Kijk, dat zijn de betere deals.
Tuning en garantie is altijd een discrepantie geweest. Met tuning verkort je vaak de levensduur, wat net hetgeen is waar de fabrikant garantie op moet geven. Tuning is een beetje als de bruidegom blootstellen aan heel veel alchohol en gewillige dames (m/v), terwijl deze net moet gaan trouwen. Het is heel erg tegenstrijdig.
Nu zijn er tuners en tuners. Iedereen kan veel vermogen uit een motorblok houden. Zeker als er spreke is van kunstmatige beademing in de vorm van een mechanische compressor (supercharger) of een of meerdere turbo’s. De kunst zit ‘m erin dat de dociliteit, betrouwbaarheid en het verbruik met elkaar in evenwicht zijn. Ook is het lekker dat je de paarden ook daadwerkelijk voelt. Bij Ruf bedoelen ze nooit de meeste pk’s, maar je voelt ze wel het beste.
Een tuner die dat altijd perfect voor elkaar heeft is Callaway. Net als Ruf, Alpina en Brabus gaat Callaway vaak veel verder dan andere tuners. Dit is hun laatste wapenfeit, de Callaway Camaro SC750. Ondanks dat de auto voorzien is van 750 pk, is er iets anders bijzonder aan de auto. Je krijgt namelijk 3 jaar garantie op dit monster. Precies evenveel als de Camaro ZL1 waar de SC750 op gebaseerd is.
Nu zijn er meerdere ZL1’s met 750 pk. Monteer een kleinere poelie op de compressor en een beetje chiptuning kan al zorgen voor 800 pk. Wat Callaway anders doet is de compressor. Ze monteren namelijk hun eigen Gen-3 supercharger met extra drieweg intercooler.Wat het doet met de prestaties wordt (nog) niet vermeld, maar in principe ben je sneller dan wie dan ook op de openbare weg. Als het er om zou spannen, moet je echt even een circuit op zoeken.
Prijzen en beschikbaarheid worden later bekend gemaakt.
Meer lezen? Dit zijn de 21 gaafste Callaway projecten!
arielatom35sc zegt
Spoiler, hij kost op nederlandse platen iets meer als een Veyron en op usa platen net zoiets als een Aygo, zo jammer dat we niet van het heerlijke amerikaanse geweld kunnen genieten hier zonder compleet bestolen te worden…
mashell zegt
@arielatom35sc: worden onze bioscopen niet al genoeg verpest door “heerlijk Amerikaans geweld”?
kennone zegt
@mashell: vooral ook door Nederlands geweld. Was vorige week €38,- euro kwijt voor 2 films 2 middel popcorn en 2 fris.. voelt dus bijna het zelfde als in een Camaro stappen voor de prijs van een Veyron.
ghost zegt
@kennone: ben met je eens, gaat nergens meer over.
willeme zegt
@arielatom35sc: Ik ben benieuwd. Relatief gezien valt het redelijk mee. Zo’n standaard Camaro heeft een vrij hoge uitstoot. Zeker gezien zijn prijsniveau. In Nederland kost een M4 iets minder dan een Camaro SS (afhankelijk van specificatie).
Zo’n Camaro ZL1, Camaro ZL1 1LE en deze Callaway verschalken alles waar BMW op staat. De CO2-uitstoot zal ongetwijfeld hoog zijn, maar dat is met veel auto’s die veel power hebben het geval. Relatief gezien valt het enigszins mee.
Daarbij betaal je flinke importtaksen bij zo’n auto. Dat scheelt ook nog een slok op de borrel.
Wat ook nog weleens vergeten word, is dat de de prijzen MSRP prijzen zijn. Dealers kunnen daar gerust boven zitten en doen dat ook graag bij populaire auto’s en bijzondere uitvoeringen. Ook belangrijk is om te vergeten dat de MSRP prijzen zonder BTW zijn! Afhankelijk van de staat komt daar nog een behoorlijk percentage bovenop.
Ligt het dan alleen aan de NL overheid? Bwoah, niet helemaal. De Importaks is EU. In Nederland is de CO2 taks leidend. Er zijn genoeg fabrikanten die auto’s met enorm veel vermogen aan de man weten te brengen zonder dat er meteen een ton aan CO2 taks boven op komt. Tesla heeft er geen problemen mee om voor 100.000 euro auto’s met 700 pk aan te bieden ;-).
Dus het mes snijdt een beetje aan twee kanten. Dan gaan we het nog niet eens hebben over de Nederlandse voorzieningen die missen in de US of A …
ghengiskhan zegt
@willeme: getverdemme, nuance op het internet. Maar ongelijk heb je niet.
RobUSA zegt
@Willeme: MSRP is bij de meeste GM dealers DE prijs dat itt Ford dealers die spannen de kroon.
Mustang GT500/GT350(R) die werden/worden voor meer dan 30K-40K boven MSRP verkocht, wat ik niet normaal vind en ze daarom alleen al links zouden laten liggen (Dodge 15K ook op hun Hell Cats).
Dus GM doet dat eigenlijk heel netjes, wat er wel altijd bij komt is gas guzzler tax (ZL1 was dat $2100) en destination charge (het vervoeren van fabriek nr dealer was $995)
In Florida is BTW maar 6% dus dat is niet verkeerd.
Altijd leuk de reactie over de voorzieningen, meestal heeft men het dan over de gezondheidszorg maar vind ik vaak een non argument aangezien ik niet iedere dag in het ziekenhuis lig maar wel iedere dag moet tanken en wil autorijden/eten/dingen kopen en dat alles met maar 6% of lager (op diensten en food in supermarkt zit 0% !!!) dus die hogere premie heb je er zo uit. En wie ervan uitgaat (chronisch zieken daar gelaten) dat hij vaak in een ziekenhuis wil liggen moet maar eens achter z’n oren krabben en eens kijken hoe vaak dat nou eigenlijk geweest is in zijn hele leven tot nu toe (buiten het feit dat de gemiddelde leeftijd op AB niet de 35 haast zal passeren :)
povel zegt
@RobUSA: inderdaad en ook voor wat betreft de gezondheiszorg gaan we steeds meer de amerikaanse kant op, waar de verzekeringsmaatschappij te machtig wordt.
memyselfandi zegt
@RobUSA: hi Rob, dat hangt toch ook af van model toch? Ik dacht namelijk dat er op de Trackhawks en ook de Challenger Red Eyes ook een opslag te vinden was.
arielatom35sc zegt
Zeker, maar ik kan niet rijden met een bioscoop en zou wel graag rijden met een lekkere 750pk nieuwe auto waar je hier een dikke golf voor koopt…
lacker zegt
Ooit staat er een Camaro voor de deur van Mr Lacker.
RobUSA zegt
Gaat even op site Callaway gluren en de prijzen opzoeken, dank je voor de tip.
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijkheid is dit toch weer!
rollingstoned zegt
Mooi dat dit gewoon kan in de USA.