Onopvallend is natuurlijk een rekbaar begrip, de échte liefhebber weet waar hij mee van doen heeft.
Acht is beter dan zes, zoveel moge duidelijk zijn. Met de huidige downsize-trent blijven de achtcilinders helaas veelal voorbehouden aan de écht snelle versies en die krijgen dan direct ook zo’n opzichtig spoilerpakket mee. Gelukkig zijn er op de tweedehandsmarkt voldoende occasions te vinden die een achtpitter combineren met een ingetogen uiterlijk dat een vier- of zescilinder doet vermoeden.
BMW 535i (1997) – € 4.500
Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, een ogenlijkschijnlijk keurige E39 van een fiscaal vriendelijk bouwjaar, met slechts 135.000 km op de teller, de fraaie originele koplampen en onder de kap een verrassing van acht cilinders. Met 245 pk is de 3.5 V8 niet overdreven krachtig, maar maakt van deze E39 wel een ultieme autobahncruiser.
Volkswagen Passat 4.0 W8 Variant (2001) – € 6.940
Een Passat W8 herkeen je doorgaan alleen aan de afwijkende BBS-wielen, maar die zijn bij dit exemplaar vervangen door misschien nog wel onopvallendere wielen. Vier uitlaatpijpjes blijven over als enige aanwijzing, want ook naar een typeplaatje zoek je tevergeefs. De achtcilinder in W-vorm is goed voor 275 pk.
Daimler Saloon 2.5 V8 (1966) – € 19.950
Jaguar is van oudsher een merk met zes-in-lijn motoren. Ze winnen er diverse malen Le Mans mee en tot de komst van de XJ en E-Type V12 is de l6 het enige wat je kunt krijgen in de diverse modellen. Pas in de jaren ’90 luidt de komst van de XJ308 het V8-tijdperk in. Toch is er altijd weer die ene uitzondering en die komt in dit geval bij dochtermerk Daimler vandaan. Zij bouwen de schitterende Mark II ook onder eigen naam, maar vervangen de 2.4, 3.4 of 3.8 l6 voor een piepkleine V8 met een slagvolume van 2.5 liter. Niet voor de prestaties, maar juist om de sportieve Mark II wat comfortabeler en rustiger van karakter te maken. Destijds duurder dan de Jag, nu een stukje goedkoper.
Audi A6 4.2 quattro (1999) – € 4.945
Denk je aan een Audi A6 met 4.2 V8, dan denk je bij deze generatie vermoedelijk al snel aan de S6 of RS6. Toch was het blok ook in de ‘gewone’ A6 leverbaar, die zeker in het groen en voor een bosje gefotografeerd allerminst opvalt. Van binnen is dat anders, daar valt de auto juist op door zijn knalgroene interieur. Moet je smaak zijn… LPG is fijn voor de brandstofkosten, maar de wegenbelasting is niet mals.
Land Rover 110 V8 (1985) – € 22.950
British Leyland lepelde de Rover 3.5 V8, een afgeleide van een Buick-motor uit de jaren ’50- overal in. Van de compacte Rover P6 via de MGB tot aan de Land Rover 90 en 110, vanaf 1990 beter bekend als Defender. Met 116 pk verreweg de minst vermogende uit deze lijst, maar het heerlijke V8 geluid bereikt bijna ongefilterd je oren in dit weinig comfortabele, maar oh zo legendarische bakbeest.
Mercedes-Benz E 500 (2009) – € 32.950
Mag natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje, met zijn 5.5 liter V8 met 387 pk en een uiterst gedistingeerd voorkomen. Niks doet vermoeden dat deze statige E-Klasse in 5,5 seconden naar de honderd beukt. Gelukkig is dit exemplaar ook niet voorzien van een AMG-pakket of dikke wielen, zelfs de kleur is saai en onopvallend!
Volvo S80 V8 (2007) – € 11.990
Kijk eens wat een keurige Volvo! De kilometerstand is wat hoog, maar dat is een occasie-Volvo niet vreemd. Het gaat natuurlijk om de traktatie onder de kap, een compacte V8, ontworpen door de kunstenaars van Yamaha. De 4.4 heeft een vermogen van 315 pk, genoeg voor 0-100 in 6 seconden en een top van 260 km/u.
MGB GT V8 (1975) – € 14.500
Ik haalde hem al even aan bij de Land Rover 110, want onder de kap van deze kleine MGB gaat dezelfde V8 schuil als in de LaRo. Hoewel het vermogen van 136 pk wat tegenvalt, is de aluminium V8 een kleine 20 kilo lichter dan de gietijzeren 1.8 l4 in de gewone MGB GT…
lekkaah zegt
Leuk stukje, maar mag ik toch brutaal zijn? Ik ben vooral geïnteresseerd in het koppel per model/blok :O
phdg zegt
@lekkaah: Passat 370nm
BMW 345nm
Volvo 340nm
Audi 400nm
Daimler 155nm
Mg +/-255nm
Mercedes 530nm?
Van de defender zijn er teveel varianten…
Want zoals je weet, koppel wint races. Vermogen verkoopt auto’s.
Heeft ooit eens iemand gezegd…
jochempie zegt
Dat blijft voor vele autoliefhebbers toch een buitencategorie, de sleepers. Wat een onopvallende heerlijkheid! Van dit rijtje zou ik denk ik voor de Audi gaan, met die lekkere achtcilinder.
bofkont zegt
Mijn ex CLK 430 was ook zo’n heerlijke onopvallende V8, enkel uitlaatpijp.
http://s108.photobucket.com/user/bofkont_2006/media/clk%20430%20designo/DSC06251_zps1pbxxxwf.jpg.html
martincb zegt
Een ventje (letterlijk) bij mij in de straat heeft zo’n E39 met V8. Klinkt toch wel lekker. Helaas zitten er nu foute velgen en vanaf ’t spruitstuk een nieuwe uitlaat onder. Dan wordt ’t weer een beetje fout door ’t geluid helaas.
deora zegt
Die E500! Heerlijk.
Okkii zegt
De E500 heeft een amg pakket..
Dizono zegt
@okkii: hmmm, dan is dat AMG-pakket subtieler dan ik dacht. Dank voor de toevoeging!
alliepallie zegt
Die velgen vloeken op de Volvo.
volvo-s60-adept zegt
@alliepallie: klopt, maar dit is wel m’n favoriet uit dit lijstje. Natuurlijk, fanboy, maar ook nuchter beschouwd een fantastische combinatie, en die motor is een pareltje.
piquet1986 zegt
@alliepallie: niet alleen de velgen, ook de deuk op de rechtervoorspatbord.
kritisch zegt
Wat een geld voor de afgetrapte hokken. Voornamelijk de passat, a6 en s80.
rossi46audi zegt
@kritisch: jij bent wel kritisch zeg
jeroenwz zegt
Hm, de Volvo of de E39 hebben mijn voorkeur.
De Daimler is erg leuk maar een klassieker en wel opvallend (wel goedkoper/minder duur) dan de MkII Jaaaag.
Passat is ook intrigerend. Leuke wagen, zeker voor een VW…
mrwheely zegt
Die VW heeft geen V8 en daarmee bedoel ik de V8 beleving en sound
dampu020 zegt
Die BMW heeft wel veel weg van een passat
991gt3rs zegt
E500 is wel voorzien van een AMG pakket.
alloallo zegt
Ik mis mijn favoriet! De maserati quattroporte IV in Evoluzione uitvoering. Deze Maserati is prachtig understated en heeft hele mooie V8.
berlinetta zegt
@alloallo: Eens, maar vind je die onopvallend? Al van ver kun je zien dat er iets bijzonders aan komt rijden. En voordat je uberhaupt iets ziet, heb je dat allang gehoord.
alloallo zegt
@berlinetta: De Quattroporte IV zal door het grote publiek niet als iest bijzonders worden herkend! De Quattroporte heeft meer presence, maar daarom is de IV mijn favoriet.
kle500 zegt
Dat groene interieur… leer moet zwart of een bruintint zijn..
gash zegt
Een Lexus met een V8 zit ook in de categorie ‘veel voor weinig’.
archiebald zegt
Cool artikel. Toevallig van de week die E39 in mn favorieten gezet. Een serieus gave auto voor “erbij” :D
maxidyne zegt
Prachtig interieur in de A6, zeer smaakvol in mijn opinie. Hou erg van dat soort combinaties. Mooi rood, beige, donhkergroen etc. Beter dan die vreselijke S-line interieurs, wat een zwarte gaten zijn dat, depressieve bedoeling. Maar dat geldt voor zo’n beetje elke auto.
Mijn oude heer heeft nog nieuw zo’n E39 540i in ’99 gekocht. Mocht hij helaas niet lang van genieten. Werd namelijk gestolen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Lexus LS 460 graag…
Rob zegt
Die Daimler, daar zit dus een heuse HEMI V8 in. Ontwikkeld door de Brit (geen Amerikaan!) Edward Turner, die vooral bekend is van Triumph motorfietsen, volgens het HEMI principe. De motor zat ook in de best wel lelijke Daimler SP250 sportwagen.
En “niet voor de prestaties”? De 2.5 V8 Daimler schijnt beter te rijden dan zijn Jaguar broertjes en zusjes. Doordat het blok een stuk lichter was dan de zes–in-lijn van Jaguar (zo’n 70kg) en ook een stuk compacter. Minder onderstuur, betere handeling. En daarbij een uiterst soepel blok, lekker krachtig onderin. Persoonlijk zou ik die V8 prefereren boven de zes-in-lijn van Jaguar… En och, och, och, dat geluid!
https://www.youtube.com/watch?v=t8dZGmQa8vc
Eigenlijk best vreemd dat die Daimlers goedkoper zijn dan de Jaguars MKII…. Zijn er namelijk ook stuk minder van gebouwd.
sabrerator zegt
@Rob:
De reden dat die Daimler V8 niet veel meer is gebruikt in het toenmalige Jaguar-concern is dat baas William Lyons het niet kon hebben dat die V8 veel betere prestaties leverde dan zijn eigen L6 motoren.
Er waren ook grotere versies van de V8 gemaakt als prototypes en ze hebben eens een (ik meen) 4,5 liter versie in de enorme Jaguar 420G gehangen om te kijken hoe dat nu reed.
Nou, dat ding draaide bijna kringetjes om de versie met de Jaguar 4,2 L6.
Zodra Lyons dat hoorde was het project dood.
De enige reden dat Daimler werd gekocht was dat Jaguar productiecapaciteit nodig had. En die prachtige motoren moesten toch ergens in.
Rob zegt
@sabrerator:
Dank voor de aanvulling.
De 4,5 liter van Turner zat in de Daimler Majestic Major. Spijtig eigenlijk dat Jaguar er niks van moest weten…. Tis een geweldig blok inderdaad. Jay Leno heeft een mooi filmpje gemaakt over zijn gerestaureerde Daimler SP250 sportwagen, de moeite waard om te kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=lpzudBhWap0
jack_abarth zegt
“8 onopvallende occasions met een V8”
2e auto: Volkswagen Passat 4.0 W8 Variant (2001)
Dus…
e1000bmw zegt
Acht beter dan zes? F*ck you! 12 oké, maar acht is het net niet. :P
@dizono: bovendien kies je bij de E39 precies voor de verkeerde versie. De 35 was niet veel beter dan de 30. Sterker nog: in dagelijks gebruik had hij geen enkele meerwaarde boven de 530i. Qua achtcilinders was de 4.4l 540i de only way to go. M5 even buiten beschouwing gelaten.
Of je klopte bij Alpina aan voor een 4.6/4.8 liter blok…
Maarten123 zegt
@e1000bmw523i: mijn broer heeft ze allebei gehad, zowel de 535i (’98) als de 530i (’03). De 535i was beduidend sneller over het gehele toerenbereik. Alleen het verbruik was erg matig tov de 6-in-lijn. De 245pk van dat motortype was erg behouden opgegeven.
z4coupe30si zegt
@e1000bmw523i: en de 530i is ook nog eens stukken betrouwbaarder, goedkoper en loopt mooier ;)
MAB zegt
Van dit rijdje sowieso voor de mercedes E klasse
lincoln zegt
Jaguar S-type R was ook wel een grappig ding ..
berlinetta zegt
@lincoln: Met 400 pk was ie best vooruit te branden idd. Zoop wel als een tempelier.
shibby zegt
De BGT graag! Heb nu de vierpitter variant en zou toch wel erg graag zo’n V8 willen
geelbarrel zegt
@shibby: Doen en je zal geen spijt hebben. Zelf heb ik een ’78 MGB roadster met V8 ombouw. Aan de buitenkant een bijzonder braaf groen exemplaar met chroombumper ombouw en barley lederen interieur. Enige uiterlijke hint zijn misschien de wat sportievere wielen: D-type Dunlop replica’s. Onzichtbaar: Een gedownstroked Iceberg blok (4,2 naar 3,9) goed voor een nette 200 paarden. R380 vijfbak, Frontline Costello wielophanging voor en achter, etc etc.
mgmgb zegt
@shibby:
Ik heb zelf een 4 cilinder roadster, mijn vader een GT V8. Persoonlijk vind ik de V8 zowel geweldig als een monster. Hij is bloedsnel (het blok is licht gekieteld naar zo’n 230 pk) en nerveus, het geluid is geweldig maar het is ook een moordmachine. Bij nat wegdek moet je heel voorzichtig zijn met het gaspedaal. Het is zeker genieten maar het is een totaal andere beleving dan een 4 cilinder B.
timt zegt
Ik snap niet waarom bijna iedereen de E39 facelift koplampen met de Halo-ringen niet mooi vindt… past juist goed bij dit model.
Dizono zegt
@timt: ik vind die juist erg mooi, alleen krijg ik het ook altijd warm van oranje knippers. Daarom vind ik het jammer dat zoveel E39’s, E46’s, W124’s, W140’s en 996’jes achteraf voorzien worden van witte pinkers.
lekbak zegt
@Dizono: gelukkig, ik ben niet alleen. Die oranje lichtjes staan vaak veel minder triest dan die witte.
Overigens ook die gele kentekenplaten in Nederland. Elke keer als ik over de grens kom valt het me weer op hoe triest die saaie witte platen staan.
levors zegt
Mis ik in deze toch ff de wolf in schaapskleren. Onopvallend tussen alle 6 cilinders hebben we nog de Jaguar S-type R. Dikke V8 met 400hp en een belachelijke 540Nm koppel. Smullen :-)
sjaakerdeknaak zegt
Ik zou zeggen lees de advertentie op MP eens van die BMW, daarop zou ik ‘m mooi laten staan.
timt zegt
@sjaakerdeknaak: Vanwege de gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal? Ik ken basisschooldocenten die het niet beter zouden doen… lijkt me weinig zeggen over hoe iemand met z’n auto omgaat.
camber24 zegt
Voor mij de S80 uit dit lijstje.
Gulli zegt
God was is dat British Leyland nog lang weggekomen met ouwe rommel slijten
viggen93 zegt
En de lancia thema 8.32 dan? Helemaal zo’n sleeper.
steiger zegt
Als ik morgen de jackpot win, lepel ik de V8 uit de s80 in de nieuwe xc90 t8. Geweldige motor dat Yamaha blok!
jeebee zegt
Die Audi heeft al 4 jaar geen APK gehad?
T5Power zegt
Goed dat de E500 erin staat:-) De mijne heeft 0 zichtbare uitlaten en verder ook niks dat op een vermogen van bijna 400pk wijst. Een sleeper bij uitstek dus.
De S80 kan ik ook wel waarderen, erg bijzonder.
cossiekiller zegt
Ben eens op zoek gegaan voor een E39 M5, maar hier in België moet je al 4500 inschrijving betalen en dan jaarlijks nog eens bijna €4000 aan taks. Toch maar iets anders..
Turbo zegt
7 jaar een Audi A6 4.2 V8 gehad (van 225k naar 330k). Een fijn apparaat met betrouwbare techniek. Met quattro was het heerlijk toeven op (berg)vakanties. In Nederland is het niet persé een must maar het geeft de auto een mooi neutraal karakter bij het rijden. De motor is niet explosief maar geeft bij alle toeren voldoende trekkracht. Voor een V8 niet overdreven dorstig (rond de 1 op 8 gemengd) maar 1 op 10 krijg je ‘m never.
Aandachtspunten: ERG klep kan vies zijn/worden; vervanging is dure grap. Koplampen worden vaal bij deze ouderdom. Olie versnellingsbak heb ik destijds laten vervangen bij 225k. Nooit een misser gehad met de bak. Ruitenwissers kunnen ook vastlopen indien stangen niet gesmeerd worden; is bekend zwak punt (leerden wij met stromende regen op vakantie op de Autobahn….). Op een gegeven moment worden de klepsteelrubbers zwak en gaat de motor langzaamaan roeten/olie verbruiken. Met 40 (5V) klepsteelrubbers een aanzienlijke klus. Tot slot, reken met tenminste 2k aan onderhoud per jaar. Daar krijg je een hele fine rijmachine voor terug.
Het getoonde exemplaar lijkt parkeersensoren achter te hebben. Een must wat mij betreft want de wagen is erg onoverzichtelijk (stond daarom altijd minimaal 1 meter van iedere hindernis geparkeerd). Helaas geen RNS-D navigatie alhoewel dat naar de huidige stand hopeloos verouderd is. De laatste beschikbare route CD (geen DVD) is van 2007 en gebrande cd’s slikt het apparaat slechts mondjesmaat.