Jazeker, in sommige gevallen is de baby-Porsche gewoon leuker.
De Porsche Boxster was voor Porsche een enorm belangrijke auto. Ten eerste was het de redding voor het merk. Met de Boxster had Porsche eindelijk een moderne auto in de showrooms staan. De 968, 911 (993) en 928 waren behoorlijk op leeftijd. De Boxster zag er geweldig uit, reed fantastisch en was redelijk betaalbaar. In de jaren ’90 waren ze niet aan te slepen. Ondanks alle lof was er echter ook kritiek. De auto was te langzaam, de eerste Boxster had namelijk eens schamele 204 pk tot zijn beschikking. Tegenwoordig heeft een instap-Boxster 300 pk, waarmee je veel iconische Porsches voor kan blijven.
Ook had de Boxster een beetje een imagoprobleem. Er kon maar één reden zijn dat je een Boxster had: je kon geen 911 betalen. Beide issues werden aangepakt door de firma RUF. Alois Ruf was van mening dat de Boxster misschien wel de beste Porsche was die het merk in het gamma had. Dankzij de middenmotor was de balans in de Boxster magistraal, maar te goedkoop en te langzaam. Daar kon Alois Ruf wel wat aan doen. We kennen RUF voornamelijk van hele stijlvolle 911’s, maar ze hebben wel degelijk ook wat Boxsters aangepakt. De reden dat je die bijna niet ziet, is simpel. Ze waren namelijk peperduur. Omdat Ruf geen doorsnee tuner is, worden de Boxsters vaak compleet herbouwd. De meeste mensen kiezen dan voor een snellere 911 voor minder geld. Deze RUF’s zijn alleen voor de ware fijnproever:
RUF 3400S (986)
In 1999 komt de eerste RUF Boxster, de 3400S. Deze auto is gebaseerd op de 986. De motor werd eruit gehaald ter faveure van een 3.4 liter grote zescilinder boxer uit de 911 (996). Het blok werd aangepast en iets gekieteld, met name voor een (nog) betere gaspedaal-respons. Het resultaat was 310 pk en 360 Nm. De prestaties lagen op het niveau van de 911 Carrera. De RUF 3400S accelereerde in 5 seconden rond naar de 100 km/u en kon een topsnelheid halen van 279 km/u. Het chassis werd verstevigd, de ophanging werd vervangen en er werden grotere remmen gemonteerd. Je moet een goede spotter zijn om een 3400S te herkennen, de aerodynamische bodykit was uiterst subtiel.
RUF 3600S (986)
De RUF 3400S krijgt in 2002 een update in de vorm van de RUF 3600S. Zoals de naam al aangeeft heeft is de motor nu een 3.6 liter, wederom uit de 911. Waar de motor in de 996 precies 320 pk levert, weet RUF er 345 pk uit te extraheren. Dat lijkt een kleine stijging, maar vergeet niet dat Alois Ruf nogal behoudend is met het opgeven van vermogens. Meestal is het (behoorlijk wat) meer. In plaats van een GT3-achtige neus, krijgt de 3600S de neus van de 911 GT2. Nog meer dan de 3400S is de 3600S een hardcore roadster. Het onderstel is nog harder en de zetels zijn raszuivere racekuipen. De stoelen zijn bekleed met een heerlijk kitscherig ruitjesmotief dat we later terug zouden zien in de Golf V GTI.
RUF RK Spyder (987)
Alois Ruf had grotere plannen met de tweede generatie Boxster. Technisch gezien waren de RUF Roadsters prima, maar van buiten was het gewoon nog een Boxster met grotere wielen en een iets andere bumper. Normaal gesproken worden dan de meest wanstaltige bodykits ontwikkeld. Maar ditmaal niet. Ruf ging samenwerken met Studiotorino. Deze Italiaanse coachbuilder was verantwoordelijk voor het koetswerk. Zo op het oog was het gewoon een Porsche Boxster, maar elk stukje plaatwerk was anders. De vooruit werd kleiner gemaakt en de zijruiten werden bijgesneden voor het betere ‘550 Spyder’-gevoel. Ditmaal werd de motor niet verwijderd, maar opgevoerd. De 3,4 liter boxer werd voorzien van een compressorkit. Het vermogen steeg van 280 naar 440 pk. De topsnelheid bedroeg maar liefst 304 km/u. Er zijn er 49 stuks van gebouwd.
Ruf R Kompressor (987)
RUF is niet alleen fabrikant, maar ook een tuner. Het is eigenlijk een beetje afhankelijk hoe ver de tuning wordt doorgevoerd. Voor de Boxster 987 werd een compressorkit ontwikkeld. Deze (geheel groen gespoten!) set werd door RUF ontwikkeld, gefabriceerd en gemonteerd. De kit was goed voor 120 pk extra, waardoor je op precies 400 pk uitkwam. Tevens was het een voordelige manier om een ‘RUF’ te rijden: de set kostte bij elkaar zo’n 16.500 euro.
RUF RK Coupé (987)
Bij Studiotorino was men idolaat van de Dino 206 GT. Een kleine volbloed sportwagen. Aangezien Ferrari waarschijnlijk nooit meer zo’n auto gaat bouwen, besluiten ze het maar zelf te doen. In de basis is de auto voor een groot gedeelte gelijk aan de RK Spyder, alleen nu gebaseerd op de coupé van de Boxster; de Cayman. Deze variant is zo mogelijk nog gaver. Waar de gewone Cayman niet al te fraai is, is de RUF RK Coupé een plaatje. De verschillen zijn wederom relatief klein, maar omdat alles net even wat anders is, klopt het totaalplaatje beter. Zo had de Cayman er eigenlijk uit moeten zien.
RUF 3400 K (987)
Mochten de Studiotorino’s iets te extravert zijn en de R Kompressor te ingetogen, dan was er nog een derde optie. De RUF 3400K was een echte fabrieks-RUF. De motor is in basis gelijk aan die van de R Kompressor, maar onderstel, remmen en aandrijflijn zijn onder handen genomen. Het uiterlijk is ook flink onder handen genomen, zonder dat het te fout wordt. Dat doet RUF toch knap. Ook in het interieur kreeg je door dat je iets bijzonders had. Zo waren de wijzerplaten voorzien van groene letters, net als de Yellowbird dat had.
RUF 3800S (981)
Met de 981 generatie ging Porsche weer terug naar atmosferische motoren. Ditmaal was het de 3.8 liter zescilinder boxermotor uit de 991. Ook deze werd licht getuned, ditmaal naar 420 pk. De prestaties lagen ook op het niveau van de 911. 0-100 in 4,1 seconden en een top van net over de 300 km/u. Wederom werd werkelijk alles aangepast om de grotere motor te kunnen huisvesten. Je kon de 3800S samenstellen zoals jij het wilde. Zelfs een PDK behoorde tot de mogelijkheden. De meeste exemplaren zijn Boxsters, maar er zijn ook een paar RUF 3800 Coupé’s gebouwd. Die zijn ultra zeldzaam. Je moest wel heel graag een middenmotor wensen, want een 3800S was zo’n 30% duurder dan een vergelijkbare 911. Voor Porsche was het waarschijnlijk de inspiratie om de Boxster Spyder te lanceren, alhoewel deze slechts 375 pk had. Bij Porsche blijven ze krampachtig de 911 ontzien. RUF maakt van de Boxster gewoon wat het altijd moest zijn: een 911 Roadster.
lincoln zegt
Zo .. en tel daar de 452 Porsche special sport limited editions bij op ..
roberto zegt
De laatste twee gaan op zich wel, alleen vind ik de velgen van RUF afschuwelijk.
Overigens geen van allen zijn mooier dan een 911!
atrak zegt
@roberto: Slechte smaak van de schrijver.
trolle zegt
Hoewel ik een bloedhekel heb aan bijna alle porsches, zie ik ruf wel graag
str8six zegt
@trolle: omdat ze de badge eraf hebben gehaald ofzo?
trolle zegt
@str8six: waarschijnlijk omdat ze niet constant hun 911 zitten uit te melken. Ruf maakt porsches beter zonder iedere keer te laten uitschijnen dat ze het vuur hebben heruitgevonden.
str8six zegt
@trolle: is ook wel makkelijk als al het voorwerk al gedaan is natuurlijk.. Scheelt aanzienlijk tijd en kosten.
viezefreddyw zegt
Ik heb nu een aantal keer een Boxster en Cayman en 911 gereden (996) en ik heb de Cayman altijd de leukste gevonden. Dat was echt een heerlijk wagentje om mee te spelen. Prima lange afstanden mee te rijden maar fantastisch om de bergpassen mee te doen. En ja, ik vind de Cayman dan ook leuker dan de 911.
Maar een RUF moet fantastisch zijn. Toch wel iets wat ik ooit eens zou willen ervaren.
kappenou zegt
Iets met smaak @autoblog ik vind mijn cayman toch mooier dan dat tjoener hok..;)
etronabt zegt
Ik hoop det ze goed rijden, want ik vind ze stuk voor stuk lelijk. Toch echt liever een 911.
otograaf zegt
De enige waar ik mijn Boxster op zou inruilen, is de Ruf RK Coupé. Motorisch zul je ook bij de andere RUF’s niets te klagen hebben, maar mooi vind ik ze niet. Vooral die velgen zien er niet uit.
josxkrs zegt
De tering, wat een hondslelijke gedrochten zijn dat zeg. Ik rij nog liever de rest van mijn leven met in buttplug in mijn reet over de Coolsingel in een rolstoel dan dat ik hierin rij.
romeoalfa zegt
@josxkrs: Wat een niveau…
lekkerlinksrijden zegt
@josxkrs: dat kan geregeld worden
lekkaah zegt
@lekkerlinksrijden: hij rijdt al een XK RS, dus die rolstoel is alvast overbodig
Dutchdriftking zegt
Echt mooi zijn ze niet…
Gulli zegt
Hier, als je van je geld af wil;
I found this offer at mobile.de:
https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=251425809&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios
Ruf Other
First Registration: 06/1997
Mileage: 49,350 km
Fuel Type: Petrol
Price: €709,950
Is een RUF CTR2, erg zeldzaam
E550 zegt
@gulli: heerlijke velgen heeft dat ding.
Je kan tegenwoordig toch ook een 993 Turbo bij RUF langs brengen, zodat zij die kunnen omtoveren naar zo’n ding.
elemento zegt
911 blijft icoon. Boxster is het niet
kniesoor zegt
“De Boxster zag er geweldig uit” ? Dat is nou net het probleem, met name met de eerste versie, die werd maar door weinigen als zodanig bevonden. De latere edities zien er telkens wat beter uit, maar echt mooi kan ik ze nog steeds niet vinden. Rijden schijnen ze wel goed te doen. Wel eens een stukkie meegetuft in een GT4, toegegeven : zo’n ding gaat als een malle.
maotje zegt
Al draagt een aap een gouden ring….
eelco74 zegt
Ik heb eigenlijk niet heel veel met Porsche en zeker niet de 911. Maar sinds ik de boxster op zolder heb gereden is mijn waardering voor dit model aardig gestegen. Vooral de boxster en de kayman. Daar waar anderen wat proberen (Audi TT) is zon boxster toch meer een echte sportwagen.
599gto zegt
Mooi en blut RIP RUF
bmwfreak038 zegt
Doe me dan die rode ruf 3400!
hotze zegt
Fraai ding die samenwerking met Studiotorino; stond ooit een leuk artikel over in de GTO. Plaatwerk is compleet met de hand geklopt en natuurlijk 440 paarden.
Wachten is tot ze de motor uit de GT3 in de Boxter/Cayman gaan lepelen (tenzij Porsche dat natuurlijk zelf gaat doen).
flyerbunch zegt
De 987 was sowieso gestyled naar voorbeeld van de Carrera GT, maar de zilveren RK Spyder in de header foto heeft wel heel veel weg van z’n grote broer.