Een nieuwe vorm van mobiliteit dient zich aan.
Voertuigen zijn vrij makkelijk in te delen. Naast automobielen zijn er bijvoorbeeld vaartuigen (in de volksmond ook wel boten of schepen genoemd) en vliegtuigen. Nu zijn er altijd een paar techneuten en investeerders aan de LSD om die met elkaar te combineren. Echt een succes wordt dat nooit. Auto’s die tegelijkertijd een vaartuig zijn, zijn commercieel gezien nooit echt doorgebroken. De Amphicar is wellicht het enige echte wapenfeit, alle andere varende auto’s vielen meer in de categorie uit de hand gelopen projecten. Op de Toybata van Jeremy Clarkson na, die was episch.
Een varende auto is tot daar aan toe, maar de geluiden omtrent vliegende auto’s worden alsmaar luider. Zo is het Nederlandse Pal-V al heel erg ver. Het is de bedoeling dat de eerste exemplaren in 2019 het luchtruim onveilig gaan maken. Check dit interview met Wouter en Marco van den Bosch van Pal-V. Je kan op dit moment al een reservering plaatsen voor de Pal-V Liberty Sport (299.000 euro) of een Pal-V Liberty Pioneer Edition (499.000 euro). Het is een hoop geld om achter te laten bij de MediaMarkt, maar gezien het concept valt het eigenlijk mee. Zie het als een soort aanvulling op de collectie supercars. Dan is nóg een supercar veel saaier dan een vliegende auto.
Een ander bedrijf dat zich ook bezigt met vliegende auto’s is Samson Sky (Samson als in die pratende Vlaamse hond, niet die Greenpeace-acticvist). Ook bij hen kunnen de orders geschreven worden en het gaat vooralsnog voor de wind, want er zijn maar liefst 800 reserveringen aangenomen voor de Samson Switchblade. De Samson Switchblade is geen helicopter-achtige, maar een soort overdekte motorfiets met vleugels. Je hebt een aanloop van 488 meter nodig om van je auto een vliegtuig te maken. In de lucht kun je een topsnelheid halen van 322 km/u, op het asfalt is 201 km/u het maximale. De motor is een relatief eenvoudige viercilinder met 190 pk. De Samson Switchblade is aanzienlijk goedkoper dan de Pal-V met een vanafprijs van 136.000 dollar. Daar komen nog wel de kosten voor een vliegbrevet bovenop, uiteraard.
detroitv8 zegt
800? Geloof er geen bal van.
g60gti zegt
@detroitv8: Dat hoeft ook niet.
bmwfreak038 zegt
@g60gti: want het is ook niet zo, dus hoeft hij het ook niet te geloven.
g60gti zegt
@bmwfreak038: dat zeg ik toch ook?
toyotavenray zegt
volkswagen heeft toch ook zo,n ding gemaakt. Of een ander automerk.
toyotavenray zegt
@toyotavenray: ik bedoelde de aeromobil 3.0. Maar er zijn al zoveel merken van vliegende auto’s of in vliegtuig vorm of als een helikopter.
dees zegt
Leuk, dan heb je dus een ding wat je bijna nergens ter wereld echt mag gebruiken.
gwnbmw zegt
@dees: waarom niet? bijna al het vliegruim boven nederland is open, behalve schiphol en den haag. voor de rest mag je overal vliegen met prive vliegtuigen.
moveyourmind zegt
Zie het nut niet zo in van een auto die getransformeerd kan worden tot vliegtuig. Dan moet je eerst van huis naar een vliegveld rijden om op te kunnen stijgen, dan naar een vliegveld om te kunnen landen en vervolgens naar de plek van bestemming rijden. Nogal omslachtig en het doet bijna aan het OV denken: een soort siteseeing van plaatsen waar je helemaal niet moet zijn.
De Pal V is dan alweer een stuk praktischer doordat die kan opstijgen en landen als een helicopter.
Gulli zegt
@moveyourmind: kunnen we dan niet concluderen dat een helikopter het meest praktisch is ?
lekkerlinksrijden zegt
@moveyourmind: in Nederland niet, maar in een land als Australië waar je in sommige delen je buurman op 2 uur rijden hebt kan het prima
joostie zegt
@lekkerlinksrijden: Dan koop je toch gewoon een heli?
lekbak zegt
@joostie: Veel duurder in onderhoud, veel duurder per vlieg uur en veel lastiger om te vliegen.
Let vooral even op dat veel. Want dat is het verschil. Veel geld, heel veel geld.
lekbak zegt
@moveyourmind: In Nederland heb je maar een handvol vliegveldjes, in duitsland heeft ieder gehucht een stukje gras waar je kan en mag landen. En Duitsland is niet de uitzondering, dat is nederland.
maroksahbe zegt
Hoever kan je vliegen op een volle tank brandstof? Zou de pal-v het redden van Colombia naar Nederland?
raoufff zegt
@maroksahbe: Hopelijk is dit sneller en goedkoper, dan gaat eindelijk de prijs van Colombiaans poedersuiker omlaag.
RuVi zegt
@maroksahbe: nee volgens mij 500km reikwijdte
kingdante zegt
Met een driewieler 201 per uur lijkt mij ook een uitdaging.
jpoers zegt
@kingdante: want met 2 wielen is het nog vreemder??
mashell zegt
Ik ben vooral benieuwd of je met die saté prikkers als vleugels ook echt kan vliegen en waar je ze laat tijdens het rijden.
povel zegt
@mashell: Ook de lay out lijkt mij raar. De voor vleugel en achtervleugel zo dicht bij elkaar. Het lijkt me dat dit ding vrij onstabiel vliegt.
loserboi932 zegt
Wel allemaal nog even een PPL (vliegbrevet) halen voor 40000 euro en dan is het een succes.
povel zegt
@loserboi932: kan veel goedkoper. Rond de 15.000 kan je er makkelijk eentje halen.
rolov zegt
@loserboi932: waar haal jij die 40k vandaan? In Amerika voor 9000 all in. In België voor 11k en Nederland iets meer dan België. Heb jij naar het familie pakket gekeken?
v6ti zegt
Jeremy bouwde een Toybota, niet Toybata
potver7 zegt
@v6ti: Jetemy bouwde een Toyboata, niet een Toybota of een Toybata.
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: Wie is Jetemy? :P
bmwfreak038 zegt
Misschien een leuke test, om te kijken of deze net zo snel op zn kant ligt als de reliant robin.
potver7 zegt
Ik krijg een beetje een Harry Potter vibe van dit ding.
JanJansen zegt
Mooie renderingen. Wanneer komt het spel uit?
De PAL-V is tot 2021 uitverkocht, en bestaat echt. Toch wel iets om trots op te zijn.
Well done sir, well done.
tvr1974 zegt
qua specs (een stuk sneller) enz dan de PAL-V en qua kosten veel voordeliger… Maar hoever zijn ze? Dit soort initiatieven zijn best leuk maar vraag is lopen ze niet nu al achter de feiten aan? beide hebben immers motoren op fossiele brandstoffen? … Daarbij zie ik dat de pal V 20 kg(!) bagage mee kan nemen.. uhhh.. Mijn vrouw d’r handtas weegt meer …
harrie zegt
@tvr1974:
De luchtvaart zal nog wel even met fossiele brandstoffen blijven vliegen, iets met energie per kg.
We zijn wel initiatieven met elektro motoren, maar met nog erg korte range.
pomoek zegt
Het is een aardig en best al een oud idee, Henry Ford begon er al over in 1940, maar in een dichtbevolkt landje als Nederland volkomen zinloos.
Het grote idee achter een vliegauto is flexibiliteit vrijheid en bewegingsruimte. Je moet dus zonder al te veel heisa kunnen opstijgen en landen vanaf zo’n beetje elke plek die je kan bedenken. Een vliegauto is altijd een compromis. Een vliegtuig is sneller, veiliger en comfortabeler en een auto is dat ook.
Als je in Nederland wil opstijgen of landen vanaf een plek die geen vliegveld is dan moet je een ontheffing aanvragen. Iedere keer als je dat dus wil moet je een formulier invullen. Daar gaat je flexibiliteit. Rest je niets anders dan op te stijgen en te landen vanaf een officieel vliegveld. En dan kun je meteen de vraag stellen: Waarom dan niet met de auto naar het vliegveld en dan verder vliegen? Met andere woorden: waarom niet gebruik maken van het beste van 2 werelden?
vliegauto’s, vliegboten, autoboten, het bestaat allemaal al lang. Maar je moet wel een hele goede reden hebben om die twee verschillende werelden samen te brengen. Er zijn in vergelijking met “gewone” vliegtuigen relatief weinig watervliegtuigen. Simpelweg omdat een watervliegtuig nooit een hele goede boot is en niet het beste vliegtuig.
Ik probeer een praktische toepassing te verzinnen voor een vliegauto en ik kan me eigenlijk alleen iets voorstellen bij een zakenman die op een dag op veel verschillende plekken moet zijn in Europa, waar ie mag landen op plekken en in landen met minder strikte regelgeving dan de Nederlandse, en die dan vanaf de landingsplek door wil rijden naar de eindbestemming.
galverink zegt
@pomoek: en dat is een van de problemen. Er is plek zat als je opstijgt van je eigen landgoed, maar die dingen moeten allemaal naar Manhattan of London City. En daar is geen plek.