Vorig jaar ging Wiesmann failliet, naar de mening van ondergetekende een groot gemis. Toch zit een wederopstanding in de pijplijn, vorige week werd de failliete boedel gekocht en de nieuwe eigenaren zijn klaar voor een herstart.
Afgelopen woensdag kwam een vervroegd Sinterklaascadeautje voor Wiesmann-adepten: op een vergadering van schuldeisers werd – ruim 2 jaar na het staken van de bedrijfsactiviteiten – akkoord gegaan met de overname van Wiesmann. Als alles meezit rollen er binnen afzienbare tijd dus weer karakteristieke sportwagens uit het geckovormige gebouw in het Duitse Dülmen, op een kwartiertje over de grens van Winterswijk.
Het bedrijf achter het nieuw te vormen autoconcern heeft de naam Wiesmann Automotive GmbH gekregen, hieronder 7 feiten omtrent het nieuwe elan van het roemruchte sportwagenmerk met het gecko-logo.
- Nieuwe eigenaars zijn Brits
Niet Duitsers, maar Britse dertigers met Indiase wortels namen de boedel voor 5,77 miljoen euro over. De broers Sahir en Roheen Berry zijn de trotse nieuwe eigenaren, waarbij Roheen op de voorgrond treedt. Hij is CEO van een Londense softwarefirma, en zelf Wiesmann-rijder.
In totaal hebben de nieuwe eignaren het plan uitgesproken 30 miljoen euro in Wiesmann te willen investeren.
- Gebroeders Wiesmann keren terug
De broers en oprichters Martin en Friedhelm Wiesmann stapten in 2012 – in een move die analoog was aan die met Charles Morgan bij Morgan – op verzoek van de toenmalige directie uit het concern. Roheen Berry wil ze weer aan boord halen, zij het niet in een leidende functie, maar meer als adviseur. Ook op het netwerk van de broers willen de nieuwe eignaren een beroep kunnen doen.
- Opnieuw BMW Power
Alle oude Wiesmanns hebben een BMW-hart, en ook bij toekomstige Wiesmanns – als ze er komen – zal dit waarschijnlijk het geval zijn. BMW staat niet afwijzend tegenover een nieuwe motorendeal.
- Efficientere motoren
In het kielzog hiervan: Wiesmann kan niet verder gaan waar het gebleven was. De oude motoren zouden niet meer voldoen aan emissienormen, en dus krijgen nieuwe Wiesmanns in ieder geval een schonere/efficiëntere verbrandingsmotor ander de kap. Hopelijk schieten ze niet door.
- Hoger (Chinees) bod afgewimpeld
Op het laatste moment mengde zich nog een onbekende zakenman uit Shanghai in de overname, maar hoewel zijn bod van 8 miljoen beduiden hoger was dan dat van de Berry-broers besloten de crediteuren toch voor de Britten te kiezen. Wellicht hadden ze lucht gekregen van de gang van zaken bij ADO Den Haag, en waren ze op hun hoede. Chinese overnames zijn zeker niet altijd een garantie voor succes.
- Herstart in 2016, 300 auto’s per jaar
Wellicht een toefje optimistich, maar al eind volgend jaar moet de productie hervat worden. Uiteindelijk wil Wiesmann 250 tot 300 auto’s per jaar produceren. Kleinschaligheid was altijd verbonden aan het merk, sinds de start in 1988 werden er slechts 1600 Wiesmanns gebouwd. Dat is een aantal dat Lamborghini er alleen al jaarlijks makkelijk aan Huracans uitstampt.
- Dagelijkse leiding in handen van deze dame
Hoewel Berry de grote geldschieter is, wordt hij niet de manager van Wiesmann. Die eer valt Anita Tatalovic ten eer, een niet-onaatrekkelijke dame die haar sporen in het bankiersvak heeft verdiend. Op deze foto (credit: Markus Michalak) staat ze tussen Berry en Wiesmann in.
Enthousiast geworden? Wij ook, hoewel het geen gedane zaak is dat al het oude personeel weer zijn gereedschap oppakt en verder gaat waar het gebleven is.
Het lijkt ons dat er zeker nog wel wat hobbels te nemen zijn, en ook leert de geschiedenis ons dat overgenomen failliete autoboedels en andere revivals maar zeer zelden succesvol worden, dus enige voorbehouden zijn op hun plaats. Dat gezegd hebbende, als het lukt weer Wiesmanns te produceren, en deze zijn zo compromisloos en lekker ruig als de Wiesmanns van de oude stempel, dan doet ondergetekende een klein vreugdedansje.
Kopfoto: Lenny98, autojunk.nl
davebv zegt
hopelijk wordt dit WEL een succesvolle revival
Want Wiesmann is toch echt wel een icoon, aantal keren mee gereden
de glimlach die het op je gezicht tovert zegt voldoende
jobberns zegt
Wat zijn het toch prachtige wagens, ik hoop echt dat de revival lukt!
buzzinhornets zegt
Vond de Wiesmann toch al een Duitse Healey dus dat het merk nu in Britse handen Is kan ik alleen maar toejuichen. Engelsen weten als geen ander hoe je een roadster bouwt.
Mijn dag kon niet beter beginnen.
StijnB zegt
@buzzinhornets:
Als Engelsen een roadster bouwen wordt dat hout vasthouden…
buzzinhornets zegt
@StijnB:
Waarom gelijk bashen.
Ik verwijs niet naar kwaliteit maar naar het roadster gevoel, iets dat de Engelsen beter snappen dan wie ook.
Niet voor niets rijden de meeste open auto’s op dat eiland.
Dus eerst even ademhalen voordat je gaat haten aub, dat houdt het hier wel zo gezellig.
StijnB zegt
@buzzinhornets:
It’s a joke, verwijzend naar het vele hout (zeker bij Morgan) dat de Britten gebruiken.
Lighten up!
bmwkevin zegt
@buzzinhornets: daarbij zijn die Britse handen om een wiesmann-stuur gevouwen. Hart voor het merk is zeker mooi meegenomen
kokusmakreel zegt
Wat een fijn nieuws
viezefreddyw zegt
Laat het alsjeblieft gebeuren. Wiesmann was altijd een vreemde eend in de bijt. Een klassieke look met zijn lange neus en korte kont, prachtig is het! De GT MF5, met dat geweldige BMW V10-blok, blijft een pareltje.
xiran zegt
@viezefreddyw: voordat ze gingen lopen waren ze failliet. Zo zonde.
xiran zegt
Gaaf zeg ik hoop dat ze het redden. Misschien kan ik over 10 jaar er eentje kopen.
paulaner zegt
Heerlijk nieuws!
ukbob zegt
Blij!!!
Heb er afgelopen jaar op de Classic Days (tip!) een heel aantal zien staan en wat zijn t toch prachtige dingen
Top nieuws dat er weer een kans komt op meer van dit moois
camber24 zegt
Zo’n Wiesmann is toch veel leuker dan die moderne Lambo’s, of Ferrari’s. Puurder, exclusiever, en ook nog eens waardevaster. Als ik het geld had wist ik het wel!!
pomoek zegt
Wel leuk, nadat de Duitsers alle Britse automerken hebben overgenomen (Nee, niet allemaalhttp://www.bristolcars.co.uk/) gaan de Britten nu de Duitse automerken overnemen.
Tijd voor een obligaat VAG grapje?
Dutchdriftking zegt
@sir_smokalot nog niet helemaal wakker? “nieuwe eigenaars”….. :)
sir_smokalot zegt
@dutchdriftking: Jawel hoor. Beide vormen zijn toegestaan in het Nederlands.
Dutchdriftking zegt
@sir_smokalot: oke, dan ben ik nog niet wakker. Weer wat geleerd :)
lekkaah zegt
@sir_smokalot: ‘het kost duur’ tegenwoordig ook.. way to go, vandale. wij passen ook echt alles aan aan de (…)…
buzzinhornets zegt
@lekkaah:
Maar “me pa” is nu officieel fouter dan fout.
Er Is nog hoop.
Dutchdriftking zegt
Laten we hopen dat het weer wat word. Ik vind dit soort autobouwers altijd erg leuk. Lekker klein en kneuterig hele leuke auto`s voor een selecte doelgroep bouwen. Heerlijk toch?
Neptukker zegt
“in het Duitse Dülmen, op een kwartiertje over de grens van Winterswijk”
Eens even snel rekenen: Winterswijjk -> Dülmen = 50 km. Kwartiertje rijden, doen we dat maal vier = 200 km/h gemiddeld over B-wegen. Foutje, Bedankt!
Dutchdriftking zegt
@Neptukker: De gemiddelde autoblogger doet dat toch met 2 vingers in z`n neus?
Neptukker zegt
@dutchdriftking: Of zit ik per ongeluk op Helicopterblog? ;-)
motoragent zegt
Mooi, nu TVR nog terug en ik ben dolgelukkig.
Als ze dan toch bezig zijn… Healey, Marcos, Jensen etc…
gt500eleanor zegt
@motoragent: lancia?
cdp1193 zegt
@motoragent: Bij Gordon Murray Design werken ze momenteel aan het ontwerp van de nieuwe TVR. ;)
kilum zegt
BMW was ook ooit eens zo goed als failiet. Toen een “redelijk” succesvolle revival gehad met dank aan Herbert Quandt.
Met andere woorden. Het kan best goed gaan.
kilum zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gregorius zegt
Beide broers werken voor het familie-bedrijf: Contec Global Energy Limited. Ze deden voornamelijk beveiliging van officiële documenten (passpoort bijv).
Daarna pas zijn ze Energy dingen gaan doen: zoals ze zelf zeggen, voornamelijk in Afrika. Zeggen zelf ook research te doen.
Ze hebben een wirwar van gelinkte niks-zeggende websites (die niet geweldig werken, slordig, als potentiele klant zou ik weglopen).
Voor mij klinkt dat als: ze proberen een gedeelte van een taart af te snoepen in consultancy en brokerage van projecten waar waarschijnlijk (een gedeelte van) de funding ‘publiek’ is.
En ja, daar kan je erg rijk van worden.
De vrouw, Anita, heeft een beetje rare carriere. Eerst 4 jarige college (bachelor) in Amerika. Daarna een 1 jarige IT-interesse bij Harvard (lijkt erop niet afgemaakt).
Zo te zien heeft ze daarna 4 jaar lang een baan gezocht, terwijl ze er een rechten studie (commercial) law bij deed (independent, wel afgemaakt). In de tijd ook een internship bij een niet-top-bank (Erste group (‘Spaarbank’)) En daarnaast een bepaald-niet-top-MBA bij deed.
Na het finishen van de MBA, is ze na een jaar pauze, wederom bij Erste, “Corporate and Acquisition Finance” gaan doen. Beschrijving van dagtaken na hier 3 jaar te hebben gewerkt, is niet bepaald, uhm, wat je trots op je linkedin zou zetten.
2012 ‘weg gegaan’. Gap van 3 jaar. Jan 2015 aan de slag bij … Contec.
Ze is dus een employee van de nieuwe eigenaars.
Je kan haar zeker een carrière-vrouw noemen.
Je mag haar ook een accountant met interesse in business en commerciële rechten noemen.
Maar ‘sporen in bankiersvak verdiend’; niet bepaald.
sir_smokalot zegt
Ik had mevrouw Tatanovic nog niet helemaal nagetrokken, kudos voor jou :) De broertjes Berry waren wat lastig te volgen, die Afrikaanse connectie kwam snel in beeld, maar ik zal ze niet gelijk afschieten. Laten we maar eens kijken of ze de boel weer op gang kunnen trekken…
Rob zegt
Ik gun ze het allerbeste. Waren best geinige cabrio’s en coupeetjes.
Ik vond het wel ‘moeilijke’ auto’s. Het ene moment vond ik ze mooi, het andere moment waren het nogal karikaturen. Clownesk wel….
BaRa zegt
Ik hoop van harte dat ze er een ander blok inlepelen, mét een andere bak die wat meer plaats laat voor je voeten. Want ik heb geen enkel probleem met weinig plaats in ’t vooronder, maar dat je pedalen acentrisch staan ten opzichte van je stuur en stoel – dat kan er bij mij, voor een auto in zo’n prijscategorie, niet in.
Hupke zegt
Het heeft een mooie vorm, maar het is geen spek voor mijn bek.
Dat de buurman er maar een koopt na de revival.
Esprit_de_Flandre zegt
Slaagkansen?
Hangt er van af. Waarom ging de boel eigenlijk failliet in the first place… ?
desjonnies zegt
Heb het model altijd net-niet gevonden.
Duidelijk Brits “geïnspireerd” maar kijk maar naar die hoeranje neus op dat ding, leuk imitatie Jaguar XK 150 grille maar dan die kleine neppige K*T koplampjes maakt het ding net-niet.
Zelfde met de kont van die karretjes, die achterlichtjes zijn een lik naar de Healey drie liter maar ook weer net niet net niet speels genoeg of net niet over the top; eigenlijk fantasieloos Duits
desjonnies zegt
@desjonnies:
Kijk, een Italiaan als Alfa plettert er dan gelijk 8 koplampen in bij wijze van over the top maar wel lekker en sexy.
Dit is niet sexy vind me
lincoln zegt
Leuk ding ..
Voor naast je witte polyester jaren 80 Mercury Cougar Excalibur ..
bietje zegt
Die Wiesmann’s zijn prachtig, hopelijk fixen ze het.
lacker zegt
Wat een heerlijk nieuws!!