Op de IAA van 1955 trekt BMW het doek van de 507. Deze schitterende roadster is ontworpen door Albrecht Graf von Goertz, genoeg reden om deze ontwerper van adel eens in de spotlight te zetten.
Albrecht Graf von Schlitz genannt von Goertz von Wrisberg, dat was de naam die Albrecht Goertz zichzelf op latere leeftijd zichzelf gaf. Eigenlijk was zijn oudere broer Eberhardt namelijk de rechtmatige titeldrager, maar toen deze in 1951 op 40-jarige leeftijd overleed nam Albrecht deze titels over.
Op 19-jarige leeftijd komt Albrecht Goertz bij de Deutche Bank in Hamburg te werken, terwijl hij twee jaar later verkast naar London om bij de concurrent aan de slag te gaan. Een aardige job, maar de vooruitzichten zijn niet erg goed. Daarom emigreert hij op 22-jarige leeftijd naar de Verenigde Staten, om daar zijn American Dream na te jagen.
Van bankier, via fabrieksarbeider, naar Hot Rodder
Hij begint weer praktisch onder aan de ladder en gaat bij een vliegtuigbouwer werken. Daar schroeft hij vliegtuigmotoren in elkaar. Verder klust hij bij in een wasstraat. Hard werken, maar hij weet genoeg dollars bij elkaar te sparen om in 1938 voor zichzelf te beginnen. Op dat moment ontstaat in Amerika de Hot Rod-scene en Goertz springt daar slim op in. Hij huurt een garage met kleine showroom en gaat Ford Model A en B’s aanpassen.
Goertz’ Mercury Paragon
Naast het werk voor klanten, bouwt Albrecht von Goertz in zijn eigen tijd ook aan een zelf ontworpen auto op basis van Mercury-techniek. Deze Paragon wordt in 1939 getoond op de wereldtentoonstelling van New York. Wat een vliegende start voor zijn carriere had kunnen worden, wordt door de Tweede Wereldoorlog ruw verstoord. Goertz moet het leger in dat vecht tegen zijn eigen vaderland. Hetzelfde vaderland overigens dat ook zijn Joodse moeder deporteert.
Wat er na de oorlog gebeurde is eigenlijk te mooi om waar te zijn. Goertz stapt in zijn Paragon en rijdt richting New York. Onderweg komt hij Raymond Loewy tegen, een van de meest vooraanstaande industrieel ontwerpers die ook een aantal beroemde auto-ontwerpen op zijn naam heeft staan. Loewy is onder de indruk van Goertz werk en biedt hem een studie en een baan aan bij Studebaker.
Goertz’ beste ontwerp: de BMW 507
In 1953 begint Albrecht Goertz voor zichzelf en komt hij in contact met de Amerikaanse BMW-importeur Max Hoffman. Deze weet dat er in München gedacht wordt aan een sportwagen op basis van techniek van de BMW 502. Zo’n auto zou in zijn Amerika goed aanslaan, dus waarom de auto niet ontwerpen daar waar zijn belangrijkste markt is? Goertz maakt wat tekeningen en die worden in Duitsland met enthousiasme ontvangen. Goertz wordt ingehuurd om zowel de BMW 503 als de 507 te ontwerpen.
Het ontwerp van de BMW 503 was een stuk minder uitgesproken dan dat van de bekendere 507.
Beide staan in 1955 op de Internationale Automobilausstellung, ofwel de IAA. De schitterende BMW 507 zal bij vrijwel iedereen bekend zijn, ondanks dat er maar 254 exemplaren worden gebouwd. Voornamelijk roadsters, al rolden er ook enkele coupé’s uit de BMW-fabriek. Minder bekend is de 503 en dat is niet zo gek. Deze sportwagen, eveneens leverbaar als coupé en cabrio, is simpelweg minder mooi dan zijn sportievere broertje. Het is meer een vlot gelijnde tweedeurs-variant van de 502 dan een échte sportwagen. Toch weet de 503 meer kopers te vinden: 412, waarvan 139 mensen opteerden voor een dakloze 503. Zowel de 503 als de 507 hebben de 3.2 V8 uit de 502 onder de kap, in de 503 goed voor 140 pk, de 507 heeft 10 pk meer.
Porsche en Nissan: amper erkenning
Gek genoeg zijn er maar weinig andere auto’s die zonder meer kunnen worden toegekend aan de pen van Goertz. Zo werkt hij negen maanden voor Porsche, waar hij onderstaand design proposal voor de 901 zou hebben gemaakt (zoals de 911 tijdens de ontwikkeling heette). De samenwerking verloopt vruchteloos en in de geschiedenisboeken staat de naam van Goertz amper vermeld als het over de Porsche 911 gaat. Vanaf 1964 werkt Goertz voor Nissan, waar hij met name een adviserende rol heeft op de designafdeling.
Naar verluid is dit de 901 die Goertz ontwierp voor Porsche, maar veel is er niet bekend over de samenwerking tussen de ontwerper en de fabrikant.
Zo zou hij onder andere hebben meegewerkt aan de Nissan Silvia, Datsun 240Z en de Toyota 2000GT. Dat laatste verdient wat extra uitleg, want Goertz werkte nooit voor Toyota. Aanvankelijk waren het Nissan en Yamaha die samen een sportwagen ontwikkelden: de Nissan 2000GT. Nissan zag echter, na het bouwen van enkele prototypes, af van de sportwagen. Yamaha stapte vervolgens met de plannen naar Toyota en die bouwden de 2000GT wél. Met een zelfontworpen carrosserie overigens. Nissan kwam vervolgens met de Datsun 240Z, welke dan wel weer heel veel leek op de door Goertz ontworpen Nissan 2000GT. Jarenlang gesteggel volgde, maar in 1980 kreeg Albrecht Goertz dan toch nog de credits voor het ontwerp.
In 1970 probeert Albrecht Goertz het nog één keertje voor Porsche. Hij ontwerpt een opvallende body voor de 914, welke nog wel als prototype wordt gebouwd. Verder dan een enkel exemplaar komt het echter nooit. Goertz gaat zich vooral richten op industrieel design en ontwerpt onder andere stoelen, elektronica en sportkleding voor Puma. Zijn laatste ontwerp is een vleugel voor het bekende Steinway. Op 27 oktober 2006 overlijdt Albrecht Graf von Goertz op de respectabele leeftijd van 92.
sanderm3 zegt
Fabelachtig mooie auto. Waren +/- 15jaar terug nog voor relatief weinig te krijgen. Had ik tóen moeten weten..
desjonnies zegt
@sanderm3:
’t is belangrijker nu te weten wat over 15 jaar een fortuin waard is dunkt me.
sanderm3 zegt
@desjonnies: Oh ik weet er wel een paar, alleen heb nu geen cent meer om te investeren helaas in tegenstelling tot tóen.. maar áls je wél kan, om bij BMW te blijven: BMW 1M, 850Csi, 840i, e36 M3 GT, e28 M5, e30 m3 cabrio, e39 540i protection, M coupe (z3), E34 alpina B10 etc etc
uselessblogger zegt
@sanderm3: en ik gok ook op de e9
e1000bmw zegt
@uselessblogger: De E9 is nog het meest rendabel (in vergelijking met het lijstje van @sanderm3.
Een 3200CS (min of meer de opvolger van de 503 en de laatste wagen met V8 voor een lange periode) is nog voor net geen 100.000,- euro de jouwe. Dat was ooit veel minder…
uselessblogger zegt
@e1000bmw523i: en wat gok je wat er gaat gebeuren met de prijs voor e24’s? ik merk dat je ook een kenner bent :)
e1000bmw zegt
@uselessblogger: als het een M635CSi is, zijn de prijzen al tussen de 30.000 en 60.000 met uitschieters… Dus ik zou de M laten voor wat hij is en gaan voor de sterke 635CSi, of goede 633CSi of zelfs 630CSi. Maar deze zullen in hele goede conditie niet meer waard worden dan zeg 40.000.
sanderm3 zegt
@e1000bmw523i: Ja die zijn Nú al veel waard. Die modellen die ik noemde zijn Nú relatief nog te betalen maar over 15jaar echt niet meer.
bsxc2 zegt
Zoveel erkenning is hier ook niet, er staat nog geen plaatje v/d beste man in het hele artikel. Nu heb ik het zelf moeten opzoeken op Google.
W115 zegt
Mooie roadster, jammer dat BMW niets meer doet met ronde vormen.
Dutchdriftking zegt
Wat is het toch een plaatje!
Jansen zegt
Samen met de Rover 75 de enige mooie BMWs ooit.
desjonnies zegt
@Jansen:
Ik ben ook niet meer zo’n fan van de Beiers, maar dit is wel heel, heel erg kort door de bocht ……………………
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01581/BMW-E28-M5_1581933c.jpg
desjonnies zegt
http://www.manners.nl/wp-content/uploads/2014/07/Manners-BMW-2002-Turbo-13.jpg
desjonnies zegt
http://www.blendinimotorsport.com/uploads/mediacentre/bmw3-5csl1.jpg
desjonnies zegt
http://assets7.thrillist.com/v1/image/1290662/size/tmg-article_main_wide_2x/the-bmw-6-series-was-the-original-landshark
oxymoron zegt
Vertalen van de Engelse Wikipedia-pagina levert niet altijd het juiste resultaat op. Goertz hoefde niet op de dood van zijn broer te wachten om de titel te erven (dat is het Engelse systeem) maar heette zijn hele leven al zo. In Nederland komt die rare constructie van “X zich noemende en schrijvende Y” ook voor; heel onhandig voor rouwadvertenties En adellijke titels zijn in Duitsland sinds de revolutie van 1918 geen titels meer maar onderdeel van de familienaam.
gash zegt
De 501 is ook een stylicoon en lang zo kostbaar niet.
e1000bmw zegt
@gash: of de 502…
gash zegt
@e1000bmw523i:
De 501 vind ik iconischer, hoewel de 502 wel een stuk prettiger draagt.
e38ossie zegt
Mooie bijdrage. De BMW 507 is één van de mooiste ooit gebouwd. Ik heb het voorrecht gehad een keer met één te rijden. Opvallend soepel en gemakkelijk voor een auto uit 1956.
philipf zegt
Jammer dat die 507 onbetaalbaar zijn geworden. Voor mij dan;)
clarkson zegt
Mooi stuk!
gtwillem zegt
@dizono: wederom een erg goed artikel! Keep them coming! En dat zeg ik niet alleen omdat ik dronken ben ;-).