Dat verwrongen hoopje staal hierboven. Daar is iemand net levend uit vandaan gehaald.
Chaos en verkeerspaniek vanochtend op de A67 bij het Brabantse Asten. In de drukke ochtendspits klapte een vrachtwagen met Pools kenteken met de nodige vaart in de trailer van zijn voorganger. Afgaande op deze foto en de video van Omroep Brabant zal niemand verbazen dat de chauffeur ietwat bekneld zat. Een konvooi brandweerlieden wist ‘m te bevrijden. Levend.
Door de ontstane file in de richting van Eindhoven klapte vervolgens meerdere truckers op elkaar. Ter hoogte van Deurne kwam een bestuurder klem te zitten na een kop-staartbotsing (foto). Ook hier moest een traumahelikopter ter plaatse komen om assistentie te verlenen. Vervolgens vond tussen de twee ongelukken in nog een aanrijding met vrachtwagens plaats, waarbij een bestuurder lichte hoofdwonden opliep.
De snelweg – waar zaterdag ook al een truck crashte, toen helaas wel met dodelijke afloop – is nog tot 13:00 uur vanmiddag dicht. Iets zegt ons dat het daar nét iets te vaak misgaat met truckers [archief]. Verkeersexperts in de zaal die daar een verklaring voor hebben?
amnesia zegt
Bovengemiddelde haze consumpties van de chauffeurs
martinus zegt
@amnesia: Zeker het rijden van een vrachtwagen kun je automatiseren. Dus het wordt snel tijd dat we de lkw’s autonoom laten rondrijden op de snelwegen, en voor de distributie van vracht in de binnensteden overgaan op kleinere EV’s.
erwh zegt
@martinus: of gewoon alles van de weg en als autonome vrachttreinen op het spoor laten rijden. Met inderdaad zoals je schrijft distributie in de steden door kleinere EV’s.
lekbak zegt
@erwh: strak plan. We hebben immers overal spoorlijn liggen in Nederland.
erwh zegt
@lekbak: en waarom is dat een vereiste? De bulk vervoer je tussen de steden en grote bedrijventerreinen over het spoor en de rest distribueer je over de weg.
lekbak zegt
@erwh: er is veel te weinig spoor daarvoor in Nederland. Bovendien heeft het spoor te weinig capaciteit. Dan kan je beter meer via het water vervoeren. Ook dan kom je niet overal, maar je kunt wel de kritieke punten zoals de a67 ontlasten. En er is nog een hele hoop ruimte op het water.
Overigens is de weg van iedereen. Ook van de vrachtwagens. Bovendien, alles wat je ziet is vervoerd door die dingen. We hebben ze nodig. Mensen die vrachtwagens weg willen hebben omdat ze die haten hebben het dan ook niet allemaal in orde daarboven.
maxidyne zegt
@martinus: en dan nog meer werkloosheid genereren op deze manier! Ik werk in de transportsector, en zeker in West-Europa is er sprake van hoge professionaliteit. Tuurlijk gaat het wel eens fout, en dat is te betreuren maar om alles te automatiseren, dat gaat veel te ver en zorgt voor een explosief stijging van de werkloosheid. Ik heb zelf ook 10 jaar op de bok gezeten, nooit een ongeluk gehad. Helaas zitten er wel rotte appels tussen, maar die zitten in elke beroepscatogorie.
martinus zegt
@maxidyne: ook die autonome vrachtwagens hebben personeel nodig. En dan vooral hoogwaardige banen. Ik denk dat het voor een mens gezonder is om 8 uur als ict’er te werken, dan 12u per dag zich op de weg te bevinden. Daarnaast biedt het voor de werknemer concurrentievoordelen.
Concurrentie zal in mindere mate gaan om een race naar de bodem van salaris, maar meer om vaardigheden en competenties van de onderhoudsmonteurs, vrachtwagen managers, en software schrijvers. Op het gebied van kennis en kunde, hebben wij als Nederland in zijn algemeenheid een concurrentievoordeel ten opzichte van het gebied van een zo’n laag mogelijk salaris.
berlinetta zegt
@maxidyne: Onderzoek heeft al tot de conclusie geleid dat automatisering het aantal banen niet vermindert. Het leidt juist tot een toename van de werkgelegenheid, omdat de automatisering een hoop werk met zich brengt. Er zullen alleen een hoop mensen van functie moeten veranderen.
lekbak zegt
@berlinetta: als dat zo is dan heeft automatisering dus ook geen zin. Dan kan je dus goedkoper mensen aan de lopende band zetten.
RobTWo zegt
@lekbak: Een toename van werkgelegenheid kan ook door groei komen, meer efficientie betekent ook groei van de economie. Je kunt de mensen dus beter achter de lopende band vandaan halen.
tyso44quattro zegt
Helaas een trucker werkt minstens 12uur zelfs meer op een dag dan een arbeider maar 8uur werk ong en na een tijd constant op de baan en gedacht erbij worden de hersens weleens moe ik vind dat ook de truckers op een dag 8uur moet werken zodat de lichaam op zijn recht komt
parker zegt
@tyso44quattro: interpunctie? Zwaar weekend achter de rug?
lexaudi zegt
@tyso44quattro: Ja die tijd is toch echt voorbij sinds de digi-tacho en verplichte rusttijden en nog meer regeltje van lui uit brussel die al moeite hebben om een fiets te besturen.
Waarom denk jij anders dat er zoveel van die auto’s ’s avonds en in het weekend langs de snelweg staan op een parkeerplaats waar je niet vanaf kan en waar niks te doen is? Geloof me als ze konden zochten die mensen ook een gezelliger plek op.
dubois zegt
@lexaudi: dagen van minimaal 12 uur gebeurt nog heel vaak hoor. Durf zelfs te beweren dat het gros van de chauffeurs minimaal zoveel uur per dag aan het werk is. Zolang je geen 12 uur aan het rijden bent kan je het redelijk verantwoorden bij een controle. De parkeerplaatsen staan voornamelijk vol met oostblokkers. Die staan daar te wachten tot hun werkgever weer wat werk heeft gevonden.
lexaudi zegt
@dubois: Waar baseer je die bewering dan op? Ik weet niet of je een idee hebt van de boetes die geriskeerd worden als je de rijtijden wet overtreedt, maar een Nederlandse chauffeur is hier al snel een maand zoet mee en voordat een van de oostblokchauffeurs dat betaald heeft……
dubois zegt
@lexaudi: Dat baseer ik op mijn eigen ervaring. Ben zelf tot voor kort chauffeur geweest. De banen waar je minder dan 50 uur per week moet werken zijn bijna niet te vinden. Dat was dus ook de reden om iets anders te gaan doen. De 48 urige werkweek is heel makkelijk te omzeilen aangezien iedere chauffeur ook wel eens vakantie heeft en zo het gemiddelde omlaag gaat. Zolang jij je aan de voorgeschreven (nacht)rust houdt zal je meestal weg goed wegkomen bij een controle.
lexaudi zegt
@dubois: Oké dan weet je over de huidige wetgeving meer dan ik. Ik weet het meeste uit de tijd dat mijn opa nog chauffeur was.Die heeft nooit met de rijtijden te maken gehad en ook nooit een ongeluk gehad. Wel veel ongelukken gezien en mensen geholpen.
Minder rijden is niet perse altijd veiliger.
potver7 zegt
@lexaudi: Dit is/was geen vrachtwagen, maar een bestelwagen met huif! Tien tegen één dat die dus ook geen tachograaf had, en er geen controle kon plaatsvinden van de rij- en rusttijden van de chauffeur.
lexaudi zegt
@potver7: Dat is een optie maar geen feit. Hangt erg van het gewicht en maximale tonnage af. Met een grote bestelbus mag je vaak erg weinig laden zonder aan je maximale tonnage te komen in ieder geval.
Maar indien het nog wel onder de bestelbussen valt snijdt je opmerking wel hout.
Tonnie zegt
@tyso44quattro: ik kan echt niks maken van deze reactie, sorry.
parker zegt
@thijsj: hij moest een tientonner besturen terwijl hij dat bericht schreef, begrijp dat dan! ?
slowland zegt
Iets met rijtijden, niet op zondag, Duitsland en oververmoeidheid…..
Ook nog iets met met geen bescherming chauffeurs uit Oost Europa en uitbuitende transporteurs die voor een duppie op de eerste rang willen zitten….
martinus zegt
@slowland: ik geloof niet dat een Nederlander beter rijdt dan een Pool.
dubois zegt
@martinus: hoef je ook niet te geloven maar kan je garanderen dat dat zo is. Zoek maar eens op YouTube en je zal zien dat het voornamelijk oostblokkers zijn. Vraag me af waar die met hun hoofd zitten tijdens het rijden. Winkelcentra in rijden met hun 16 meter, viaducten van 2.5 meter onderdoor proberen te rijden, lading niet zekeren en het onderweg verliezen en ga zo maar door. Ik wil niet zeggen dat de Nederlandse chauffeurs allemaal goed kunnen rijden maar er zitten iig iets minder debielen tussen.
clarkson zegt
@dubois: wat een onzin. Ik denk dat dat geheel persoonlijk is. De een heeft er meer gevoel voor als de ander. Wat polen wel beter kunnen in zuipen en rijden tegelijk. Het zal me niks verbazen als dat hier ook de oorzaak van is.
dubois zegt
@clarkson: een een zuipende chauffeur is een goede? De opleiding tot chauffeur is in Nederland niet te vergelijken met in bv Polen. Tegenwoordig komt er wel iets meer bij kijken dan alleen de navigatie volgen. De wetgeving rondom de rijtijden en verkeersregels hoort hier ook bij.
dromedaris zegt
90% van de tijd ik naar een cabine kijk van een vrachtwagen (fetisj), zie ik ze wel gsm’en. Ok ze zijn vaak lang onderweg en verveling slaagt snel toe, maar ze vergeten dat ze met een 18-tonner onderweg zijn. Gsm blockers in elke vrachtwagen verplichten. Opgelost.
parker zegt
@dromedaris: klopt, administratie, koffie zetten, gehaktstaaf eten, porno kijken: je ziet ze van alles doen
SCscreamGT2 zegt
De A67 is met gemak de meest met vrachtvervoer bezaaide 2 baans snelweg van Nederland. Het is er altijd een ramp om te rijden, vrachtwagens rijden allemaal in treintjes en staan op het punt om elkaar in te halen. Als er dan wat gebeurt dus….
Ik blijf het ook verwonderlijk vinden dat zo’n cabine niet volledig wordt platgedrukt door de (soms tonnen wegende) trailer achter ‘m bij een dergelijke crash!
harie zegt
Ik rij er dagelijks en ik constateer dat de verkeersdruk op de A67 de afgelopen jaren ook flink is toegenomen. Het verschil heden ten dage t.o.v. het hoogtepunt van de crisis aan paar jaar geleden is enorm. De A67 is de hoofdader voor het vrachtverkeer tussen de Rotterdamse haven en het Ruhrgebied. Eigenlijk is het dus van de zotte dat deze weg nog steeds maar tweebaans is. Tel daar nog enkele bottlenecks bij op (zoals de korte invoegstrook bij Geldrop) en je hebt een recept voor gegarandeerde ongelukken.
MrHyde zegt
@harie: daar mag je ook nog de haven van Antwerpen bij optellen. Dat maakt dat er bijna meer vrachtwagens dan auto’s rijden.
harie zegt
@MrHyde: Inderdaad helemaal niet aan gedacht, dat komt er ook nog eens bij…. en dan ook nog eens die irritante forensen als ik zelf, die iedere dag op en neer pendelen tussen Venlo en Eindhoven en vice versa :-)
henkhupelschoten zegt
@MrHyde: @harie: Heel het verkeer in zuid oost Brabant is kut, heel de a67 is geen doorkomen aan, vrachtwagens vanuit Antwerpen, calais die naar Duitsland gaan. Dan nog eens Rotterdam. Breda waalwijk Tilburg etc via de a58/a65, ook allebei tweebaans wegen. Komt allemaal bij Eindhoven en dan begint het doolhof. Om allemaal via de a67 richting venlo te knallen richting de a41 venlo. En dan komt bij de a67 ook nog allemaal vrachtverkeer vanuit Helmond. Gekkenwerk. Snap ook niet dat de wegen hier 3 baans en dat de ruit rond Eindhoven ook niet doorgaat. Zo’n kut eind rijden nar veghel/den Bosch vanuit helmond.
gregorius zegt
@harie: hadden we daarvoor niet een mooie trein route aangelegd?
harie zegt
@gregorius: ik neem aan dat je de Betuwelijn bedoelt? De kans dat je daar door een trein geraakt wordt als je blind oversteekt is kleiner dan de kans dat je door de bliksem geraakt wordt tijdens het krassen van het winnende kraslot in de schaduw van een totale zonsverduistering….
gregorius zegt
@harie: Simpel dan.
Bij haven Rotterdam en Antwerpen maak je overal 2 ingangen. Hang er ene veiligheids-check onzin excuus aan. Eentje voor vrachtwagens die niet de A67 nemen + vrachtwagens die een boeking hebben om naar Ruhr te gaan met de trein.
En een twee rij voor de rest: vrachtwagens die wel over de A67 (en andere wegen in de buurt) gaan.
En dan doe je precies zoals ze bij de customs in elke internationale luchthaven in Amerika doen: 100 poortjes voor US-Citizens, 2 poortjes voor de 250 niet-Amerikanen die uit dat vliegtuig komen (A67 wegpiraten).
Kijken wat ze doen…
desjonnies zegt
De auto op de foto lijkt wel zo’n lichte Poolse Renault Master met topslaper (topsleeper) erop en een zeilbakkie, die mannen rijden door heel Europa heen, leven in zo’n wagentje met een treingewicht van 3500 kilo !
Over het algemeen zijn het rustige rijders, ik zie ze vaak genoeg met een gangetje van 90-95 op de rechterbaan bollen.
Als je zo ontieglijk veel kilometers maakt, gaat dat snelle rijden er wel uit.
Ik heb diep respect voor zulke mannen, een kleine cabine vergeleken met de gemiddelde DAF en moeten leven in je Master, Transit of Ducato of Iveco !
Maar uiteraard zal de patat generatie hen genadeloos afzeiken !
slowland zegt
@desjonnies: Wellicht dat jij dat weet. Waarom rijden die gasten in dat soort auto’s?
Waarom hebben ze bijvoorbeeld geen ‘harde’ bak? En er heeft er ook geen een een trekhaak…. Is dit een speciaal soort rijbewijs in Polen?
desjonnies zegt
@slowland:
ik heb zelf een vrachtwagen rijden van 7460 kilo, onder de 7500 kilo mag je op zondag rijden en mag je bijvoorbeeld in Oostenrijk ( het land dat de vrachtwagen HAAT) inhalen, na 22.00 ’s avonds rijden en op zondag ook.
Dit is met 7460 kilo echter wel een zgn ‘groot rijbewijs’ wagen.
Deze Polen mogen eigenlijk dag en nacht rijden, hebben minimale verplichtingen
En een zeilwagen is goedkoper in aanschaf, lichter dan aluminium en flexibeler, iets wat te hoog is, breken ze het zeil af en kunnen ze het nog meennemen.
Dit zijn een soort verkapte koeriersdiensten, goedkoper en iets langzamer.
slowland zegt
@desjonnies: kijk, zo leer je weer eens wat :)
Dank je
swid zegt
@desjonnies: Één kleine kanttekening, ze rijden zonder tachograaf dus rust krijgen ze waarschijnlijk nog minder.
madmarky zegt
@desjonnies: Wat is goedkoper dan een Poolse vrachtwagenchauffeur? Juist, een Poolse autochauffeur. Geen dure truck, geen extra opleidingen, geen begrenzer en geen rij- en rusttijdenwet. Het zijn inderdaad gewoon een soort koeriers.
Het zal ongetwijfeld zwaar werk zijn wat ze doen maar het is wel het toppunt van goedkopigheid, en dan niet in positieve zin. In die geval is de bestuurder achterop een vrachtwagen gereden maar zo’n 3500KG bus met oververmoeide chauffeur kan flink wat schade aanrichten bij personenauto’s. Wat mij betreft komt er per direct een wet die dit soort beroepschauffeurs ook aan rij- en rusttijden houdt.
potver7 zegt
@madmarky: “Dit soort beroepschauffeurs” – en hoe herken je die? Ze hebben geen stempel op hun voorhoofd of zo. Dus hoe wil je dat controleren? Nu zijn het bestelwagens met een topslaper een een zeilbak, maar als je daarop gaat controleren hebben ze volgende week allemaal een Kangoo met een hele grote aanhanger.
9000cse zegt
@desjonnies:
Klopt helemaal wat je zegt. Wat echter de oorzaak is verdient enige toelichting.
Zoals wellicht nu wel bekend is hier op AB is, dat ik nogal wat kilometertjes maak door half Europa en aldus ook nog wel eens wat meemaak.
In de winter van 2012/13 ben ik met zo’n chauffeur gaan praten. Hij stond met zijn Ivecobus met huif op de A73 op de parkeerplaats voor de Roertunnel in Roermond, bij het Total-tankstation. Overdag, bij sneeuw en -2 graden. Het was een Roemeen, die mij met wat Duits en Frans uit heeft gelegd hoe hij werkte.
Loon: € 400,- bruto per maand. Hiervoor moest hij minimaal 10.000 km per maand rijden. Haalde hij die niet, dan werd het verschil op het volgende maandloon ingehouden.
Hij moest daar blijven wachten op een ritopdracht. Kreeg hij die, dan moest hij na aflevering op de plaats van bestemming blijven wachten, totdat er weer een nieuwe ritopdracht kwam vanuit die plaats of een plaats daar in de buurt.
De vergoeding die hij ontving voor het wachten bedroeg € 1,- per 24 uur! (Geen vergissing!).
Ik ben daarom maar met hem naar het tankstation gegaan om hem een kop koffie aan te bieden en een snack. Inderdaad nam hij een gehaktstaaf. Daarna moest hij weer terug naar zijn Iveco. Zonder slaapcabine. Zonder standkachel. En hij stond daar al drie dagen op een opdracht te wachten.
En waarom? Omdat bedrijven dit willen. Er moet meer verdiend worden en daarom maken zij dankbaar gebruik van zulke chauffeurs.
Wat ik hiervan vind? Ach, doet dat ertoe? Krijg ik beslist weer reacties als: Welkom in deze wereld, want zo werkt het nou eenmaal. Prachtige wereld, toch?
parker zegt
@9000cse: welkom in deze wereld. Zo werkt het nou eenmaal!
9000cse zegt
@parker:
Jij bent zoooo voorspelbaar dat ik het alvast had aangehaald.
parker zegt
@9000cse: ?
beemerjoost zegt
Veel te smalle autoweg. Dit is voor vrachtverkeer de route van de havens in Rotterdam en Antwerpen naar het Ruhrgebied en vice versa. Daarbij inderdaad veel vermoeide chauffeurs en daarmee is de verklaring compleet.
glashelder zegt
In bijvoorbeeld GB zou deze weg allang als 2 x 3 zijn uitgevoerd. Rijdt veel rustiger. In NL duurt dat nog minstens 20 jaar. Verkeerde zuinigheid en verkeerde verkeersdeskundigen.
BJ zegt
@glashelder: Op zich is 3-baans uiteraard beter, maar ook dan zie je bij inhalende vrachtwagens dat iedereen op de rem gaat/moet omdat de middenstrook gaat invoegen op de linkerstrook. Wordt gewoon een “rijdende” flessenhals. Het wordt er bij drukte dan niet bepaald rustiger op om te rijden (zie bv A16, 3-baans met veel vrachtverkeer). Het verkeer op de middenstrook moet gedwongen door de vrachtwagen terug naar 90 en gaat met die snelheid invoegen waardoor de linkerstrook ook maar 100 max rijdt meer. Ik zie veel meer heil in uitbreiding inhaalverbod en controleren op afstand.
gregorius zegt
@glashelder: NL kennende maken ze er nog eerder 80km/h van + trajectcontrole. In theorie goede oplossing, maar werken doet t niet.
turbotoll zegt
Die A67 is een volledig dichtgeslibt oostblok-vrachtriool geworden. Vrijwel wekelijks zware ongelukken want er móet en er zál ingehaald worden, ook al is het stervensdruk.Ben blij dat ik er niet meer dagelijks op zit.
Mika_Hakkinen zegt
@turbotoll: Amen!
BJ zegt
Ik zou zeggen permanent inhaalverbod voor vrachtwagens en streng controleren op voldoende afstand houden en geen andere dingen doen in de cabine. Kom te weinig op de A67 om iets over te kunnen zeggen op die snelweg, maar in het algemeen sta ik er van te kijken hoe kort die gasten op elkaar willen rijden om zo nu en dan elkaar voorbij te kunnen gaan. Wat afstand houden schiet natuurlijk niet op dan, want dan kan je weer van voren af aan beginnen als je van plan bent in te halen. Wat zijn de regels eigenlijk met vrachtwagens omtrent afstand houden voordat het soort van “bumperkleven” wordt? Overigens is geen afstand houden en andere dingen doen in de auto volgens mij in de spits hoe dan ook een grote drijver van ongelukken of het nu met een auto is of een vrachtwagen. De chaos en gevolgen met een vrachtauto is alleen stukkie meer.
MrHyde zegt
@BJ: op de a67 gold tot voor kort op verschillende stukken een inhaalverbod. Maar hierop werd slechts 2uurtjes per jaar op gecontroleerd. Ook afstand houden (met name door vrachtwagens) wordt 0,5 seconden als genoeg ervaren door de chauffeurs. Een paar klagende oudjes (lastig invoegen), en incapabele politici (ipv te controles hierop in te voeren/pakkans te vergroten) verder en er werd besloten dit inhaalverbod overal weg te halen.
Gevolg nu: een grote harmonica door de inhalende vrachtwagens. Op drukke momenten moet er dus af en toe stevig in de ankers gegaan worden (harmonica-effect), en tsja, die vrachtwagens rijden dan dus als kartonnen doosjes op elkaar/en anderen in.
desjonnies zegt
@BJ:
minimale afstand is 50 meter.
Alleen, je comment lezen heb je nog nooit met een vrachtwagen gereden en ben je nooit met een vrachtwagen meegeweest.
Alle vooroordelen tegen vrachtwagens gelden zeker ook voor luxe wagens ik noem er een paar :
– Lekker achter je langs de snelweg opschieten als jij geladen netjes probeert in te voegen door eerst snelheid te maken (verplicht)
– Lekker je wagen voor een vrachtwagen gooien omdat je rechts wilt rijden en de vrachtwagen de ankers in moet om weer afstand te houden
– Een vrachtwagen afsnijden omdat een luxe wagen NU wil uitvoegen Le-vens-ge-vaar-lijk
– Plots hard gaan remmen als er een vrachtwagen achter je rijdt
– Ineens kort achter een vrachtwagen naar links gaan die zelf ook naar links aan het gaan is.
TIP : De vrachtwagen wint……………….. ALTIJD !
mashell zegt
@desjonnies: en toch… veel van die dingen die je beschrijft zijn te voorkomen door een inhaalverbod en een minumum afstand.
Trouwens in mijn beleving is niet de personenwagen maar de met DVD speler, magnetron, koffiezetapparaat en stapel plakkerige Playboy’s uitgeruste vrachtwagen de luxe wagen.
potver7 zegt
@mashell: Nee hoor, het enige dat écht helpt is de pakkans vergroten. Het is al jááááren verplicht om voldoende afstand te houden, maar dat helpt geen bal tegen al die lui die snel even voor- of achterlangs schieten.
mashell zegt
@potver7: die mensen die snel voor langs schieten doen dat ook niet omdat ze dat leuk vinden, ze moeten ook in- en uitvoegen. Juist de muur van vrachtwagens maakt dat tussendoor schieten een probleem. Zouden de vrachtwagens niet meer mogen inhalen, en voldoende afstand houden is dat tussendoor schieten ook geen probleem meer. Het is alleen een probleem als je 10m afstand houdt tot de vrachtwagen voor je en er moet iemand invoegen.
lekbak zegt
@desjonnies: wat @BJ schrijft zie ik ook gebeuren. Ik vraag me ook wel eens af wat het nut is van zó dicht op je voorganger rijden. Het is soms gewoon bijna niet te doen om op de rechter baan te komen als je er af wilt. Zelfs een paar km van tevoren is al moeilijk. Als een vrachtwagen normaal afstand houdt kan een auto er tussen om uit te voegen.
Nou ben ik groot voorstander van leven en laten leven. Ik geef eigenlijk altijd wel ruimte. Deden anderen dat ook maar…
lekkaah zegt
@desjonnies: buschauffeurs dan… vooral in de randstad.. 99% heeft schijt, wat helemaal triest is, is als zo’n bus een bocht moet maken richting automobilist… niemand die een paar meter ruimte geeft
bekend probleem; dat hebben fietsers dan weer aan automobilisten.. etcetera.
BJ zegt
@desjonnies: Tsja, dat meerijden heb ik dus wel gedaan. En hierboven zie ik al een aantal opmerkingen op je reactie waar ik het alleen maar mee eens kan zijn. 50m er tussen laten (dus dat is zo’n 2,5 truck met trailer!) en een groot deel van wat je schrijft (overigens ook correcte observaties) zijn daar (deels) mee te voorkomen. En ik zal ook niet zeggen dat personenwagens zich nooit onbegrijpelijk gedragen. Dat moet alleen niet het excuus zijn van truckers dan ook maar te doen en laten hoe het hun uitkomt. En in the end weten zijn beter wat het effect is van hun gedrag op het overige verkeer, dan andersom aangezien de meeste truckers 1) perfect overzicht hebben op de weg (mits ze niet te kort op hun voorligger zitten) en dus exact zien wat het effect is van het gedrag van collega’s en 2) ze zelf vaak ook auto bestuurder zijn, wat andersom meestal niet zo is. Het gaat hier niet om wie er wint, maar het voorkomen van gevaarlijke situaties en/of ongelukken!
emiel25 zegt
Deze weg moet snel naar 2 x 3-baans. Dat is helaas de enige goede oplossing. Het is er veel te druk & gevaarlijk.
Mika_Hakkinen zegt
Damn… A67 is echt een klote weg.. zeker gelijk 2×3 baans maken maja.. het geld blijft in de randstad, terwijl het een oh oh zn belangrijke weg is.
Bedankt voor het nieuws, ik rij zo wel via deurne-helmond
dirkiii zegt
Een speciale 1 baans weg aanleggen voor vrachtwagens waar ze niet kunnen inhalen.
potver7 zegt
@dirkiii: Hou toch op over dat inhalen. Dat heeft hier toch helemaal niks mee te maken?
mashell zegt
@potver7: nou. De mogelijkheid en wens tot inhalen is een reden om dicht op elkaar te rijden. Het dicht op elkaar rijden kan een oorzaak zijn door dit soort ongevallen, het helpt in elk geval niet bij het voorkomen.
Rick-dos zegt
Gelet op het feit dat ik er niet bij was ga ik niet speculeren waardoor dit kan komen. Vervelende alleen is dat de vandaag gecrashte vrachtwagens en de te betreuren dode van afgelopen zaterdag in de statistieken terechtkomen. Het gevolg daarvan is dat ergens een ambtenaar of politicus in het land zit die de statistieken onder ogen krijgt en de conclusie trekt dat de maximum snelheid in heel Nederland 80 km/u moet zijn om zo de “verkeersveiligheid” te bevorderen ipv te kijken waar het echte probleem zit…
fit4fun zegt
Geef appende truckers svp meteen twee jaar cel. In Zeeland heeft zo’n idioot een man op de vluchtstrook doodgereden. Trucker had al rijdend meer dan 100 appjes aan zijn vriendin gestuurd….
potver7 zegt
@fit4fun: Oké en dus geldt dat voor alle crashende truckers?
En zo ja, waarom alleen truckers en niet voor alle crashende personenwagenbestuurders? Daarvan zijn zijn er ook al genoeg geweest die append een medemens om zeep hebben geholpen. Maar dan is drie weken schoffelen genoeg volgens jou?
fit4fun zegt
Hoog tijd dat politici zich eindelijk eens stoppen met luisteren naar de criminele transportlobby. Verkeersveiligheid en milieu gaan voor graaiende louche ondernemers
Junior540 zegt
Probleem in dat de truckers elkaar menen te moeten inhalen
potver7 zegt
@Junior540: Uhmmm, nou dan was hij er wel langs gereden denk ik?
Junior540 zegt
@potver7: ik bedoel dat er vaak nog geen meter tussen de vrachtwagens in zit en dat als er dan iemand tussen moet voor de afrit te halen ze gaan remmen en je dan een ongeluk krijgt
rainman zegt
Wat een haat hier tegen vrachtwagen chauffeurs sommige mensen zouden is een keer een paar dagen mee moeten rijden dan praat je wel anders
parker zegt
@rainman: want? Vanuit zo’n cabine de linkerrijstrook eindeloos lang ophouden ziet er dan anders uit? De paar seconden tijdwinst van zo’n actie slaan dan wel ineens ergens op? De gehaktstaaf smaakt dan wel lekker? Inhaalverboden negeren wekken dan wel begrip?
rainman zegt
@parker: ik praat het niet goed als ze zich niet aan de regels houden. Maar ga een paar keer per jaar mee op de vrachtwagen en dan merk wat ze allemaal tegen komen op een dag en dat ze sommige dingen moeten doen omdat ze geen andere keus hebben
reistje zegt
Zoveel slechte woorden over truckers. Ik vind ze toch dat ze zich netjes gedragen over het algemeen. Het verkeer is nou eenmaal een samen spel en vrachtwagens zijn gewoon wat trager en groter. En automobilisten lijken dat soms te vergeten.
Junior540 zegt
@reistje: kijk eens naar hoeveel verkeersregels ze aan hun laars lappen.
Inhaalverbod, snelheid, afstand houden.
schuimbekje3 zegt
Twee oplossingen voor dit soort geneuzel.
#1 Gewoon verplicht stellen in Oost-Europeesche vrachtwagens een FCW&P (Forward Collission Warning and Prevention.
Dus als de (poolse) vrachtwagen chauffeur zelf niet remt (omdat die te dronken is, te slaperig of te slaapdronken of met z’n koffiezet apparaat bezig, remt de vrachtwagen nog in ieder geval wat af voordat ie een andere vrachtwagen van achteren pakt, misschien wel op tijd stil?
#2 in de luchtvaart kun je organisaties die regelmatig de boel flessen op het gebied van veiligheid gewoon een strafbankje opleggen. Jij voor de 2de keer een ongeval veroorzaakt? Dan mag jij een jaar lang niet meer in Nederland rijden met jouw vrachtwagens.
Dat zijn de enige zaken die helpen. Alle andere zaken pesten ook de West Europeesche truckers, en die hebben het al zwaar genoeg met die oneigenlijke oost-concurentie.
Dutchdriftking zegt
Alle wijsneuzen hier hebben werkelijk geen flauw benul van fijnmazige groupage distributie met tijdsdruk. Wen er maar aan, de trucks blijven.
730ld zegt
Met Pools kenteken……pfff die had zeker nog alcohol van het weekend in zijn bloed zeker?? Als dat zo is kan hij zijn hele leven gaan afbetalen. Ben benieuwd wat er in z’n bloed zit aan ugl. Of aan het whatsappen. Ze rijden daar ook zo kort op elkaar. Je komt er haast niet tussen. Die weg wordt steeds drukker.