Een dinosaurus. Dat is het. Daarmee is de Continental GT Supersports een absolute droomauto voor diegenen die hun interne achtjarige nog een plek geven in hun leven.
Tevens is het een auto waar de groene brigade van gruwt, want alles wat een hyperefficiënte, enorm praktische en saaie elektrische auto is, is deze uber-Conti niet. Veel te zwaar, veel teveel vermogen, te weinig echt praktische ruimte, een brandstofverbruik om U tegen te zeggen en herrie, ja dat maakt de Supersports ook.
Zelfs in het interieur lijken de klappen uit de uitlaat een tikje teveel van het goede te zijn. Daarna kwam nog dat moment waarop ik realiseerde dat de Continental GT extreem goed geïsoleerd is. Als het binnenin een Bentley al lekker doorkomt, dan moet het buiten een soort wervelwind zijn. Daarmee doe ik de Continental GT Supersports wel tekort, want tornado of tyfoon zijn betere benamingen.
Power.
Zevenhonderdentien paardenkrachten en duizendzeventien Newtonmeter koppel. Dit soort vermogen is volstrekt overbodig en als je de Continental V8, W12 of Speed al biedt, zou je ook kunnen bedenken dat het niet zo heel veel toevoegt. En daar zit je mis, want dit is niet een Conti Speed waar de turbodruk van is opgeschroefd. Oh no sir, de Supersports is van een volledig ander kaliber.
Bentley was dan ook twee jaar zoet met de ontwikkeling om het maximale uit deze generatie Continental GT te halen. De W12 kreeg nieuwe turbo’s, gewijzigde intercoolers en werd op sommige punten versterkt. Ook de vernsnellingsbak ging op de schop, een gewijzigde aansturing van de koppelomvormer zorgt dat alle 1017 Nm aan koppel sneller richting de vier wielen worden gestuurd.
Hoewel de Continental de lichtvoetigheid van echte supercars mist, komt de SuperSports verbazingwekkend rap uit de startblokken. In 3,5 seconden staat 100 op de teller en daarna blijft de Conti gaan en gaan en gaan en gaan.. Qua karakter doet de Supersports nog het meest denken aan de vorige generatie RS6 (met V10). De uitlaat kan venijniger blazen dan de nijdigste kater, waarbij het reuzenkoppel de relatief lange verzetten overwint en de SuperSports blijft accelereren, ook als er al heel lang een twee als eerste cijfer op de snelheidsmeter staat.
De allersnelste
De Supersports is de allersnelste Bentley die ooit de productieband verliet, maar de Engelsen willen ook graag een ander record noteren: dat van de snelste vierzitter. Helemaal onterecht is de claim niet, wat de achterbank van de Continental GT is redelijk bruikbaar en dan is een topsnelheid van 336 km/u absoluut indrukwekkend.
Om het allemaal te beteugelen, noteert Bentley nog een record: namelijk die van de grootste keramische remmen. Ze zijn hard nodig, want ondanks een dieet weegt de SuperSports coupé maar liefst 2280 kg. En dat in een auto die te makkelijk en te ongemerkt teveel snelheid op de klok zet, die 420 mm grote keramische remmen zijn hard nodig om de apex niet te missen.
Nog meer upgrades
Wat superlatieven er tegen aan gooiend: de 21” velgen zijn gesmeed en dat scheelt twintig kilogram onafgeveerd gewicht. Van de uitlaat ga je vooral onthouden dat die extreem luid is, maar dankzij de toepassing van titanium is deze ook nog eens 5 kg lichter.
De vierwielaandrijving heeft in de basis een 40:60 vermogensverdeling en kreeg nu voor eerst het torquevectoring om bij het uitaccelereren van bochten de kracht naar wielen sturen die er het meest mee kunnen. Het is helaas wel een systeem dat werkt met remingrepen, maar het werkt subtiel genoeg om er op straat niet direct last van te hebben. Hopelijk kunnen de keramische remmen er goed tegen, want de grootste keramische remschijven hebben ongetwijfeld ook een fors prijskaartje bij vervanging.
Concurrentie en conclusie
Er zijn maar twee andere merken die een belachelijk dure, belachelijk snelle en belachelijk grote coupé in het gamma hebben. Uw lokale Rolls Royce dealer praat je graag een Wraith in, maar die is een stuk minder sportief dan deze Conti SuperSports. Daarentegen zal het AMG Performance centrum bij u om de hoek graag de S-klasse coupé onder de aandacht brengen, maar die staat in de pikorde duidelijk onder de beide Engelse kemphanen. Zowel de S63 (of S65) als de Wraith zijn bovendien wat lafjes als het komt op pure kracht. Qua cijfers lijken ze nog in de buurt te komen, maar feitelijk declasseert de SuperSports ze qua beleving.
Qua snelheid komen supercars meer in de buurt, maar die missen bijna allemaal een achterbank(je). Alleen de 911 Turbo S en een Ferrari GTC4Lusso (rijtest) komen in de buurt, maar zijn beiden op een meer verfijnde manier sportief. De charme van de SuperSports is dat deze supercar snelheid biedt in een package die er eigenlijk niet helemaal geschikt voor is. De koppelbaas van Nederland, dat is de Continental GT SuperSports, met recht een unieke auto en ééntje die mij op een troosteloze maandagochtend aan het giechelen bracht als een klein meisje. Zo’n auto, een bruut, met golven van koppel die alles kunnen verwoesten wat op zijn pad komt. Heerlijk.
599gto zegt
Mooie kleur binnen en buiten (Alpina kijk je mee)
599gto zegt
@599gto: Bij nader inzien van binnen net een kleur en materiaal teveel de auto zelf is ook lelijk.
bmwfreak038 zegt
@599gto: een schizofreen is nooit alleen.
599gto zegt
@bmwfreak038: Vertel eens met z’n hoeveel ben je vandaag ?
bmwfreak038 zegt
Mooie auto zeg, wie heeft er een teiltje.
lekkerlinksrijden zegt
Tussen kunst en kitsch
niezel zegt
Wat is dit een ongehoord lekkere samenstelling
fyr0 zegt
Pfff wat een droomauto!
Op het dashboard na, is het echt een heerlijke auto.
Hubert zegt
Paar rondjes op vol vermogen door het bos en alle blaadjes zijn opgezogen!
dirkv zegt
Jammer dat het openen van de motorkap de moeite niet meer waard is.
Verder een prachtige auto.
lincoln zegt
Supersports ..
Dat is sport .. maar dan super ..
Weegt dat kreng ??
gregorius zegt
@lincoln: leeg 2280kg, zegt de concurrent.
Rob zegt
@gregorius:
Daarmee is ie waarschijnlijk net zo zwaar als de 1930 Blue Train Bentley.
Ongekend hoe Bentley volledig recht blijft doen aan haar ‘merkwaarden’ ;-)
shadowbroker zegt
@lincoln: Moet je het lezen:)
jaso013 zegt
Wat een ontzettend paupere verschijning is dit zeg. Van een merk met klasse en status naar massa productie voor voetballende en olieveld klanten. Dood en dood zonde.
lincoln zegt
@jaso013:
Whahaha ..
wanneer was dat dan ??
E550 zegt
@lincoln: hij bedoeld natuurlijk Osho.
Edit: O, nee, die was van de Royces.
Rob zegt
@jaso013:
Wel eens gehoord van de Bentley Boys? Playboys met geld, zelf verdiend of gewoon uit de juiste familie. Hielden met name van gokken, champagne, vrouwen, sigaren, gevaar en dus van racen. Hier heb je ze wel:
https://www.bentleymotors.com/content/dam/bentley/Master/World%20of%20Bentley/Be%20Extraordinary/Celebrating%20in%20style%20(The%20Savoy)%201920%20x%20670.jpg/_jcr_content/renditions/original.image_file.1366.477.file/Celebrating%20in%20style%20(The%20Savoy)%201920%20x%20670.jpg
Dat was vroeger (begindagen van Bentley), dus romantiseren we dat graag. Maar eigenlijk zijn dat de voetballers en rappers van toen. Wat dat betreft is er maar weinig veranderd bij Bentley.
unknown234 zegt
Zeer informatief, alleen hoe zit dat nou met het geluid? Klinkt dat nog een beetje?
hhitalia zegt
@unknown234: de video bevat wel wat geronk ja, lekker!
skinnybmw zegt
In deze uitvoering best een dik apparaat! In standaard uitvoering ben ik nooit een groot liefhebber geweest van de Conti. Ze mistte, mijns inziens, de klasse van een Bentley. Zal inderdaad sleuren als een baas. Maar de titel van snelste vierzitter, gaat die niet al een poosje naar Brabus? Of telt dat niet?
dawwg zegt
@skinnybmw: Je mistte klasse die je nu wel ziet ? U bent fan van een ricer-spoiler en drukogende Halfords sideskirts en lips op een Bentley ? Of is het zwartgespoten kippengaas meer uw ding ?
On-topic: Wat een foeilelijke ouderwetse versnellingspook zeg; dat kan toch niet in zo’n auto ?!?!
skinnybmw zegt
@dawwg: De spoiler vind ik inderdaad niet mooi en niet passen. Een Bentley moet statig sportief zijn maar dit is een beest, en daar hou ik ook van al past het inderdaad niet echt bij Bentley.
PeugeotGTI zegt
Wat een vet ding hee, ongelooflijk. Die spoiler is echt te pauper, maar de rest . . . 710 pk..!
Als je toch veel teveel geld hebt, is dit wel echt een ultiem stuk speelgoed. Zo’n auto waar je je vrienden in meeneemt voor een blokje om. Zo eentje waar je ’s nachts in de polder eens lekker burgerlijk ongehoorzaam mee kan zijn en moeiteloos naar de 300 knallen als niemand kijkt. Laat je vrouw maar lekker in de V8 Volante rijden, de Bentley is van papa. Want papa is ook ooit 11 jaar oud geweest.
gregorius zegt
372k waarvan 150k naar de staat gaat. Vraag me af of er ook maar 1, nieuw, op NL kenteken wordt gezet.
Hoe vet het ook is, ik zou m niet willen.
Als ik een Bentley Conti wil, bestel ik wel een nieuwe nu. Dit blijft toch ‘het oude model’, ook al tel je er 4ton voor af.
Ook vraag ik me af of je hier in kan rijden met beleving maar zonder binnen x maanden je rijbewijs te verliezen.
cossiekiller zegt
Wat ik me afvraag; zo’n setje keramische remmen, hoe lang gaat dat mee bij straatgebruik? Schijven en blokken?
henk_he zegt
Wat is dat stoelbekledingstiknaadpatroon toch ver-shrik-ke-lijk lelijk zeg. Net een gewatteerd dekbed bekleed met vale stof. Echt niet mijn smaak. Van buiten wel een bruut apparaat, zal het goed doen als voetballersauto.
r3fl3x zegt
Lompzwaar, beperkte range en heel snel in rechte lijn. Eigenlijk gewoon een soort Tesla dus.
snel70 zegt
@r3fl3x: Precies! Moest ik kiezen dan toch zeker de Bentley.
sracert zegt
Weer zo’n lelijk wanstaltig Duits gelieerd hok incl. overgewicht. doe dan maar een Hyundai, oh wacht even das ist auch Deutsche influence.
dracae zegt
Kan die spoiler eraf?
jorden zegt
Ben echt een continental fan. Maar dan van de “simpele” standaard uitvoering. Zo’n spoiler is toch echt verschrikkelijk. Dat dashboard verdient een mooi plakkaat hout in plaats van een Carbon dambord.
crashingduke zegt
Schitterende foto’s
pier zegt
Wat is de nieuwe toch mooi in vergelijking met de oude, zeker qua interieur. Dan maar een paar pk minder.
peke zegt
Oei…geen conti fan: maar wordt hier eigenlijk wel enthousiast van.
De spoiler hoort m.i. niet thuis op een Bentley, maar verder kan ik het brute wel waarderen! (Dashboard minder mooi).
En dan die kleur!! Die neigt naar perfectie!!
Gulli zegt
Heel leuk die torque vectoring, maar wat nou als alle vier de wielen staan te spinnen onder die 1000nm?
mashell zegt
@gulli: dan grijpt de tractie controle in en wordt de brandstof inspuiting beperkt.
viezefreddyw zegt
The last hurrah.
Toch wel een machine dit hoor. Beetje overdreven uiterlijk natuurlijk, maar het is wel een beest van een auto. Onwijs veel luxe, comfortabel maar toch bloedsnel zijn. Dat kan ik altijd wel waarderen. Of ik hem mooi vind is een tweede…
toyotafortuner zegt
Letterlijk en figuurlijk een dikke Bentley, die er uitziet als een Challenger Demon of een GT350 van Bentley. Ik weet wel wat ik liever heb.
barry355gtb zegt
nu is Bentley nog even smakeloos als een cracksnol op dieet en deze is de overtreffende trap. Duur betaald en exact daarom begerenswaardig voor overbetaalde voetballers. Beetje zoals de vriendin die erbij hoort. Populaire auto voor de succesvolle nachtclub eigenaar denk ik zomaar.