Een beetje een stationwagen met peper doet 250 km/u, maar dan hakt de begrenzer er doorgaans in. Toch zijn er ook praktische wagens die verder durven en kunnen gaan, We zetten er zeven op een rijtje.
Brabus E63 850 6.0 Biturbo [300 km/u, begrensd]
Brabus’ meest krachtige E-klasse, maar niet de snelste. Dit omdat een begrenzer roet in het eten gooit, en dus tonen de officiele cijfers 300 per uur.
Echter, de E V12 T, in sedanvorm, haalde een topsnelheid van 375 km/u, dus ons lijkt dat in dit 850 pk-kanon de naald onbegrensd en met de juiste banden ook wel met gemak (en cojones) boven de 350 te krijgen is.
MG ZT-T [360,9 km/u]
Meer dan 10 jaar geleden haalde deze verspijkerde MG op de zoutvlakten van Bonneville met een 6 liter V8 onder de kap een snelheid van dik 360 per uur. Hiervoor waren 765 pk’s nodig
Bentley Continental Flying Star [329 km/u]
Verkrijgbaar in 3 varianten: met 560 pk, 610 pk, en 630 pk, en beperkt tot een oplage van 20 stuks. Deze verbouwde Conti GT schopte het in zijn sterkste trim tot bijna 330 per uur.
Ferrari 456GT Venice [299 km/u]
Een Ferrari die de 300-grens niet doorbreekt is tegenwoordig een zeldzaamheid, maar de Venice stamt dan ook alweer uit 1996. Als je de 5.5 liter V12 volledig op zijn donder geeft schijn je de flinke koets echter nog tot 299 door te kunnen trekken, genoeg om menig moderne Duitser af te schudden.
G-Power Hurricane RR [359 km/u]
G-Power doet de overtreffende trap van het Bimmer-opvoeren, en levert deze E61 M5 met belachelijk veel pk’s. De sedan ging nog een klapje harder, maar voor bijna 360 hoef je je ook niet te schamen lijkt ons.
MTM RS6R [344,2 km/u]
Hiervoor was een lange kombaan (Nardo) en een opgepepte 5 liter V10 Biturbo nodig. De Clubsport ging zelfs nog harder (362 km/u), maar dat was een sedan, en geen station.
Lowmad Drag Racer [348+ km/u]
Dit kleurrijke gevaarte wist op de dragstrip 348 per uur als eindsnelheid op de klok te zetten. Wie weet is er nog meer mogelijk, hoewel zo’n dragster niet het eeuwige leven heeft. Ik zou ‘m zelf niet op Nardo neerzetten.
Aanvullingen? Ga gerust los.
dtm01 zegt
Rs6 een duidelijke baas
meneer zegt
Caddilac cts-v station, schijnt volgens Caddilac 190 mph (ong 304 km/h) te halen
dimi zegt
@meneer: Zou mijn keus zijn bij snelle stations. Ziet er geweldig uit, zeldzaam en rijdt zeer goed.
dimi zegt
De M5 is de lekkerste, alleen jammer dat die zo verschrikkelijk onbetrouwbaar is. De RS6 gaat alleen snel rechtdoor en de E is gewoon hondslelijk. De MG kende ik wel niet, tof om nog iets bij te leren op Autoblog!
nickjdeg zegt
@dimi: m5 onbetrouwbaar? Hoezo?
tvklarenbosch zegt
@nickjdeg: deze generatie M5 is wat fragiel.. Ga de fora maar na
dimi zegt
@tvklarenbosch: Dit. Motoren vervangen bij 25.000km zijn geen uitzonderingen bij de M5 E60, idem met de versnellingsbakken. En dan zwijgen we nog over de kabelbreuken, glazen dak, luchtvering (nog steeds met de huidige 5), … De E60 5 was een van de onbetrouwbaarste BMW’s ooit. Wat verschrikkelijk jammer is, want ze zien er geweldig uit en rijden top. Als er niks kapot is tenminste.
ettie zegt
@dimi: wij hebben 3 e60’s gehad een 525i sedan, een 535d touring en een 525d touring, het enige probleem wat ik herken is dat van het Panoramadak die lekt en alle elektronica in de kofferbak naar de filistijnen helpt.
lemster zegt
@dimi: Vooral de M5 is hopeloos. Die SMG bakken gaan allemaal kapot en is een reparatie van duizenden euro’s. Het motorblok heeft inderdaad ook de nodige problemen.
De Alpina B5S is een veel betere keuze, en ook beter betaalbaar op alle vlakken dan een M5.
3246cm252kw zegt
@lemster: goede BMW specialist vinden die weten hoe ze moeten repareren. Kunnen ze bij de dealer niet ja alleen vervangen. Kijk maar eens bij Gijsbertsen in Odijk! Geen vervangers n
Maar reperateurs nog even voor de duidelijkheid.
3246cm252kw zegt
@dimi: kunnen er ook maar weinig mensen normaal omgaan met die SMG van die tijd en dan in combinatie met aluminium blok met idiote klanten die met een nieuwe M5 v10 direct in de begrenzer hangen. Logisch bij 20k op. Als zo’n auto goed is behandeld qua warmrijden scheelt dat al een jas hoor.
888natan zegt
@tvklarenbosch: klopt, mijn vader had er een en hij heeft hem ingeruild na 1 jaar. Veel problemen met de motor, dat verwachte je niet van bmw..
maxx1 zegt
@nickjdeg: niet zo gek met al die paupers die de M5’s genadeloos afraggen en tunen. Kersvers bewijs te vinden op autojunk
rd1991 zegt
Die Hennessey CTS-V wagon is ook wel een rappe.
papa zegt
Volvo 850 dtm
carmasterr zegt
@papa:
Dat was een BTCC wagen, geen DTM.
thomcarspotter zegt
2013 Alpina B3 Biturbo Touring doet 302 km/u.
Brabus CLS 650 en B63S Shooting brakes doen ook 300 km/u
shootingbrake zegt
Ik mis de Jaguar XFR-S Sportbrake. Die tikt ook 300 km/h aan en smoelt veel beter dan die tuninggebakjes hierboven.
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02833/Jag_XFR-S_Sportbra_2833521b.jpg
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
@shootingbrake: Wat is mis met een tunewagen?
bastiaangt zegt
@haaldie20inchvanjegolfaf: Niks, maar zoals hij zegt, ziet zo’n Jag er wat netter uit en daar moet ik hem gelijk in geven.
jrmpower24 zegt
@shootingbrake: de CTS-V station vind ik zoveel mooier, stijlvoller en dikker. ik vind de XF sportbrake prachtig maar de RS versie dan weer niet.
jrmpower24 zegt
@jrmpower24: station -_- tering zeg
rolov zegt
Och een Brabus of een G-power erg lastige keuze. sinds ik die m6 G-power zag ben ik fan. Terwijl ik toch een benz fan ben.
jensgib zegt
Ik ga voor de Merc :)
henkhupelschoten zegt
natuurlijk de brabus! meer stijl, praktisch, geweldig geluid en natuurlijk safe tuning, niet dat je met 360 ineenkeer de kleppen rond je oren springen en boven in de bomen hangt langs de snelweg……
bofkont zegt
@henkhupelschoten: haha onze fanboy is er ook weer eens ;)
henkhupelschoten zegt
@bofkont: +1
knipperlichtje zegt
Vooral de RS6R vind ik geweldig, hij is mijns insziens de allergrootste sleeper die hiervtussen staat. Íets grotere uitlaten, íets bredere wielkasten, íets meer pk’s dan een Aventador
desjonnies zegt
Ik mis de CX break.
Die had gewoon de grootste.
En hoefde je niet te compenseren met PK’s of suffige Duitse Tjoenerts.
Daar kon een heel Armeens gezin achterin wonen.
En merkte je dat als eigenaar pas maanden later, omdat die kleine stiekem je kauwgum opvrat.
De dondersteen.
bofkont zegt
@desjonnies: over grote gaat dit onderwerp niet ;)
camber24 zegt
@bofkont: over spelling blijkbaar ook niet.
desjonnies zegt
@bofkont:
’t gaat over stationcars.
Auto’s waar loodgieters in rijden.
Auto’s waar mensen in rijden, die ze HOREN te kopen omdat ze “meuk” moeten vervoeren die niet in een normale auto passen.
En misschien dat ik debiel ben, maar ik wil geen 394 km/u rijden in een auto waarin 280 kilo aan meuk los ligt te rollen in de laadruimte, de achterbank neergeklapt.
Dat is simpelweg de definitie van een stationcar.
De rest is penis compensatie of onmacht.
Ik ben een ouwe lul, maar reed jarenlang in een stationcar van de baas omdat we meuk vervoerden door heel Europa heen voor ons werk.
En de CX is en blijft DE stationcar der stationcars, simpelweg door zijn unieke veersysteem, zijn max laadvermogen en zijn prestaties tegenover het verbruik.
Ik heb Volvo’s gehad, Peugeots, maar nix was zoals de CX !
Zoals gezegd, de rest is voor de penis, of gebrek eraan…
bofkont zegt
@desjonnies: Grotendeels heb je gelijk, maar zo’n power station is toch ook veel wel veel fun hoor :)
mercedesclk350 zegt
Die Bentley is toch een Shooting Brake?
jmcclane zegt
Daarom houd ik van de Porsche Panamera.
Praktischer dan een sedan en sportiever dan een station/break. Ik vind hem gewoon lekker, een schitterende bak.
E34M5Touring zegt
Jaguar XFR-S
Volvo 850 T5-R
BMW E34 M5 Touring ( ;) )
Cadillac CTS-V (al dan niet met Hennessy power pack)
Chevrolet Nova Stationwagon http://www.youtube.com/watch?v=B9lVnKiqyQk
Pontiac Catalina Safari http://www.youtube.com/watch?v=P_-eAP_CTHM
Om maar is wat te noemen :p
ej20g zegt
@E34M5Touring: stiekem is een T-5R of R niet eens zo heel snel meer naar de huidige maatstaven. Goed, ze lopen dik 240 km/h maar vergeleken met hierboven is dat niks. Wel moet ik melden dat bekend is dat exemplaren met 300 á 310 pk doodleuk 280 km/h op de teller lopen. En Volvo tellers zijn akelig accuraat (de mijne geeft bij 120 km/h GPS ook 120 km/h op de teller aan).
E34M5Touring zegt
@ej20g: Ik vond hem wel passen aangezien dr zat gekke Zweden op jijbuis staan die die blokken tot zieke waarden pushen, en die lopen op de sokken de klok uit :-). Dr staan genoeg tjoening bakken in de lijst, dan mag een beetje tuning op je Volvo ook wel ;-)
ej20g zegt
@E34M5Touring: ah, je hebt helemaal gelijk! En daarnaast is 280 km/h met “slechts” 300 pk in een ruim 20 jaar oude (maar verrassend aerodynamische) baksteen ook geen kattenpis.
Joost zegt
@ej20g: en niet te vergeten: met een 2.3 5 cylinder. Is toch wat anders dan het geweld wat je in de voorbeelden allemaal ziet. Minstens 5 liter inhoud en minimaal een V8.
E34M5Touring zegt
@ej20g: Ik vind de onderstellen van de 850-S/V70 (bj97 bijvoorbeeld) fijner dan de opvolger (bj2001- heden). Die zijn me te soft. Pa en ik hebben er zat versleten, die heeft van de 740 tot de V70 T5 en alles wat er tussen zat gereden. Die waren strakker en stijver dan de huidige serie vind ik. Heb zelf een 97er S70 gehad, in die tijd reed mijn stiefvader een 04 V70 2.4i 170pk. Die was toch echt een stuk softer en minder stuurgevoel. Beetje zompig zelfs. Hij heeft nu een 2011 V70 D5 maar die heeft het ook, ondanks 18inch wielen. Mijne en zijn vorige hadden beide 16inch.
E34M5Touring zegt
@ej20g: Dat hele stukje sloeg op stabiliteit op hoge snelheid, wellicht handig van me om dat er even bij te vermelden…..
dennisjuh95 zegt
MTM RS6R, wat een heerlijke bak.
tjorque zegt
ik zou wel eens willen zien wat ze uit de M550d touring kunnen halen… dat lijkt me ook alledaags bruikbaar… :)
gregorius zegt
@tjorque: moet je misschien wel de versnellingsbak aanpassen; maar ik gok dat je daar wel richting de 300 mee moet kunnen gaan dan.
lincoln zegt
leuk voor als je recht door wil zonder bochten tegen te komen ..
als je ook je stuur wil gebruiken kom je vanzelf bij de Cadillac CTS-V uit ..
bastiaangt zegt
Heeft die Brabus E63 nu Audi-wielen eronder zitten???
Joel_D zegt
E55 sedan doet zonder begrenzer minimaal 305 op de GPS (en de auto versnde nog), dus deze station moet dat ook zeker kunnen halen.
rolov zegt
@joel_d: de sedan deed 375. Dus dat lijkt mij wel
redbeams zegt
@joel_d: Begrensd + station is altijd zwaarder ;)
gtwillem zegt
Hennessey CTS-V Twin Turbo met 1100pk loopt wel iets harder dan dat duitse spul..
Jansen zegt
Was er ook geen station van de vorige Maserati quattroporte?
sydney zegt
@jansen: Yep, net Als de Bentley ook van Carrozzeria Touring.
escort77 zegt
Saab 9-3 Turbo-X estate gaat ook -stijlvol- door de 250 km/u-grens heen.
mashell zegt
Als tussen als die tuningsrommel ook een coachbuild Ferrari en Bentley staan dan zijn we er snel uit lijkt me.
c350cdi zegt
C63 AMG Estate
Haalt misschien niet de 300 maar klinkt het lekkerste en ziet er niet zo Sjonnie uit.
dennisjuh95 zegt
@c350cdi: Gewoon die C63 Estate wat Weistec spul meegeven. 700 peekaa’s op de achterwielen. Gegarandeerd plezier :)
dennisjuh95 zegt
@c350cdi: En die 300 haalt ie dan trouwens makkelijk.
nasty zegt
@c350cdi: euhm jawel. De C63 is inderdaad het lekkerst, maar heeft ook de grootste tuningsmoel :)
Ga dan verder met een S65 ofzo ;)
topgear zegt
@c350cdi: Een C63 AMG Estate doet zeker 300+ zonder begrenzer. Zoals deze: http://youtu.be/PH6cfYMbLrY
jrmpower24 zegt
Cadillac CTS-V station en M5 touring
zijn veruit mijn favorieten.
mierenneuker zegt
En nu met originele auto’s, niet die verpauperde/getunede/concept dingen. WEet ik wat ik kan kopen als m’n BMW ingeruild wordt
Corrado16v zegt
In deze wagens zou je toch voor je plezier de kinderen naar school brengen. Laat de draagster maar zitten alleen.
pronto zegt
Hoe zat dat ook al weer met de Volvo Amazone station, die groene, die zo leuk een Ferrari zoek reed…
notsobig zegt
Of uit Japan:
Lexus IS 300 SportCross
Subaru Impreza Plus 2.5 WRX AWD
Subary Legacy STi
Mitsubishi Legnum
Nissan Stagea
Zal er vast nog wel wat vergeten…