Vandaag is de Mercedes Unimog 70 jaar geworden en dat is reden voor een passend eerbetoon!
In januari 1946 begint het bedrijf Erhard & Söhnne, naar een idee van Albert Friedrich, met de ontwikkeling van wat ze dan de Allzwecktraktor noemen: een multifunctioneel voertuig die door boeren zowel op de weg als in het veld gebruikt kan worden. Op 14 september 1946 is het eerste prototype klaar en wordt deze aan de wereld getoond. Toen nog met een benzinemotor, omdat de door Mercedes-Benz ontwikkelde dieselmotor nog niet klaar is.
Als de Unimog eind 1947 in productie gaat is dit wel het geval en wordt deze UNIversal-MOtor-Gerät standaard uitgerust met de 25 pk sterke OM636-diesel. De eerste exemplaren worden gebouwd door Boehringer, omdat Erhard & Söhne niet de benodigde productiecapaciteit hebben en Mercedes-Benz nog geen 4×4’s mag bouwen zo kort na de Tweede Wereldoorlog.
In 1951 neemt Mercedes de productie over en krijgen de Unimogs de bekende ster in de grille. Vier jaar later komt er een nieuw model, de 404. Deze heeft een iets rondere voorkant en houdt het uiteindelijk tot 1980 vol. De originele 401/402 mag in 1957 met pensioen.
In 1963 komt Mercedes met een nieuwe modelserie, die qua formaat en motorisering boven in het gamma geplaatst worden. Deze 406 heeft een zescilinder dieselmotor met 65 pk en zal de Unimog wereldwijd op de kaart zetten als schier onverwoestbare alleskunner. Het model blijft, met verschillende motoren, tot 1989 in productie. Toevallig zag ondergetekende gister nog een exemplaar in een bouwput staan dat nog altijd dienst doet bij een grondbedrijf.
Hoewel de Unimog, geheel in lijn met zijn naam, voor de meest uiteenlopende doelen wordt ingezet, blijkt de vierwielaangedreven vrachtwagen niet in trek bij boeren. Om deze tegemoet te komen, ontwikkeld Mercedes-Benz een tractor op het onderstel van de Unimog. Deze MB Trac is met zijn vier wielen van gelijke grote een van de meest herkenbare tracktoren ooit, maar begin jaren ’90 trekt Mercedes de stekker uit het trekker-avontuur.
In 1974 komt Unimog wederom met een groter model, dat voor de gelegenheid ook een nieuwe cabine krijgt aangemeten. Het is de vierkante cabine die, met enkele kleine aanpassingen, nog steeds nieuw te koop is. De originele 120-pk dieselmotor is in de loop der jaren uiteraard vervangen door krachtigere en milieuvriendelijkere exemplaren.
Hoe goed de Unimog precies is, wordt in 1982 duidelijk, als de Unimog eerste en twee wordt in het vrachtwagenklassement van Parijs-Dakar. Ook in ’83, ’84, ’85 en ’86 is een Unimog de snelste vrachtwagen.
Aangezien de klassieke Unimog eind jaren ’80 met pensioen gaat, ontstaat er een gat onder de grotere Unimog’s met vierkante cabine. Dit gat wordt begin jaren ’90 opgevuld met een kleiner model (U110). Deze deelt de cabine met zijn grotere broer, maar heeft een vreemd ogende, schuine en asymmetrische motorkap. Deze geeft de bestuurder een optimaal zicht op de weg dan wel obstakels voor hem en op de optionele koppeling voor extra apparatuur.
In 1996 komt een nog veel kleiner model Unimog de gelederen versterken. Deze UX100 is zo klein dat hij over de stoep en door parkjes kan rijden. Het zijn dan ook vooral gemeentes die Mercedes als mogelijke klant voor deze mini-Unimog ziet. Het blijkt geen waardevolle toevoeging aan het gamma en al na een paar jaar worden de rechten verkocht aan Hako.
Meer succes heeft Mercedes met de nieuwe lijn middelzware en zware modellen die in 2000 worden geïntroduceerd. Deze zijn veel geavanceerder dan de modellen die tot dan toe werden gebouwd en herken je vooral aan de veel rondere cabine met gigantische voorruit. Deze cabine is overigens opgetrokken uit composiet-materiaal, met name glasvezel.
Hoewel Mercedes de Unimog vooral richt op professioneel gebruik, zijn er wel degelijk Unimog’s gebouwd voor particulieren. Zeer welgestelde particulieren om precies te zijn. In 1994 komen ze met de tot twaalf exemplaren gelimiteerde Funmog, terwijl ze in 2004 de Brabus U500 Black Edition presenteren. Overigens kun je als celeb natuurlijk ook een gewone Unimog gebruiken als daily driver, zoals Arnold Schwarzenegger deed. Held!
Nog eenmaal probeert Mercedes-Benz een kleinere Unimog te introduceren, de U20, maar wederom zonder succes. De U20 krijgt de cabine van de Accelo, een kleine vrachtwagen voor de Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse markt. De productie start in 2006, maar wordt in 2013 weer stilgezet.
Vandaag de dag kun je bij Mercedes-Benz terecht voor een heel scala aan opties wat betreft motoren, chassis’ en aandrijving. Qua cabine kun je kiezen voor een flink gemoderniseerde variant van de vierkante opbouw uit 1974 of de rondere cabine uit 2000, eveneens gefacelift. Want zelfs de Unimog moet soms met zijn tijd mee.
De eerste 15 foto’s heeft u zojuist bekeken (14 via de website, nummer 15 ziet u hier), de beloofde resterende 55 treft u in de gallery!
noudjuh zegt
Ik hou van Unimogs! Stoere no-nonsense apparaten.
Ik heb nog 1 of 2 Siku UNIMOGs van vroeger. Tof speelgoed, op schaal en in het echt!
Mooi van lelijkigheid, niet echt in mijn ogen. Ze zijn niet lelijk namelijk, maar gewoon stoer en mooi!
amg88 zegt
Erg leuk artikel en zelfs als Mercedes fanaat wist ik eigenlijk niet waar de naam Unimog voor stond!
leaper035t zegt
Ik wil een 6×6 AMG-versie (Die Brabus vind ik te min) !
deora zegt
Top artikel! Unimog’s blijven een jongensdroom :)
tenaci zegt
Leuk artikel over een zeer interessant vehikel. Ik kwam er laatst een tegen op station Amersfoort met een speciaal spooronderstel en vijf (!) wagons met zand en puin aan de haak. Gewoon op wegkenteken! Zal zo even plaatje uploaden in Autojunk. Leuk verhaal.
lekbak zegt
@tenaci: ze worden ook wel gebruikt op rangeerterreinen en in havengebied als locomotief. Ik heb ze tientallen wagons zien verslepen. Schitterend gezicht.
tenaci zegt
@lekbak: ja echt! Ik had heus wel verwacht dat ze een flink trailertje zouden kunnen trekken, maar een rits wagons ziet er inderdaad indrukwekkend uit!
mrB zegt
@tenaci: Uiteindelijk hebben die wagons niet zo veel weerstand. Staal op staal is zorgt ervoor dat een trein efficiënt kan rijden ondanks die vele tonnen.
Vet zijn ze wel. In het dorp vroeger had iemand zo’n ding. Ik wist niet waar die voor gebruikt werd, maar stoer is die wel!
vrs18vt zegt
Schitterende voertuigen met karakter. Op de waddeneilanden kom je ze nog regelmatig tegen.
dracae zegt
Leuk stuk, geweldige serie foto’s.
Ook ik heb nog Siku modelletjes, een stuk of tien, dat waren toen al mijn favoriete speelgoedauto’s.
Dit kan wel eens mijn favoriete artikel van dit jaar worden!
ghini zegt
De enige Mercedes die ik zou willen hebben..
pinut187 zegt
Allzwecktraktor geweldig apparaat!
nelissaab zegt
Kijk, dit zijn nu nog eens leuke artikelen om te lezen!
Unimogs waren desondanks hun hoge prijsstelling zeker een van de meest multifunctionele voertuigen, met een PTO en herinrichting werd het bijna een volwaardige trekker. Nog meer bewondering heb ik voor de MB Trac, geloof dat deze later door is ontwikkeld door Mali en uiteindelijk de licenties hiervoor in het eigendom zijn door Liebherr. Tevens blijft ook leuk om te zien dat de kleinere MB Tracs nog steeds in gebruik zijn bij onze Nederlandse luchtmacht als slepers voor bijvoorbeeld de Apache’s.
nelissaab zegt
@nelissaab: Aanvullend maar een van de mindere dingen aan een Unimog, hier specifiek voor een 406; de lage cabines. Voor iemand met een lengte van boven de 1.85 was het niet bijster comfortabel om achter het stuur te zitten, of beter gezegd; tegen het dak aan te zitten..
verral zegt
@nelissaab: MB trac is later nog geproduceerd als WF trac. Werner Frost (WF) is een oostenrijkse fabrikant van machines en materieel voor de bosbouw. In oostenrijk zie je beide merken nog best veel. MB trac was destijds wel iets aparts met een geveerde vooras, luchtremmen en een zeer ruime cabine waarin je langs elkaar kon zitten.
silenro zegt
@nelissaab: Mali is Liebherr (Matthias Liebherr). De rechten van de MB-Trac zijn in eerste instantie overgenomen door LTS Schönebeck, die ook al de rechten had verworven van Schlüter. Daarna is het naar Doppstadt gegaan en toen die er geen heil meer in zag is MALI-Trac er mee verder gegaan. Die zijn erg fanatiek te werk gegaan met andere motoren en een eigen ontwikkelde CVT-bak.
ko4n zegt
Wat een geweldige machine’s. Heerlijk functioneel. Echt prachtig
ahs1979 zegt
In de alinea over hoe goed de Unimog is mis ik volgens mij de vermelding dat het om de Dakar Rally gaat.
Rohrl-fan zegt
@ahs1979: Ik wou net hetzelfde reageren!
kaymommer zegt
Zo gauw ik mijn been niet meer over mijn KTM heen krijg komt er een Unimog 406.
Ik weet niet waarom maar dat ding is in mijn ogen geweldig!!!
Geweldig artikel ??
kaymommer zegt
@kaymommer: ?? = duimpje omhoog
reistje zegt
Eigenlijk bijzonder dat het ding zo’n cultstatus heeft, het is een veredeld landbouwvoertuig. Niet dat ik hem niet cool vind, al vind ik het huidige model met grote voorruit wel erg lelijk.
Er rijden hier een paar van die Trac’s, nooit geweten dat die op basis van de Unimog is.
Ook zag ik er altijd wel wat bij school staan, jochies van landbouw kwamen er mee naar school. Bizar dat een 16 jarige er in mag rijden maar goed.
lekbak zegt
@reistje: hij heeft die cultstatus omdat het zo’n multifunctioneel voertuig is, een uniek goed product.
Dutchdriftking zegt
Trouw Duits werkpaard.
henkhupelschoten zegt
@dutchdriftking: Oostenrijks toch, worden ze tegenwoordig niet bij Magna-steyr in elkaar geschroefd?
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: nee, de actuele Unimogs worden in Wörth am Rhein bij Karlsruhe gebouwd.
moveyourmind zegt
Mooi eerbetoon aan de Unimog!
Dure, maar bijna onverwoestbare alleskunners. Net als de afgeleide MB-Trac.
Ooit heeft mijn ouwe er ook één aangeschaft toen hij nog veehouder was. Dat was geloof ik trekker nummer elf die op het bedrijf kwam. Van die elf werden er negen praktisch niet meer gebruikt, maar goed, mijn ouwe kan nu eenmaal geen afscheid nemen van oude zooi. Ondanks herhaaldelijke pogingen van moeders die de verzamelwoede meer dan eens spuugzat was…
En gelukkig maar dat hij nooit heeft geluisterd, want nu staan er onder andere een MF 135 en MF 165 van bijna vijftig jaar in de schuur (nog steeds starten en lopen!), én een MB-Trac 1000. Begin jaren negentig gekocht voor 40.000 gulden. Ding ziet er ondanks dat de originele lak en 4.000 draai-uren als nieuw uit, en is inmiddels een collectors-item en nog steeds net zoveel of meer waard als bij aanschaf. Niet die van mijn pa, maar wel bijna hetzelfde:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ac/MB_trac_1100_turbo,_Amazone.jpg/440px-MB_trac_1100_turbo,_Amazone.jpg
Mijn pa hoeft zich in ieder geval geen zorgen te maken dat die MB Trac ooit uit de familie gaat. Daar zal ik hoogst persoonlijk voor zorgen. Want het is nog steeds gaaf om met dat ding te rijden, net als lang geleden toen ik maar net over het stuur kon kijken en het koppelingspedaal amper in kon drukken.
maikelschennink zegt
@moveyourmind: klinkt als een geweldige collectie, misschien tijd voor trekkerblog ;)
moveyourmind zegt
@maikelschennink: Helaas…
Daar tel je pas mee als je een MB Trac 1300 Turbo hebt. Of een MB-Trac 1800… En anders moet je minimaal zoiets als een Lanz Buldog, een Porsche Schlepper of een M.A.N. Ackerdiesel…
nelissaab zegt
@moveyourmind: Gave collectie! 135 met de 3 cilinder ook gok ik?
Koesteren zulke machines!
Esprit_de_Flandre zegt
@moveyourmind: De MB Trac wordt trouwens nog steeds gemaakt, maar nu als WF Trac…
http://www.traktorpool.nl/media/1854/2141854/5758418/Bosbouwtraktoren-WF-Trac-5758418.jpg&quality=80&crop
Blijft een cool ding.
moveyourmind zegt
@esprit_de_flandre: Heb nog even gegoogled wat ze nog meer maken bij WF. Erg gaaf spul. Mooi ook dat ze nog steeds de typische MB-Trac kleur gebruiken.
henkhupelschoten zegt
Zo jammer dat je ze hier vrijwel nooit ziet, op uitzondering van het hengelse zand en de Peel. http://www.mercedes-fans.de/thumbs/img/News/55/97/00/p/p_normal/unimog-at-work-winterdienst-mit-u-500-schneeraeumung-mit-unimog-auf-deutschlands-kurvenreichstem-pass-bei-hindelang-9755.jpg Zo zie ik de Unimog het liefst, in ”winterdienst” uitvoering, verbaas me echt waar die krengen overal voor gebruikt worden, van skiliften bouwen tot aan het voortrekken van treinwagons, ongelooflijk.
camber24 zegt
@dizono taalfout in alinea MB Trac. En waarin won de Unimog in de jaren 80? Dakar?
OT Heel erg leuk artikel, en zal flink wat uitzoekwerk geweest zijn.
davido89 zegt
Leuke tip wellicht,
je hebt een mooie lego technic set van de unimog nr. 8110
lego schrijft ook nauwelijks af dus als je het 2de hands koopt en je bouwt m een paar keer kan je m een jaar later doorverkopen met misschien 20eu verlies hooguit
Dutchdriftking zegt
Dat je de achternaam van die Oostenrijkse bodybuilder fout schrijft begrijp ik, maar komop, Arnold met een t……….
boxer74 zegt
Mijn vriendin was over mijn schouder aan het meekijken. Ze vroeg zich verbijsterd in godsnaam af wat ik nu weer aan het lezen was met mijn verlekkerde kinderlijke oogjes.
Ik kon het haar niet goed uitleggen.…Dit zijn zo van onverklaarbare typische petrolhead/boys-toys/nostalgie momenten.
Unimogs. Iconen waarvan je zonder enige schaamte als 40-jarige man een schaalmodelletje op je bureau plaatst, terwijl je collega’s de wenkbrauwen fronsen.
406_v6 zegt
@Dizono: behalve ‘zeer welgestelden’ zijn er ook best wel wat particulieren die een (al dan niet gebruikte) Unimog als camper hebben laten ombouwen…machtig spul om een wereldreis mee te maken.