Een 8-traps DCT voor het snellere schakelwerk in je Hyundai N.
Helaas is het voor de Hyundai Veloster hier in Europa altijd bij één generatie gebleven. In Zuid-Korea en onder andere Noord-Amerika heeft de Zuid-Koreaanse autobouwer wel een nieuwe Veloster op de markt gebracht. Ook als gepeperde Veloster N. Nu introduceert het merk een nieuwigheid op het gepeperde model. Het heeft te maken met de versnellingsbak.
[bbmediaclip clipID=”3717990″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
De 2020 Veloster N komt er ook met een 8-traps DCT met een natte platenkoppeling. Dat is relevant voor ons, want hier in Europa hebben we de i30 N. Deze hot hatch is uitsluitend met een handgeschakelde versnellingsbak te krijgen. De verwachting is echter dat de Hyundai facelift ook die 8-traps DCT gaat krijgen.
Daarmee zal de Koreaan het beter kunnen opnemen tegen de concurrentie. De Renault Mégane R.S., om maar een dwarsstraat te noemen, is er ook met een handbak of een automaat.
Het voordeel van deze automaat is dat er sprake is van meer koppel. Een natte koppeling kan meer koppel toestaan en dat past Hyundai slim toe. De Veloster N met de DCT levert zeven procent meer koppel in vergelijking met de handbak. Het voorgaande model was goed voor 353 Nm koppel. Deze modeljaar update met DCT brengt 377 Nm koppel met zich mee.
De 2020 Veloster N komt in april op de markt in Zuid-Korea. Andere regio’s volgen in een later stadium.
kminne zegt
Heheh, ze hebben het eindelijk begrepen daar in Korea. Nu moet Hyundai EU nog even snappen dat het hier niet meer voeren van de Veloster een ongelofelijke blunder is en dan wordt het nog eens wat.
poes zegt
Hoezo? Wie koopt hier nog een twee-deurs coupé? Is volgens mij totaal geen markt meer voor. Zie ook hoe het de VW Scirocco vergaan is. Maar ook het feit dat bijna alle c-segment auto’s geen 2-deurs variant meer hebben.
Daarbij is de Veloster vlees noch vis, met die enkele achterdeur. Raar model. Gewoon lekker voor de i30N gaan.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat de Veloster niet verkoopt in Europa. Diverse vrienden van mijn leeftijd zonder kinderen met een fatsoenlijk leasebudget willen liever een SUV/Cross-over met 1.0 driepitter dan een fijne coupé met potente motor. Het kan raar lopen….
baklava zegt
Als ik mijn versnellingspook in mijn vrouw doe, dan hebben we ook een natte koppeling. Ik merk het aantal pk en nm alleen niet.
dirkv zegt
@baklava: beetje peper in de’r reet doen
reactief zegt
@willeme: In jouw artikel viel me al op dat je dit zei; ‘De nieuwe Veloster is tegenwoordig een sportieve vierdeurs coupé.’.
Toen alleen geen zin om het na te kijken, want ik dacht dat het nog steeds drie stuks waren… En verrek! Zie hier de foto’s van een Veloster met drie deuren!
OT: Leuke auto’s. Zowel de i30 als de Veloster. Hier in NL vrij prijzig helaas (i30N), maar dat is eigenlijk al het snellere spul tegenwoordig… En jammer dat de Veloster niet verkocht wordt hier, want dit laatste model ziet er wel leuk uit!
civicfk3 zegt
@reactief: achterklep is ook een deur, dus 4 deuren.
willeme zegt
@reactief: Ja, een beetje onhandig verwoord zie ik nu. Collega @Loek zei het ook al. Ik doelde meer op het feit dat de Veloster nu een stuk sportiever is geworden (ook dankzij de Veloster N) en het is een vierdeurs coupé, alhoewel nog steeds zoals de Veloster is. Geinig autootje, zou hier best verkocht mogen worden.
LaCotse zegt
Alleen een beetje sneue Rob Kamphues rijdt zo’n babyblauwe Koreaan… Blijft toch een plastic gebakje dit hoor, ze doen echt hun best dat wil ik nog aan positiviteit meegeven maar nee, ik sla wéér over. Misschien toch nog een trauma over gehouden een jaar of 30 geleden in de Hyundai Lantra van mijn ouders toentertijd, het is nooit meer goed gekomen.