Op een dag als vandaag wil je immers niets anders lezen.
Echt veel sneeuw is er vandaag niet gevallen, maar desalniettemin heeft het op de Nederlandse wegen volgens de ANWB voor een indrukwekkend filerecord gezorgd. Vanmiddag schreven we dat er op een zeker moment bijna 2.300 kilometer stilstaand of langzaam rijdend verkeer te vinden was. In alle drukte is het aan Rijkswaterstaat de taak om de wegen op te schonen.
Een van de manieren om de grote hoeveelheden sneeuw van de wegen te krijgen, is door het weg te vegen en de wegen met strooizout te pekelen. Hieronder beschrijven we een aantal feiten over hoe Rijkswaterstaat dit aanpakt, of aan heeft gepakt.
Rijkswaterstaat heeft vandaag meer dan 100.000 kilometer gereden.
Hoewel wij in Nederland nog geen 10.000 kilometer aan snelwegen hebben, hebben de voertuigen van het overheidsorgaan inmiddels tienmaal zoveel kilometers afgelegd. In totaal reden de voertuigen van Rijkswaterstaat vandaag meer dan 113.000 kilometer, en dan zijn ze nog niet eens klaar. Vanavond zullen er immers ook de nodige kilometers worden gereden.
Rijkswaterstaat heeft vandaag meer dan 7 miljoen kg aan zout gestrooid.
Vannacht, vanochtend en vanmiddag was het hard nodig de wegen met zout te bestrooien om deze enigszins begaanbaar te maken. Alles bij elkaar opgeteld heeft Rijkswaterstaat flink huisgehouden: in totaal is er inmiddels al meer dan 7,2 miljoen kg aan strooizout op de Nederlandse wegen gemikt. Puur en alleen omdat wij zo nodig een stukje willen rijden. Rond 15:00 vanmiddag stond de teller rond 5 miljoen kg.
De recordspits van vandaag eist een kwart van de inzet van Rijkswaterstaat op.
Bovenstaande statistieken over de acties van vandaag zijn hoogst indrukwekkend, dat weergeven ook de cijfers van het huidige seizoen. Het moge duidelijk zijn dat de winter tot op heden nog niet héél intens is geweest. Met een totaal van 113.000 afgelegde kilometers en ruim 7 miljoen kg gestrooid zout eist de 22ste van januari namelijk meer dan een kwart van het totaal op. In deze winter heeft Rijkswaterstaat nog geen 430.000 kilometer afgelegd en is er ongeveer 26 miljoen kg aan strooizout gestrooid. Zelf checken kan op de website van Rijkswaterstaat.
Nieuwsgierig wanneer en waar we #strooien op de snelwegen? ❄Of juist benieuwd wanneer de #sneeuwschuivers ingezet worden? 🌨 #geluidaan https://t.co/vFtKG0W0Xx pic.twitter.com/I615n2Ijol
— Rijkswaterstaat (@Rijkswaterstaat) January 22, 2019
Rijkswaterstaat heeft een enorm aantal voertuigen tot zijn beschikking.
Natuurlijk zullen lang niet alle voertuigen ingezet hoeven te worden bij een relatief klein voorval, maar Rijkswaterstaat zal ongetwijfeld blij zijn om te weten dat het voldoende voertuigen in zijn vloot heeft. In een absolute noodsituatie kan het orgaan liefst 546 strooiwagens, 350 sneeuwschuivers en nog eens 1.200 werknemers inzetten om de weersomstandigheden te tackelen. Hiermee kan het in twee uur tijd 10.000 kilometer (alle snelwegen, inclusief de op- en afritten) aanvallen.
Preventief versus curatief strooien.
Er kan op verschillende manieren worden gestrooid, maar onderscheiden doet Rijkswaterstaat het in twee categorieën: preventief en curatief. Preventief strooien doet de organisatie als er kans is op gladheid, om de veiligheid te waarborgen. Zoals hierboven wordt aangegeven kan dat in ongeveer twee uur gebeuren. In die tijd wordt er ongeveer 1,4 miljoen kg gestrooid. Bij een curatieve strooibeurt gaat Rijkswaterstaat eerst eenmaal preventief strooien om te zorgen dat de wegen niet spekglad zijn, om daarna door te gaan totdat de wegen schoon/zwart zijn.
Rijkswaterstaat heeft écht veel zout.
Het is lastig om een gecompliceerde term als “écht veel” te kwantificeren, maar in het geval van de miljoenen kilogrammen zout van Rijkswaterstaat is het heel simpel: 200 miljoen kg. Na de vrijwel constante sneeuwbestrijdingsactie van vandaag zullen de verschillende depots gezamenlijk ongeveer 5 procent van het totaal hebben opgebruikt. Netjes.
Strooien heeft pas zin wanneer er overheen wordt gereden.
Het is allemaal heel leuk en aardig dat Rijkswaterstaat voldoende strooizout op de wegen probeert te smijten, maar het heeft pas echt effect op het moment dat men er massaal overheen gaat rijden. Tenzij je geen pekel aan je auto wilt hebben kleven, rijd er dan dus lekker overheen.
Meer weten over strooizout? Klik verder voor de enorme nadelen van strooizout.
polar zegt
Een artikel om met een korreltje zout te nemen
alassad zegt
@polar: badum tss
dutchneon zegt
@polar: Genoeg reden om niet de weg op te gaan als autofiel… bah laat ze kappen met dat zout!
zal ze leren die vlegels die geen winterbanden willen monteren
lekkerlinksrijden zegt
Ik word niet warm of koud van dit bericht, zeg maar beetje zoutloos
anders zegt
8e feit: De adviseur gladheidsbestrijding van Rijkswaterstaat is de heer Slippens.
mikje90 zegt
@anders: en waarom hebben ze maar een kwart van hun bezetting de weg op gestuurd?. Of rijdt het andere deel s’nachts?.
anders zegt
@mikje90: ik weet niet waarom hij te kort door de bocht was met zijn voorspelling, ik ken de heer Slippens niet.
kruimel zegt
@anders: toepasselijke naam voor deze klus
kruimel zegt
@anders: toepasselijke naam voor deze klus bij RWS
clk63bs zegt
@kruimel: no shit..
fmgarcia zegt
Ben nu in Duitsland. Ook sneeuw en 3x zoveel rwd auto’s als bij ons. Nog steeds rijdt men hier gewoon door en jankt niet.
Homer55 zegt
@fmgarcia: zijn het vast wel gewend. In de te voorzichtige NL is er bij beetje sneeuw, regen of zelfs warm weer paniek.
fmgarcia zegt
@homer55: Dusseldorf. Dat is gewoon Gelderland + .. Je merkt gewoon dat mensen echt beter rijden dan bij ons. Afstand nemen en niet de hele tijd gaan remmen zonder snelheid te verliezen als ze automaat rijden. Viel me net echt heel erg op. Ander leuk feitje dat ik met een Mulsanne onderweg ben en het eigelijk een k*tauto vind. Je merkt door alle techniek en isolatie gewoon niet meer wanneer je gaat uitbreken.
stationcar zegt
@fmgarcia:
Ik heb met je te doen ?
Maar in reactie op je opmerking over remmen en doorrijden, in Duitsland heb je een stuk minder toe- en afritten dan in Nederland, verhoudingsgewijs. Dus de verstoring van het verkeer door in- en uitvoegen is een stuk minder.
ouwedibbes83 zegt
@stationcar: dat zal idd wel helpen, maar heb jij hier ook niet vaak dat je denkt “waarom remt die auto nou?”. Veel teveel op de snelweg, anderen gaan t kopiëren omdat ze ook niet ver vooruit kijken. Ik probeer op de snelweg m’n rem zo min mogelijk aan te raken.
kenner zegt
@fmgarcia: pics or it didnt happend
ghost zegt
Ze hebben veel zout maar vorig jaar was het toch echt op op een gegeven moment…?
techniekmeneer zegt
@ghost: Ik heb ook vaak het idee dat ze het maar strooien om er van af te komen…
ghost zegt
@techniekmeneer: ja en nee, strooien doen ze idd maar als niemand er overheen rijdt, heeft het totaal geen zin..het moet ingereden worden.
techniekmeneer zegt
@ghost: Er word ook vaak zat gestrooid (hier in ieder geval) terwijl de temperaturen nog niet onder het vriespunt liggen… Met weer zoals vandaag is het uiteraard nodig, maar bij 2 graden hoeft het van mij niet..
gwnbmw zegt
@techniekmeneer: door de eigenschappen van asfalt kan het vanaf 3 graden extreem glad worden…
moveyourmind zegt
Ik kan er niks aan doen, maar bij het aanschouwen van de foto boven dit artikel bekruipt mij een enorm chauvinistisch gevoel!
Wat is Nederland toch mooi, kijk alleen eens naar dat sprookjesachtige witte sneeuwlandschap…
De noeste werkers die de elementen trotseren en gezamenlijk met hun trucks de weg sneeuwvrij maken. Net zo koen als de zeehelden in de tijd van Piet Hein die eendrachtig samenwerkten en alles gaven om met hun zeilschip het gevecht met de ruwe zee te winnen.
En dat is nog niets bij het Nederland meest typerende fraaie, bijna Jeroen Bos-achtige tafereel dat deze foto afmaakt.
Onze trots, onze internationaal befaame nationale sport, ons fraaie folkloristische gezelschapsspel dat bumperkleven heet.
fmgarcia zegt
@moveyourmind: Mens erger je niet.
Brigadier Broekhoest zegt
@moveyourmind: Dank.
scorer zegt
@moveyourmind: discipline : dis·ci·pli·ne : regime van strenge gedragsregels; = tucht
Tja discipline is iets wat de meeste Belgen en Nederlanders nog niet kennen of niet meer kennen. ;-)
fabian159 zegt
Zelfs in Belgie waren de wegen toegankelijker dan in Nederland.
reactief zegt
Gemiste kans ..
Belangrijkste feit is dat het een winstpercentage van 85% heeft ..
Dat zouden jullie toch moeten weten ondertussen ..
:) ..
alassad zegt
De eerste in die karavaan maakt het zich wel makkelijk trouwens.. gooit de helft vd sneeuw op de andere riibaan
rrk147 zegt
De bovenste is al wel ff oud: de rode vrachtwagen linksboven, is van mijn werkgever. Maar die vrachtwagen is al een paar jaar geleden ingeruild… ?
stationcar zegt
@rrk147:
Of iemand anders heeft hem tweedehands op de kop getikt en knort er nu lekker mee rond ?
sanderz28 zegt
Frappant, rijkswaterstaat heeft meer voertuigen dan het Nederlandse leger…
Dutchdriftking zegt
@sanderz28: we schuiven de moffen het land uit!
Dutchdriftking zegt
2300km file. Al het langzaam rijdend verkeer zat hier ook in. Als men ivm sneeuw 30km/h rijdt waar 50km/h is toegestaan is dit voor de statistiek file. In de praktijk is het gewoon gezond verstand….
dailydriver zegt
Al dat zout wat doet het eigenlijk met het materiaal? Terwijl grondverzet voertuigen al redelijk zwaar dagelijks leven hebben.
Kvgorp zegt
@dailydriver: gewoon goed en netjes afspuiten.
terazino zegt
Totale ontwrichting bij max 5cm sneeuw. Wat gaat er in godsnaam gebeuren als we een keer echt sneeuw krijgen?
jarnobakker zegt
Laat ze hier maar eens strooien. Dan was mijn vrouw waarschijnlijk niet tegen die andere auto aangegleden.
kosanostra zegt
Kunnen ze geen grip creëeren door met gravel/grind te strooien zoals in de scandinavische landen