Anno 2014 rijden de Silberpfeile de concurrentie op een hoopje, maar zestig jaar geleden had Mercedes voor het eerst succes op het hoogste niveau.
Op 4 juli 1954 vond de GP van Frankrijk plaats op het circuit van Reims, een omloop die bekend stond om de hoge snelheden die er werden gehaald. Juan Manuel Fangio reed in de training in zijn W196 met gestroomlijnde body een rondje met een gemiddelde snelheid van ruim 200 km/u, wat ook naar hedendaagse maatstaven geen kattenpis is. In de race waren de zilveren bolides dominant en met 0,1 seconde verschil reden Fangio en teamgenoot Karl Kling na bijna drie uur racen zij aan zij de finish over. Over spanning gesproken! De eerstvolgende concurrent was overigens Robert Manzon in een Ferrari, op een ronde achterstand.
Dat de bolides van toen oogverblindend mooi waren in vergelijking met de ruimteschepen van nu is niet het enige significante verschil. Ook de bediening van de racers heeft een ware evolutie doorgemaakt, getuige de foto van een klassiek en modern stuurwiel naast elkaar. Zaken die in die tijd nog niet eens bestonden bedient de coureur nu vanuit zijn luie stoel oncomfortabele racekuipje. Zo complex als de huidige techniek is, zo simpel was het vroegâh.
Oh ja, dat Duitsland op dezelfde dag in ’54 het WK Voetbal won in Bern vergeten we voor het gemak even.
gregorius zegt
Hoe is de gestroomlijnde body eigenlijk weer van het F1 toneel verdwenen? Las dat ze dus op Monza en Reims wonnen, maar op Silverstone verloren; waardoor ze in Nurnberg met een openwheel kwamen.
Heb wel eens begrepen dat met een closed-body (zoals deze) in principe veel meer downforce te behalen is en dat de wielen op een F1 auto bij hogere snelheid zwaar nadelig zijn voor de aerodynamica.
desjonnies zegt
@gregorius:
Toen Cooper uitkwam met de motor achter de bestuurder, na Mercedes was het Britse Vanwall zee succesvol, een sigaar met de motor voorin, maar die Coopers hadden een veel lager zwaartepunt omdat de rijder niet boven de cardanas hoefde te zitten.
En Mercedes nam afscheid van de gehele racerij nadat in 1955 Pierre Levecq zich achterin een langzamere Austin Healey boorde, en de kont van de Healey dienst deed las springschans, waarbij honderden toeschouwers de dood vonden.
http://www.youtube.com/watch?v=rz2VezfEWXQ
gregorius zegt
@desjonnies: De beelden ken ik. Is natuurlijk niet te bevatten. Maar goed, ook op een motor-achter-bestuurder auto, kan ik me voorstellen dat closed-wheels een voordeel kan geven. Of ik zit er echt naast (Adrian Newey heeft wel kapjes over zijn X2010 heen) of het is waarschijnlijk ergens een keer verboden.
Author zegt
@gregorius: @desjonnies: hier lezen jullie meer over het hoe en waarom achter het afscheid van de stroomlijn :) http://www.f1technical.net/f1db/cars/90/mercedes-w196
Hupke zegt
@mauritsh:
Het is wel nogal bondig.
p993 zegt
@Hupke: vind ik ook….een echte technische reden staat er toch niet?