We schrijven liever over pk’s en rokende banden, want elke verkeersdode is er één teveel. Gelukkig komen dodelijke ongevallen steeds minder voor.
Het goede nieuws: het aantal verkeersdoden is sinds 2000 gehalveerd tot 570 in 2014, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat. Zij verklaren dit als volgt:
De toegenomen verkeersveiligheid speelt hierbij mogelijk een rol, zoals de verbeterde beveiligingstechnieken in auto’s, het aanleggen van rotondes en campagnes tegen alcoholgebruik in het verkeer.
Opvallend genoeg zijn het vooral mannen die om het leven komen bij verkeersongevallen. Onder de 570 doden waren namelijk 411 mannen en 159 vrouwen, al is dat een verhouding die we ook in de cijfers van de afgelopen jaren terugzien.
Het totale aantal verkeersslachtoffers daalt, maar onder 70- en 80-plussers stijgt het aantal verkeersdoden juist. Sterker nog: bijna 40 procent (209 slachtoffers) van de slachtoffers is 70 jaar of ouder. 80-plussers komen zelfs vaker om het leven in het verkeer dan in 2000 (103 doden in 2014, 78 in 2000). Voor we beginnen over het rijgedrag van de oudjes: 37 procent van deze ongelukken gebeurden terwijl ze onderweg waren met de fiets.
Noord-Brabant bleek in 2014 de dodelijkste provincie van Nederland met 100 verkeersdoden in 2014. Dat is volgens het CBS en Rijkswaterstaat overigens wel te verklaren: deze provincie heeft samen met Gelderland (77 verkeersdoden) het meest uitgebreide wegennet.
hijdienietgenoemdmagworden zegt
zelfs op de fiets zijn hoogbejaarden levensgevaarlijk? in mijn optiek denken ze onschendbaar te zijn , zo van ; kijk mij ik ben oud , ondanks dat ik gewoon voorrang neem zul je me vast op tijd zien en stoppen want ik ben oud en kwetsbaar…
Crosscabouter zegt
@hijdienietgenoemdmagworden: Ik vind die elektrische fietsen een prachtige uitvinding, maar dan voor mensen van mijn ouders leeftijd die nog wel de scherpte van het verkeer hebben. Mijn opa was een gevaar op de weg met die fiets. ‘T ging allemaal veel te snel en daar kon hij niet meer op anticiperen. Gelukkig is het altijd goed gegaan, maar ook als fietser zie ik te vaak ‘net-niet-ongelukken’ met ouderen op zo’n elektrisch gevaar.
Tonnie zegt
@Crosscabouter: ik denk dat idd al die elektrische fietsen/fietsen met trapondersteuning de boosdoener zijn. Deze fietsen zorgen er namelijk voor dat deze minder fitte ouderen alsnog kunnen “fietsen”. Laat deze mensen met een scootmobiel of rollator voortbewegen. Als mensen niet meer op een normale fiets kunnen stappen lijkt het me onverantwoord om ze op een fiets te laten stappen waar je met speels gemak bijna 30km/u op kunt trappen.
clarkson zegt
Bij die senioren rijden mannen altijd. De meeste vrouwen hebben niet eens een rijbewijs. Dus de verhouding lijkt me logisch.
Dutchdriftking zegt
65+ lekker met de bus!
carspotterbugatti zegt
@dutchdriftking: dan moeten er wel bussen rijden hè. In Zeeland rijd bijna been 1 bus. Dus klopt niet echt wat je zegt.
Dutchdriftking zegt
@carspotterbugatti: Als die maar langs het bejaardenhuis komt is het goed toch?
reistje zegt
@dutchdriftking: Zeker niet preventief. De ene persoon van 65 is de andere niet, sommige gedragen zich dan al alsof ze 80 zijn andere alsof ze 50 zijn. Bovendien is het altijd wel makkelijk te zeggen “neem hun rijbewijs af!!”. Maar vergeet niet een rijbewijs is een van de grootste vrijheden die je hebt.
De test mag van mij wel wat strenger, ik heb meerder malen gehoord dat dat niks voorstelt.
Iets trager zijn dan gemiddeld is niet erg maar er zijn ook bejaarde die te traag zijn en te veel over het hoofd zien.
SimonMc zegt
@dutchdriftking: Zeg dat maar tegen Walter Röhrl. En Horst Von Saurma mag binnen 5 jaar ook z’n rijbewijs inleveren dan?
mrs250 zegt
Iets meer duiding bij de cijfers was wel handig geweest. Dat 20-29 duidelijk vertegenwoordigd is ligt geheel in de lijn der verwachtingen. Dat mannen ook iets meer dodelijke ongelukken hebben dan vrouwen is ook geen verrassing, maar dat het verschil bijna 3x zo groot zou zijn had ik dan weer niet verwacht.
En waardoor zou die spectaculaire daling over de hele linie komen dan? De controles op andere wegen dan snelwegen zijn in de tussentijd voor m’n gevoel niet geïntensiveerd en het verklaart ook niet waarom de procentuele daling bij kinderen nagenoeg gelijk is aan de daling bij de andere categoriën.
Weginrichting duidelijk verbeterd? Gedrag van verkeersdeelnemers anders geworden? Auto’s steviger geworden? Het menselijk ras dusdanig doorontwikkeld dat het beter tegen een stootje kan?
Dit artikel roept zoveel meer vragen op dan dat het antwoorden geeft…
JordyS zegt
@mrs250: CBS zegt het volgende, heb dat ook toegevoegd aan het artikel: De toegenomen verkeersveiligheid speelt hierbij MOGELIJK een rol, zoals de verbeterde beveiligingstechnieken in auto’s, het aanleggen van rotondes en campagnes tegen alcoholgebruik in het verkeer.
donvincenzo zegt
@mrs250: Het stijgende aantal oudere verkeersslachtoffers lijkt me ook goed te verklaren. Ik denk dat ouderen tegenwoordig meer en tot op hogere leeftijd blijven deelnemen aan het verkeer. Minder zorg, meer zelfredzaamheid, meer vitaliteit, dus ook meer er op uit.
trustmeiamanengineer zegt
Vergeleken met 2000 zijn er natuurlijk ook veel meer, en oudere bejaarden. Mijn Opa rijd nog vrolijk rond met z’n 87 jaar, hoewel ‘ie wel laatst in z’n straat tegen een lantaarnpaal is gereden omdat hij z’n gevallen TomTom wilde oprapen… Ook fiets hij ruim 60km per dag. Volgens de statistieken heeft hij in ieder geval de gevaarlijkste jaren achter de rug ;).
jrsmoke zegt
@trustmeiamanengineer:
Nu een lantaarnpaal, volgende keer een kind!
trustmeiamanengineer zegt
@jrsmoke: Haha, tja. Hij baalde er zelf ook erg van. Gebeurde overigens met 10km/h in het straatje met de garageboxen achter z’n flat waar alleen maar bejaarden wonen, dus echt gevaarlijk was het niet.
m4ple zegt
@jrsmoke: nog altijd minder gevaarlijk dan de 500.000 telefoon gebruikers op de weg.
Vrouwen die mascara opdoen tijdens het rijden.
Mensen die blowen of drinken in het verkeer.
Etc.
jrsmoke zegt
@m4ple: Sommige mensen hebben moeite met sarcasme blijkbaar…
moveyourmind zegt
Denk dat het hoge aandeel ouderen te verklaren is door enerzijds de vergrijzing, anderzijds blijven ouderen langer actief, waardoor ze meer aan het verkeer deelnemen dan vroeger het geval was. Soms verwonder ik me over hoe jong sommige mensen van tachtig er nog uitzien en hoe vitaal en bij de tijd ze nog zijn. Het zou je maar gegeven worden.
Hoop zelf als ik die leeftijd mag bereiken ook nog auto te kunnen rijden.
humpyourdog zegt
70-plussers komen dan ook gewoon het vaakst om het leven.
Henk_he zegt
“…komen het vaakst om”?
Je kunt toch maar 1x overlijden?
noshit zegt
Hoeven we ze ook geen pensioen meer te betalen
bartteeuwen zegt
@noshit: noshit…
mout zegt
Als je de veranderde leeftijdsopbouw niet meeneemt, zegt het erg weinig.
http://www.intermediair.nl/sites/default/files/styles/large/public/Dia2.jpg?itok=NrMogekl
Het aantal 70-plussers is nog nooit zo hard gestegen als van 2000 – 2015.
Hun aandeel in het verkeer stijgt nog harder, want gemiddeld zijn ze ook gezonder dan ooit. Bovendien neemt het aantal thuiswonende senioren echt heel hard toe, vooral vanwege beleid. Zeker de groep 80-plus in het verkeer bestond amper in 2000. Geen wonder dat het aantal ongevallen meegroeit.
Extra gratis voorspelling van mout: De komende 20 jaar gaat het aantal 90-plussers dat omkomt in het verkeer omhoog.
Wel bijzonder vind ik dat alles onder de 39 met een factor 3 is verminderd. Die groep is wel kleiner geworden (vooral 30-39 was in 2000 een forse groep), maar dat scheelt bij sommige leeftijden maar een paar procent.
Kortom: geef me dit grafiekje nog eens, maar dan in sterftekans per leeftijdsgroep.
reistje zegt
@mout: Dat van de jongeren valt misschien ook nog wel zo te verklaren. Ze studeren langer, dus hebben minder geld hebben minder snel een auto nodig en maken minder kilometers. Tel daar bij op dat autorijden duurder is dan ooit
Percentuele grafieken zouden inderdaad een meer zeggen dan dit.
mrrallycross zegt
Die rijden ook vaak veel te langzaam, een groote chicane.
por100 zegt
Er zijn ook meer oudjes hè, relatief gezien. Babyboom enzo
SimonMc zegt
Uit de titel maak ik op dat de doodsoorzaak van 70 plussers meestal verkeersgerelateerd is. Of is dit zo? Geen kanker of hartfalen, maar verkeersongelukken?
jochempie zegt
@SimonMc: je kunt in het verkeer toch ook aan kanker of hartfalen sterven? Met name als je in de ambulance ligt!
norge zegt
Aan reacties is te lezen dat het over 50 jaar rustig wordt op de weg in Nederland….
Ooit gehoord van vergrijzende bevolking?
Wanneer je gemiddeld meer ouderen hebt zal ook de leeftijd van de verkeersslachtoffers omhoog gaan…
Moeilijk he?
Joerek zegt
@norge: is ook de helft van de bevolking 65+ ?
norge zegt
@Joerek: Weet ik niet maar jij als Nederlander zou dat moeten weten..
jochempie zegt
@norge: over 50 jaar vindt zelfs je Tena Lady zelfgestuurd z’n weg naar je slipje, norge.
norge zegt
@Jochempie: Kan best, over 50 jaar ben ik 97 jaar oud….Maar denk dat het dan wel Pampers worden..
TDI-goeroe zegt
er wordt niet gesproken over de invloed van het flitsbeleid op de veiligheid. Zou die dan toch te verwaarlozen zijn?
Joerek zegt
@TDI-goeroe: Dat is bijna niet te doen. Ik zou wel willen weten wat het aandeel van te hard rijden op de snelweg is, van alle snelwegongevallen. Of dat een direct gevolg is.
Als ik de meeste dodelijke ongevallen op snelwegen teruglees lijkt de meest voorkomende directe oorzaak een in slaapgesuste zombie te zijn die al rechtsrijdend tussen vrachtwagens in niet oplet en bovenop iemand knalt.
mercedesbenz63 zegt
Meest*
Joerek zegt
@mercedesbenz63: taalverloedering he. Vroeger bestond het woord vaakst niet. Nu mag het blijkbaar
Bartholomeo zegt
Als ik zie wat voor stunten sommige gepensioneerden uithalen om eerst bij de bakker te zijn smorgens… bv invoegen op de autosnelweg aan 70. Ten volle overtuigd dat iedereen te snel rijdt.