En die moet je in de gaten houden.
In de categorie ‘knotsgekke SUV’s die veel te veel zuipen, maar ongelofelijk gaaf zijn’ hebben we vandaag de Jeep Grand Cherokee Trackhawk. Met 717 pk uit een 6.2 liter grote V8 met supercharger is het ding bijna buitenaards te noemen.
Met zulke waarden kun je stellen dat de GCT een professionele drinker is. De brandstof toevoerslang is in de Jeep als de Niagara Falls in hartje zomer: een onafgebroken stroom van benzine dat zijn weg maakt naar de motor. Dit, toch wel essentiële onderdeel van de auto, blijkt helaas erg gevoelig te zijn. Zo gevoelig dat FCA zich genoodzaakt heeft gevoeld om een terugroepactie op touw te zetten.
Er bestaat namelijk een kans dat de brandstof toevoerslang kan losschieten, aldus de National Highway Traffic Safety Administration. De V8 zou hierdoor binnen no time zonder brandstof komen te staan. Daarnaast is er een kans op het ontstaan van een brand.
FCA zal 1.242 geproduceerde Trackhawks in de VS terugroepen, die zijn gebouwd tussen oktober en december 2017. De auto’s krijgen een inspectie en een nieuwe brandstof toevoerslang. Hoewel de reguliere Cherokee ook over een brandstof toevoerslang van het merk Martinrea International beschikt, vallen de niet-Trackhawk modellen buiten de actie. Dit, omdat de slangen van de reguliere modellen op een andere productieband worden gemaakt.
De terugroepactie gaat 2 maart van start. Trackhawks die onder de voorraad vallen bij dealers mogen tot de fix niet verkocht worden.
Dutchdriftking zegt
terugroepacties blijven toch van alle tijden…
E34M5Touring zegt
Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Met of zonder toevoerslang, ding is zo leeg vrees ik.
viezefreddyw zegt
Leuke titel bedacht heren, past uitstekend bij deze auto. Maar veel maakt het niet uit denk ik zo. De auto lust ten alle tijden een goede slok. Bonnie st Claire zou er jaloers op zijn.
berlinetta zegt
Misschien is dit toch wel de coolste SUV die er is. Belachelijk dik zonder er belachelijk dik uit te zien. Hij klinkt alleen belachelijk dik.
RobUSA zegt
Ook weer een heerlijke auto om te hebben of gewoon op de weg te zien … alleen nog even wachten op de nieuwe Mustang GT 500 met 725/750 pktjes en mijn jaar kan niet meer stuk. Beestachtig lekkerrrrr.
coubie74 zegt
En die aantallen ook: ruim 1200 in 3 maanden. Wellicht een gedeelte voor dealers, maar ik denk aan de andere kant van de oceaan ook gewoon direct aan klanten.
shalomleon zegt
Zal ook wel een retourtje opzitten van 4mm haha
thomasthomas zegt
Toen het zo slecht ging 10 jaar geleden met de economie in De States gingen ze het helemaal anders doen weet ik nog. Nou dat hebben ze even vol gehouden. Weinig van geleerd.
Edge zegt
Ach, nieuwe toevoerslang erin en je kunt weer VROAAAAAAAAAAAP. Zolang ze er op tijd achter komen heb ik niet zo’n probleem met recall-acties.
fmgarcia zegt
Love this car!
wimof zegt
De NOX uitstoot van zo”n monster zal vele malen hoger liggen dan met een 3.0l diesel van Audi.
Ben gaan zoeken op het net, blijkt zo te zijn maar een vaste waarde kon ik niet direct vinden.
E34M5Touring zegt
@wimof: Dus je kan geen waarden vinden, maar weet wel dat het zo is… Goed verhaal joh…
wimof zegt
@e34m5touring: Dat was vrij eenvoudig via google te vinden, maar wat ik naar op zoek was gewoon 1liter benzine geeft x van dat enz , en dan voor 1 l diesel.
En dat vergelijken met die 25 liter dat die dakwerkersauto verbruikt en gewoon met een diesel .
Ik het 3.0l genomen maar ik wilde liever een 1.9l tdi jaren 1999-2000 aan 5.5liter diesel.
Beide wagens kom je terecht.
Maar vermoedelijk de verkeerde zoektermen gebruikt.
Wil jij het eens proberen , het zou me plezieren.
Wim.
woot zegt
@wimof: Het zou me verbazen als de NOx-uitstoot van de Trackhawk hoger is!
wimof zegt
@woot: Blijkbaar is de uitstoot met een niet warme kat (10-13km) niet om naar huis over te schrijven.
En als men een LPG installatie (wat in Amerika wel in is) aan een diesel toevoegt zakken de NOX waarden duidelijk.
rufctr01 zegt
@wimof: zag vandaag Dirty Money, de NOx-waarden van een VAGje liegen er ook niet om.
wimof zegt
@rufctr01: Altijd zo geweest, klanten wilden nog een chiptuning, nog meer NOX
Kat eruit, en ik maar tegenargumenteren, hielp niet.
Nu staat iedereen op zijn achterste poten.
Terecht.
Maar bekeken op afstand , een beetje hypocriet, uit sommigen hun mond.
wimof zegt
Mijn broer heeft dagelijks te maken met Amerikaanse techniek.
Hij is er niet wild over: een op 3 belangrijke mankementen te wijten aan personeel die de routine ingreep niet uitvoerd.
Dus in dit geval zal diegene die die leiding moest sealen ook een op 3 overgeslagen hebben.
MaartenD zegt
Wow, wat een beest. Doug Demuro had er laatst een video over. Erg gaaf!
PeugeotGTI zegt
Als ie in de fik staat is ie nog stoerder!