Ook Japanse concept cars zijn er genoeg, hier zijn een aantal gave recente voorbeelden.
Wat komt er na de gaafste Peugeot concept cars, Volkswagen concept cars en ter ere van de Autoblog Supercarweek daar de gaafste concepts van? Ondergetekende had vandaag zin in Aziatisch, specifieker Japans.
Krachten combineren
Klein probleempje: Japanse concept cars zijn lang niet altijd gaaf. Heel praktisch en doelgericht, ja. Maar leuke sportwagens zijn uniek, om nog maar te zwijgen om het heftigste spul. Dus zonder maar eens een fabrikant af, grote kans dat je niet eens vijf gave concepts kunt opnoemen – met de nuance dat er geen grotendeels gelijk productiemodel van is. Want ook dat gebeurt vrij vaak in Japan: ze doen het gewoon. Maar goed, met die ‘regel’ en het feit dat we het recent houden (ongeveer 2000 tot en met nu) is er toch nog gaaf spul over. Daarom presenteren we het vandaag als het hele Japanse assortiment.
Suzuki GSX-R/4 (2001)
Slechts een aantal fabrikanten durven het aan om zowel auto’s als motorfietsen te bouwen. Eén van die fabrikanten is Suzuki, bekend van sportieve lichtgewicht autootjes en dus hun motorfietsen. De bekendste, waarschijnlijk, is de GSX 1300 R, beter bekend als de Hayabusa. Om een epische crossover (en dan niet een kleine SUV, maar een kruising) te maken tussen de twee sectoren presenteerde Suzuki de GSX-R/4. Een dakloze, voorruitloze lichtgewicht sportwagen (640 kg) die door het blok van de Hayabusa toch 175 pk op de weg kon zetten en door kon jakkeren naar 290 km/u. En het leuke van een motorfietsblok: de GSX-R/4 kon doorgaan tot 11.000 toeren! Het werd niks, maar dat lag niet aan het idee.
Honda HSC (2003)
Zoals je hebt kunnen lezen in de meest recente special van @willeme: de Honda NSX heeft het een tijdje volgehouden. Net na de eeuwwisseling kreeg de NSX een facelift, maar dat was na bijna 12 jaar ook wel nodig. Succes of niet: de NSX heeft zijn stempel met vlag en wimpel gezet op de concurrentie. Een opvolger met dezelfde naam kwam echter pas in 2017.
Er was eerder al wel sprake van een nieuwe NSX, in de vorm van de Honda HSC. HSC staat voor Honda Sports Concept en alleen qua styling al is het bijna een directe opvolger. Het moest een soort NSX Next Generation worden. Al deed Honda daar zelf stilletjes over. Maar goed, als je het hebt over een in het midden geplaatste 3.5 liter grote V6 en een mix van lichtgewicht aluminium en zelfs koolstofvezel voor de carrosserie, is de vergelijking snel gemaakt. De HSC werd niks en over een opvolger van de NSX werd jarenlang geen woord gerept.
Mazda Furai (2008)
Misschien wel de heetste auto die ooit uit Japan zou komen, deze Mazda Furai. Om 40 jaar Wankelmotor te vieren werd de rotatiemotor in deze auto tot 450 pk opgevoerd, aangedreven door ethanol. Een lichtgewicht constructie maakte van de auto een totaal racemonster. Letterlijk: indien productieplannen gemaakt zouden worden, dan zou het waarschijnlijk een speeltje voor de racerij zijn. Het fysieke model overleefde helaas opnames voor Top Gear niet en vloog aldaar in brand, dus plaatjes is alles wat er van is. Leuk om te vermelden: degene die de scepter zwaaide over Project Furai was Franz von Holzhausen, die nu Tesla’s ontwerpt.
Nissan IDx Nismo (2013)
Nissan kwam in 2013 met een serie concept cars genaamd IDx. Gewoon, ouderwets retro-gezeik. Of nou ja, gezeik, het was een moderne doch hoekige interpretatie van de Datsun 510 en eigenlijk vinden we dat prima. Misschien wel de bekendste 510 was die van Brock Racing Enterprises, BRE gebruikte 510’s om mee te racen in de SCCA-races. Hun racekleuren konden niet simpeler: twee schuine strepen aan weerszijden. Een ode daaraan vinden we op de IDx Nismo. Het resultaat is gaaf en doet denken aan de Peugeot e-Legend. Aandrijving was minder spannend, een 1.6 liter blok met 230 pk (uit de Juke Nismo) nam de aandrijving voor zijn rekening. Desalniettemin zou de IDx best vooruit knallen door zijn kleine omvang. Helaas werd ook de IDx afgeschoten voor productie.
Mazda RX-Vision (2015)
De tweede auto met wankelmotor in deze lijst is – hoe kan het anders – de tweede Mazda. Na de dood van de RX-8 is er nog altijd sprake van een RX-9, een opvolger. Hoe het technisch allemaal in elkaar steekt is niet duidelijk, wel is duidelijk dat Mazda goed is in hun concepts bijna ongewijzigd in productie nemen. Het is al weer even geleden, maar de RX-Vision past nog steeds perfect in de huidige ‘Kodo’-designtaal. Wat een heerlijk ogende auto. Of de problematische wankelmotor een vervolg krijgt? Mazda zegt van wel en wij worden er nog steeds hebberig van. Maar het lijkt er steeds meer op dat de RX-Vision een plekje in de archieven krijgt.
Toyota GT86 Shooting Brake (2016)
Jubel en jolijt: de vernieuwde Volkswagen Arteon is er eindelijk als Shooting Brake. Een gave auto, begrijp me niet verkeerd. Dat een Shooting Brake noemen is echter een beetje als het woord ‘uitprinten’. Doordat zo veel ermee aan de haal gaan is het niet meer perse onjuist, maar officieel is het printen of uitdraaien en officieel zijn de CLS, Arteon, CLA, Kia Proceed GT, RemetzCar Model SB en Bertone Jet 2+2 geen Shooting Brakes. De term wordt namelijk officieel gegeven aan tweedeurs auto’s die hun aflopende daklijn inruilen voor een hatchback-achtige achterzijde. Toyota gebruikte de term dus correct toen ze een dergelijke versie voor de GT86 als concept neerzetten. De verhoudingen zijn niet perfect, vooral het kleine achterruitje lijkt iets te Priussig, maar het idee is leuk en Toyota had eens het lef moeten hebben.
Honda Urban EV Concept (2017)
Een beetje gemeen, want de Honda e is eigenlijk de productieversie van dit kekke conceptje. En ja, de ronde koplampen en in grote lijnen het hoekige design bleef. Toch blijft de elektrische Urban EV Concept uit 2017 absoluut de leukste. Grote wielen, een simpelere (schattigere) voorkant, en slechts twee deuren die ook nog eens de andere kant op scharnieren. De productieversie is veel slimmer en doelmatiger, de concept is veel leuker. De Honda e is een beetje zoals die mensen verkleed als Mickey Mouse in Disneyland: uiteraard kun je geen echte Mickey Mouse laten bestaan. Maar dat blijft wel de leukste…
Honda Sports EV Concept (2017)
Oké, misschien net niet helemaal. De UEV had namelijk ook nog een sportief broertje, de Sports EV Concept. Aan alles kun je zien dat deze uit hetzelfde hout gesneden is, tot op de kleur aan toe. Nu de Urban EV toch in productie is: mag deze er dan ook komen? En dit keer wel met de proporties van de concept? Een vervolgverhaal van de Sports EV is er namelijk nog niet.
tenaci zegt
Ik heb echt een zwak voor Shooting Brakes! En dan inderdaad zoals ze horen te zijn en niet al nieuwe SB’s die gewoon hippe stationwagons zijn.
Die GT86 is echt geweldig!
mashell zegt
Bij die GT86 had ik juist de gedachte “Waarom zit er een Hyundai Veloster tussen?”.
moveyourmind zegt
Wat een plaatje is die RX-Vision. Die zou over vijf jaar nog gewoon in productie kunnen gaan en dan oogt hij nog steeds bij de tijd.
Helaas zal hij er wel nooit komen, maar gelukkig zitten er ook pareltjes tussen de gewone productiemodellen van Mazda. Zoals de Mazda 3 hatchback. Erg fraaie en onderscheidende auto.
adyton zegt
@moveyourmind: ik vond de vision gt nog beter. Wat een fantastische sedan was dat! Echt helemaal de “maserati quattroporte” die we nooit meer zullen zien. Magnifieke styling heeft mazda. De 3 is best komt dicht in de buurt van de concept. Ik duim voor de nieuwe 6.
sparks zegt
Die Suzuki is nog steeds erg mooi.
frank2b zegt
We vinden de concepts vaak écht geweldig!
Ik wel tenminste.
Maar dan komt de vraag: wil ik déze wagen ook altijd maar voor mijn deur zien staan eigenlijk ….. Gewoon, op straat.
giulia64 zegt
Die Honda sports EV….bijna zo mooi als de laatste Lancia Fulvia concept.
Esprit_de_Flandre zegt
@giulia64: Jaaaa, de Fulvia, daarvan wacht ik nog altijd op een productieversie…
royaledeluxe zegt
In dit lijstje mist nog de Subaru WRX Concept https://www.autoblog.nl/nieuws/subaru-wrx-concept-ben-jij-dat-58024
Iedereen was wild tot de productie versie er was….
Robert zegt
Wauw, wat zijn die Mazda concept cars toch gaaf.
Ik heb er al een tijdje niks meer over gehoord of gelezen, maar het schijnt dat Mazda nog steeds bezig is met de doorontwikkeling van de wankelmotor. Alleen zal deze niet langer meer de directe aandrijving verzorgen, maar als range extender functioneren. Een stationair draaiende wankelmotor schijnt namelijk niet alleen veel lichter, compacter en efficiënter dan een Otto-motor te zijn, maar zonder de lastwisselingen nauwelijks last te hebben van die typische kenmerken als hoog olie- en brandstofverbruik en problemen met de compressie.
ty5500 zegt
Als range extender zit er misschien nog iets in. Maar ik hoop dat Mazda eindelijk de wankelmotors opgeeft voor hun sportauto’s. Ze hebben in het verleden zo’n leuke sportauto’s gebouwd die echter echt wel grote betrouwbaarheidsproblemen hadden (hallo rx8 en rx7) en eveneens een erg hoog olie en benzineverbruik. Een betrouwbare motor zou het allemaal een stuk beter maken.
bernoulli zegt
Hele mooie concepts in die lijst!
Bij Mazda vind ik persoonlijk de Vision Coupé uit 2017 nog een stuk mooier dat de RX Vision.
Edge zegt
Mijn autohart huilt elke keer als ik de Furai voorbij zie komen. Zo enorm jammer dat het enige exemplaar van die prachtige auto is uitgebrand.
Verder vind ik beide Honda’s en de IDx Nismo ook erg gaaf. Best jammer dat Honda de scherpe randjes van die Urban EV af heeft moeten halen. Met met interieur van de Honda e en het exterieur van deze (eventueel met normale deuren) was het echt een geweldige auto geweest. Nu oogt de e van buiten toch een beetje knullig.
GWBoes zegt
Ik vind van dit lijstje de Nissan IDx de gaafste. Maar dat komt misschien ook wel omdat het eigenlijk een moderne interpretatie van een FIAT 131 Abarth is.
https://speedhero.files.wordpress.com/2013/11/suchfiat.jpg
Esprit_de_Flandre zegt
@GWBoes: Wel, een Fiat-badge zou er ook niet op misstaan. Kan zo naast de Centoventi staan…