie oplichten…
Ik moet wel zeggen dat ik mij al een paar maanden zo erg zit op te winden als ik een politicus op tv zie en hoor praten, dat ik mijn tv wil aanvliegen. En dan maakt het niet uit welke politicus het is. Sinds twee dagen ben ik gelukkig weer wat rustiger door “nu al mijn held”-“Peter R de Vries”. En ja, ik zal dan wel een naieve simpele arbeider zijn die met one-liners wordt verleid tot het stemmen op mensen die zich in de politiek nog niet hebben laten zien, maar WHAT THE FUCK, I LOVE ONE-LINERS!
Tenslotte, als “nu al mijn held”-Peter het niet gaat redden bij de volgende verkiezingen, dan ga ik mij ermee bemoeien!
En ja dan mag iedereen zo hard als hij kan over de snelwegen scheuren.
NOTE: Behalve in de woonwijken he jongens, daar rijden we allemaal 30, ik moet natuurlijk wel politiek correct blijven en die lieve kleine kindjes een veilige plek geven om te spelen.
Sacha zegt
Meer commentaar:
http://www.autoweek.nl/weblog.php?id=131
en
http://www.autoweek.nl/weblog.php?id=130
Mandelbaum zegt
http://www.telegraaf.nl/binnenland/28464341/Meer_files_door_80_kilometerzones.html
Quote:”Hoewel er geen concrete cijfers zijn, signaleert de ANWB volgens de woordvoerder sinds de invoering meer opstoppingen.”
HOEZOE GEEN CONCRETE CIJFERS?! HOE THE FUCK WEET JE DAN DAT ER MEER FILES ZIJN??? En wat zit de ANWB hier nou weer te doen… het beleid van Peijs goed te lullen? Moeten die gasten geen banden plakken, commercials maken en boekjes drukken?
autoblogger zegt
Vanaf 1 november is het drukker dan ooit op de weg, de eerste week waren er enorm veel files. Het najaar is altijd druk qua verkeer maar dit is wel erg heftig aan het worden, kan me niet indenken dat het niks met de 80km-regel te maken heeft!