Zo klinkt het weer gezelliger op de wegen.
De Subaru Impreza. Er is weer een nieuwe. Op de IAA staat de vijfde generatie te shinen. Vroeger zag je ze geregeld rondrijden, maar dankzij de hoge prijzen (CO2-taks) zijn het auto’s die niet veel verkocht worden. Dat is jammer, want deze nieuwe Impreza is zeker de moeite waard. Hier zijn 7 redenen:
1. Vierwielaandrijving
Subaru is een fervent gebruiker van vierwielaandrijving. Bijna al hun auto’s beschikken over permanente integrale aandrijving. Dat is in deze klasse best bijzonder. Uiteraard, er zijn andere C-segment auto’s met vierwielaandrijving. Maar dat zijn altijd systemen met een haldex-koppeling, waar de achterwielen pas ingeschakeld worden als de voorwielen grip verliezen. Dus in de sneeuw kun je er uitstekend mee spelen.
2. Boxermotoren
Nog zo’n ding waar Subaru van overtuigd is, de boxermotor. Bijna alle auto’s in deze klasse hebben een viercilinder lijnmotor overdwars. De Impreza heeft dus een boxermotor, in lengte geplaatst. Dit betekent dat het zwaartepunt aanzienlijk lager ligt. Ook de loop van een boxermotor is gecultiveerder in vergelijking met een vier-in-lijn. Dankzij de boxermotor is Subaru eigenlijk de enige auto in zijn klasse die je kan herkenen aan het motorgeluid!
3. Hij is niet bijzonder lelijk
Subaru heeft er een tijd de gewoonte van gemaakt om lelijke auto’s te bouwen. Met name in de tijd toen Andreas Zapetinas aan het design-roer stond, was kijken naar een Subaru een vrij pijnlijke bezigheid. Het is nu gewoon een keurige hatchback. Niet bijzonder, maar ja, dat is een Opel Astra, Seat Leon of Hyundai i30 ook niet.
4. Eindelijk: het interieur is aangepakt
Mocht je jezelf over het uiterlijk heen kunnen tillen, dan was er nóg een uitdaging. Het interieur was niet al te best. Het bleef allemaal heel, maar was zo gezellig als de wachtruimte van een Wit-Russische dierenartsenpraktijk. In het persbericht staan woorden als ‘soft-touch plastics’! Wow!
5. Eindelijk (II): een fatsoenlijk multimedia systeem
Dat kon je al krijgen op voorgaande Impreza’s, maar echt een succes was dat niet. Het systeem was omslachtig, onduidelijk en wekte voornamelijk irritatie op. Nu krijg je een keurig 8″ scherm in het dashboard met Apple Car Play én Android Auto. Oh, en een DAB radiootje, zit er ook op.
6. De verbruiksopgave is eerlijk(er)
We leven in een tijd waarin wij genoegen nemen met het feit dat alle fabrieksopgaven met geen mogelijkheid gehaald gaan worden. Dankzij turbomotoren, DSG-automaten en castrerende elektronica kunnen die auto’s in theorie heel eventjes heel erg zuinig zijn. De Impreza is leverbaar met een 1.6 (114 pk) of 2.0 (154 pk) motor zonder turbo. Dat is nooit zuinig.
7. De nieuwe Impreza zorgt ook voor zijn bestuurder
De nieuwe Subaru Impreza is leverbaar met EyeSight. Dat is het veiligheidssysteem van Subaru wat met behulp van twee camera’s de boel in de gaten houdt en ingrijpt daar waar nodig. Denk aan Lane-assist, actieve cruise control, remmen voor een (eventueel) ongeval en blind-spot detectie. Wat attent.
Is het dan allemaal hosanna? Eh, nee. Er is vooralsnog geen snelle variant (de huidige WRX STI is gebaseerd op de oude Impreza). En zoals gezegd betekent Subaru rijden dat je helpt met het Nationale begrotingstekort aan te vullen door de hoge CO2-taks. Anders had iedereen er eentje voor de deur staan. Kan niet anders.
Loek zegt
Eigenlijk zou ik hem wel willen. Terwijl ik geen reden kan verzinnen waarom. Deze auto voelt gewoon gaaf. En afwisseling is altijd +1 natuurlijk.
granlusso zegt
@720s: Dat gevoel is bij mij exact hetzelfde. Ik vind Subaru gewoon gaaf. Beetje saai, maar dat heeft in dit geval zijn charme.
De simpliciteit in combinatie met de vierwielaandrijving vind ik top.
Daarom ben ik ook fan van de Fiat Panda 4×4 en de Suzuki Jimny, Suzuki Grand Vitara en de Toyota Land Cruiser.
Loek zegt
@granlusso: die vier die jij opnoemt ben ik inderdaad ook fan van. Met name de Panda 4×4 Cross. Die zou ik wel een keer voor de deur willen zetten.
svdv zegt
De basisversie is natuurlijk hartstikke saai. Laten we hopen dat de wrx sti snel komt
jeroenwz zegt
@svdv: maar dat geldt toch voor de basisversies van alle C-segmenters?
thomassnelweg zegt
Zonder te lezen zie ik al meteen een reden om deze niet te kopen. Inderdaad, het uiterlijk. Jammer!
thomassnelweg zegt
Een Opel Astra kan hier nog niet mee aankomen ?
phaeton zegt
@thomassnelweg: Zitten de ouders van de Astra dan hoofdschuddend op de bank?
phaeton zegt
Een kleine Levorg. Niet helemaal mijn smaak.
Jantje_555 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
arias zegt
In VS, Canada, Australië en Israël zie je ze zat rijden
Dreke zegt
“7 redenen waarom deze auto de moeite waard is”, had dan de foto’s er niet bjjgedaan…. oh boy…
desjonnies zegt
Helaas.
Impreza’s horen om niet aan te gluren zijn, het dashboard van communistische kwaliteit plastics en de rest van de onderdelen een greep uit de voorraad schuurtjes van Toyota, Nissan (dat staat echt op de raamschakelaars van de GC8) en Suzuki.
Dan hoort het dashboard in tegenstelling tot iedere andere auto, behalve een VW, een minimum aan tellertjes te hebben, hoogstens een temperatuur en benzinemeter.
Maar dan start je het vehikel, je hoort de uitlaat diep rochelen, hij komt wat stram tot leven, maar eenmaal op temperatuur blijk je plotsklaps één van de meest capabele auto’s onder je rechtervoet te hebben.
Een auto die in fabrieks getunede STi uitvoering gewoon probleemloos blijkt te zijn mits je de juiste brandstoffen gebruikt en hem gewoon netjes warm rijdt, zoals het hoort.
En dat is de hele kicksaus van een Subaru.
Voor mij dan hè.
viezefreddyw zegt
Ik vind het best een leuke meid!
potjak zegt
Hij is niet bijzonder lelijk… is dat één van de 7 beste redenen om deze auto te kopen… had toch wel iets beters kunnen verzinnen? Bijvoorbeeld iets als “eigenzinnig design”. Wat er nu staat is een afknapper van jewelste.
jkhm zegt
een bmw 1 serie met ix aanduiding en de focus rs hebben geen haldex systeem. Beide zijn overigens beter dan de haldex varianten zoals vag gebruikt.
michaelcorleone zegt
Subaru is verslavend als je een Subaru hebt gereden weet je waarom.
alassad zegt
Op zich prima, maar met die asymmetrische achterkant (mistlicht en Achteruitrij licht) zou ik m toch laten staan
ablogjunk zegt
Is dit het resultaat als je een Astra, V40 en een i30 bij elkaar zet in een klein donker kamertje….?
tjorque zegt
Ik dacht 7 redenen:
i
m
P
R
E
Z
A
Maar eigenlijk hopen we op tien redenen…
Gulli zegt
@tjorque: TDI?
tjorque zegt
@gulli: wat dacht je van sti of wrx? Diesel is voor schepen.
Gulli zegt
@tjorque: when your sarcasm is so advanced, people think you’re stupid
tjorque zegt
@gulli: ????
m550d zegt
Ik snap niet waarom het uiterlijk van deze wagen wordt afgekraakt in sommige reacties. ’t Is een mooi ding. Niet speciaal ofzo, maar gewoon “gewoon”. Niets mis mee, toch?
Dutchdriftking zegt
Waarom geen sedan? Een fijne 250pk GT Turbo ofzo.
michaelknight zegt
Dit is een nette kruizing tussen een Peugeot 308sw en een mondeo. Weining Subaru aan helaas. Dus niet echt een ‘verrijking’ voor het verkeersbeeld.
LaLancia zegt
Toen ik de foto zag dacht ik “wat kan dit in hemelsnaam zijn”. Astra, BMW (soort van 1 Serie), Chevrolet; het schoot allemaal door mij heen. Totdat ik de naam op ’t draaiplateau zag. Als een auto zoveel herinneringen oproept van concurrenten doe je iets niet goed. Hij is niet bijzonder lelijk, maar je moet haast wel een Zwitser zijn om deze auto te kunnen waarderen.
toyotafortuner zegt
Ik heb genoeg aan 1 reden:
Subarus meer liefde geven.
focusrs1 zegt
Dacht dat het een nieuwe Volvo of Kia was maar zeker geen Impreza wat een saaie duffe bak zeg!
martingtv zegt
Zo als veel andere auto’s tegenwoordig is de voor overhang zo groot. Maar bij impreza lijkt het erger door het ontwerp.
Tenck zegt
@martingtv: Komt gedeeltelijk ook omdat het blok voor de vooras hangt.
Tenck zegt
Punt 2: De basis Impreza’s gaan niet klinken zoals een Impreza WRX (STI) hoort te klinken. Bij de turbo’s hangt er een Unequal Length (UEL) uitlaatspruitstuk op wat voor het karakteristieke geluid zorgt, bij de non-turbo’s zijn ze even lang en klinken ze gewoon als een stofzuiger.
flipje911 zegt
WTF, bij de ‘en profil’ hoofdfoto bij het artikel dacht ik dat het om een slecht uitgevoerde facelift van de V40 ging. En daar rijd ik n.b. zelf dagelijks mee… Kom op Subaru, verzin iets beters.