Zo’n Akrapoviç-uitlaat is verplichte kost voor 718 Cayman GT4-eigenaren.
Ondanks de vele milieumaatregelen en de opkomst van de elektrische auto komen er nog altijd leuke auto’s op de markt. De aantallen zijn wat lager dan voorheen, maar hey: ze zijn er tenminste!
Leukste auto
Een van de leukste is de Porsche Cayman GT4. Een auto met zeldzaam weinig nadelen. Eigenlijk zijn er maar drie: hij is vrij prijzig in Nederland, de versnellingsbakverhoudingen zijn te groot en de vorige GT4 klonk iets beter. Alle drie de redenen komen overigens door milieumaatregelen.
Prijs
De prijs van de Porsche is hoog door de CO2-boete die je krijgt van de overheid. Ondanks de lange bakverhoudingen doet de 718 Cayman GT4 namelijk 249 gram CO2 per kilometer. Dat vindt de Nederlandse overheid voldoende reden om 45.566 euro aan extra belasting te heffen, naast de BTW (zo’n 15.000 euro). Slik.
718 GT4 met Akrapoviç-uitlaat
Aan die prijs kan weinig gedaan worden. Er zijn specialisten als Sharkwerks die een verkorte eindoverbrenging aanbieden voor de GT4, waardoor het leuker wordt om zelf te schakelen (of je moet de PDK bestellen). Aan het geluid kan nu ook iets gedaan worden, want dit is de Cayman GT4 met Akrapovic uitlaat!
We kennen de Sloveense firma als leverancier van fraaie uitlaatsystemen voor prijzige auto’s. Voor de Porsche 718 Cayman is dat niet anders. Eigenlijk is zo’n uitlaat een no-brainer voor als je een GT4 hebt gekocht. Alles wordt namelijk beter. Het gewicht daalt en het vermogen plus het koppel stijgen. Oh, ja: het geluid wordt er veel beter op.
Meer vermogen, minder gewicht
Dankzij het gebruik van OPF (benzine partikel filters) wordt ook het geluid van een atmosferische benzineauto gedempt. Je kan wel aan de sound horen dat het uit het ‘laatste gedeelte’ komt, de einddemper. Dankzij het Akrapoviç-uitlaatsysteem levert de Porsche 718 Cayman GT4 precies 436 pk en 463 Nm. Normaliter is dat 420 pk en 420 Nm. Het gewicht daalde met 8,2 kilogram naar 1387 kg. Alle kleine beetjes helpen.
Prijs 718 GT4 met Akrapoviç-uitlaat
Als je door Rotterdam rijdt met je GT4 en even wilt genieten van de omgeving, kun je ervoor kiezen om de uitlaatkleppen te sluiten. Dan maakt de auto aanzienlijk minder herrie. Het scheelt een enorm aantal spotters om je heen en de aandacht kan zo naar rappende voetballers gaan. Exacte prijzen zijn niet bekend, maar je bent al gauw zo’n 7 mille kwijt exclusief montage. Sla dus even de opties en PTS-afdeling over zodat je in elk geval deze Akrapoviç-uitlaat onder je 718 GT4 kunt laten monteren. Voor alle GT4-eigenaren eigenlijk verplichte kost, dus!
banderas zegt
Jammer dat alles tegenwoordig zo hard mogelijk moet en liefst met zoveel mogelijk klappen- en scheetgeluiden. Bij de Cayman klinkt het nog wel goed, maar 9 van de 10 keer wordt iemand er vooral een aso van, door constant te planken en te revven in een stad.
SpeedGeek zegt
Dat valt mij ook op maar dat is, hier in Alkmaar tenminste, met name de doelgroep die in VAG materiaal rijdt. Des te duurder de auto, des te minder ik die indruk krijg.
Overigens zijn die hele “pops and bangs” geluiden, zoals de fanatiekelingen dat noemen, in mijn ogen één van de treurigste ontwikkelingen in de automotive indrustrie.
ghost zegt
@SpeedGeek: enige publiek die dat in stand houden zijn spotters; “Meneer, wilt u even revven?”
jmeverts zegt
@banderas: als je eenmaal een auto hebt die borrelt met schakelen en met gas los brengt het eerlijk gezegd wel het kind in je naar boven. Wees dus niet te streng voor de mede autofiel
nietcreatief zegt
Ik ben weken aan het zoeken geweest naar carburateur afstellingen waarbij het geknetter en geborrel tot een minimum teruggebracht werd bij de vorige auto.
Die klappen die uit die antieke injectiemotor van me komen zullen wat te maken hebben met slechte pakkingen in de luchtinlaat, oude LMM of versleten injectoren en worden tezijndertijd aangepakt.
Dat geklap vanwege een actief anti-lag systeem op een flink opgevoerde Subi is nog wat voor te zeggen maar die DSG scheten.. man. Man. Man. Wat een ellende.
87sandyd zegt
@banderas: Amen! Het moet zo hard mogelijk, en het liefst 40 ploffen bij gas loslaten. Verschrikkelijk. Vooral dir zooi van Armytrix staan daar bekend om.
billefetter zegt
@banderas: ik kom zelf uit alkmaar en ik denk dat mijn vrienden behoorlijk goed in de doelgroep vallen. Maar een uitlaat die een paar mooie knallen geeft tijdens het gas los laten of het opschakelen. Ik kan toch wel met zekerheid zegen dat je daar per definitie geen “aso” van word. Dat het soms asociaal gedrag uitlokt kan ik niet ontkennen.
mp014 zegt
Klinkt bijna Italiaans 😀
ghost zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Foramen zegt
Dat filmpje dezelfde door dezelfde mensen gemonteerd als die M2 met v10 geluid? Wat slecht zeg.
alcantara zegt
poor man’s porsche
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
2005 wil zijn grap terug
Michel-GR zegt
Een Akropovic is verplicht voor iedere sportwagen. Probleem is alleen dat hij niet beschikbaar is voor iedere auto – waaronder de mijne.
iz_person zegt
Dat is een akrapo V. Van Vini Vici.
E39.R34.964.A6GCS.2.5-16 zegt
Van zo’n artikelen wordt een mens instant gelukkig en vergeten we even alle COVIDIOTEN en QAnon-perikelen. Oprechte dank Autoblog :)
The Stig NL zegt
@E39.R34.964.A6GCS.2.5-16: 😂😂 Jouw naam
Mas zegt
Geweldige sound.
HB zegt
Betaalde reclame?
mashell zegt
Klinkt niet zo bijzonder, zelfs wel een beetje als een bromfiets.
intimrasiert zegt
Het geluid is harder, maar mooier???
mark997gt3 zegt
Vind het persoonlijk nogal tegenvallen. Geluid is weinig bijzonder.
brammetjedeb zegt
Filmpie doet het weer eens niet op mijn telefoon. Wanneer draait alles eens naar behoren hier?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Gewoon de mobiele site gebruiken. De app is al 2 jaar gaar.
spence zegt
De volledige lijn (met verbindingsstukken die de fijnstoffilters vervangen) is op Francorchamps verboden wegens te luid. Er is een filmpje op YouTube in de Ardennen, op weg naar en op het circuit, klinkt loeihard.
supertjeduc zegt
Ik heb ook een Akra onder mijn Abarth
Beetje jammer is dat de blanke lak van de Carbon eind pijpen af bladdert
Als je kijkt wat die dingen kosten
De rest van de uitlaat houd zich wel goed
Is al wel 9 jaar oud ( was de eerste in Nederland)
Ram-G-maN zegt
Ze hebben zo te zien ook de achtervleugel onder handen genomen. Lijkt net een wannabe GT4 RS zo.
Dakhaas zegt
Ik vind m zonder die akraapofzoiets beter klinken eigenlijk.
coupedriver zegt
Een Kreissieg klinkt vele malen beter…. Vinden ze vaak tegenvallen die Akrapovic uitlaten.
KEV9 zegt
Heb hier alweer een hijgende dochter in mijn nek hangen die ook onder haar 917 zo’n uitlaat wil.. En bedankt Autoblog..
berlinetta zegt
Persoonlijk vind ik het originele geluid beter klinken. Met Akrapovic erop klinkt het een beetje als een natte scheet die wat napruttelt.
fabian1978 zegt
Ik ben niet onder de indruk. Moet ook eerlijk zeggen dat ik de Akra onder mijn 1m Coupe met klep dicht ook mooier vind klinken. Wel zachter ja, maar wel mooier.