Hoeveel?!
De nieuwe BMW M5 verschijnt pas in maart bij de dealer, maar voordat het zover is krijgen we al het een en ander te horen over zijn extra pittige broertje. Met dank aan ene esquire, een Bimmerpost gebruiker die de informatie wist te vergaren via de BMW M Ice Experience. Tijdens een evenement in Zweden wist het hoofd van BMW’s Driving Experience te bevestigen dat de auto met meer vermogen binnenkort in productie zal gaan.
Op het eerste gezicht lijkt het misschien vreemd dat dergelijke informatie al relatief snel wordt vrijgegeven op een evenement dat niet eens is gewijd aan de auto zelf. Echter zou het zomaar eens kunnen kloppen, gezien BMW de Competition Packages voor hun bolides zo snel mogelijk de weg op wil hebben.
Omdat esquire specifiek vermeldt dat het Competition Package voor de M5 in april in productie zal gaan, lijkt het dan ook te kloppen. Daarbij beschikt de auto over 625 pk in plaats van de standaard 600 pk, waarmee hij aartsrivaal Mercedes-AMG E63 S en zijn 612 paarden ruim overtreft.
De M5 met Competition Package zal ongetwijfeld een klap duurder zijn dan de standaard M5, die momenteel 161.495 euro kost. Hoeveel duurder blijft voorlopig nog een mysterie. Verwacht echter een introductie op de eerstvolgende beurs van Genève.
viezefreddyw zegt
Ik wilde wat zeggen over deze auto maar op het laatst bedacht ik mij… Laat ook maar.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Dat de autojournalisten laaiend enthousiast zijn over de M5? ;)
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Nee, dat was het niet. Net niet…
bassx zegt
@viezefreddyw: Hoe mooi je de huidige 5-serie vindt? ;)
kermit123 zegt
We hebben een nieuwe pk kampioen. Sorry AMG
RobUSA zegt
@kermit123: Sorry Kermit, Dodge Challenger Hell Cat 717 pk
sjeemsbond zegt
@robusa: hij bedoelde een pk kampioen waarmee je ook nog een behoorlijk door de bochten kunt ipv heel hard rechtuit rijden…
RobUSA zegt
@sjeemsbond: Eens dan had ik de Caddi CTS-V moeten nemen met 650 pk maar dat scheelde maar zo weinig.
shadowbroker zegt
@RobUSA: Sorry, dat is een niet zo’n relevante auto in de EU
RobUSA zegt
@shadowbroker: Eens, helaas voor jullie want ik vind het echt serieus een top auto qua design.
weetikveel zegt
@kermit123: is dat niet de tesla met 700pk? Oh nee die heeft 500pk
Rudy zegt
Natuurlijk is het mooi, al die specials. Maar waarom maken ze niet gewoon 1 versie die alles goed doet?. Waarschijnlijk €10k vragen voor een versie met 25pk extra (valt nieteens op) en een net wat betere handeling…….
Wil hem overigens wel hebben! ;).
mashell zegt
@rudy: die versie is er eigenlijk al. Dat is de gewone M5. Die 25pk extra merkt niemand in de praktijk. Dit is gewoon een winstmarge verhoging voor BMW. Met als de S versies zoals Porsche en Mercedes die hebben. Mensen die zulke bedragen uitgeven willen ook dat laatste beetje hebben, maakt niet uit wat het kost.
poes zegt
@mashell: dat is gewoon het punt. Net als de bedragen die ze vragen voor het oprekken van de snelheidsbegrenzer. Is bijna 100% marge.
sjeemsbond zegt
@mashell: Mee eens Mashell…wie merkt die 25pk nou wanneer de ‘ gewone’ al 600pk heeft. Echter de vergelijking van Carrera en een Carrera S gaat niet op. Dat is niet enkel een paar pks meer.
mashell zegt
@sjeemsbond: misschien niet bij een gewone carrera. Maar ik bedoel de 911 turbo S of de E63 S die hebben de S van eKstra duur.
berlinetta zegt
@rudy: Ik snap dat ook niet zo goed. Bouw dan meteen die goede versie en vraag daar meteen 10k meer voor.
trustmeiamanengineer zegt
BMW M brengt tegenwoordig eerst een versie op de markt. En dan later de versie die je eigenlijk wilt hebben, en zoals hij van begin af aan had moeten zijn… Neem de M3, iedere journalist zegt dat de CS is zoals ‘ie had moeten zijn.
Maargoed, de marketingafdeling is wel in z’n nopjes met deze strategie natuurlijk.
shadowbroker zegt
@trustmeiamanengineer: Net zoals games met die kut DLC
iphonistvongates zegt
Met of zonder adaptief xDrive aandrijfing? Een zgn. Drift Mode knop hoort ook niet in zo’n super sedan!
sollie1984 zegt
@iphonistvongates: je weet dat je met de nieuwe M5 ook alleen met RWD kunt rijden? En dus niet een drift mode maar echt gewoon rijden zoals een RWD.
iphonistvongates zegt
@sollie1984: Neen dat wist ik niet, bedankt. Mijn broer rijdt in een M550d xDrive uit 2015 en als ik me zijn uitleg goed herinner regel je met de Sport of Sport+ knop uitsluitend de gaspedaal respons, het sportonderstel/dempers en de versnellingsbak en niet de krachtverdeling van het xDrive systeem. Ik kan het fout hebben.
berlinetta zegt
@iphonistvongates: Die 550d is dan ook altijd 4wd en die heeft geen 2wd modus.
Edge zegt
Al had het ding 900pk af fabriek, ik zou voor de Mercedes E63S gaan. Met je 612pk ben je nog steeds ruim sneller dan 98% van de auto’s die je onderweg tegenkomt, en dan zit je ook nog in een auto die zowel van buiten als van binnen mooier is.
mikje90 zegt
@Edge: inderdaad ik zou ook voor een benz gaan. Bmw heeft altijd in mijn ogen een fout imago. Ik vind mercedes dan weer wat meer klasse hebben. Bovendien heeft mercedes een rijkere geschiedenis dan bmw, dit vind ik persoonlijk erg leuk aan een auto merk.
Edge zegt
@mikje90: Ik trek mij weinig aan van wat anderen van mijn auto vinden, dus dat ‘foute imago’ interesseert mij niet zoveel. Sowieso vind ik dat dat vaak pas van toepassing wordt na een jaar of 10, als ze tweedehands opduiken met allerlei aftermarket rommel en 520i’s als “M5 UITGEVOERD!!!11!” op Autotrack verschijnen. Ik heb gewoon liever de Benz omdat ik de BMW oprecht niet mooi vind.
skinnybmw zegt
@mikje90: Mercedes een rijkere geschiedenis dan BMW? Vertel…
r32turbo zegt
@skinnybmw: Indd ik denk eerder andersom
mashell zegt
@skinnybmw: Mercedes is 30 jaar eerder begonnen en heeft zo ongeveer het concept van personenauto’s uitgevonden. Ook de stap naar luxe wagens (dat heet nu premium) is een Mercedes uitvinding. Mercedes heeft overal duidelijk meer historie. Als het gaat om sportieve wagens heeft BMW een langere geschiedenis maar voor beide merken zijn de sportieve modellen een bijzaak.
skinnybmw zegt
@mashell: Mercedes heeft, net als BMW, een prachtige geschiedenis en inderdaad op autogebied langer. Maar om nu te stellen dat de geschiedenis daardoor veel rijker is vind ik iets tè. BMW heeft op vliegtuiggebied een ‘rijkere’ historie. Het komt nu over alsof BMW nauwelijks een historie heeft. De jaren 20 is toch ook al weer bijna 100 jaar geleden en eigenlijk is BMW al in 1912 ontstaan en in 1916 bouwden ze al hun eerste V12.
smart2000 zegt
@Edge: helemaal mee eens.
mashell zegt
Hier wordt het echte geld mee verdiend. Die 25pk extra zijn de moeite niet voor BMW, dat zit in de afronding van de calibratie. Maar daar kun je zo €20k-€40k extra voor vragen. Pure winst.
Edge zegt
@mashell: Ach, dat is toch ook zo met die pakketjes die je elektronische begrenzer verwijderen of op 280 instellen in plaats van 250. Dat zijn gewoon honderden, soms duizenden euro’s voor het inladen van een stukje code waarbij één cijfertje anders is.
Jochempie zegt
@mashell: Wat denk je van M-pakketjes.. Veren met een andere stijfheid en een bumper met een andere vorm is niet duurder dan bij een standaard exemplaar. Ze hoeven enkel een extra set matrijzen te bestellen. Maar hoppa, 10% erbij op de rekening!
mashell zegt
@jochempie: krijg je eigenlijk wel andere vering bij een M sport model? Ik had van de week een vervangende M sport 1 serie (nieuw, 2e LCI) mee en die was warrempel comfortabeler geveerd dan mijn eigen LCI sportline 1 serie. Het vertrek van Bierman pakt goed uit bij BMW, ze hebben nu ook wat veercomfort (mijn 1 serie rijdt prima maar het veercomfort is gewoon ondermaats).
Jochempie zegt
@mashell: Je kunt bij de 1-serie met M-sport pakket kiezen uit M-sport onderstel, wat harder zou moeten zijn dan het standaard onderstel, of M-sport adaptief onderstel, wat ook comfortabel ingesteld kan worden. Grappig genoeg kun je deze opties ook los krijgen op een niet M-sport 1-serie lci.
trasimo zegt
@mashell: het lijkt er wel op, ik rijd een F20 (pré LCI) met M onderstel en deze is wel degelijk wat strakker geveerd dan hetzelfde model F20 sportline (zonder M onderstel) van m’n zus
lekkaah zegt
@mashell: idd ander onderstel
alpinafanb10 zegt
Ach dit slaat echt nergens op!
smart2000 zegt
Lekker snoepgoed. ??
730ld zegt
Pffff als echte BMW man klinkt deze V8 motor alweer voor geen meter. Zelfs de M550i klinkt beter. Of de 63 AMG. De vorige M5 klonk ook niet. Heb er mee gereden maar werd er niet warm van. Van een C63 AMG wel. Freude am Fahren? Even niet. Gooi er weer een dikke V10 in als voorheen.
Alfarobert zegt
Doet Alfa het toch niet slecht.510PK uit een 2,9 liter 6 cilinder.Stuk goedkoper en mooier dan de Duitsers
barry355gtb zegt
@Alfarobert: Dat is wel een kwestie van smaak, er zijn hordes mensen die niet warm of koud worden van een Alfa Romeo. Gek maar waar….