Een verdachte situatie, deze Porsche Cayenne brand.
Zo staat er een Cayenne met een nieuwprijs van 230.000 euro op de parkeerplaats. Zo is het een hoopje schroot met vooral heel veel schade. Helaas was dat het lot voor deze Porsche Cayenne S E-Hybrid in Assendelft. In de nacht van donderdag op vrijdag stond de auto in lichterlaaie.
De Porsche Cayenne brand was omstreeks 04:25 uur ontstaan. Het krachtige hybride gevaarte stond geparkeerd in een woonwijk, naast een Audi A3. Toen de brandweer arriveerde stond de voorkant van de SUV in lichterlaaie. Men kon voorkomen dat de brand oversloeg naar de Audi.
De snelle inzet van de brandweer heeft erger doen voorkomen, maar de Porsche Cayenne S E-Hybrid is na de brand rijp voor de sloop. Het vuur heeft een groot gedeelte van de auto zwaar beschadigd.
Onderzoek moet uitwijzen hoe de brand is ontstaan. Over de oorzaak is nog niets bekend. Tijdens de brand stond de Porsche te laden aan de publieke laadpaal. Echter is het speculeren wat er zich heeft afgespeeld afgelopen nacht. De politie sluit brandstichting in elk geval niet uit.
De auto in kwestie betreft dus een hybride Porsche Cayenne. Deze combineert een 4.0 liter V8 met een elektromotor. De V8 is goed voor 550 pk, de elektromotor levert nog eens 136 pk. Het systeemvermogen bedraagt 670 pk en 900 Nm aan koppel. Daarmee is het een heel snel ding: van 0-100 km/u sprint de Porsche Cayenne S E-Hybrid in 3,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 295 km/u.
Bron: AS Media
rulefollower zegt
Waarom zet je zo’n ding onbeheerd aan een publieke laadpaal?
Als je een keer bij het plebs op bezoek bent, hoef je hem niet op te laden. Het is een PHEV.
Lekker thuis laden of thuislaten.
Robert zegt
Tja, als je zo redeneert kun je beter in je bed blijven liggen. Hoef je ook de weg niet op.
Ik woon in een stad waar bepaalde wijken ook al jaren (!) geteisterd worden door pyromanen die er de grootste kik uithalen de trots van de eigenaar, of vaker nog, de economische levenslijn van de autobezitter af te pakken door enkel een brandend aanmaakblokje op een van de banden te leggen. Af en toe wordt er wel eens iemand voor gepakt, maar het lijkt erop dat het aantal copycats nog steeds groter is dan het aantal veroordelingen.
Alleen daarom is het misschien helemaal niet zo slecht om eens wat meer camera’s in de openbare ruimte te installeren zonder dat men gelijk ‘privacy schending’ begint te blèren.
mashell zegt
Dan wuiven we de privacy bezwaren weg, besteden duizenden euro’s aan hufterproof camera’s. Wachten we tot de pyromaan toeslaat onder het oog van de camera, na maanden wachten en een aantal branden waar helaas geen camera stond is het zover er is een brand onder een camera. Keihard aanpakken wethouders blij, crime fighters blij, politie blij. Dan worden de camera beelden bekeken en is er iemand te zien die geheel in het zwart gekleed met een capuchon over het hoofd een brandend aanmaakblokje op een band legt en dan wegholt. Netto hebben we dan dus een uitgebrande auto en beelden van iemand met een capuchon.
Camera’s voorkomen helemaal niet dit soort geplande criminaliteit en zijn daarom kapitaal vernietiging. Dat geld kan beter in de GGZ gestort worden want daar ligt de behandeling voor de psychische stoornissen die pyromanie veroorzaken.
potver7 zegt
Alsof camera’s de heilige graal zijn… Tuurlijk, alle beetjes helpen, maar zo moeilijk is het niet om in het donker onherkenbaar over straat te gaan. Dan heb je prachtig gefilmd dat iemand een auto in de fik steekt, maar daarmee heb je de dader nog niet. En mocht je een verdachte hebben, bewijs dan maar eens dat die man met zwarte kleding, hoodie/pet waarvan het gezicht niet zichtbaar/herkenbaar in beeld is, dezelfde is als degene die in het verdachtenbankje staat.
werf76 zegt
Tjonge. Knap dat je zo stom kan praten zeg.
THSD zegt
Dat ding is toch een phev en kan dus opgeladen worden.Laadpalen zijn niet bedoeld voor ev only auto’s.
3246cm252kw zegt
We kunnen inderdaad speculeren wat we willen maar zo bewijzen de elektro auto’s weer dat ze absoluut niet goed zijn voor het millieu. Wordt die al opgeladen door kolencentrales en nu dit. Beter blijven we gewoon bij normale brandstofauto’s of een andere alternatief als waterstof. Al is ethanol of op gas ook zeker niet verkeerd maar daar verdient de overheid niet genoeg aan…
rwdftw zegt
Aannames aannames…… Als je op de CO2 Monitor kijkt dan zie je dat windenergie gisteravond goed was voor 9GW. Steenkool was verantwoordelijk voor 150MW. Oftewel, steenkool doet amper mee in het verhaal en waarschijnlijk stond de Porsche groene stroom te tappen.
anthwan zegt
Dit heeft naar mijn idee niks met het batterijtje te maken maar gewoon vandalisme.
kniesoor zegt
De beelden suggereren, dat de brand linksvoor in de wielkast is begonnen. Dan moet iedereen zelf maar invullen wat daar de oorzaak van is. Zelf ben ik tot nader order #team @Robert, tweede paragraaf.
vbarchetta zegt
Inderdaad. De kabelaansluiting zit toch echt links achter, de kabel zie je ook nog gewoon aan de auto hangen. Het is een aanname, maar wellicht een jaloerse buurtbewoner, aangezien de auto net 1 maand op naam staat van de eigenaar…
reeybehn zegt
Dit is geen S E Hybrid…..
bierbuik zegt
Volgens het RDW wel, er vanuit gaande dat het kenteken bij de auto hoort;
PORSCHE
CAYENNE TURBO S E-HYBRID
H-085-RT
reeybehn zegt
Ja, inderdaad. Een Turbo S E hybrid dus. Geen S E Hybrid. Het staat zelfs achterop de auto en inderdaad ook op het kenteken via RDW. Is niet hetzelfde.
Van deze generatie heeft de S E hybrid namelijk een 6 cilinder, in tegenstelling tot de V8 van de Turbo S E hybrid op de foto.
Het is trouwens ook een coupé, maar dat terzijde.
ouwedibbes83 zegt
Daar geef je zelf het antwoord, het is een Turbo S E-Hybrid. Dat turbo stukje stond niet in de beschrijving of de eerdere opmerking
potver7 zegt
In Heerhugowaard zijn vannacht veel meer auto’s, en nog veeeeel meer PK’s in de fik gevlogen…
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/329792/brand-garage-heerhugowaard-geblust-pand-en-autos-compleet-weggevaagd