In de jaren ’60 kwam de Porsche 911 op de markt. Maar er zijn meer Porsches uit de ’60’s die je moet kennen!
Tussen de jaren ’50 en de jaren ’70 moeten we natuurlijk de belangrijkste jaren uit de geschiedenis van Porsche niet vergeten: 1963 en 1964 waren namelijk de geboortejaren van de 901 en 911. Maar ook andere iconen van het Duitse merk vonden hun oorsprong in de sixties.
356B Abarth GTL (1960)
Met hulp van het Italiaanse Abarth creëerde Porsche een lichtgewicht Porsche 356, de 356B Abarth GTL. Deze speciaal ontworpen 356 was kleiner en lichter dan de reguliere 356. De body werd vervaardigd uit aluminium en de eerste prototypes werden in 1960 ingezet tijdens de Targa Florio, die ze meteen wonnen. Het jaar daarop deden ze dat kunstje nog eens voorzichtig over. De oorspronkelijk versie werd uitgerust met een 116 pk sterke viercilinder boxer, later volgde nog een versie met 167 pk.
718/8 W-RS Spyder (1962)
De 2 liter achtcilinder uit de Formule 1 auto van Porsche leverde iets meer dan 200 pk. Het bleek het ultieme recept voor klasse-overwinningen in Targa Florio in 1962. In 1963 won dit monster met een verbeterd blok (240 pk) ook nog eens het European Hillclimb Championship.
904 Carrera GTS (1964)
Een racer die ook in straatlegale trim werd gebouwd, ontstaan omdat Porsche stopte met Formule 1 in 1962 en zich weer wilde storten op het racen met sportwagens. De straatlegale 904 Carrera GTS was bedoeld als homologatie-auto voor de racers van het merk. Deze kreeg overigens te maken met hetzelfde naamgevingsprobleem als de 901 (zie hieronder) en werd daarom verkocht als Carrera GTS. Een straatlegale versie verscheen in 1964 op de markt, er werden slechts 106 stuks gebouwd.
901 (1963) en 911 (1964)
De vervanger van de 356 en auto die het merk definieerde was (en is nog altijd) de 911. De Porsche die we nu kennen als 911 moest oorspronkelijk 901 gaan heten, maar Peugeot wilde niet dat dat gebeurde. Het Franse merk heeft immers een handelsmerk met typenamen met een “0” in het midden. Er werden 82 auto’s gebouwd met de typeaanduiding 901, maar toen Porsche de auto officieel aankondigde op de Autosalon van Parijs in oktober 1964 kwam Peugeot in opstand. De auto’s met typeaanduiding 901 zijn officieel nooit in de verkoop gegaan maar ondertussen is bekend dat een aantal van deze auto’s in handen van verzamelaars terecht zijn gekomen. Over de waarde van deze auto’s durven we niet eens te speculeren.
Porsche besloot na het protest van Peugeot de “0” door een “1” te vervangen en de legendarische Porsche 911 was geboren. Een auto die ondertussen via vele generaties is geëvolueerd tot de 991 in vijftig jaar tijd. De eerste 911’s kregen een 130 pk sterke zescilinder boxer. Dit blok was luchtgekoeld, hing achter de achteras, had een inhoud van 1991 cc en was gekoppeld aan een vier- of vijfbak handgeschakeld. Het ontwerp kwam voor een groot deel van de hand van Ferdinand Porsche jr., maar ook Erwin Komenda bemoeide zich met de tekeningen.
Porsche zette de eerste en laatste generatie ter ere van het vijftigjarig bestaan bij elkaar, waardoor een fotoshoot mogelijk werd die je hier kan vinden.
912 (1965)
Bedoeld als basic 911: de 912 was het betaalbare broertje van de 911, voorzien van een vier- in plaats van zescilinder boxer. De 912 werd in productie genomen nadat de 356 in 1965 officieel van de markt verdween. De 912 verdween in 1969 van de markt maar kwam in 1976 nog heel even terug als 912E.
Fotocredit: Stratos op Autojunk.nl
914 (1969)
Op de drempel van de seventies besloot Volkswagen dat Porsche een sportwagentje voor ze moest ontwikkelen ter vervanging van de Karmann Ghia. De bedoeling was dat er een viercilinder VW blok achter de voorstoelen zou belanden en dat die auto als Volkswagen verkocht zou worden. Tegelijkertijd zou Porsche dezelfde auto met een zescilinder gaan verkopen als Porsche. Tijdens de ontwikkeling wist Porsche de directie van Volkswagen te overtuigen dat het onverstandig zou zijn om allebei de auto te gaan verkopen en dus werd de 914 uiteindelijk nooit als Volkswagen op de markt gebracht.
Sommige mensen zien de 914 als de verre voorvader van de Boxster. Een veel gehoord sentiment is dat de 914 een betere auto zou zijn dan de 911 van destijds, met een betere balans en fijnere handling. Feit is dat de 914 destijds beter verkocht dan de 911. Veel beter zelfs.
123bat zegt
Lekkere lijst! Maar ik mis de Porsche 917. Die mag er van mij ook bij, wat een bruut apparaat is dat zeg.
autoblogfan zegt
Denk weer terug aan de dagen van Need for Speed: Porsche 2000. Lol mee gehad
autoblogfan zegt
@autoblogfan: Tot je de schermafbeeldingen weer ziet en je afvraagt hoe je jezelf hiermee hebt kunnen vermaken.
dondeboer zegt
@autoblogfan: Toevallig een week of wat terug Porsche unleashed weer geinstalleerd. Heb er nog steeds net zoveel lol van als toen. Mooie graphics zijn leuk, maar zeggen echt helemaal niks over wat een spel aan lol te bieden heeft.
*denkt met smart terug aan het oerlelijke en geweldige Ports of Call*
http://www.abandonia.com/files/games/108/Ports%20of%20Call_8.png
roberto zegt
Gisteren nog bij de Porsche Approved Occasion weekend in Nieuwegein geweest, en dan vallen de 356’s / 964’s heerlijk op. En wat een heerlijke blauwe Carrera RS stond er!
Ik ben benieuwd als PCG volgend jaar als eerste een Porsche Classic Center openen, dat wordt een grote snoepwinkel! (en dat zijn de huidige dealers al)
rickr zegt
Mooie jaren voor het merk! Vooral de 904 Carrera GTS is echt een plaatje. Jammer dat daar slechts een beperkt aantal homologatie modellen van zijn gemaakt.
lincoln zegt
zo,n 914 is als een Fiat Dino ..
een sympathiekere verschijning dan de zogenaamde “real deal” ..
toyotafortuner zegt
Wat een mooi lijst zeg! En dan idd met name de 904.
donvincenzo zegt
De 904 ja – dat zou wel eens de mooiste Porsche ooit kunnen zijn.
series2 zegt
Die 356 abarth is erg tof! Net als dat meiske bij die 914.
Vincegail zegt
Vincegail zegt
Vincegail zegt
@Vincegail: Nummerbord zegt 906, maar dit niet:
911GT2 zegt
De 914 werd wel degelijk als Voklswagen-Porsche verkocht hier in europa. In de VS heeft men dat echter nooit aangedurfd en hem alleen als Porsche verkocht.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Vw-porsche914-typenbezeichnung.JPG
pudi zegt
Beter Dan het heden