De 7 Serie is BMW’s vlaggenschip, en doorgaans een nette zakenlimo, maar ook de Duitsers doen er weinig tegen dat de modellen een jaartje ouder worden, en dan ten prooi vallen aan mensen met een dubieuze velgsmaak.
Met de nieuwe G11/G12 7 Serie voor de deur begint er een nieuw hoofdstuk in het land der Duitse limousines, maar laten we de ouwetjes niet vergeten. Achtereenvolgens kregen we van BMW de E23 (1977), de E32 (1986), en de in mijn ogen nog steeds zeer begeerlijke E38 (1994). In 2001 ging het verder met wat dubieuze Bangle-styling van de E65-E68, en in 2008 kwam de F01/F02 die inmiddels op zijn laatste benen loopt.
We pakken van elke generatie in ieder geval een modelletje mee, maar je ziet dat het zwaartepunt van de wansmaak toch echt rond de vierde (Bangle-)generatie ligt. Hm. 1 ding kunnen we in ieder geval stellen: grotuhrrr is niet altijd betuhrrr.
Blacked out E32 op zwarte velgen
E23 met oversized concave achtspakers
888natan zegt
Oei
norge zegt
E23 als het moet…
e1000bmw zegt
@norge: het voordeel van velgen: binnen no-time heb je ze verwisseld…
moveyourmind zegt
@e1000bmw523i: Als je dan toch bezig bent met verwisselen kan je gelijk de wiellagers en draagarmrubbers meenemen.
maurits123 zegt
@moveyourmind: zou je eens willen uitleggen waarom?
Robert zegt
@maurits123: ik denk dat -ie bedoelt dat met zulke velgen er onder, men vaak het e.e.a. heeft aangepast of vervangen om zulke monsters van wielen er onder te krijgen. En anders zijn de genoemde lagers e.d. wel volledig verrot gelopen door de zwaar verklootte wielgeometrie die dergelijke ‘verbeteringen’ met zich meebrengt.
moveyourmind zegt
@maurits123: Met velgen die zoveel afwijken van de standaardmaat (onder andere de ET waarde) worden alle onderdelen van de wielophanging veel meer belast dan normaal. En met banden met zulke lage wangen zullen de banden ook weinig oneffenheden opvangen. Dat versnelt de slijtage nog meer.
Wat ook niet onbelangrijk is, het ABS en ESP systeem zijn ook afgestemd op de standaar rolomtrek, een afwijking van ca. 3 procent is nog acceptabel. Wijk je teveel af dan functioneren die systemen niet meer optimaal.
Last but not least, als er zulke velgen onder zitten is de kans nét iets groter dat de auto meer dan sportief gebruikt is dan bij een uitvoering die braaf op de originele velgen staat. Als ik zo’n zeven serie zou kopen (die van rond de eeuwwisseling vind ik nog steeds erg mooi) dan zou ik voor een exemplaar gaan dat nog onverprutst is en eventueel zelf er een set BMW wielen onder zetten met een inchmaat meer.
maurits123 zegt
@moveyourmind: thanks voor de avondcursus :)
e1000bmw zegt
@moveyourmind: sportief rijgedrag? Met zulke jetsers eronder? ???
Posen bij de lokale Mac zul je bedoelen! ?
turbobrick zegt
@moveyourmind: Al sinds jaar en dag rijden VELE auto’s met afwijkende velgen met lang niet allemaal dezelfde ET waarden en velg breedte. Er is nog nooit wetenschappelijk aangetoond dat dit op grote schaal heeft geleid tot merkbare lagerschade of wat dan ook.
Heel veel mensen lezen dat nu ook voor het eerst terwijl ze na jaren gereden te hebben met afwijkende velgen en niet dikwijls zelfs spacers (!!) en hebben nooit merkbare extra slijtage gehad.
Dus, in theorie klopt het, in de praktijk verwaarloosbaar.
rossi46audi zegt
@turbobrick: als je et 20 hebt en doet er et 25 onder zal het weinig op de lagers aankomen bij groter verschil komt het er net iets meer op aan. Maar niet dat binnen 10000km ineens je lagers stuk zijn
turbobrick zegt
@rossi46audi: Vergeet ook niet dat dikke velgen vaak hun terecht komen op hobby (show) auto’s en dat veel km’s rijden meestal niet aan de orde is, kortom je zult er in de praktijk weinig van merken.
blaze3027 zegt
@turbobrick: ik ben 2 inch groter en veel breder op me oude mk3
Et waarden en breedte is voor anders dan achter (breedset)
Het slijt wel wat harder hoor maar
Niet echt zo erg dat het op valt ofzo
Maar bij mij word bijna elk jaar preventief de rubbers/lagers vervangen
Ik weet niet hoe het zit bij mensen die tunen en niet onderhouden
9000cse zegt
Nee dank u! Laat maar. Herinnert mij er wel aan dat ik morgen naar de kapper moet.
benzinehoofd zegt
@9000cse: Want uw kapper rijdt in een 7-serie met bedenkelijke velgen?
9000cse zegt
@benzinehoofd:
Nee, omdat de bos haren te groot is geworden.
turbobrick zegt
Die E23 valt best mee …
kilum zegt
Zo’n E23 is wel een lekkere bak zeg. Alleen dan met een normaal velgje zou ik zeggen.
remcog19 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
E34M5Touring zegt
Die E23 vind ik nog wel te doen. De rest is niet mijn ding. Die E65 met die enorme wielen, vind de wielen op zich wel netjes. In 20inch ofzo.
hokeej zegt
@E34M5Touring: welke van de 3?;)
E34M5Touring zegt
@hokeej: Touche, die bovenste bedoelde ik.
moveyourmind zegt
E65 + 26 inch = heel veel chicks
Vincegail zegt
@moveyourmind: Als je de Bronx of Harlem woont…
jrsmoke zegt
Die blacked out E32 is wel te doen…
kapiteinaudi zegt
Past perfect bij het cliënteel van het merk.
E34M5Touring zegt
@kapiteinaudi: https://www.youtube.com/watch?v=uJFpP8e8n5o
You were saying ;) :p
Dimglor zegt
Die “blacked out” e32 vind ik eigenlijk best meevallen…
Over de andere modellen kan ik echter niet echt positief zijn…
maurits123 zegt
Blijft dik, een E38.
moondustfocus zegt
In Rotterdam ziet af en toe een oranje 7 serie rond rijden, foto’s zijn lastig , Achmed Asbak houd nogal van hard doorrijden.
Robert zegt
@moondustfocus: gewoon wachten tot -ie de auto op/tegen een vluchtheuvel, verkeerslicht, vangrail of lichtmast parkeert. Duurt nooit zo heel lang bij dit soort gasten…
bmw7 zegt
Gelukkig is dit een klein procent, de meeste houden het wel origineel.
Wel pijnlijk om te zien.
knipperlichtje zegt
Van E23 t/m E65 zou ik zelf zeggen: mooiste velgen erbij kopen die origineel vanuit BMW leverbaar waren in de periode waarin de auto is geproduceerd, vervolgens de auto compleet laten reconditioneren. Dat maakt het verschil tussen stijlvolle youngtimer en afgeragde kamperbak.
mercedesclk350 zegt
Alleen die laatste is erg gaaf, de rest maakt allemaal duidelijk dat deze auto een hoog “ghetto gehalte” heeft.
bisazza zegt
Bedenkelijk?? Gewoon ronduit lelijk. Zonde van die fanatastische wagens..
Dutchdriftking zegt
Zo zonde van de E38, dat blijf ik zo`n ingetogen klasse bak vinden.
e38ossie zegt
Ik rij zelf een E38 op z’n standaard 16″ velgen. Deze voelt zoals een 7 serie hoort te voelen.
blaze3027 zegt
@e38ossie: dat wel maar een bmw op 16 “velgen ziet er niet uit man
e38ossie zegt
@blaze3027: ik zal zo ff foto uploaden. Dan zie je dat zo’n auto op 16″ met oranje knipperlichten grote klasse uitstraalt
e38ossie zegt
Ik zoek trouwens nog Michelin primacy banden in de maat 235/60R16 100W. Worden helaas niet meer gemaakt. Wie o wie?
gtwillem zegt
@e38ossie: je kan overgaan op Continental:
http://www.kwik-fit.nl/autobanden/continental/premiumcontact-2/co235-60w16prm2
En Hankook en GoodYear maken ze ook nog. Probeer anders wat BMW specialisten te banaderen. Als een bepaald type band uit productie gaat, zijn zij vaak de partijen die de laatste voorraad overnemen om hun klanten te kunnen bedienen. Misschien Auto Han
e38ossie zegt
Ik weet dat er andere merken zijn maar de michelins zijn de fijnste. Daar komt bij dat er net twee nieuwe opzitten en ik graag 4 dezelfde banden wil onder de auto. Hij is te mooi voor verschillend schoeisel.
Maar bedankt voor de reactie.
donaldduck555 zegt
@moondustfocussfocus als je hem zoekt?? Afrkaanderplein staat ie ook vaak
donaldduck555 zegt
@moondustfocus hij staat vaak op Afrikaanderplein
donaldduck555 zegt
@kapiteinaudi kort door de bocht??
blaze3027 zegt
Bij die f01 was het geld op na de aankoop van die bmw. Ahahah
fijnkonijn zegt
Proletarians strike again.
How to ruin a perfectly good car… (uitzondering: Bangle versie)