Dit is een atoomboom op wielen, met hevige tuning voor een Toyota GR Yaris.
Meer is altijd beter. Het is de bekende en zeer succesvolle gouden Autoblog formule. Nou, dat hoef je deze gasten geen twee keer te zeggen. Ze hebben een bommetje tot bom gemaakt. Deze tuning op de Toyota GR Yaris tilt de hot hatch naar een krankzinnig vermogen van 740 pk. En ja, de basis is nog steeds de 1.6 liter turbo driecilinder benzinemotor.
Indrukwekkend is het enige juiste woord. Dik 460 pk per liter. Dat ga je niet redden met een chipje. Hier is dan ook wel wat meer gebeurd. De standaard turbo is vervangen voor een Garrett G30-770. Daarnaast is de koppakking verstevigd, is er een Akrapovic uitlaat gemonteerd, is het uitlaatspruitstuk aangepast en is er een nieuwe intercooler gemonteerd. Tevens is de handgeschakelde versnellingsbak vervangen voor een sequentiële transmissie met tevens een koppeling die het vermogen kan dragen.
De auto is het trotse bezit van Peter Freedman, de oprichter van het bekende Røde Microphones. Je weet wel, die microfoons die je kunt tegenkomen op camera’s en ook worden gebruikt bij het opnemen van podcasts.
Prestaties zijn niet bekendgemaakt, maar reken erop dat dit een bizar ding is. Vierwielaandrijving, 740 pk en dat op een gewicht van 1.280 kg. Om even aan te geven. Een standaard GR Yaris levert 261 pk. Daarmee sprint de hot hatch in 5,5 seconden naar de honderd. De topsnelheid ligt op 230 km/u. Deze GR Yaris met zoveel tuning moet deze fabriekscijfers verpulveren.
Hier in Europa ga je de Toyota niet tegenkomen. De auto is getuned door Powertune in Australië.
Autokenner zegt
Leuk speelgoed
Johanneke zegt
Doet mij een beetje denken aan die F1 turbo auto’s uit de jaren 80. Die hadden ook een 1.6 6 cilinder met dit soort vermogens. In quali setup meer dan 1000. Ze hadden wel veel motoren per seizoen nodig haha.
berlinetta zegt
Volgens mij BMW toen een blok dat in qualitrim 1.500 pk leverde. Volgens mij hadden ze meerdere blokken per weekend nodig.
SimonMc zegt
Die hadden een 1.5 4-cilinder.
anthwan zegt
Dus de originele zuigers, cilinderkop, onderblok, krukas en de bijhorende lagers?
Dat is zeer indrukwekkend.l!.
golf1985 zegt
Dat lijkt me haast van niet dat de originele onderdelen er nog inzitten. Zullen allemaal wel vervangen zijn voor versterkte onderdelen. Zo niet, hebben ze bij toyota echt iets goeds gebouwd.
Gulli zegt
Ik weet dat de Japanse 90’s supercars vaak enorm onderbemeten werden afgeleverd en er met standaard onderdelen gigantische vermogens gehaald konden worden. Maar toen zaten er nog niet zoveel accountants om de tafel tijdens het productieproces. Het lijkt me idd sterk dat hier nog de originele zuigers en krukassen in zitten.
SimonMc zegt
Was dat niet omdat die maximum 280 pk mochten leveren, en men er op rekende dat de eigenaars dit naar veel hogere vermogens gingen brengen?
kniesoor zegt
Ongeveer een verdrievoudiging van het vermogen met qua verandering van hardware die er toe doet (andere uitlaat e.d. tesamen voegen in het beste geval 100 peekaa toe) alleen een andere turbo ? Kan me dat nauwelijks voorstellen, er moet nog flink wat meer met het blok plus auxiliaries gedaan zijn om tot zo’n extreme vermogenssprong te kunnen komen.
kniesoor zegt
Even het stukje over deze oto op Carbuzz.com gelezen. Daarin wordt gesuggereerd, dat het blok wel degelijk (ha!) over standaard internals zoals zuigers, krukas etc beschikt. En dat dat na meerdere tientallen testruns nog geen motorschade heeft opgeleverd. Desondanks benieuwd hoe lang zo’n blok heel blijft.
Onehp zegt
E85 of racefuel met grote injectors (veel brandstof(koeling)), andere nokkenassen en veren (topvermogen bij 40% hoger toerental) en de rest is boost.
Dutchdriftking zegt
En zie hier, de minst betrouwbare Toyota. Ook de leukste waarschijnlijk.
Onehp zegt
Volgens Carbuzz met originele internals.
Blijft natuurlijk enkel heel voor korte duur sprinten (dragracing), voor langere duur kan dat gewoon niet heel blijven (bv. trackdays of 24h race).