De Amerikaanse autofabrikant verwacht wel financieel goed nieuws te brengen met het derde en vierde kwartaal.
Het afgelopen kwartaal heeft Tesla een verlies van 717,5 miljoen dollar gedraaid. Tesla wil echter het eerste en tweede kwartaal achter zich laten en denkt mooie dingen te kunnen laten zien in kwartaal drie en vier.
Sterker nog, na enkel verlies te hebben gedraaid met zijn bedrijf denkt Elon Musk dit jaar nog positieve cijfers te kunnen presenteren. Jawel, Musk denkt dat Tesla voor het eerst sinds lange tijd winst gaat maken. Zo nam de omzet in het afgelopen kwartaal enorm toe. Tesla noteerde 4 miljard dollar omzet in het tweede kwartaal, tegenover 2,8 miljard dollar in dezelfde periode een jaar geleden.
Dit laatste halfjaar draait om de Model 3 en het halen van productiedoelstellingen. Voor deze maand wil Musk de productie van de instapper nog eens opvoeren. Het is de bedoeling dat er 6.000 exemplaren van de Model 3 per week geproduceerd gaan worden.
De elektrische autobouwer leverde 40.768 auto’s af in het tweede kwartaal en produceerde er 53.339. Van de Model S en X werden 22.319 exemplaren geleverd en van de Model 3 werden 18.449 stuks geleverd. Tesla wil in het derde kwartaal 50.000 tot 55.000 exemplaren van de Model 3 bouwen. Was dit dan het laatste kwartaal dat Tesla consequent verlies heeft gemaakt? Eerst zien, dan geloven.
stfu zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pomoek zegt
Er is, zo ik begrijp, best positief gereageerd vanuit de financiële wereld. Tesla heeft, blijkbaar, toch minder kosten gemaakt dan werd gedacht in het eerste kwartaal. De koers heeft ook een positief sprongetje gemaakt. Zo. Dat was saai.
davelepeef zegt
@pomoek: nog saaier, Ferrari is gisteren 11% naar beneden gelazerd omdat de nieuwe CEO de doelen ‘ambitieus’ noemde… Drie keer raden wie er maandag aandelen Ferrari heeft gekocht??
terazino zegt
Denk dat deze luchtbel langzaam leeg loopt.
isn1981 zegt
@terazino: 15 jaar wordt er al lucht geblazen in deze “luchtbel”
davelepeef zegt
@isn1981: niet alleen lucht, vooral ook heul veul centen…
Nerekop zegt
Nee echt, dit kwartaal komt het goed. Echt! Echt waar. Echt. Het komt goed dit kwartaal. Echt…..
Dus.
lekkerlinksrijden zegt
De beleggers hebben er nog vertrouwen in, 5% erbij op de beurs voor het aandeel. Alles komt goed
crepito zegt
@lekkerlinksrijden: Pre-market 8,5% inmiddels. Maar dat kan snel corrigeren. Q2 was minder dramatisch dan iedereen had verwacht, en de potentie voor Q3 e.v. zien er nog steeds goed uit.
ukbob zegt
@lekkerlinksrijden: als we iets hebben geleerd rond 2008 is het dat beleggers vrij weinig inzicht en al helemaal geen lange termijn visie hebben (maar wel met je grootste spaarpot, je pensioen, aan het rond goochelen zijn..)
lekkerlinksrijden zegt
@ukbob: en dat gebeurt nu weer op grote schaal, tot het weer fout gaat………..
Jochempie zegt
En daarom lees ik autoblog, omdat alle beursgoeroe’s zich hier in de comments verzamelen!
simonbv zegt
Wat ik niet helemaal snap is dat de productie van de Model 3 al een aantal weken geleden op 5000 stuks per week stond. Nu staat er dat er het komende kwartaal tussen 50k en 55k wordt geproduceerd. Met 5000 per week zou je toch 60k aan model 3 maken in een kwartaal?
flutterby zegt
@simonbv: er rolt pas een maand 5000 Model 3 per week van de band, dit komt overeen met het aantal geproduceerde Model 3. Er staan namelijk meer als 10.000 te wachten op de eigenaar.
simonbv zegt
@flutterby: er staat in het artikel toch in het derde kwartaal wordt verwacht tussen de 50 en 55000 te produceren. Dan maakt het toch niet uit hoeveel er op de klant staat te wachten.
crepito zegt
@simonbv: Zoals je weet waren er problemen op bepaalde punten in het productieproces, daarom heeft Tesla een tijdelijke lijn (GA4, die tent) gemaakt voor de 5.000 p/w. Maar het is nog steeds de bedoeling om de originele lijn (GA3) naar 5.000 stuks te krijgen met meer robots. Om dat te bewerkstelligen ligt de assemblage nog geregeld stil. Dat en het feit dat die 5.000 p/w een ‘burst’ was, een soort test eigenlijk, maakt dat het gemiddelde nog steeds lager uitkomt.
gove zegt
zou betekenen dat er 13.000 bij hem op de parkeerplaats staan? lijkt me veel
lebeaunl zegt
@gove: 5000 per week dus 13000 is 2,5 week productie: die zijn nog onderweg op de boot naar de kopers denk ik.
grrrrommmmm zegt
Mompelt iets van handelsproblemen wereldwijd…. hebben hemaas meer automerken last van schijnt…. maar dat lezen we dan weet niet
vtechlover zegt
Snap niet dat hij er mee weg komt met die loze beloftes, 6000 model 3’s p/w..
rolov zegt
@vtechlover: misschien omdat het Musk is. We weten dat het geen oplichter is. En we willen dat hij slaagt . Met al zijn projecten. Misschien is dat het vertrouwen? Ik roep maar wat he.
BrutaalAapje zegt
@rolov: Tesla is ’too big to fail’.
Ik hou er ook van om wat te roepen. ;-).
timberleek zegt
@rolov:
Zolang tesla zich blijft gedragen als een vies megalomaan bedrijf dat zijn klanten een hak wil zetten. Hoop ik dat de boel snel omvalt.
Doen alsof je zo “groen” bent, maar ondertussen zorgen dat auto’s met lichte schade noodgedwongen op de sloop belanden tenzij de eigenaar exorbitante bedragen betaald.
Apple, John deer en Tesla zijn alledrie hetzelfde vieze spelletje aan het spelen. Tijd dat de overheden ingrijpen
flutterby zegt
@timberleek: het doel van Tesla is om de wereld naar duurzaam transport te helpen. Niet om zelf duurzaam auto’s te leveren ;)
timberleek zegt
@flutterby:
En een groot onderdeel daarvan is zorgen dar het bereikbaar is voor veel mensen. Dat wordt hardnekkig tegengewerkt
timberleek zegt
@flutterby:
En een groot onderdeel daarvan is zorgen dar het bereikbaar is voor veel mensen. Dat wordt hardnekkig tegengewerkt
jannemaneke zegt
Misschien dat beleggers zelfs wild worden van dit soort verliezen bij Tesla