En daarmee gaan ze tegen de trend in.
We weten dat het aantal dodelijke verkeersslachtoffers de afgelopen twee jaar weer toegenomen is, waarmee een einde kwam aan de dalende trend. Er overleden 629 mensen in het verkeer in 2016, terwijl dat er in 2015 nog 621 waren en in 2014 “slechts” 570. We weten ook dat de meeste slachtoffers in 2016 automobilisten waren, maar nu heeft het CBS cijfers vrijgegeven die wat meer inzicht geven in die groep slachtoffers.
Onder alle leeftijden nam het aantal dodelijke verkeersslachtoffers af sinds 2006, behalve in de groep ouderen van 80 jaar of ouder. In 2006 overleden er 98 ouderen in het verkeer, maar afgelopen jaar waren dat er 135. Uiteraard heeft de vergrijzing hier iets mee te maken, maar dat verklaart niet alles. De stijging van het aantal mensen in deze leeftijdsgroep was namelijk 28% terwijl het aantal verkeersdoden steeg met 38%.
Nu zou het natuurlijk makkelijk zijn om te zeggen “Ja, maar ze kunnen ook niet rijden!”, maar dat is te makkelijk. Er wordt in de cijfers geen schuldvraag behandeld en dus kan het net zo goed zijn dat deze mensen vaker het slachtoffer zijn van bijvoorbeeld onoplettende en jongere smartphone-achter-het-stuur-gebruikers. VVN is bijvoorbeeld van mening dat de smartphone de grootste oorzaak is voor het stijgende aantal ongevallen in ons land. En laten we eerlijk zijn: er zijn niet heel veel 80-plussers die überhaupt zo’n ding gebruiken, laat staan achter het stuur.
Andere cijfers die het CBS vrijgaf tonen aan dat we met z’n allen vaker de weg op gaan, dat een zakelijke auto 6% meer kilometers maakt, bedrijfsvoertuigen bijna 3% meer kilometers maken, bestelauto’s 4,5% meer en dat dat allemaal komt door economische voorspoed. En daarom staan we dus met z’n allen vaker in de file. De elektrische auto neemt overigens slechts 2,2 procent van alle kilometers voor z’n rekening. Meer feitjes kun je hier lezen.
Fotocredit inclusief tergende taalfout: Autojunk.nl
Edge zegt
Volgens mij gaan 80-plussers sowieso vaker dood dan mensen onder de 80.
mashell zegt
@edge: ook zij gaan maar precies 1x dood. Maar de kans dat ze komen te overlijden is inderdaad groter. En de meeste 80 plussers kan het allemaal niks meer schelen, die gaan dood waar het hen uitkomt. Dat kan dus ook in het verkeer zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: “ook zij gaan maar precies 1x dood.”
Haha, prachtig. Die moet ik onthouden…
peug206 zegt
@mashell: @Esprit_de_Flandre ze kunnen wel vaker doodgaan. Ik liep in een ziekenhuis stage waar regelmatig mensen dood binnenkwamen en levend weer weg. Dood en begraven daarintegen gebeurt echt maar 1 keer.
hotze zegt
@mashell: en zij die in karma geloven? Laat je eens in India rondrijden, het interesseert ze geen drol als crashen, ze denken dat ze toch weer terugkomen (en beter zelfs). Misschien dat de 80+ het ook wel gelooft wat er met ze gebeurt of ze hebben het wellicht niet meer in de gaten.
De leeftijd valt “leuk” te volgen op flitsservice.nl; het zijn in het algemeen òf ouderen (70/80+) of jongeren (< 30; petjes, scheefzitters en andere sjonnies) die Magere Hein in het verkeer tegenkomen.
599gto zegt
@edge: NL vergrijst nog even en de 80 jarige vliegen je om de oren om een laatste rustplaats te zoeken in het verkeer
pimmetj zegt
Misschien de elektrische fiets eens verbieden voor deze groep. Ik zie ze regelmatig op een kruispunt af razen om op het laatste moment te remmen en van de fiets te springen.
mashell zegt
@pimmetj: Je beschrijft 80 plussers die lekker doorrijden, goede reflexen hebben en bewegelijk zijn. Ik zou zeggen, niks verbieden, meer van zulke 80 plussers graag!
599gto zegt
@mashell: 80 en goede reflexen ? hahaha
peug206 zegt
@599gto: dr loopt hier iemand van 90 de hele dag nog rond als vrijwilliger. En die is fitter dan sommige jongeren die hier rondlopen…
henk_he zegt
@pimmetj: springen? Je bedoelt vallen!
berlinetta zegt
Die cijfertjes vind ik eerlijk gezegd altijd niet zoveel zeggen. Zo groot zijn de verschillen nou ook weer niet en het kan meerdere oorzaken hebben. Wel ben ik van mening dat er echt keihard mag worden opgetreden tegen smartphonegebruik in het verkeer. Ik weet dat de handhaving ervan lastig is, maar de straffen erop mogen van mij flink omhoog. Neem desnoods de smartphone in beslag. Dan leren ze het meteen af.
En dan die andere discussie, namelijk of ouderen nog veilig mee kunnen komen in het verkeer. Dat is een lastige. Ik zou het eigenlijk geen slecht idee vinden om alle mensen boven de 75 om de zoveel tijd even te laten checken of ze het nog aan kunnen.
mashell zegt
@berlinetta: zo’n check of 75+ ers nog mee kunnen komen. Hocus pocus, pilatus pas, die is er gewoon: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wat-is-de-keuringsleeftijd-voor-ouderen-met-een-rijbewijs
berlinetta zegt
@mashell: Die check is er alleen als het rijbewijs wordt verlengd. Dat lijkt me erg weinig.
mashell zegt
@berlinetta: er is vrij weinig uitval bij die controles. Omdat de meeste senioren, wanneer het echt niet meer gaat, op eigen iniatief, na sociale druk van hun omgeving (lees: kinderen die zeggen pa/ma het autorijden van jou dat gaat echt niet meer) zelf het rijbewijs al inleveren, de auto wegdoen of gewoon niet meer rijden. Meer controles voegt niks toe aan de veiligheid, levert alleen maar een kostenpost voor de senioren de maatschappij op en geeft een gevoel van een repressief systeem. Niet doen dus.
banaan7 zegt
Ik fietste vanochtend naar school. Het was op sommige plekken een beetje glad maar verder had ik nergens last van. Fiets ik met een redelijke snelheid (voor een fietser) over de laatste lange weg voor school. Komt er een oud vrouwtje de weg op racen, die mij bijna raakte en een auto in de andere rijbaan moest vol in de remmen. Ben blij dat ik niet zo’n smartphone verslaafde tiener ben, want dan had ik haar niet doorgehad en was ik van mn fiets gereden.
Smartphone’s zorgen niet alleen voor ongelukken, maar ze zorgen er ook voor dat je je niet kan redden van een ongeluk dat een ander veroorzaakt.
599gto zegt
@banaan7: 020 word geterroriseerd door smart phones op fietsen ze kunnen ook niet rechts rijden en links inhalen .
lincoln zegt
Komt door de iPhone ..
rhellema zegt
@lincoln: het is de schuld van Trump
Esprit_de_Flandre zegt
@rhellema: Komt door IS…
superuniti zegt
Of misschien speelt het feit mee dat 80-plussers in oudere en of andere typen auto’s rijden (zoals de Suzuki Wagon R+) waar de kans op dodelijke afloop groter is dan een moderne leasebak/SUV.
jelmer zegt
Een ongeval heeft meer impact op een tachtig-, dan op een dertigplusser. Het veroorzaakt meer letsel.
mashell zegt
@jelmer: yep. Als een 80+ er van de fiets valt dan breekt die vrij gemakkelijk een heup. Als er dan met spoed een heupoperatie gedaan moet worden komen er velen helaas niet helemaal lekker meer uit. Maar wat als het alternatief, thuis blijven zitten omdat je broze botten hebt? Ik zou zeggen, leef todat het het ophoudt, leeftijd is slechts een getal.
jelmer zegt
@mashell: Helemaal mee eens. Risico’s horen bij het leven, en veranderen in elke leeftijdsfase.
lekkaah zegt
@mashell: Het probleem is dat ouderen vaak niet door hebben dat zij slechts pak ‘m beet 50% doorkrijgen van wat er allemaal om hun heen gebeurd op de weg. Autorijden is een bezigheid die onderschat wordt, het zijn al een hoop prikkels voor de gemiddelde mens, laat staan een bejaarde. Zo’n persoon rijdt wel mooi rond in een projectiel van 1200kg+..
mashell zegt
@lekkaah: ik denk dat je de ouderen onderschat. Niet alleen krijgen zij nog voldoende mee, anders dan de smartphone verslaafde jeugd maar zij vermijden het gevaar. Ze vermijden de drukke momenten, de snelle stukken snelweg, het onbekende terein. Ook stoppen de meesten uit zichzelf met autorijden als het niet meer gaat (al dan niet onder sociale druk). Ouderen zie ik niet als een probleem in het verkeer. De agressie van jongeren des te meer.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Over agressieve jongeren gesproken, mij lijkt het dat er meer agressief rijgedrag is bij mensen in hun zogenaamde “tweede jeugd”. Veertigers dus. Niet dat die “sportief” willen doen met hun auto, zoals je van jonge gasten verwacht, maar gewoon omdat ze gefrustreerd, gestresseerd en opgefokt zijn. Snel nog even een fietser voorbijsjezen terwijl daar eigenlijk geen plaats voor is en zo…
lekkaah zegt
@esprit_de_flandre: Anders wordt z’n kliekje koud en mist hij de intro van RTL boulevard..
Serieus – zet ‘ns een camera op een gemiddelde perron in de randstad.. je kunt het zo uitzenden in Artis
jack_abarth zegt
@lekkaah:
Lol, beste omschrijving van de gemiddelde Vinexist!
jack_abarth zegt
135 verkeersdoden, dat is amper 3 personen per week over een heel land. Van Maastricht tot aan Groningen, van Nijmegen tot Hoek van Holland. Ik vind het eerlijk gezegd een nette prestatie, en dat met ruim 16.000.000 mensen op zo’n klein stukje grond.
berlinetta zegt
@jack_abarth: Dat is ook wel zo, maar dat komt natuurlijk ook doordat we er zo intensief mee bezig zijn.
henk_he zegt
@jack_abarth: maak daar 17.166.000 van
Gulli zegt
Doe EENS kalm*
boomhauwer zegt
@Gulli: leg dat maar eens uit aan iemand die bewust met een aixam rijdt…
henk_he zegt
@Gulli: dat paste niet op de plaat. Snap dat nou is
volvo480gtt zegt
@Gulli: Haha precies. Doe is kalm; Doe = kalm. Ik ben erg doe op dit moment.
lekbak zegt
Het zou wel te toevallig zijn dat juist die bijna altijd zeer slecht rijdende hoog bejaarden vaker slachtoffer zijn van anderen.
Ik ken niemand die vind dat opa of oma (of vader of moeder) van 80+ nog goed rijdt. Wel weet ik van mezelf dat als ik uit moet wijken of anders acuut moet reageren voor een andere automobilist dat het buiten de snelweg meestal vanwege een hoog bejaarde bestuurder is (op de snelweg is de appende kut meestal de oorzaak).
Misschien is extra subsidie voor taxi’s een goede oplossing. Mede gefinancierd door de autoverzekeraars en zorgverzekeraars die hierdoor geld besparen. Zij nog steeds mobiel en wij een stukje veiliger op de weg.
mashell zegt
@lekbak: die subsidie voor taxi’s is er al jaren. Regiotaxi. Rolstoelbussen. Allemaal goedkoop voor senioren. Ik ken meerdere 80+ers die nog goed rijden. En ook meerdere die uitzichzelf er mee opgehouden zijn omdat het niet meer ging. Het hele “probleem” met oudere verkeersdeelnemers bestaat helemaal niet.
karhengst zegt
Er wordt dus geen schuldvraag behandeld maar het is wel de schuld van de smartphone? Juist!
Misschien tijd om wat cijfers bij die uitspraak te voegen?
joostie zegt
Mooi, minder AOW!
c7rs6 zegt
“80-plussers overlijden vaker in het verkeer”.
Dan bij de hoeren?
Dan tijdens het schijten?
Dan in de Python?
Voor jullie losgaan: ik heb het artikel natuurlijk netjes gelezen maar met zo’n slechte titel kon ik het niet laten…
hotze zegt
@c7rs6: vaker dan “jongeren”, hoewel < 30 jaar vaak ook goed is vertegenwoordigd in de dodenlijsten.