Of McLaren moet het hebben over wheel horsepower met de 765 LT.
McLaren is lekker bezig de laatste tijd. Supercar na Supercar wordt op de markt gebracht. Het mooie is nog: ze worden ook daadwerkelijk verkocht. Natuurlijk valt het in absolute aantallen behoorlijk mee. Maar, voor een fabrikant die enkel dure en prestigieuze supersportwagens bouwen, doet McLaren het uitstekend.
McLaren 765 LT
De leukste modellen zijn nog de ‘LT’-varianten. Dat zijn de ‘Longtails‘ die niet zozeer een langere bips hebben. De zijn net eventjes wat lichter en sterker dan de modellen waarvan ze zijn afgeleid. De 765 LT is de lichtere en sterkere versie van de 720S. Alle hardware wijzigingen zijn leuk en aardig, maar het aantal extra paarden is nogal beperkt: 45 stuks.
Hennessey Performance Engineering
Dat kan echt wel iets heftiger, zo bewijst Hennessey Performance Engineering. De Texaanse tuner had het idee dat er véél meer in zat dan de beloofde 765 pk die McLaren opgeeft. Ze zijn bij Hennessey wel zo eerlijk geweest om te melden dat de 765 LT het beter deed dan opgegeven.
Op de rollenbank werd namelijk 765 pk gemeten, op de wielen! Dit terwijl de fabrieksopgave van McLaren 765 pk op de krukas is. Hennessey schat in dat het motorvermogen dus standaard zo’n 100 pk hoger ligt. De McLaren 865 LT dus.
Vermogen 765 LT na milde modificaties
Hennessey hoefde dus niet heel erg veel zijn best te doen om er nog meer vermogen uit te halen. Ze hebben de luchtfilters aangepast, een roestvrij stalen uitlaat gemonteerd, een downpipe gemonteerd en wat kleine aanpassingen. Het resultaat? 1000 pk! Volgens Hennessey kan het monster in 2,1 seconden naar 60 mijlen per uur accelereren.
Interesse? Je kan de McLaren 765 LT bij Hennessey voor 24.995 dollar laten ombouwen tot ‘1000LT’. Daarvoor dien je wil je eigenlijk 765LT (dat dus eigenlijk een 865 LT) is mee te nemen.
lekkerlinksrijden zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
arielatom35sc zegt
“Daarvoor dien je wil je eigenlijk 765LT (dat dus eigenlijk een 865 LT) is mee te nemen.”
Loopt lekker soepel die zin
El-Loco zegt
25 rooien voor een downpipes, filters en een stukkie software is dan wel weer geld. R&D zal meevallen want het blok gaat al even mee.
sportabgasanlage zegt
Ik neem aan dat ze voor dat bedrag de garantie overnemen. Is niet ongebruikelijk bij tuners. Overigens zal een McLaren-eigenaar niet wakker liggen van 25K vermoed ik.
trolle zegt
Hennessy zou ik wel als de pest vermijden
Stefje zegt
@trolle: want?
trolle zegt
@stefje: https://www.reddit.com/r/cars/comments/3s8fjz/im_a_student_at_hennesseys_tuner_school_here_is/ er zijn dan nog veel shady dingen die daar gebeuren, anders s googlen voor de rest :)
trolle zegt
@stefje: https://www.reddit.com/r/cars/comments/3s8fjz/im_a_student_at_hennesseys_tuner_school_here_is/ en er zijn zo nog voorbeelden te vinden
ty5500 zegt
“Natuurlijk valt het in absolute aantallen behoorlijk mee. Maar, voor een fabrikant dat enkel dure en prestieugeuze supersportwagens bouwen, doet McLaren het uitstekend.”
Was McLaren vorig jaar niet ver failliet en zelfs aan het proberen om zijn hoofdzetel en inboedel te verkopen voor broodnodig kapitaal? Het lijkt dat het ergste tijdelijk afgewend is maar om nu te zeggen dat ze het uitstekend doen…
joosstra zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-