Deze Italianen werden in een beperkte oplage gemaakt.
Als een autofabrikant een model in gelimiteerde gaat bouwen moet je er als de kippen bij zijn. Vaak krijgen importeurs slechts enkele exemplaren in handen. Dit resulteert in veel teleurgestelde telefoontjes naar geïnteresseerde klanten die achter het net vissen. “U bent het helaas niet geworden.”
Teleurgestelde klanten houden vervolgens websites als Autotrack in de gaten, want heel soms duikt er een gelimiteerde supercar op als occasion. Ook Lamborghini komt regelmatig met gelimiteerd speelgoed. Ondanks de vaak heftige meerprijs zijn er voldoende Nederlanders en Belgen die oren hebben naar zo’n model. Bovendien kan de restwaarde positief uitvallen en heb je een leuke investering in handen. Dit is echter niet altijd het geval. In het lijstje hieronder enkele voorbeelden van gelimiteerde Lambo’s met een Nederlandse of Belgische plaat. Klik op het plaatje om meer foto’s te bekijken van de desbetreffende Lamborghini.
Lamborghini Aventador LP750-4 Superveloce coupé
Slechts 600 stuks werden er van deze Aventador gemaakt. Ondanks het prijskaartje van een half miljoen euro was de Superveloce coupé in een mum van tijd uitgekocht.
Lamborghini Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale
Deze heftige Gallardo was een ode aan de Blancpain Super Trofeo. 150 stuks werden er geproduceerd. De gelimiteerde Lambo is onder meer te herkennen aan de heftige spoiler.
Lamborghini Huracán LP610-4 Avio
Een eerbetoon aan de Italiaanse luchtmacht. Motorisch gelijk aan een reguliere Huracán. Van de Avio kwamen 250 exemplaren.
Lamborghini Murciélago LP670-4 Superveloce
Met 350 geproduceerde exemplaren een stuk zeldzamer in vergelijking met zijn opvolger. Tevens een stuk bruter, als je het mij vraagt.
Lamborghini Aventador LP750-4 Superveloce Roadster
De koek was nog niet op. Mede vanwege het succes van de SV coupé, besloot Lamborghini met een Aventador LP750-4 Superveloce Roadster te komen. De oplage bedroeg 500 stuks. Er bevinden zich meerdere SV Roadsters op Nederlands kenteken. Deze witte is daar één van.
Lamborghini Centenario LP770-4
De extreemste en duurste Lambo uit dit lijstje. Kosten: meer dan twee miljoen euro. Er zijn er 40 van. 20 als Coupé, 20 als Roadster.
Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni
Een ode aan de toenmalige testrijder van Lamborghini. Valentino Balboni mocht vanwege zijn pensioen zijn eigen Gallardo samenstellen. Van de achterwielaangedreven Lambo werden 250 exemplaren gebouwd.
Lamborghini Aventador LP720-4 50th Anniversario
Nóg een gelimiteerde Aventador. Met 100 geproduceerde exemplaren is de LP720-4 50th Anniversario behoorlijk zeldzaam.
dutchoutlaw zegt
Hoeveel van die Murcielago’s rijden er in NL? Want ik weet dat er nog een mat zwarte rijd in NL. Die toevallig door onze straat reed. Vraag me nog steeds af wat hij hier in God’s Naam deed…
dutchoutlaw zegt
@dutchoutlaw: Ik bedoel de SV natuurlijk.
lyon1845 zegt
@dutchoutlaw: er rijden er meen 2 rond. Het oranje exemplaar en de mat zwarte. Er rijd echter ook een gewone matzwarte Murciélago rond met alleen de bodykit van de SV.
Daarnaast heeft er een wit exemplaar in een verzameling gestaan in Almere.
dutchoutlaw zegt
@lyon1845: Ah. Oké. ?
granlusso zegt
Ik vind die veelvoud aan gelimiteerde versies altijd een beetje jammer. Maak dan twee gelimiteerde versies per model, maar nu maken ze er meerdere, waardoor ik de bomen door het bos niet meer zie. En ik ga niet meer juichen omdat de ene een LP720-4 50th Anniversary is en de ander een LP750-4 SuperVeloce.
Het maakt het allemaal minder bijzonder.
MaartenD zegt
@granlusso: een standaard versie word zo gelimiteerder dan een gelimiteerde versie?
potver7 zegt
@granlusso: Precies. En 600 stuks voor een Aventador SV is natuurlijk nauwelijks gelimiteerd te noemen. ’t Is niet alsof ze er anders 60.000 per jaar van hadden verkocht.
granlusso zegt
@potver7: Ja dat ook haha. 1200 ook, als je de Roadster meerekent. Wat is dat, 25% van hun jaarlijkse verkopen?
granturismocollector zegt
@granlusso: 1100, de roadster heeft maar 500 geproduceerde exemplaren
granlusso zegt
@granturismocollector: Oh, ik meen dat er in het artikel 600 stond, net als de coupé, is nu aangepast.
baske zegt
De Lamborghini Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale is toch vele malen mooier dan zo’n Huracan?
begbers zegt
@baske: Eens, eens eens! En naar mijn mening nogsteeds de meest bijzondere mooiste Gallardo ooit gemaakt!
rvdw zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jwcroy82 zegt
De gallardo is en blijft mijn favoriet klinkt ook nog eens vele malen beter dan z’n opvolger de huracan.
Dutchdriftking zegt
Murcielago SV in ze juiste kleur. Blijft een droom!
viezefreddyw zegt
De Murcielago SV. Wat een beest, wat een machine! Een van de weinige auto’s die een flinke spoiler en dergelijke wel goed staat. Prachtig ding.
wimbraber zegt
@viezefreddyw: klopt ja, die spoiler klopt perfect met de lijnen van de auto. En dan hebben we het nog niet eens over dat magistrale geluid gehad…
potver7 zegt
Ik hoop toch zo dat die Centenario ‘in the flesh’ wél een beetje te pruimen is. Op de plaatjes vind ik het toch vooral een gedrocht.
thomcarspotter zegt
@potver7: ik heb er eentje gezien in Cali, maar moet je helaas teleurstellen. Afschuwelijk vanuit elke kant..
kennone zegt
@potver7: deze is ook echt lelijk. Misschien dat een andere kleur wat meer wonderen doet maar hoe deze is samen gesteld is echt om te huilen. Hij rijd hier regelmatig door het dorp en ik word dan toch elkekeer weer een beetje verdrietig
kle500 zegt
Voor de 431e keer dezelfde comment. Maar die SV stickers…wat een trieste knulligheid!
Gulli zegt
Wat blijft die Gallardo toch een schoonheid. Over 50 nog steeds geliefd. Dat waag ik me bij de Huracán te betwijfelen.
carfreakjim zegt
Van die murcielago sv zijn er nog geen 200 gebouwd, het was de bedoeling om er 350 te maken maar om sneller aan de aventador te kunnen beginnen zijn ze ergens rond de 180 gestopt.
larsyboy1997 zegt
De Murcielago SV zijn er maar 180 van gebouwd in plaats van 350 en de Super Trofeo Stradale 84 ipv 150
denniss00 zegt
En de Huracan Performante dan..?