Ook op de laatste dag van het jaar werd het Nederlandse wagenpark vergezeld met 300kW+ power.
Het zal je misschien verbazen, maar bijna dagelijks komt er een dikke bolide op Nederlands kenteken bij. Met ‘dikke bolide’ duiden we op een auto met een vermogen van meer dan 300kW. Het gaat hier voornamelijk om geïmporteerde auto’s. Zeker tegen het einde van het jaar is dit het geval. Je wil immers niet in de laatste dagen van het jaar een 2018-kenteken op een gloednieuwe auto, terwijl 2019 om de hoek staat.
Op 31 december 2018 werden toch nog een aantal krachtpatsers op kenteken gezet, zo leren we via Kenteken.TV. Het gaat hier om zeven auto’s die voldoen aan de 300kW-eis. Funfact: het zijn niet alleen maar Duitsers. Het overgrote merendeel wel. (jong) Gebruikte powerauto’s van Duitse komaf zijn nu eenmaal populair. Check hieronder het overzicht van de zeven auto’s die op de valreep nog gele platen kregen.
Ford Mustang GT Cabriolet (2015) – 324 kW – XH-241-H – catalogusprijs 128.826 euro
Het jaar afsluiten met een achtcilinder cabrio. Daar is niets mis mee.
Dodge Challenger SRT-8 (2009) – 317 kW – XG-927-F – catalogusprijs onbekend
The Walking Dead of Breaking Bad naspelen doe je natuurlijk met de Challenger SRT-8.
Audi RS 6 Avant Performance (2018) – 445 kW – XH-694-V – catalogusprijs 212.711 euro
Nederland is weer een RS 6 rijker. Met maar liefst 605 paardenkrachten.
Audi SQ7 (2016) – 320 kW – XH-626-R – catalogusprijs 143.876 euro
De eigenaar (m/v) zoeft met een dikke diesel 2019 binnen.
BMW M3 (2015) – 317 kW – XJ-259-K – catalogusprijs 123.544 euro
Praktisch en fun. De M3 is het beste van beide werelden.
Porsche Cayenne S (2018) – 324 kW – XG-260-N – catalogusprijs 173.680 euro
Vermoedelijk gewacht tot de eerste afschrijving is gemaakt en de Cayenne gekocht.
Audi RS 7 Sportback (2015) – 412 kW – XH-582-P – catalogusprijs 189.543 euro
Lol op de Autobahn en ook nog vriendelijk in minder fijne weersomstandigheden dankzij Quattro.
ricksmits zegt
Zijn er bijzondere nieuwe wetten of belastingen? Anders snap ik even niet waarom je niet een dag zou wachten voor een 2019 registratie..
amg88 zegt
@ricksmits: het gaat hier zoals in het artikel staat om gebruikte auto’s die geïmporteerd zijn. Wellicht dat de nieuwe eigenaren nog in 2018 van hun spaarcenten af wilden i.p.v. belasting erover te betalen.
koen0373 zegt
@amg88: volgens mij geef je niet veel om belasting te betalen als je een Mustang of een Challenger op een NL plaat zet. Hoeveel tax zit daar op? 120%?
reactief zegt
@koen0373: Als ze er niet om geven hadden ze wel nieuw gekocht. Want dan betaal je echt flink op deze auto’s.
Zo tweedehands importeren scheelt dat al enorm.
henk123456 zegt
@koen0373: sorry, maar een onnozele opmerking. Niemand geeft onnodig geld uit, en zeker als je een tweedehands auto koopt doe je dat bij deze weinig bijzondere auto’s uit kostenoverweging.
Toptip voor jou: rijk word je niet alleen door meer geld binnen te krijgen, maar ook door minder uit te geven. Veel ondernemers die goed hebben geboerd beheersen dat laatste truukje prima. En daarom gunnen de meeste mensen met centen die ik ken zichzelf het (super) luxe leven waar ze voor gewerkt hebben, maar hebben ze nog altijd een gezonde houding richting onnodig geld uitgeven.
Schnor zegt
@koen0373: En ik ken genoeg collega’s die voor twee jaar bij onze Amerikaanse divisie gaan werken. Kopen daar een dikke auto zoals een Mustang en hebben hem voor minimaal een jaar in bezit. Nemen de auto dan terug naar NL en houden hem hier minimaal 1,5 jaar.
Ze betalen dan geen BPM.
vroaaar zegt
@amg88: je geld verdampt sneller met de aanschaf van een auto dan door belasting te betalen in box 3…
henkp1 zegt
@vroaaar: Ja, maar in Box3 kan je niet rijden.
kareljansen zegt
@amg88: In dat geval kan je hem toch gewoon betalen in 2018 en een dag (ok, 2) later op kenteken laten zetten?
kareljansen zegt
@kareljansen: @mezelf: met een toch al niet nieuwe wagen maakt het eigenlijk ook niks uit wanneer je hem op kenteken zet..
Stefje zegt
@ricksmits: niet 1 auto in deze lijst is nieuw, alles is tweedehands. Wanneer je hem op kenteken wilt zetten is door de WLTP 2018 voordeliger. Daarnaast maakt je tenaamstellingsdatum niet uit. Men kijkt toch alleen naar datum deel 1.
El-Loco zegt
@ricksmits: dat heet vermogensbelasting. Spaargeld wat je niet meer hebt op 31-12, hoef je niet te belasten
ricksmits zegt
@el-loco: ah oke.. twijfelachtige luxe dat ik dat niet hoef te weten ?
rob5nismo zegt
@ricksmits: heeft misschien te maken met de belasting verhoging van 1 januari dit jaar
mashell zegt
@ricksmits: ik denk gewoon dat ze tussen kerst en oud en nieuw vrij wagen en met een trailertje hun nieuwe bolide bij de Ludolfs (en dergelijke) hebben opgehaald en er zo snel mogelijk mee wilden rijden.
caspart zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
db86 zegt
Zijn we officieel over op de kW’s @autoblog? Wel fijn hoor! Vanaf nu gewoon geen peekaa’s meer, maar gewoon vergelijkbare kiloWatt’s. Voormij part wordt dit de standaard.
viezefreddyw zegt
@db86: Daar ben ik te dom voor. Dan moet ik steeds een formule opzoeken op internet om het om te rekenen…
reactief zegt
@viezefreddyw: Haha.. Voor mij hetzelfde. En voor @RubenPriest waarschijnlijk ook ;)
Gulli zegt
@viezefreddyw: gewoon bij KW’s een derde erbij tellen en dan klopt het zo ongeveer wel. (Nee niet eenderde pk maar eenderde van het totaal aantal KW’s, voor de Finkers fans onder ons ?)
jerry zegt
@viezefreddyw: Ik houd het ook liever bij de PK. Nu moet je telkens het sommetje maal 1,36 maken.
RubenPriest zegt
@db86: de statistieken voor kentekengegevens worden via de RDW weergeven in kW’s. Via het kentekenregister is er gekeken naar de registraties van 300kW+ op 31 dec 2018.
db86 zegt
@rubenpriest: Helemaal begrijpelijk! Ik denk dat het toch de toekomst wel is hoor, dan moeten jullie ouderwetse mannen, inclusief @viezefreddyw toch om.
RubenPriest zegt
@db86: als alles elektrisch is straks wel ja. Duurt nog even denk ik zo :)
Dutchdriftking zegt
Geen eens een AMG? En wel een M model en 2 RS’en. Al met al natuurlijk een rijtje fijne dikmobielen.
henkhekje zegt
Wat heeft Nederland toch een slechte smaak, anderhalve ton uitgeven aan een opgevoerde Skoda Kodiak. Dan hoor je wat mij betreft echt in een gesticht..
mashell zegt
@henkhekje: en dan zit je naast de gek die ze opgesloten hebben omdat die beweert dat een Skoda Kodiaq en een Audi Q7 de dezelfde auto zijn. “Allebei VAG! Jaaaa Henk, neem je pillen nou maar”.
fouadski zegt
@henkhekje: dus je geeft jouw eigen geld aan iets uit wat jijzelf leuk vind, dan moet je daarvoor opgenomen worden. Logica van een half bevroren visstick
mcaa zegt
@fouadski: haha half bevroren
artje zegt
Lees liever een stuk over de techniek zelf, ipv statistieken.
mcaa zegt
@artje: ik kijk liever naar plaatjes
henk_he zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
widodh zegt
Grappig om te zien dat elektrische auto’s ander vermogen hebben.
Mijn Tesla Model S 100D staat als 79kW vermogen geregistreerd. Dit lijkt het continue vermogen te zijn en niet het piekvermogen. Het piekvermogen ligt zo rond de 400kW.
Al is het bij een ICE ook een piekvermogen ivm de bandbreedte door het toerengebied.