U kunt dus al wel raden dat de toekomstige eigenaar van deze oer-Muscle Car flink de portemonnee moet trekken voor zijn exclusieve speeltje.
Iedereen die een beetje in auto’s geïnteresseerd is weet dat ‘Z06’ een aanduiding is voor een extra heftige versie van de toch al niet heel lullige Corvette, die inmiddels aan zijn zevende generatie bezig is en ook in Z06-trim verschijnt. Sinds 2000 biedt Chevrolet het standaard aan op zijn Corvettes. Echter, lang, lang daarvoor, was er ook een Z06, in de Corvette C2, die in 1962 het levenslicht zag.
Het Z06-pakket debuteerde op de ’63-modellen, waarvan er in totaal 199 verdeeld over zes batches werden gemaakt. Onderdeel van het pakket waren een ‘a 20 percent larger diameter front antiroll bar, a vacuum brake booster, a dual master cylinder, sintered-metallic brake linings within power-assisted Al-Fin drums cooled by front air scoops and vented backing plates, larger diameter shocks and springs nearly twice as stiff as standard‘, aldus het Corvette Museum.
De auto’s hadden een monsterlijke tankinhoud van liefst 138 liter, en werden daarom toepasselijk als “Big Tanks” aangeduid. Dit specifieke prachtig zwarte exemplaar is daar één van, en zijn historie is uitstekend gedocumenteerd.
Onder de kap draait alles op de 5,4 liter grote V8 (327 cu. in. small-block, de big blocks van 6,5 liter en groter deden in ’65 hun intrede) met 365 pk. Zijn eerste eigenaar, de Amerikaan Paul Reinhart, racete ermee tot en met het seizoen van 1964, en verkocht zijn zwarte schoonheid daarna. In 1982 kocht hij hem weer terug, waarna het exemplaar grondig gerestaureerd werd. Mocht je het hele achtergrondverhaal willen lezen, dat staat hier, bij Meechum Mecum Auctions, dat de Z06 volgende week in Monterey veilt.
Nu heb ik zelf een enorm zwak voor klassieke recht-toe-recht-aan (rechtdoor-) Muscle Cars, dus welllicht is de mening van ondergetekende niet de meest objectieve, maar als ik hier toch ooit mijn knuistjes op kan leggen… Met een geschatte opbrengst van 1,5 tot 1,7 miljoen USD is die kans echter niet heel groot.
Tot slot, voor de ouderen onder ons, een aardige aanvulling: in de gameklassieker Street Rod (1989, dus fokking retro) reed The King ook in een ’63 Corvette. Just sayin’…
toyotafortuner zegt
NSFW! Amerikaanse klassiekerporno ten top!
Als ik het kon betalen….
-=edit: check=-
bozothenutter zegt
dacht dat de heilige graal de Grand sport was……5 stuks….
http://www.corvetteactioncenter.com/specs/c2/1963/grandsport/
davelepeef zegt
@bozothenutter: is het natuurlijk ook :) Alleen zijn dat officieel prototypes dacht ik… Als je dat een leuk ding vindt, zoek ff de GrandSport (replica/continuation) op YouTube!
mashell zegt
Wouden jullie beweren dat Nicolas Cage en Angelina Jolie ongelijk hadden en de enige echte heilige graal van de muscle cars geen Mustang is?
jack_abarth zegt
Sorry maar in mijn ogen is de heilige graal toch echt de pontiac GTO. Niet de mooiste, maar was wel de trendsetter.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Aanvulling: ik vind trouwens een corvette sowieso geen muscle car, eerder een sportscar. Muscle car is naar mijn mening als basis een normale toegankelijke wagen waar later af fabriek een dikke lompe motor in is gehangen.
jrk68 zegt
@jack_abarth:
Helemaal juist, een Muscle Car is een modale auto met een lomp blok.
Zowel de Corvette als de Mustang zijn sportauto’s.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Mustang ben ik het niet mee eens, dat vind ik toch echt een muscle car. Ford heeft destijds de Thunderbird gelanceerd als Corvette concurrent. Vind ik ook niet echt een sportscar maar die is wel zo bedoelt.
griffendahl zegt
@E34M5Touring: Mustang is toch eigenlijk een Ponycar?
carmasterr zegt
@griffendahl:
De Mustang is in basis een ponycar. Een relatief kleine, betaalbaar sportieve auto. De echt snelle big block varianten worden daarentegen vaak weer aangezien voor Muscle car.
En dat maakt die discussue eindeloos.
Maar dat de Corvette er geen is staat vast.
Robert zegt
Ik twijfel nog steeds welke Corvettes ik nu de mooiste vind, en dan beperk ik me tot de C2 en de C3. Hoe prachtig en historie-rijk deze C2 ook is, ik neig toch naar de C3. Alhoewel…
*plaatjes nog eens bekijkt*
kapiteinaudi zegt
Buiten de C1 toch echt wel de mooiste Corvette, zeker met die split window!
gash zegt
Damn…word ik echt oud? Ik heb Street Rod gespeeld, die graphics! En voor ‘pink slips’ racen….
stephane8200 zegt
@gash: je bent niet de enige. Andere versnellingsbak, carburateur en van alles monteren om maar sneller te zijn :)
Hupke zegt
De daklein is zo mooi, maar de rest van deze wagen is toch echt afschuwelijk.
Mijn appreciatie voor corvettes (voor zover die er is) begint toch pas bij het model hierna. En eigenlijk pas vanaf de C4.
baasbas zegt
You dropped the clutch, dummy!
benzinehoofd zegt
Mooi blauw is niet lelijk. Maar prachtig zwart is het niet. Of zie jij iets dat ik niet zie, Smoke?
Entwicklung88 zegt
138 liter.. 250 eutjes voor een tankje 95. Tering.
escort77 zegt
@Entwicklung88: in de USA is dat zo’n 13 dollar, omgerekend 3 euro, valt daar wel mee dus :-p
carmasterr zegt
@Entwicklung88:
Ik denk ook niet dat ie 95 slikt.
Dus dat wordt nog wel wat duurder.
Sracerr zegt
Wat een Beauty! heb nog een modelletje van vroeger thuis staan heel veel mee gespeeld. De rest v/d autootjes mochten mijn vriendjes mee spelen maar ik had altijd deze. Vind die Roadrunners v/d 1ste Cannonball race ook zo mooi. Muscle cars :)
baasbas zegt
Overigens, koop een ’49 Styleline en sloop daar de motor en bak onder vandaan. Verpats dan de auto voor een hoog bedrag :-)