De ondernemer ligt onder vuur in Zweden, maar er is nog meer nieuws te melden omtrent het merk Saab.
Rechtszaak tegen Victor Muller
We beginnen bij het begin. Muller zit in de Zweedse penarie en niet zo’n beetje ook. De CEO van Spyker stond eerder terecht voor een belastingzaak, waarin hij werd vrijgesproken. Nu gaat het Zweedse openbaar ministerie een stap verder. Muller wordt met twee anderen beschuldigd van fraude, waarbij het vooral ging om belastingontduiking en het goochelen met de boekhouding. In het slechtste scenario mogen de drie maar liefst zes jaar brommen.
Uiteraard ligt dit alles in het verlengde van de aankoop van Saab door Spyker, wat vandaag exact zeven jaar geleden bekend werd gemaakt. Toeval bestaat niet! Het is de Zweedse autoriteiten momenteel te doen om de redenen achter het faillissement van Saab. LAT Management NV zou voor in totaal 7,5 miljoen euro aan facturen hebben gedeclareerd en daarmee zou in de boekhouding zijn gesjoemeld.
De bedragen werden als management fees overgemaakt naar meneer en mevrouw Muller. Volgens Muller, van huis uit fiscalist, is daar niks mis mee, maar het öpenbaar ministerie in Zweden ziet dat kennelijk anders en vermoedt fiscale hocus pocus. Het proces is gisteren begonnen en van wat we uit Zweedse media begrijpen ligt Muller regelmatig overhoop met de Officier van Justitie omdat ze het volstrekt oneens zijn met elkaar. Wordt vervolgd.
Saab en de verdwenen miljoenen
Nog een sappig verhaal uit Zweden. Ditmaal gaat het niet (per se) om Muller, maar om Saab Automobile Tools. Dit is één van de drie bedrijven die werden meegesleurd in het faillissement van Saab. Bij het faillissement zou omgerekend zo’n 15 miljoen euro onterecht naar de staatskas zijn gevloeid, zo bleek na nieuwe berekeningen.
Men wil nu dat het faillissement van dit Saab-onderdeel wordt teruggedraaid en dat het geld retour wordt gestort. De curator heeft hiertoe een verzoek ingediend bij de rechtbank. De rechter dient zich nu dus te buigen over de kwestie.
Dank aan Tim voor het tippen!
Dagg zegt
Hahaha, hahahahahahaha. Alsöf de staat dat gaat terug betalen. Ik snap wel waaröm ze Muller aanklagen, dan kan de zaak öm önterechte afdracht weg gemöffeld wörden.
uselessblogger zegt
@Dagg: die ö…
donvincenzo zegt
@uselessblogger: Ja, pötverdörie.
Dagg zegt
@donvincenzo: ik las even pöezie, foutje..
fiestacruizer zegt
“Uiteraard ligt dit alles in het verlengde van de aankoop van Saab door Spyker, ”
Uiteindelijk is die deal compleet verkeerd gegaan doordat Muller zich gewoon [b]keihard heeft laten naaien.[/b] Wel een heel automerk gekocht, een fabriek, duizenden mensen, de merknaam etc. maar uiteindelijk 0,0 auto’s mogen produceren omdat GM wat patentrechten uit de deal heeft gehouden.
Als Saab gewoon wel auto’s had mogen produceren, hadden we misschien wel twee mooie Europese merken (Saab & Spyker) met veel historie vandaag niet hoeven missen.
lekkaah zegt
@fiestacruizer: jij denkt dat VM niet wist dat hij een lege huls heeft gekocht?.. Zo’n beetje de enige meerwaarde van dat bedrijf (het patent dus)
Dit is een vent die ervoor zorgt dat een persoon met pak tegenwoordig pertinent als elitair en zakkenvuller wordt gezien in NL
marinepower zegt
@lekkaah: iemand in een pak is sowieso een oplichter of een zakkenvuller!
jrsmoke zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jrsmoke zegt
@jrsmoke: Dus je mag er niet tegen in gaan op een nette manier dat mensen die bepaald werk doen en daar een pak voor moeten dragen worden afgeschilderd als zakkenvullers of oplichters, maar juist de schetsende opmerking waar het in de Nederlandse cultuur fout gaat blijft staan?
Tezamen met het afnemen van berichten die lezenswaardig zijn omdat het eigenlijk (bijna) alleen nog maar opinie of Max is beëindig ik hierbij mijn laatste bezoek aan Autoblog.
Jammer om zo’n leuke site binnen 2 jaar hard te zien aftakelen.
porker zegt
@jrsmoke: nee ga niet weg!!! Hoewel, komt smokelot dan weer terug?
dennisdebengel zegt
@jrsmoke: nou idd. Zegt weinig over jou. Meer over het niveau van de knulletjes achter het edit knopje. Blijf gezellig hangen er zijn genoeg mensen die je bijdrage waarderen.
peug206 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
stradale888 zegt
@marinepower: Ik krijg zo langzamerhand het idee dat degenen die het liefst in de positie zouden verkeren om een flinke greep in de kas te kunnen doen dezelfde mensen zijn die te pas en te onpas “zakkenvullers!” schreeuwen.
mashell zegt
@fiestacruizer: dat is een wat romantisch beeld. Müller kocht de boedel van een failliete fabrikant. We moeten ons dus altijd afvragen had het failliete Saab überhaupt wel een overlevingskans had? Ik denk het niet.
Uiteraard gingen de patenten naar GM, die hebben immers Saab jarenlang aan het infuus gehouden.
slickrick zegt
@fiestacruizer: jij hebt kennelijk ervaring als CEO van een autofabriek dat je het allemaal zo goed weet …….de beste stuurlui staan aan wel …..gaat hier weer op.
Een ding weet ik wel zeker, Muller gaat never nooit 6 jaar de bak in…..daar is hij veel te slim voor ……bovendien sta je als fiscalist met zo veel ervaring in bedrijfstransacties 10 – 0 voor op het openbaar ministerie die dit specialisme niet heeft.
Muller is de kat met 9 levens……..hij komt altijd weer op z’n pootjes terrecht
vonklausenburg zegt
In dat laatste geval, als het faillissement teruggedraaid zou worden, komt Saab daarmee toch weer in handen van Muller. En zo ja, wat gebeurt er dan met de huidige elektrische auto’s?
Stiekem hoop ik eigenlijk dat er een ondernemer (of conglomeraat) opstaat en zegt: “Weet je wat? We brengen Saab terug. De wereld heeft Saab nodig.” Om vervolgens weet echt leuke auto’s te maken die geen Opels zijn en 100% Saab zijn.
screamgt zegt
@vonklausenburg: Je moet van heel goede huize komen om dat te bewerkstelligen. Wanneer ik een Saab zie rijden, krijg ik er een treurig gevoel bij. Niet vanwege de auto, maar de eigenaar die net 85k heeft neergelegd voor die “fantastische” 9-5 uit 2011, en hem nu voor een schrale 20k kan verpatsen. Nee, Saab is geweest. Hoe vervelend en jammer dat ook is.
vonklausenburg zegt
@screamgt: Ik denk niet dat je de verkoopwaarde van een auto als ijkpunt moet en kunt nemen voor een merk. Saab is geweest door Amerikaanse hebzucht en de mislukte Robin Hoodactie van een te fanatieke Nederlander. Is Mercedes er ook geweest omdat je een S-Klasse uit 2008 al voor 10k kunt kopen? Nee, natuurlijk niet.
Saab heeft de laatste jaren van het bestaan nooit een poging gedaan om een concurrerende auto te maken vanwege GM-beleid. Ze kregen onderdelen en moesten er wat van maken. Daarmee verkoop je niet in dit segment. Saab had uniek moeten blijven.
boltiev6 zegt
@vonklausenburg: je hebt echt helemaal gelijk, ze hadden uniek moeten blijven en nooit met GM in zee moeten gaan. Helaas kost uniek zijn teveel voor een te kleine markt. Saab zal nooit meer het merk van weleer worden. Daar heeft volgens mij niemand vertrouwen meer in. Einde merk!! helaas
vonklausenburg zegt
@boltiev6: Als Petrolhead heb ik het gevoel dat het nog wel wat kan worden, zolang er een groepje liefhebbers met geld zich inzetten ervoor. Designers die snappen waar Saab voor staat, technici die weten wat mensen zoeken in een Saab. Het kan allemaal wel, maar het gaat – zeker in het begin – heel erg veel geld kosten. Saab zou in dat geval onderaan moeten beginnen.
lincoln zegt
@vonklausenburg:
Saab liefhebbers met geld ..
Whahaha ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: Hoho… Gaan we schelden? ;)
porker zegt
@lincoln: ja ze zijn er. Of waren er iig….
lincoln zegt
@porker:
Yep ..2 stuks ..
GM en VM ..
boltiev6 zegt
@vonklausenburg: Dat gaat niet gebeuren, beste, Alle Saab rijders zijn overgestapt naar Volvo,al lang geleden. (na overname door GM)Deze Volvo rijders moeten vooral niet merken dat ze in een chinees rijden anders is het ook afgelopen met Volvo als merk. Aan de verkoopcijfers te zien, doet Volvo het supergoed. (lees: de chinezen)
Er is geen nieuwe generatie grootgebracht met het “Saab gevoel” Dat kan dus ook nauwelijks meer overgebracht worden. Kortom; ik denk dat het afgelopen met dit merk.
wijsneus zegt
@vonklausenburg: Zou die eigenaar van Volvo dat niet misschien willen? Dan kunnen zij van Saab een soort van submerk maken. Net zoals Jaguar-Landrover. Al weet ik eerlijk gezegd niet zo goed hoe ze die twee merken naast elkaar zouden moeten positioneren. Maarja VAG kan het ook met VW en Skoda. En daarnaast natuurlijk ook nog Audi.
pomoek zegt
Alternatief feit: Victor Müller als Nederlander waar we trots op mogen zijn.
trustmeiamanengineer zegt
Wat een bende, ik had van de Zweden toch wel beter verwacht….
Zonder Muller was SAAB nog 2 jaar eerder failliet gegaan, dus om de beste man nu zo hard aan te pakken? Maargoed, een schimmige kerel is het wel.
pinut187 zegt
Is dat alweer zeven jaar terug, wat vliegt de tijd toch voorbij..
escort77 zegt
En ondertussen wordt er bij NEVS hard gewerkt aan een vervolg op Saab en timmeren daar 2 Nederlanders hard aan de weg. Ik denk eigenlijk dat die 2 mannen meer aandacht verdienen dan het zoveelste stukje over Victor Muller en de belastingdienst.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@escort77: juist! Dit dus
desjonnies zegt
Saab was ten deaude opgeschreven toen GM ze overnam.
Die dachten de Amerikaanse badge cultuur van Chevrolet, Pontiac en Buick op GM Europa zijnde Opel en Saab te kunnen kopiëren, zich niet het volkse (niet slecht bedoeld hoor) Opel imago te kunnen koppelen aan het elitaire Saab.
Daarna was er een slachtoffer nodig om GM met weinig kleerscheuren afscheid te laten nemen van Saab, en daar was Victor Müller. Die, zoals ik het hier mag lezen nog eventjes zeven en een half miljoen Euries naar mrs en mr Mūller heeft overgemaakt als management fee.
Gek hè dat de Zweedse belastingdienst daar niet intrapt en daar de nodige vragen bij stelt.
unknown234 zegt
@desjonnies: Mooi laatste stukkie. Doen wel meer mensen & bedrijven. Een slecht lopende zaak overnemen, al het vermogen wat in roerende/onroerende zaken zit onttrekken. Jezelf als preferente schuldeiser op de lijst zetten, de boel laten ploffen en maar roepen dat je het beste voor had met het bedrijf. De meeste mensen die een bedrijf over nemen, laten op zijn minst toch wel een accountant naar de boekhouding kijken. Die vertellen je heus wel waar je mee te maken hebt. Muller heeft voor mij in ieder geval de schijn tegen als ik bovenstaand artikel mag geloven.
gregorius zegt
Sorry. Maar was het ook niet de staat in Zweden die het goedkeurde dat er een partij was, zonder ervaring, dat gigantisch leveraged de bende overkocht? Dan weet je toch ook dat het een laatste strøhalm is. Make or brake? En dat het management achter dit project zichzelf ook zal belonen; op een handige manier?
Het enige wat ik me voor kan stellen, is dat ze in Zweden proberen aan te voeren dat VM wist dat het einde er al was en dat ie nog even snel de kip kaal plukte. Dat kan een interessante rechtzaak worden.
bmwalpina zegt
En daaaar gaaaan we weer, ofwel: “Het houdt niet op, niet vanzelf”….
lincoln zegt
Zweden ..
Gewoon een Somalisch paspoort aanvragen en je komt daar overal mee weg in dat land ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Oh, ik dacht dat jullie het over de toekomst van Saab gingen hebben! Dat de fabriek weer draait, en er alweer veel mensen aangenomen worden. Over de nieuwe modellen die begin komend jaar uitkomen.
Maar ok, dit dus…
Author zegt
Check dit artikel op Groen7!
escort77 zegt
@mauritsh: ja, Groen7, dat leest natuurlijk helemaal niemand ;-)
lincoln zegt
Saab is naar de klote geholpen door Saab ..
GM en VM hebben de boel oprecht in het goede spoor willen trekken ..
de Zweden stonden erbij en keken ernaar ..
cookies zegt
Wat een bijval in de comments voor een ordinaire crimineel.
joppe zegt
Blijven die auto’s gewoon Saab heten? Of komen ze als nevs op de markt?
mrrallycross zegt
Die man moet gewoon stoppen met dit soort idioterie
730ld zegt
Niet te geloven dat die Victor Muller nog vrij rondloopt…. het wordt tijd dat hij een keer gaat boeten. Genoeg bewijs.