We bespreken het in elke video over elektrisch rijden, maar er bestaan veel vragen over: snel laden. Het zo snel mogelijk kilometers toevoegen aan je range is voor veel elektrische rijders zeer belangrijk. In dit artikel beantwoorden we de meest voorkomende vragen over het opladen van de batterijen van je elektrische auto.
1. Kan mijn elektrisch auto snel laden?
Of jouw auto snel kan laden is afhankelijk van hoe je auto gebouwd is. Er worden op dit moment in Nederland twee standaarden gehanteerd. Japanse elektrische auto’s zoals de Nissan Leaf gebruiken de CHAdeMO stekker. Vrijwel alle andere fabrikanten gebruiken de CCS2 stekker. Het is niet zo dat alle elektrische auto’s hun batterijen aan een snelle laadpaal kunnen opladen, maar het is wel zo dat vrijwel alle moderne EV’s kunnen snelladen. Deze in Nederland rond rijdende elektrische auto’s kunnen niet snelladen: Chevrolet Bolt, Fiat 500e, de oudere Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive, Fluence ZE, Twizy, de elektrische Smart en de Tesla Roadster. Bij twijfel: raadpleeg de handleiding van je auto.
Er zijn twee manieren om een elektrische auto te laden: AC en DC. Verreweg de meeste auto’s die snel kunnen laden gebruiken de snellere DC-standaard. Bij sommige laadpalen kunnen auto’s die daarvoor geschikt zijn ook met AC (wisselstroom) relatief snel laden, met een maximale laadsnelheid van 43 kW. De beperking komt van het gegeven dat bij AC de boordlader van een auto al het werk moet doen. Deze variant van snel laden komt op heel weinig auto’s voor. Bij DC wordt de boordlader van de auto niet gebruikt en gaat de stroom rechtstreeks van de laadpaal naar de batterijen van de auto. Daardoor zijn veel hogere snelheden (op dit moment tot 350 kW) mogelijk.
2. Kan ik de accu van mijn elektrische auto volledig snel opladen bij een snelle laadpaal?
Nee. Een veel gebruikte standaard voor snel laden is die van 10% tot 80% en bij sommige auto’s kun je zelfs niet tot 80% maar bijvoorbeeld tot 60% snel laden. Daar is een simpele reden voor: de auto beperkt vanaf een bepaald moment de snelheid waarmee de batterijen opgeladen kunnen worden. Dit is om de conditie van de accu en dus de levensduur ervan te beschermen. Na de bereikte 80% (of andere grenswaarde) kun je natuurlijk wel blijven laden, maar neemt de laadsnelheid af om de batterijen te beschermen.
3. Hoe snel is snel laden eigenlijk?
Afhankelijk van een aantal factoren kan het snel laden van een batterij in sommige gevallen oplopen op 350 kW. Dat is op dit moment de snelste voorziening die we in Nederland langs de weg vinden. Maar zoals gezegd ben je afhankelijk van meerdere zaken. Zo is de omgevingstemperatuur een belangrijk factor, is de temperatuur van de batterij belangrijk en kan het zijn dat een snel lader niet snel genoeg is om jouw auto zo snel mogelijk op te laden.
Zo heeft Fastned, één van de grootste aanbieders van snelle laadpalen in Nederland, nog veel laadpalen die maximaal 50 kW in je batterij kunnen pompen. Voorbeeld: een Porsche Taycan kan 270 kW laden onder ideale omstandigheden, maar zal dus flink langer tijd nodig hebben om vol te raken aan zo’n langzamere paal. Met je Taycan zul je dus naar één van de snellere laadpalen moeten navigeren. De 350 kW palen zijn echter nog schaars, al zien we ze wel steeds meer nu er daadwerkelijk auto’s op de markt komen die deze extreme snelheden daadwerkelijk weten te gebruiken. Een belangrijke speler om te noemen in deze context is Tesla. Met hun eigen, Tesla Superchargers kun je alleen met een Tesla opladen. Op dit moment is dat met een maximale snelheid van 150 kW.
In de basis noemen we alle laadpalen die sneller kunnen laden dan de maximale snelheid van een reguliere laadpaal, snelle laadpalen. Dat betekent dus dat elke laadpaal die sneller laadt dan 22 kW als snelle laadpaal beschouwd kan worden.
4. Hoe lang duurt het om mijn auto op te laden aan een snelle laadpaal?
Dit is sterk afhankelijk van een aantal zaken. Denk daarbij aan de snelheid van de snelle laadpaal, de capaciteit van de accu en op welk moment de auto de batterij begint te beschermen. Over het algemeen kun je echter stellen dat fabrikanten van de nieuwste elektrische auto’s op dit moment proberen van 10% naar 80% te laden in minder dan een halfuur. Verder is er nog een belangrijk aspect om in je achterhoofd te houden: wachttijd. Het aantal elektrische auto’s dat snel kan laden neemt rapper toe dan het aantal écht snelle laadpalen, dus het kan zomaar zijn dat je moet wachten op één of meerdere auto’s voor je.
5. Heb ik een speciale laadkabel nodig voor snel laden?
Nee. Als jouw auto geschikt is voor snel laden dan heb je geen extra kabel nodig. Deze zit namelijk al bevestigd aan de laadpaal, je hoeft hem alleen in je auto te steken en het laadproces te starten.
6. Kan ik thuis snel laden?
Tenzij je de enorme investering kan (en wil) doen om een snelle laadpaal op je oprit te knallen is het antwoord hierop: nee. De snelste laadpunten voor thuis leveren 22 kW, maar dan moet je al goed laten uitzoeken of jouw thuisnet dit aankan.
7. Is snel laden duur?
Het begrip ‘duur’ is natuurlijk relatief, maar over het algemeen genomen kunnen we in ieder geval zeggen dat het duurder is dan laden aan een gewone laadpaal of thuis. Dat heeft te maken met meerdere zaken. De plaatsing van een snelle laadpaal is bijvoorbeeld veel duurder dan die van een reguliere laadpaal. Er is een speciale stroomvoorziening voor nodig en de levering over dat netwerk is ook duurder. Bovendien moet een snelle laadpaal afhankelijk van z’n capaciteit vaak ook nog eens extra gekoeld worden en is er meer onderhoud nodig om de palen in topconditie te houden. Kortom: het kost je als eindgebruiker uiteindelijk wat meer per kilometer dan normaal laden.
Tarieven van snelle laadpalen verschillen, afhankelijk van leverancier en capaciteit. De tarieven voor snel laden zijn flexibel, maar ga uit van gemiddeld zo’n €0,65 per kWh. Ter vergelijking: thuis je auto opladen kost je ongeveer €0,22 per kWh. Het lastige is dat er ook veel verschillende manieren zijn waarop aanbieders kosten in rekening brengen. Zo zijn er partijen die een flat fee rekenen: een vast tarief per maand waarvoor je onbeperkt kunt laden, in sommige gevallen ook bij snelle laadpalen. Verder rekent iOnity bijvoorbeeld €8,00 per laadsessie, ongeacht de hoeveelheid kWh die je afneemt, maar ook weer met verschillende randvoorwaarden. Tesla heeft met hun Supercharger netwerk weer een andere unieke positie: bepaalde modellen mogen onbeperkt gebruik maken van de snelle laadpalen van het eigen merk.
8. Is snel laden schadelijk voor de batterij van een elektrische auto?
Ja. Dat betekent niet dat je het nooit moet doen overigens, maar in de basis geldt de regel dat het voor batterijen het beste is om ze zo geleidelijk mogelijk op te laden. Hoe langzamer, hoe beter. Snel laden is dus een extra belasting voor je accupakket. Nu is het niet zo dat je met één keer snel laden meteen je batterijen om zeep kunt helpen, zeker niet, maar wees je ervan bewust dat de levensduur van je accu sneller af kan nemen als je vaker aan een snelle laadpaal staat. Met name oudere EV’s kunnen daar last van hebben. Moderne elektrische auto’s hebben vaak actieve koeling om de schade aan de batterijen te minimaliseren tijdens stressvolle belasting zoals snel laden.
hondar zegt
Kan ik al een elektrische auto betalen?
basv zegt
@hondar: Nee, pauper.
evdw zegt
Het antwoord op vraag 2 slaat nergens op en beantwoord de vraag ook helemaal niet.
Het juiste antwoord op vraag 2 is dan ook gewoon JA, vaak genoeg gedaan.
Dat het laden steeds langzamer gaat hoe voller de accu wordt is een feit maar dat was de vraag niet.
SpeedGeek zegt
@evdw: U heeft ook toevallig alle elektrische auto’s aan een snelle laadpaal getest? Uit eerdere reacties kan ik me herinneren dat u een Tesla heeft dus wie weet kan een Tesla, als een van de weinige of enige, wel en de rest niet.
En het geeft toch antwoord op de vraag?
– Volledig opladen is 100% —> gebruikelijk is tot max 80% —> dus nee.
evdw zegt
@speedgeek: Nee ik heb niet alle elektrische auto’s getest maar volgens mij is dat ook niet nodig om de vraag te beantwoorden. De vraag is immers niet of ALLE elektrische auto’s aan de snelle laadpaal tot 100% kunnen laden. De vraag is ook niet wat gebruikelijk is. Lees de vraag anders nog even goed. De vraag is “kan” ik mijn auto volledig opladen bij een snelle laadpaal. En ook al zou het maar bij 1 auto op de hele wereld zijn waarbij het kan dan is het antwoord JA.
Ik heb idd een Tesla en omdat ik weet dat het bij elke Tesla kan is het antwoord dus ook JA.
SpeedGeek zegt
@evdw: artikel begint met “Of jouw auto snel kan laden is afhankelijk van hoe je auto gebouwd is.”
Met nadruk op hoe je auto gebouwd is. Dat uw Tesla wél tot 100% kan laden betekent niet dat een EV van een andere fabrikant dat ook kan.
b00m3rang zegt
@evdw: hij gaat wel tot 100 procent maar dat laatste stuk is niet snel laden meer. Want dat is te le ht voor de acuu. Snelladen is sowiezo desteuctief voor de accu maar tot een bepaalde percentage is de schade beperkt. Boven die bepaalde waarde is te slecht voor de accu. Dus het antwoord is nee
evdw zegt
@b00m3rang: De vraag is “Kan ik de accu van mijn elektrische auto volledig opladen bij een snelle laadpaal?”. Dat die laadpaal langzamer laadt als de accu voller raakt doet niet zo ter zake, het blijft ten slotte een “snelle laadpaal”.
Volvo_440_turbo zegt
Misschien ook vermelden dat je een elektrische auto best geen jaren aan de kant zet en de auto af en toe laadt,
Kans is klein dat dit gebeurt, maar het zou kunnen, dat je een jaar naar een ander land verhuist voor het werk, vervolgens thuiskomt en de auto niet meer aan de praat krijgt…
Iets gelijkaardig hadden we hier voor met de Etricks (een redelijk dure elektrische crossfiets) die we voor een personeelslid kochten, die stond een jaar of twee in zijn garage zonder te gebruiken en/of bij te laden. Gevolg een accupack van 1000 euro kapot.
Weet er iemand hier wat de beste manier is om een accu te bewaren, half geladen, bijna volgeladen of helemaal vol geladen? Omdat ik hierover soms verschillende informatie lees. Kan dus ook belangrijk zijn voor een auto als je die even aan de kant zet om redenen.
Is het ook niet zo als een accu te diep ontladen is, dat je hem best niet snellaadt?
ronnys zegt
@volvo_440_turbo: Ik denk dat je een accu het beste houd door hem aan het stoom/dubbellader te leggen. De betere houden je accu in optimale staat.
luittinke zegt
@volvo_440_turbo: Aan de druppellader zetten. Geen idee overigens of die er al zijn voor de grote accupakketten. Voor een standaard 12V of 24V accu zijn er legio te koop.
Die kosten een paar tientjes
luittinke zegt
@volvo_440_turbo: Oh ja, de professionele laders voor bijvoorbeeld heftrucks en palletwagens zijn volgens mij ongeschikt, omdat dat 9/10× andere accu’s zijn (met accuzuur, geen Li-Ion). En die krengen zijn best prijzig
kareljansen zegt
@Volvo_440_turbo: een lipo bewaar je het beste vol.
lekbak zegt
@kareljansen: zeker niet. Lipo en li-ion moet je beide nooit 100% vol weg leggen. Iets meer dan halfvol is ideaal.
lekbak zegt
@Volvo_440_turbo: het beste is de accu tweederde tot driekwart vol aan de kant te leggen. Losgekoppeld kunnen ze vrij lang liggen. Dat gaat wat lastig bij een auto maar bij een fiets is dat goed te doen. Gaat dat niet dan gewoon eens in de paar maanden aan de lader, maar zeker niet altijd aan de lader laten en liefst ook niet tot 100% opladen.
Een druppellader, mocht je al een passende kunnen vinden, weet ik niet of dat wel goed is. Als een lithium-ion accu te leeg is is die gelijk kapot, maar altijd 100% (of bijna 100%) is zeker ook niet goed. Maar wellicht zijn er laders die een cyclus hebben waarbij ze de accu laag genoeg houden dat het wel goed gaat.
Kvgorp zegt
6,5 jaar elektrisch gereden voor mijn werk in een kangoo ZE. Smorgens ophalen. Smiddags weer op de lader zetten. Gewoon voor rond om de kerk. 6,5jaar met een 220v lader geladen gewoon zo in het stopcontact. Nooit geen problemen gehad met laden of wat dan ook.
lekbak zegt
@kvgorp: met zo’n kangoo gaat dat prima ja. Met een auto die wat meer aan accu heeft ben je wat langer aan het laden. Als je 8 uur werkt heb je 16 uur om te laden, en dat is zo’n 56kwh. Heb je dus een moderne ev met grote accu, en rij je geregeld dusdanig ver dat je accu bijna leeg is bij thuiskomst wil je eigenlijk wel graag met 11kw laden. Rij je dagelijks 30km heen en 30km terug naar je werk is er geen enkel probleem met een gewone 230v lader.
arsimo zegt
Twee antwoord kloppen niet. Hier correcte antwoorden als voorbeeld:
2. Ja, vrijwel alle EV’s kunnen tot 100% snel laden. Echter, soms staat bij grote drukte de snellader het niet toe. Sowieso zal in regel de laadsnelheid boven de 80% enorm afnemen. En het is beter voor de batterij om niet te vaak tot 100% te laden en het in regel tot 80, 85 % te beperken.
8. Bij sommige EV’s kan vaak snelladen op den duur tot capaciteitsverlaging leiden. De vuistregel is dat hoe groter de capaciteit van de batterij is hoe minder het een probleem zal zijn. Ook is de technische bouw van de batterij bepalend. Batterijen met actieve koelings- en verwarmingsystemen hebben in regel de minste nadelige effecten van snelladen op lange termijn. Bij bijvoorbeeld Tesla’s is vastgesteld dat vaak snelladen – mits in regel tot 80% – geen noemenswaardige extra degradatie oplevert.
arsimo zegt
Prijs van EUR 0,65 per kWh is wel zo’n beetje de bovenkant. Met een klein beetje handigheid en/of abonnementen kan men in Nederland voor een flink lagere prijs snelladen, ergens tussen de 30 – 40 cent. Tesla Superchargers zijn voor de Tesla’s die überhaupt moeten betalen op of net onder de 30 cent.
flutterby zegt
Snelladen is niet slecht voor de accu! Er zijn genoeg Tesla taxi’s de het tegendeel bewijzen.
Degradatie van een accu wordt veroorzaakt door twee zaken: tijd en temperatuur. Tijd kan je niet stoppen, maar met fatsoenlijke koeling is snelladen geen probleem.
melkkoe zegt
@flutterby: Andere vraag: Waarom werken de snelladers van Tesla niet op andere auto’s?
Of ziet Musk liever dat iedere fabrikant met z’n eigen laders komt?
Beetje net zoals iphone met de opladers wil
flutterby zegt
@melkkoe: omdat het recht van gebruik van superchargers in de aanschaf van de auto verrekend wordt (was vroeger een optie). Daarom kost snelladen bij Tesla ~27ct/kWh en bij Fastned -65 ct/kWh.
Musk heeft meerdere malen aangeboden dat andere merken welkom zijn, mits ze conform hun standaard werken en een zak geld meebrengen om te helpen met de investering.
HyperTeHK zegt
Jammer dit 8 vragen 2,5 fout.
Snelladen tot 100÷ is namelijk bij de meeste auto’s weg mogelijk ik doe dit ook 1x per week wanneer ik op 90÷ nog even bij de Lidl stop.
Daarnaast is langzamer laden helemaal niet altijd beter. Trager dan 1C heeft geen nut en zorgt ervoor dat de accu langer onder spanning en dus hogere temperatuur blijft. Dat betekend dat snelladen voor een ampera beter is als langzaam laden.
De temperatuur controller en is veel belangrijker als de laadsnelheid. Ook is het deel van de accu dat snel geladen wordt een belangrijke factor. Vandaar vertraging met snelladen vanaf hogere accu percentages.
En dan de halve fout de smart laad met 22kw AC wat semi snel is. De voorlaatste Zoë laad namelijk ook met 22kw IPV 43kw en dat wordt wel als snelladen gezien. De smart is ook nog een vrij snel klaag vanwege zijn kleine accu.
HyperTeHK zegt
Toevoeging het is veel belangrijker om langdurig 100÷ accu status en laden bij hoog accu percentage te vermijden dan om langzamer te laden. Jammer dat dit niet genoemd is het geld namelijk niet alleen voor auto’s maar net zo goed voor je telefoon / tablet.
flutterby zegt
@HyperTeHK: auto’s hebben hier al een reserve voor ingebouwd. Alleen Tesla geeft de mogelijkheid deze reserve te benutten.
HyperTeHK zegt
@flutterby:
De Leaf laad ook nagenoeg alles gebruiken 100% komt overeen met 96% en dat is toch echt geen optimale SOC om je auto te parkeren of om steeds naar te laden. Optimaal is 60 – 40% gebruiken. Zelfs op autos met voldoende marge is het beter het middelste stuk van je accu te gebruiken en alleen meer te laden als het nodig is. De degradatie van mijn auto die slecht zeer kort tot 100% geladen is is sinds ik hem heb ook minimaal terwijl het ervoor best fors was. Snelladen heeft soms zelfs positief effect op de accu. Zolang de temperatuur maar niet te hoog wordt.
Aangezien de Leaf na Tesla de meest verkochte auto is klopt je statement niet op want de meeste auto’s laden dus tot boven 95%. Kudos aan Hyundai Kia dat ze een grote top buffer gebruiken, dit zijn ook de enige auto’s die niet tot 100% kunnen laden. Nagenoeg alle andere EV snelladen gewoon door tot 100%.
flutterby zegt
@HyperTeHK: je spreekt jezelf tegen. De Leaf laat niet tot 100% maar tot 96%. ;-)
De Model 3 laat boven de 80% ook niet meer met 50 kW hoor, dat noem ik geen snelladen meer. Sterker nog een 50 kW lader vind ik het alleen waard als het gratis is, bedankt Lidl!
HyperTeHK zegt
@flutterby: Je bent aan het muggenziften of je snapt mijn punt niet.
100% is niets meer dan een specifiek voltage van het accusysteem.
Wat 100% is voor langere levensduur is 90% voor kortere levensduur. SOC is een bepaling dit gedaan is door de fabrikant in het BMS systeem.
Mijn punt is dat het wel degelijk uitmaakt en als je de accu volledig vol wegzet zet je een accu vol onder stress.
Een lithium accu is het zwaarst belastbaar en heeft de minste slijtage op het middelpunt.
Zowel Tesla als Nissan hebben amper top buffers, ook de 100% van Tesla is geen pure 100% maar dan nog is het zeer onverstandig om de auto altijd maar naar 100% vol te sturen of gelijk te laden terwijl je de auto nog niet gaat gebruiken.
Snelladen daarentegen is echt totaal geen probleem zolang de temperatuur maar onder controle blijft en de laadbeperkingen vanuit het BMS gevolgd worden.
Tsja als je 50KW geen snelladen noemt dan heb je gelijk, er is geen auto die tot 100% doorgaat met hogere snelheid.
De E-Tron komt nog het meest in de buurt.
Dutchdriftking zegt
“Tanken” is wel heel goedkoop elektrisch!
Nimbuf zegt
Resume: Snel laden is nogsteeds fokkin langzaam ivm tanken (Porsche Taycan is het snelste met 22,5 minuten voor 80%) en slecht voor je accu.
Is het niet veel makkelijker om wat benzinepompen te vervangen met waterstof pompen!?
Het netwerk (pompstations) is er al. Je groene auto is dan binnen no-time vol. En ding weegt een stuk minder door gebrek aan accu’s (minder bandenslijtage, beter voor milieu).