Vandaag geven we opnieuw een digitaal schouderklopje aan Melanie Schultz van Haegen, de demissionaire verkeersminister die graag heeft dat we iets harder op het rechter pedaal trappen.
Wat we al sinds 2005 roepen wordt door Schultz weer een stukje dichterbij de realiteit gebracht: vanaf maandag 2 juli sneuvelen er weer een paar 80 kilometerzones. En wel op de A12 (bij Voorburg), de A10 West (bij Amsterdam) en de A13 (bij Overschie). Volgende week mag je daar definitief 100 km/u. Ook op de Noordbaan van de A20 gaat de snelheid omhoog, maar alleen sporadisch middels een dynamische snelheidslimiet.
Kritiek dat de extra 20 km/u, die ooit van ons zijn afgepakt, voor meer luchtvervuiling en geluidsoverlast zorgt is volgens de VVD-minister te verwaarlozen. Ook al betekent het dat omliggende plaatsen het er soms niet mee eens zijn. Om nog maar te zwijgen over de shagrolknaapjes van Milieudefensie, die nu woest in de henneppen klimmen om voor de zoveelste keer hun onvrede te uiten.
Schultz couldn’t care less, want onder het motto ‘sneller waar het kan, langzamer waar het moet’ bestormt ze graag het Nederlandse asfaltlaken. En misschien ook de bedlakens, maar daar blijven we maar even vanaf.
smoked zegt
Goedzo Melanie! Het blijft een SNELweg geen provinciale weg…
desjonnies zegt
Soms, heel soms is er hoop.
Dan worden alle belangen groepjes en hobbyclubjes naar de zijlijn gechoven en overwint het gezonde boerenverstand.
Dit zouden ze meer moeten doen !
In Den Haag !
4991 zegt
Ach, bij ons zijn ze nog niet zo bekwaam. Misschien een andere partij kiezen de volgende keer?
desoper zegt
eindelijk. Pas nog een bekeuring ontvangen omdat ik met een levengevaarlijke snelheid van 95 over de A12 was gestoven.
Ik zou die gezichten van die belangengroepjes nu wel eens willen zien
The360box zegt
@desoper: Dat was ook de hele opzet, er zijn volgens mij nog nooit zoveel boetes uitgedeeld en wedden dat ze het dan weer terugdraaien?
The360box zegt
Het is triest gesteld met de mensen. Langs de gehele A10 West staan geluidsschermen t/m de Coentunnel en dan nog klagen over geluidsoverlast. Idem voor de uitstoot.
Ik wil me er niet in verdiepen maar het kost ons alleen maar extra geld als je langzamer rijdt etc. Je hebt altijd van die boomknuffelaars die dat willen maar ze beseffen volgens mij niet waar de stroom en hoe hun eten tot stand gekomen is(of ze willen dat niet weten).
dawwg zegt
@The360box: De 3 mensen die klagen, schreeuwen voor 300 en wonen vermoedelijk niet eens echt aan de ringweg.
Auto’s zijn stiller & schoner geworden en de geluidsisolatie langs de ring verbeterd.
Het lijkt dat het economisch belang van de 100 000 plus forensen die er dagelijks rijden zwaarder weegt dan 3 boomknuffelaars.
Van mijn part krijgen ze gratis dubbel/triple-glas, maar verder moeten ze zeker gezien het huidige economische klimaat niet zeuren …
Daarnaast kun je beargumenteren dat de doorstroomsnelheid met 25% toeneemt en dus de files op de buitenring zeer vermoedelijk zullen afnemen (zeker gezien de 2e Coentunnel), met minder vervuiling en geluidsoverlast tot gevolg. Ofwel: de boomknuffelaars zouden eigenlijk voor 120km/u moeten protesteren !
mylvan zegt
Nu nog op de A4 graag…. Verder is dit een leuke stap in de richting van iets dat reëel heet. 80km/h was daar echt héél ver vandaan.
jrk68 zegt
Woon zelf aan de A13 en hoor die alleen als ik buiten ben.
Ik heb het ook altijd onzin gevonden.
De meeste uitstoot kwam immers van vrachtwagens en daar veranderde niets aan.
Bovendien stroopt alles op aan het begin van zo’n strook en een ieder weet dat een file veel vervuilender is.
Verder hebben auto’s over het algemeen nu veel minder uitstoot dan toen deze maatregel werd ingevoerd en is ie dus wat mij betreft zwaar achterhaald.
BJ zegt
@jrk68: Dikke plus 1 voor jou, ik heb hetzelfde met de A2 waar ik langs woon en je maar 100 mag… Behalve dat van die file herken ik volledig wat je zegt.
rijbewijzer zegt
Winningg.. dat wordt voortaan met +/- 108 op de cruisecontrol door de trajectcontroles hier
tritone zegt
Ah de verkiezing komen eraan best slim van dat clubje, nu nog de a2 terug naar 120.
Vroeger was de a2 een slecht stuk asfalt, waar je 120 mocht rijden, nu is het zo strak als een biljartlaken en dan mag je er maar 100, daar klopt geen klote van!!!
Na 12 September veranderd alles weer, dan wordt heel Nederland 80!
circlestorm69 zegt
@tritone: helemaal mee eens. Die dikke landingsbaan tussen Utrecht en Amsterdam moet echt terug naar minimaal 120. 130 zou natuurlijk beter zijn. Ik weet nog goed dat ze het daar hebben terug gedraaid. Reed netjes met de bedrijfsbus het volle stuk 120. Een paar weken later kwam ik er dus achter dat ze het een paar dagen daarvoor hadden teruggedraaid naar 100. :-( Benieuwd wat de toekomst op de Nederlandse wegen brengt.
Vinny_93 zegt
Bestormt
Wel goeie zaak dit.
jordy14 zegt
80 is tog ook geen snelheid.
jrk68 zegt
@jordy14:
Ooit gehaald op je fiets knul?
Dan is het best hard.
hammerhead zegt
@jrk68: op de fiets niet, maar wel op de skies en dat viel ook nog wel meer hoor….
hammerhead zegt
@hammerhead: mee*
jrk68 zegt
@hammerhead:
Weet ik maar wel leuk.
Ski zelf al jaren Funcarvers die worden dan wel knap nerveus.
hammerhead zegt
@jrk68: is idd leuk xD, max snelheid wat ik gehaald had was 93 km/u op gps :D
souvlaki zegt
En wanneer doet ze nou eens wat aan die achterlijke 100 km/u op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht v.v.????????
koelkast zegt
Werd tijd, overigens zal op termijn vanzelf wel blijken dat die luchtkwaliteit helemaal niet achteruit gaat maar juist vooruit. Geef het even en die (80)zones worden vanzelf verleden tijd. Die 100 zones daarentegen zouden wel eens flink aan populariteit kunnen gaan winnen (the horror!)
jeffreym3 zegt
Die bij Rotterdam staat volgens mij al een jaar op 100km/u…
tweetienduizendste zegt
Ik zeg; nu nog die gekke 60km/u wegen in the middle of nowhere die altijd 80km/u waren terug naar 80km/u!