Vooruitgang gaat veel te snel.
Momenteel is er nogal een run op elektrische auto’s. Het is volgens sommigen de ‘brandstof’ van de toekomst. Bovendien is het een vrij recente ontwikkeling om zo grootschalig in te zetten op de elektrische aandrijving. Voordat men hun vertrouwen legde in de Kona Electric, Audi e-tron, Tesla’s en andere elektrische modellen, was het veelal een niche, die zoemende autootjes. Kijk maar of je deze 8 auto’s nog voor de geest kunt halen.
Volkswagen e-Up!
Afgelopen maand trokken zowel SEAT als Skoda het doek van hun elektrische stadsrakkers: de Mii electric en de CITIGOe iV zijn daar als elektrische versie van de VAG-stadsrakker-drieling. Drieling? Wanneer komt er dan een elektrische Volkswagen Up? Nou, in 2013. Ja, zes jaar later kun je nog steeds bij de VW-dealer terecht voor een elektrische Up!. De range valt tegen met om en nabij 150 km, maar doordat elektrische range veel te variabel is kan het ook 90 km worden. Voor stadsgebruik is dat verder niet zo’n probleem, het is vooral de vanafprijs van 25.095 euro die ‘m nekt. Dat is evenveel als een flink aangeklede Polo. Veel te veel voor een stadsauto. Op de VW-site staat trouwens dat hij binnenkort weer beschikbaar is, misschien dat hij even flink wordt herzien en de techniek van de elektrische Mii en Citigo erin wordt gepropt. Dan krijg je 100 km extra range. Voor om en nabij die 25.000 euro is dat een prima deal.
Audi R8 e-tron
De e-tron was niet de eerste volledig elektrische Audi. Dat was de R8 e-tron in 2015. Gelijk aan de iets bekendere Mercedes SLS E-Cell was het een vingeroefening om aan te tonen dat elektrisch niet saai hoeft te zijn. Precies wat Rimac en Tesla nu doen, alleen was de R8 goed voor ‘slechts’ 460 pk. Da’s lang niet zoveel als de 610 die de 5.2 liter V10 uit de normale R8 haalt. De range van 450 km was ook niet precies verkeerd. Waarom was het dan geen succes? Omdat je er één miljoen euro voor moest neerleggen. Niemand was zo krankjorum.
TH!NK City
Dit Noorse merk pionierde met een elektrische stadsauto die ook in Nederland is verkocht. De TH!NK City heeft last gehad van ‘de eerste zijn’. Hij was retezwaar en had slechts 45 pk. Gelukkig had je daar nauwelijks last van, want tegen de tijd dat hij in 20(!) seconden van 0 naar 100 sprintte was je batterij ook alweer leeg. Als dat nou niks kost, dan begrijpen we het nog. Maar voor 40.000 euro was het een miskraam. Op een blauwe maandag kon je nog eens een TH!NK spotten op ’s lands wegen. Nu is het een ware zeldzaamheid.
Kia Soul EV
Momenteel is er de Kia e-Soul. Met de techniek van broer e-Niro kan deze hippe kubus het bijna 450 km volhouden. Voor de redelijk schappelijke prijs is het daarom best een geinig ding. Nieuw is hij echter niet. Van de vorige generatie Kia Soul was er ook een volledig elektrische versie, de Soul EV. Je kon hem zelfs in Nederland nog kopen, al deed niemand het. Voor 36.225 euro is een actieradius van 175 km namelijk zeer matig. De Soul EV kwam net te vroeg. Want ja, de e-Soul gaat waarschijnlijk iets duurder worden (kijkend naar de e-Niro), maar dan krijg je ook 2,5 keer zoveel range.
Opel Ampera-e
Oké, je bent hem misschien niet compleet vergeten, maar je wordt ook niet op elke straathoek ervan bewust gemaakt dat hij er is. Wat vreemd is, want met zijn 46.699 euro en zijn range van theoretisch 520 km lijkt het de beste EV op de markt te zijn. Dat is namelijk 70 km verder dan een Hyundai Kona en die is even duur. Toch is Opel een beetje aan het sjoemelen, want die 520 km is gemeten met de NEDC-cyclus. De ondertussen veel meer ingeburgerde WLTP-cyclus valt het bereik ietsje meer tegen. Bovendien duurt het laden van de auto ontiegelijk lang, want drie- of zelfs tweefaseladen kan niet met de Ampera-e. Een volle lading in je Opel gooien kan tot en met 16 uur duren. Ouch.
Toyota iQ EV
Van het merk dat u de Prius bracht en lange tijd pionier was van het ‘elektrisch rijden’ (door middel van hybridesystemen) is het vreemd dat je momenteel precies 0 elektrische auto’s kunt kopen. Ja, de Mirai, maar dat is een waterstof-Prius die bijna 85.000 euro kost. EV’s bouwt Toyota niet echt en dat komt omdat de Japanners niet vinden dat elektrisch rijden de toekomst is. Totdat zij een doorbraak maken, blijft het dus bij hybrides. De EV’s die Toyota wel heeft gemaakt, lijken met tegenzin gebouwd. Kijk maar naar deze iQ EV uit 2012. Traag, kleine range (85 km) en er zijn maar 100 exemplaren van. De iQ EV geeft het signaal af dat Toyota mee moet doen aan deze populaire ‘hype’, maar dan met tegenzin.
Mercedes B250e Electric Drive
Je hoort men vaak zeggen dat de EQC de eerste elektrische Mercedes is. Falsch! Dat is de SLS E-Cell. Oké, ja, maar dat is ook geen succes te noemen. In de schaduwen van de geflopte doch coole SLS en de EQC die daadwerkelijk presteert, staat de B250e. In 2014 kon je daadwerkelijk een volledig elektrische B-Klasse kopen. Dan moest je 42.881 euro neerleggen en kreeg je een wederom matige 200 km range. In de praktijk wordt dit nog veel minder en is de prijs-kwaliteitverhouding niet zo best. In 2017 werd de stekker eruit getrokken (ha) en dat was voor vele mensen voor het eerst dat ze ooit hoorden van een elektrische B…
BONUS: Nio EP9
Sommige autofabrikanten leggen de nadruk op hoe snel elektrische auto’s kunnen zijn. Momenteel maakt het Kroatische bedrijf Rimac furore met de C_TWO, met 1.914 pk, 2.300 Nm en een sprinttijd van 0-100 in 1,98 seconden is dat een bliksemsnelle auto. Mate Rimac wordt gezien als een held en niet alleen kopen bedrijven als Koenigsegg, Aston Martin en Hyundai hun batterijen, Pininfarina en de bloedmooie Battista kopiëren zowat de hele auto. Nog ver daarvoor was er de Nio EP9. Deze Chinees heeft 1.361 pk en was in 2016 bijzonder door zijn bloedsnelle ‘Ringtijd. Toen ging hij kopje onder en hoor je er nauwelijks meer wat over, deze Rimac avant la lettre.
pomoek zegt
Leuk lijstje. Deze past er niet helemaal op maar toch: de Morgan EV3. Er was sprake van dat die daadwerkelijk zou worden geproduceerd, en verkocht via Harrods geloof ik, maar ik begrijp dat het er nooit echt van is gekomen.
reactief zegt
@pomoek: Jammer, maar gaat inderdaad niet meer gebouwd worden. Iets met de toeleverancier te maken dacht ik.
Heel knap hoe ze die ontworpen hadden, want bij de reguliere versie is dat motorblok wel de eyecatcher, maar de EV was zelfs mooier!
keeper1 zegt
En de Mercedes sls (weet de naam even niet…).
C220AMG zegt
@keeper1: blijkbaar ben je die dus niet vergeten..
keeper1 zegt
@c220amg: de naam wel wijsneus
Pallas zegt
@keeper1: dat fluor-gele ding?
keeper1 zegt
@pallas: juistem
6speed zegt
@keeper1: E-cell
xc90t8 zegt
Volvo C30
reactief zegt
Uit dit lijstje kende ik de iQ EV alleen niet.
Maar er zijn er vast nog veel meer die ik niet ken, want ze schieten als paddestoelen uit de lucht.
drogerijst zegt
@reactief: ik hoop dat je paddestoelen uit de grond bedoelt
emping zegt
@drogerijst: paddenstoelen
dondeboer zegt
@drogerijst: Ze schieten als bakstenen uit de grond.
reactief zegt
@drogerijst: haha… Ik dacht al dat er iets niet helemaal klopte :)
flatsixx zegt
Ik zit even naar die foto van die R8 te rijden, die reed gewoon autonoom op het circuit haha.
Loek zegt
@flatsixx: als je heeeeel goed kijkt zie je een dude achter het stuur zitten. Maar in een oogopslag snap ik dat het verwarrend is ?
drogerijst zegt
@720s: en bij die opel anpera-e dan? Daar zie ik niemand?
notsobig zegt
@drogerijst: Dat kan kloppen, want wie wil daar nou in rijden? ;P
bugboy zegt
Als ik me niet vergis kan je een Hyundai Kona of Kia e-Niro ook niet met 3-fase laden. Daar doet het laden net zo lang. Die Ampere-E vind ik helemaal niet zo’n verkeerde wagen. Maar ook hier weer erg lange levertijden. Wellicht dat dit de reden is dat je de auto weinig ziet?
mcshine zegt
@bugboy: Nee, voornamelijk afwerking. Of het gebrek daar aan.
rogers zegt
@bugboy: Nou de Ampere-E rijdt echt waardeloos. Is even duur als de instap versie van de Tesla model 3. Die, ondanks een kleinere accu, een grotere range heeft. Zeker op de auto snelweg. Opel dealer mag een nieuw bestelde Ampera-E dit jaar niet meer uitleveren om in 2020 zoveel mogelijk aan de uitstoot normen te voldoen. Als je dit vergelijkt is de keuze tussen Opel Ampera-E en Tesla model 3 snel gemaakt….
sanderp zegt
@bugboy: kona met 3-fase is aangekondigd en dus is het voor de hand liggend dat de e-niro het ook krijgt.
toyotafortuner zegt
Ampera-e wordt in Amsterdam gebruikt door de parkeercontroleurs
Een B250e staat/stond nog wel eens in Amstelveen, samen met een Sienna.
bugboy zegt
Wel humor dat zo’n R8 e-tron nu volledig zoekgereden wordt door een Tesla P3D. Zit best vooruitgang in prijzen en techniek. Helaas niet in design…
BaRa zegt
@bugboy: klopt, de R8 blijft een verouderde aanblik bieden ;-)
suzikubelona zegt
Mitsubishi i MiEV / Citroën C-ZERO / Peugeot iOn zijn toch ook auto’s die je niet veel ziet.
centocinquantanove zegt
@suzikubelona: die zijn we niet vergeten, die proberen we te vergeten…
sanderp zegt
@suzikubelona: Toevallig staat er hier eentje op de oprit, maar je ziet ze inderdaad maar weinig.
torsen zegt
@720s: Rimac avant la lettre? Vergeet je nu niet de Rimac concept one?
Loek zegt
@torsen: ja en nee, Concept_One, de naam zegt het al. Nou was die Nio ook grotendeels gebakken lucht, maar die is compleet vergeten. De Concept_One kennen we nog wel ;)
torsen zegt
@720s: https://www.autoblog.nl/nieuws/rimac-concept_one-is-niet-langer-een-concept-84775
Dutchdriftking zegt
De SLS e-cell verdiend wel meer dan slechts een vermelding…
Loek zegt
@dutchdriftking: ik zal @willeme wel even vragen ;)
willeme zegt
@720s: Bwoah. Die auto is een beetje als de Gallardo Sesto Elemento. Ja, ze zijn geproduceerd en ze zijn aan klanten uitgeleverd. Echter moet je bij de aantallen niet zoveel voorstellen, ben ik bang. Dus die E-Cell is meer een prototype waar er meer van zijn gebouwd, terwijl die B Electric Drive juist een van de allereerste ‘normale’ elektrische auto’s is. Overigens mocht de Fluence van mij er ook wel tussen, maar dat is misschien iets voor een vervolglijstje ;-)
Dutchdriftking zegt
@willeme: @720s, Ook de Sesto Elemento mag van mij wel in een artikel hoor, knotsgek apparaat. Dat van de Renault is inderdaad wel waar. Hoe meer lijstjes hoe beter :)
Loek zegt
@willeme: Het gros van de Autobloglezers kreeg van de Fluence een heads-up, niet heel lang geleden. https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-goedkoopste-ev-van-autotrack-109946 ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hoho, en de New Electric Vehicle Sweden 9-3 dan? Eerste productiejaar (a 220.000 stuks!) is al uitverkocht. Wordt as we speak een tweede mega-fabriek gebouwd, en zijn 2 nieuwe modellen onderweg… https://images.app.goo.gl/qiqxVChtbggou2uz6
Pallas zegt
AX electrique
skinny058 zegt
Ik mis een beetje de Flocken Elektrowagen uit 1888…
pindakoning zegt
Nooit geweten dat je zo’n R8 kon kopen en dan voor 1mln?! Logisch dat er geen een verkocht is
goodolddays zegt
Nou ja, het was dan ook een kwestie van willen vergeten…
JamesBond007 zegt
Rimac doet het idd wel zeer goed. Video van Tim Burton was zeer informatief op YouTube. Gelukkig kwam Sjmieeej zelf niet veel aan het woord. Prima video
rogers zegt
En natuurlijk de Peugeot 205 electrique… https://images.app.goo.gl/uddkxvuPN53dc6397
cloverleaf zegt
AEG L6FBSPEED PROSENSE
jpoers zegt
Ik mis er eentje van 9 jaar geleden van eigen bodem: https://www.autoblog.nl/archive/2010/09/12/burton-gaat-ook-elektrisch
tazmania zegt
De Fiat Panda Elletra!
ikkewirja zegt
Je kunt ze allemaal vergeten…ook de hedendaagse. Elektrisch rijden wás niks, ís niks, en zal nooit wat worden, als men de insteek van het ontwikkelen niet veranderd…Als er een volledig elektrische Antonov Mryia AN 225 over mijn huis vliegt, dat is die 6 motorige Rus die de Russische Spaceshuttle Boeran op zijn rug had, met 400 ton vracht, pas dán, zie ik voortgang. En dan nog zie ik meer heil in waterstof, wegens geen laadpaal/station nodig,of “privé parkeerplaats”.
pomoek zegt
@ikkewirja: Of je het nu leuk vind of niet de elektrische auto was er (sinds de jaren 80 in de 19e eeuw), is er (er rijden er in Nederland al bijna 50.000) en, aangezien elektrische auto’s steeds goedkoper worden, is de verwachting volledig gerechtvaardigd dat dit aantal flink zal groeien, en het dus zeker wel wat gaat worden.
De Antonov 225 is gebouwd toen Rusland nog deel uitmaakte van de Sovjet unie. De Oekraïne maakte ook deel uit van de SU. En in de Oekraïne is dit toestel daadwerkelijk ontworpen en gebouwd. Het is in dienst bij Antonov Airlines. Uit de Oekraïne. Niks Russisch dus.
scrmeagle zegt
Ik heb een elektrische fiets. Voorlopig meer dan voldoende.
kobus1967 zegt
Renault Fluence heb ik nog nooit op de weg gezien.
pomoek zegt
@kobus1967: toevallig vorige week nog een gezien. Maar ik zie vooral veel op verkoopsites staan. Ik denk dat het accu huur systeem op zich wel logisch klinkt maar in de praktijk voor veel autorijders toch te ingewikkeld en te duur is.
De model 3 begin ik wel steeds meer te zien in het straatbeeld.
frank2b zegt
D’r was er volgens mij nóg eentje,
maar die ben ik ff kwijt nu …..
nautique206 zegt
Focus electrique
Yzord zegt
Ik wacht lekker op de E-tron GT ?
bpc zegt
saxo/106 electrique
berlingo/partner
die waren er vroeg bij!
durashift zegt
Mia electric kan ook op een nieuw lijstje van vergeten EV merken. Frans fabrikaat, in NL via STILL (heftruck’s) gedistribueerd. Helaas ter ziele.