Ferrari-vermogen voor Fiat-geld.
Eigenlijk is Amerika het mooiste autoland op dit moment. Het is het enige land waar het nog mogelijk is om een enorm krachtige auto te kunnen kopen zonder erop leeg te lopen. Gewoon met een dikke V8, een handbak en achterwielaandrijving. Precies zoals je het wilt. Auto’s als de Chevrolet Camaro, Dodge Challenger en Ford Mustang zijn perfecte voorbeelden daarvan.
Het leuke daarvan is, daar kun je mee doen wat je wil. Je kan de auto standaard laten, er een showauto van maken of een juist een trackday auto. Dat is het leuke van die musclecars. Omdat ze zo goedkoop zijn en in basis een goede layout hebben kun je er heel veel mee doen. Met een Toyota RAV4 zijn je mogelijkheden toch enigszins beperkt. Wat je ook kan doen, is er een sleeper van maken. Natuurlijk is een Mustang geen echte sleeper, maar je kan de auto véél sneller maken dan dat ‘ie eruit ziet. Autobloglezer @RobUSA wees ons op Ford Lebanon. Nee, die dat is niet een Ford dealer in Libanon, maar in Ohio. We hebben de helden daar al eens eerder behandeld in dit artikel, maar ze bieden nu nog meer bang for buck.
In samenwerking met Roush hebben ze een superchargerkit (afbeelding boven) ontwikkeld. Deze bestaat uit een 3-liter grote Whipple Stage 1 supercharger. Volgens Lebanon Ford hebben ze zich nog ingehouden met de kit, echter is dat niet te merken aan het maximum vermogen van 800 pk. Dat is echt bizar veel kracht, maar niet het meest opmerkelijke eraan. Dat is namelijk de prijs. Omdat Lebanon in eerste instantie een Ford dealer is, hebben ze een enorm aantal Mustangs op voorraad staan. In Amerika koop je gewoon een auto bij de dealer direct, je gaat niet bestellen en dan vier maanden wachten. Je kunt dus een deal maken.
Mocht je gaan voor de allergoedkoopste Mustang GT (met stoffen bekleding) dan is er een combideal mogelijk: 800 pk voor 39.995 dollar. Nee, dat is niet de prijs voor alleen de tuning of alleen de Mustang, maar de gehele 800 pk-leverende combinatie! Het kan overigens nog goedkoper, als je een gebruikte Mustang hebt, dan kunnen ze daar ook mee aan de slag. De goedkoopste Mustangs GT zitten net onder 20.000 dollar, daar komt dan 8.210 dollar bij voor de supercharger en montage. Dan kom je uit op 28.000 dollar, dus zo’n 24.000 euro voor 800 pk. Daar komen alleen nog de kosten van de
auto importeren overheen en je hebt een betaalbaar monster. Lebanon raadt het wel aan om het een en ander te modificeren aan je Mustang, bijvoorbeeld met wat elektrisch gereedschap van Mastertools. Maar goed, 800 pk voor 24.000 is dus gewoon mogelijk!
jorden zegt
Veel seks voor weinig geld, levert doorgaans ook weinig souplesse.
duckmefaddy zegt
@jorden: alleen momenteel heb ik bijna net zoveel seks als pk’s
Marijn90 zegt
@duckmefaddy: Maar het rijdt wel lekker he, zo’n Gazelle.
BrutaalAapje zegt
@marijn90: Zelfde aantal ok’s als een handkar… *grin*
duckmefaddy zegt
@BrutaalAapje: geen vagina die spant als je eigen rechter hand
autodrome zegt
@duckmefaddy: ieueeeewwwww, spiegelfapper …..
dsdh zegt
@duckmefaddy: dan hoop k voor je dat je een hellcat hebt
loserboi932 zegt
De uitspraak is “bang for YOUR buck”
SimonMc zegt
@loserboi932: Nee, origineel is “bang for THE buck”.
Esprit_de_Flandre zegt
@simonmc @loserboi932: Nee, origineel is het “More bang for your buck”
Esprit_de_Flandre zegt
@simonmc @loserboi932: Niet dat dat iets uitmaakt, alle variaties zijn in principe juist, en tegenwoordig is “bang for buck” de meest gebruikte. Waarom vijf woorden gebruiken als het ook duidelijk is met drie…
eirmakk zegt
Wat is het leven toch zo oneerlijk. Voor dezelfde auto betalen wij hier minimaal 50 a 60k en in Amerika kosten ze helemaal niks. Zo een dikke vette f150 zou mij wel blij maken, alleen hier in Nederland droom ik ervan en in Amerika kost het evenveel als een kleine k*t polo in Nederland.
robert110 zegt
@eirmakk: De prijzen hier vallen op zich nog wel mee. Het zijn vaak de luxe varianten die hier terecht komen, die kosten in de USA ook al snel $60.000 tel daarbij de transport en invoerkosten op en de prijs in Nederland valt eigenlijk wel mee. Een eigen bedrijf hebben scheelt ook al veel in de kosten.
aapuitdemouw zegt
@robert110: sorry? Hoe kom je daar nu bij. Een Mustang GT kost hier 112.000 euro. Vind het nogal een verschil.
robert110 zegt
@aapuitdemouw: Eirmakk benoemd de F-150, ik ga daar even op door, het heeft verder weinig met de Mustang te maken.
aapuitdemouw zegt
@robert110: ok maar ook een F-150 gaat richting de ton in euro’s bij reguliere aanschaf. Bedrijfsmatig rijden zal wel schelen maar die optie heeft niet iedereen helaas
rolov zegt
@aapuitdemouw: de V8 wel idd
RobUSA zegt
@aapuitdemouw: Maatje van mij die ze grijs importeerd nr NL zei dat de Mustang Shelby GT 350R, 220.000 euro kost in NL.
torsen zegt
@eirmakk: Ik zou omscholen naar glazenwasser.
allesmetturbo zegt
@eirmakk: zo’n dikke raptor zou mij ook wel blij maken! Zakelijk en op gas rijden is het nog te doen, privé op benzine (helaas) een bodemloze put
jelmer zegt
@eirmakk: Het is inderdaad oneerlijk. Wij hebben bijna drie keer zo veel vakantie, een zorgverzekering voor iedereen, een sociaal vangnet voor allen, goed en betaalbaar onderwijs, strakke infrastructuur, een hogere economische groei en véél minder armoede. En iets hogere autobelastingen, ja.
RobUSA zegt
@jelmer: Aleen hogere groei klopt niet helaas en dat zal wel eens nog hard achteruit kunnen gaan door o.a. geen gas meer kunnen winnen, vluchtelingen en hun gezinsherenigingen en andere simpele dingen die Rutte en zijn schavuiten bedenken.
ablogjunk zegt
Dus geen 800pk voor 24.000 euro op gele platen….
Was wel aardig geweest om uit te zoeken wat dan wel het prijskaartje is op gele platen.
RobUSA zegt
Leuk artikel ook dit :)).
Nee serieus het is idd het beste autoland ooit, ik had een offerte opgevraagd bij Lebanon voor een Mustang cabrio met leer en alles erop en eraan dan kwam ik op $65.000 wat nog geen geld is voor 800PKtjes.
Ben toch vorige week voor de nieuwe 2019 refresh Camaro ZL1 cabrio gegaan toch net wat meer speciaal om te zien en meer nieuwere technieken erin en voor maar $8000 meer + 6% BTW. Zonder wegenbelasting/flitskasten/verkeersdrempels/trajectcontrole/BPM/Benzine accijnzen.
aapuitdemouw zegt
@RobUSA: Camaro is echt the dream. Bumblebee!!!
jwcroy82 zegt
@robusa: Het is indd een mooi autoland maar het is ook een enorm groot land dus is men ook afhankelijk van een auto. Nederland is daartegenover maar een pislandje een keer knipperen met je ogen en je bent er doorheen en het liefst zien ze ons allemaal fietsen en het openbaar vervoer nemen.
Onehp zegt
@jwcroy82: tja, als iedereen op de fiets of de trein opeens de auto zouden nemen, dan was de lol er ook af. Als dat nu al niet het geval is. De paradox is dus eigenlijk, hoe duurder autorijden is, hoe beter voor de liefhebber. Van autorijden. Wil je enkel iets voor in je garage, dan zoe je maar een klassieke oldtimer uit die toch niet meer rijdt of teveel waarde verliest als je dat doet…
wimof zegt
800 pk , wat gaan we daar in God’s naam op de openbare weg mee doen.
karhengst zegt
@wimof: God = hersenspinsel
800 PK klinkt meer als wielspinsel
tjorque zegt
Ik begrijp de rav4 vermelding niet… kan iemand dat uitleggen?
2wheeler zegt
Het is inderdaad een geweldig autoland. Sprak gisteren twee broers die lekker met hun Corvette’s door Amerika aan het rijden waren. Echter, ze vielen achterover toen ze hoorde dat we lekker 3 weken aan het rondreizen waren. Zij krijgen dus slechts 1 week per jaar vakantie. Zoals hier eerder aangehaald, niet alles is rozengeur en manenschijn. Alleen is het één wat meer zichtbaar dan het andere. Toch lijkt het me niet slecht vertoeven hier, want wat hebben ze toch een gave speeltjes. Dikke dually’s met mega campers, speedboten, polarissen etc.
alassad zegt
@2wheeler: ik ben niet jaloers op Amerikanen. Weinig vakantie per jaar, in een gemiddelde stad moet je álles met de auto doen, veel zichtbare armoede. En echt doorrijden kun je daar ook niet (staat best veel politie langs de kant).
Je betaalt misschien minder belasting maar onderaan de streep denk ik dat we het in NL beter voor elkaar hebben.
henrie zegt
@2wheeler: Moet je de gemiddelde Amerikaan eens vertellen dat je werkgever hier in Nederland wettelijk verplicht is om je minimaal twee weken aaneengesloten vrij te geven. En dat je wettelijk minimaal vier weken vakantie hebt per jaar (indien je fulltime werkt). En dat je met een beetje geluk nog een week ‘bovenwettelijk’ hebt. En zo’n twee weken ADV, of als je mazzel hebt (of ambtenaar bent) zelfs vier weken ADV. Dan worden ze echt gek :)
Ze mogen daar gemiddeld genomen al blij zijn als ze twee in een heel jaar vrij zijn. En dan niet aaneengesloten, want dat kan écht niet…
Ik zou er al met al niet willen wonen. Ja, voor een jaartje of zo, lijkt het me best leuk. En het is een prachtig land om op vakantie te gaan. Maar ik zou daar geen leven willen opbouwen. Ja, de auto’s zijn er spotgoedkoop. Ja, je betaalt er weinig belasting en verdient dus (netto) een hoop, als je tenminste een goede baan hebt. Maar het is ook ieder voor zich, en daar zit wel een keerzijde aan: peperdure gezondheidszorg/verzekeringen, veel zichtbare armoede (zoals @alassad: ook al aangaf), een gemiddeld genomen slechte infrastructuur, een tamelijk extreem klimaat (extreme hitte/extreme koude, extreme droogte/extreme neerslag, tornado’s, orkanen, enz.; op veel plekken in ieder geval), openlijk racisme, veel criminaliteit (en dus veel gevangenen), een totaal verziekte politiek met een malloot als president… Nee, in Nederland gaat ook niet alles goed, maar ik zou niet willen ruilen hoor…
RobUSA zegt
@henrie: De grootste mafklappers zitten in Brussel/NL: Half Afrika vragen om gezellig binnen te komen, spreken de taal niet, 80% zal nooit gaan werken, brengen ziektes mee die wij hier al vergeten zijn, brengen een achterlijk geloof mee, dan het probleem wel onderkennen en nog niks doen eraan lol… enz enz.
henrie zegt
@robusa: Volgens mij vraagt er helemaal niemand hier (in Brussel of waar dan ook) of die Afrikanen hier heen willen komen. Die komen namelijk uit zichzelf wel. Daar hebben ze onze hulp niet bij nodig…
Grappig overigens dat je over het “achterlijk geloof” van anderen begint. Alsof er in de VS geen geloofsfanatici wonen. Alleen dat zijn christenen, en dan mag het… of zoiets. Maar dat vind ik minstens zo eng volk. Hier is dat soort gelukkig beperkt tot de bible belt en 3 zetels voor de SGP in de tweede kamer. In de VS stemt de halve bevolking erop… Tel uit je winst…
weijs zegt
Ik heb opeens sterk de behoefte om een cirkelzaag te kopen.
maferick74 zegt
En wij maar besparen vooe een beter milieu terwijl aan de andere kant van de sloot…. dikke middelvinger naar de mensheid met een dorpsgek aan het roer.
Onehp zegt
@maferick74: er komt nu weer een dikke storm aan. Misschien zullen weer een paar mensen de link leggen. Of niet en dan krijgen ze misschien jammer genoeg een gedwongen ticketje voor de show ‘you asked for it’.
ikleesookoverautos zegt
Vind 8.210 dollar voor de supercharger en montage toch best een hoop geld. Plus ze raden het aan om ook nog andere onderdelen aan te passen.
okdoei zegt
Mustang GT gekocht bij Ford Lebanon vorig jaar. Aardig groot terrein, zelfs voor US begrippen, en super chill personeel. Geen Roush opties erbij helaas, werd me afgeraden door het NLse import bedrijf i.v.m de RDW. Dus weet niet precies hoe het werkt bij grijze import (de mijne viel onder verhuisgoed).
Ze vroegen me overigens bij Ford Lebanon nog wel hoe veel een Mustang GT in NL kost. Vielen haast flauw toen ik het (belachelijke) bedrag noemde.