
Bertone heeft al vaak aan de rand van de afgrond gestaan, maar nu lijkt het over en uit voor de Italiaanse koetsenbouwer. Waarom dat heel, héél jammer is leggen we uit aan de hand van een paar ontwerpen.
Het kan verkeren. Vorig jaar draaide de ontwerpafdeling Stile Bertone – dat nog altijd in handen is van de Bertone-familie – een winst van ruwweg 20 miljoen euro. Nu zijn ze verwikkelt in een insolventieprocedure. Toeleveranciers zouden rechtszaken hebben aangespannen, recent vloog er nog 160 man personeel de laan uit en werknemers krijgen al maanden niet betaald, dixit AutoCar.
Tot dusver is er geen koper voor het in 1912 opgerichte Bertone. Een faillissement hangt daarmee sterker in de lucht dan ooit. Dus we kijken alvast terug op wat het bedrijf in zijn meer dan 100 jarige bestaan heeft klaargestoomd. Het betreft hier louter productiewagens, want de conceptjuweeltjes van Bertone hebben we al een keer uitgelicht.
Volvo 262C Bertone
Het Zweedse symbool van veiligheid en duurzaamheid (immers, ze rijden nu nog met bosjes rond) werd door Bertone naar een hoger plan getild en met zijn gechopte dak de droom voor ieder Scandinavische maffioso. Iets voor jou, Frank Tagliano?
Maserati Khamsin
Voor vaste klant Maserati bouwde Bertone de Khamsin in 1972 de Khamsin, die datzelfde jaar tentoongesteld werd op de Autoshow van Turijn. Twee jaar later ging de coupé in productie, inclusief 4.9-liter V8 met 320 pk. Als deze foto je niet overtuigd van zijn (haar?) schoonheid, loer dan even naar deze spot.
Citroën BX
Jazeker, zelfs de in ’82 aangekondigde BX werd verzonnen op de burelen van Bertone. Tot aan 1994 bleef de auto in productie, en met ruim 2,3 miljoen gebouwde exemplaren een alleraardigste succes voor het Franse merk dat zes jaar daarvoor samenging met Peugeot. Opdat we zijn hydropneumatische vering nooit vergeten.
Lamborghini Espada
Deze vierpersoons grand tourer van Lamborghini, uitgerust met een 4.0 V12, kwam uit de pen van Marcello Gandini. Een ontwerpgenie dat in zijn loopbaan talloze Lambo’s, Maserati’s en Fiats tekende. Het meeste in opdracht van Gruppo Bertone.
Daewoo Espero
We hebben een sterk vermoeden dat deze auto er gekomen is zodat we de rest van Bertone’s line-up meer gaan waarderen. Daarom een eervolle vermelding voor het lelijke broertje van de Citroën Xantia, die overigens ook door Bertone werd geschetst.
Alfa Romeo GT (2003)
Voor het design van de meeste Alfa’s van de afgelopen twee decennia deden ze een beroep op het eigen ontwerpteam, maar voor de GT mocht Bertone weer aan de slag. Een beslissing waar we denk ik allemaal wel achter kunnen staan. Plaatje!
Lancia Stratos HF
We kunnen nog wel 20 designs van Bertone uitlichten, maar alleen deze auto zou al genoeg reden moeten zijn om een crowdfundingsactie te starten en Bertone in leven te houden. Op de voorwaarde dat ze dan nog een keer een pareltje als deze Stratos afleveren. Liever niet onder de naam Lancia, dat merk is immers zo goed als dood.
Uw Bertone-favoriet (conceptcar, schets, massaproduct, alles) mag gedumpt worden in de reactievelden.
Meer over de geschiedenis van Bertone lees je op Autowiki.
@JamesBond007: Deze miste ik ook nog, schitterend!
@JamesBond007: prachtige wagen
-edit: daar is dit topic voor-
Zit er nu een hond achterin die Volvo 262C Bertone?
@RickB: hahaha het lijkt er wel op ja! Misschien een extra optie?
Nou 15 Euro voor Bertone kan er ook nog wel bij…Volgende keer 15 Euro voor een fatsoenlijke limo voor de koning?
@norge:
Wat rijdt de koning van Noorwegen dan?
@tupperware: Het gebruikelijk Duitse spul…
Lekkere auto’s hoor. Lamborghini Countach hoort er ook wel bij.
Ook deze kwam van de hand van Bertone.
De reincarnatie van de Stratos vind ik ook wel lekker, alleen is die volgens mij maar voor een deel door Bertone ontworpen als ik me niet vergis. Niet dat die daardoor minder mooi is..
Die BX ziet er smakelijk uit in die uitv.! Countach had er wel bij gemogen idd. Wel een icoon.
@E34M5Touring:
Ik heb mij laten vertellen dat je deze BX met Polaroid kon betalen..
@tupperware: Dan wil ik hem wel met Buffellederen bekleding ;)
Kan iemand een plaatje posten van de prachtige B99 concept car van Bertone? Mijn inziens mag de nieuwe kleine sedan van Jaguar 1 op 1 worden overgenomen.
@4x4wheels:
@topless: prachtig!
De Stratos is geniaal. Zo geniaal dat we Bertone de Deawoo zullen vergeven …
heb ik weer wat geleerd want ik dacht dat ze aleen maar olyf olie en macaronie en zo maken
Ik moet hier wel een traan om laten.
Neen, niet alleen om Bertone, maar om de algemene verarming die de schaalvergroting met zich mee brengt.
Straks zijn er nog drie wereldspelers over, die gaan monopoliseren en ons in auto’s laten rijden waarvan je de vormgeving eerder associeert met een verpakking uit de zuivelindustrie.
Arrivederci
@topless: Zo’n GTV heeft mijn beste kameraad ook, een 1750, wat een heerlijke wagen!
Hoezo is het erg? De pareltjes die hier getoond worden blijven bestaan en kan men blijvend bewonderen. De hedendaagse ontwerpen zijn niet interessant genoeg blijkbaar. Voegt te weinig toe dus. En is het niet jammer dat ze het sterfhuis ingaan. Surrogaat wegkwijnen bij een abarth innocenti kan altijd nog….
Oei dit zou verschrikkelijk zijn! Een oude legendarische naam onder de koetsbouwers.
1 van de redenen nog altijd in mijn bezit. :). Geschorst en gestald.
@knalfa: Nu ben ik toch wel benieuwd! :)
Bertone X1/9:
Volvo 262C:
Lamborghini Urraco…. Someone?
Volvo 780
http://www.autoconcept-reviews.com/cars_reviews/lamborghini/Lamborghini-countach-by-bertone-1971-1978/wallpapers/Lamborghini-countach-by-bertone-1971-1978-5.jpg
Zo vind ik de Opel Astra Coupé nog steeds een zeer mooie wagens. Zeker als je de leeftijd er naast legt.
@jack_abarth: Hier ben ik het volledig mee eens. De kleine weizigingen tegen over de hatch die de neus veel mooier maken. Maar dat niet alleen. De dak lijn enz. Zo jammer dat het dak te laag is. Ben 2,04m lang. Anders had ik er zeker 1 gehad.
En dat is heel wat, want ik ben een sedan freak in hard en nieren.
@arjontje: hart bedoel ik. Damn autocorrect.
@jack_abarth: helemaal eens! Rij hem zelf een met nog net geen ton op de teller en ben tweede eigenaar.. totaal in orginele en onwijs goede staat ( op A bumper na )
Ik heb zelf ook een bertone gehad…
Een gifgroene Opel astra coupe 2.2…
Relatief weinig vermogen (145pk uit een 2.2) maar dat koppel! Damn!
Wat was dat een toffe wagen! Alleen t zoop zoveel :(
dit doet even pijn op de maandag avond.
Een niet zo bekende: Mazda R130
@topless: dat is toch een Mazda Cosmo? Wat een ongelovelijk mooie wagen!
@toyotafortuner: Eens. Wat een fraai ding! Kende deze nog niet.
@toyotafortuner:
De Cosmo was er in meerder modellen maar geen van alle van de hand van Bertone.
Nee, het is geen Cosmo, dat is deze.
@tupperware: oh ja juist! Ik had er nog eentje als mod voor GTA San Andreas.
Nu weet ik het weer: die R130 is een zeldzame, oude Mazda Luce (aka 929) coupe met een wankelmotor.
(De zeldzaamheid ligt hem dus in de combi: leeftijd+coupe+motor)
@toyotafortuner:
Is geen Cosmo
LIjkt meer een Ford Osi.
Geen rijke Chinees die erin wil investeren? Bertone en Pininferina zijn toch wel de bekendste Ontwerpers uit Italie.
Het is net als je eerste vriendinnetje, alles gaat voorbij en alleen de mooie tijden vergeet je niet.Hetzelfde gaat op voor de Bertone’s,Lancia’s ,TVR’s en noem ze maar op in deze wereld.
Naar het verleden kijken is leuk, maar dat moet het dan ook zijn.
Die volvo en de maserati kunnen ermee door maar voor de rest vind ik er niets bijzonders aan.
Heb ik toch eerder iets met pininfarina of zagato zo blijkt.
Tot nu toe kan ik me eigenlijk maar 1 wagen/concept van bertone inbeelden waar ik echt iets mee heb.
En da’s dan nog een lamborghini (een merk dat me zelfs helemaal niet ligt) ook.
De lamborghini bravo concept:

Voor de rest, voel je vrij om me van iets anders te overtuigen misschien mis ik ergens nog wel een pareltje maar ik zou niet weten welke andere creatie van bertone beter dan middelmatig tot lelijk was.
Jammer hoor. Ben wel erg blij met onze schitterende Alfa GT. Iedere keer dat ik er naar kijk denk ik weer, wat een mooi design.
is het voor eventuele geïnteresseerden niet veiliger om het bedrijf eerst failliet te laten gaan, om daarna een doorstart te maken? Het zou fijn zijn als de naam Bertone bleef bestaan, anders moeten ze verder onder de naam Bertolli, dat is mijn tweede keus..
Ik zag gister nog een Alfa GT.. dat word mijn volgende auto, ondanks de bekende problemen, wat een plaatje!
Jammer, dat de designhuizen langzaam allemaal verdwijnen
NR 8