In de koude maanden van het jaar heeft je auto het zwaar. Voorkom dat jouw auto zich overwerkt!
Die heerlijke, lange zomer is uiteindelijk dan tóch geëindigd. Je loopt weer in je dikste jas en de climate control van de auto blaast nu vooral warme lucht. Uiteraard worden auto’s gebouwd om ook de winter te overleven, maar toch eist dit seizoen zijn tol van de auto. Hij moet aanzienlijk harder zijn best doen om jou in de kou van A naar B te brengen. De Wegenwacht van de ANWB staat uiteraard klaar om je te helpen als de auto het toch té zwaar heeft, want in strenge winters zijn het vaak dezelfde problemen die terugkomen. Maar je kunt zelf ook een hoop doen om schade of onhandige situaties te voorkomen. Zes tips die jou en je auto veilig de winter door helpen!
1. Zorg voor goed zicht
Voorkomen is beter dan genezen: een speciale ijsdeken over de voorruit voorkomt dat je ’s ochtends de ruit moet schoonkrabben. Heb je die niet en is de ruit bevroren, dan moet je aan de bak met een krabber. Je kunt ook ruitenontdooier (in een spuitbus) en een droge doek gebruiken. Vergeet niet om voor je veiligheid alle zijruiten en eventueel de achterruit ook ijsvrij te maken. Voor slecht schoongemaakte ruiten kun je zelfs een forse boete van 230 euro krijgen. Controleer ook de buitenspiegels en kijk of de ruitenwissers niet vastgevroren zitten. Wat je niet moet doen: de motor aanzetten en ‘warm laten draaien’ terwijl je krabt. De motor wordt pas echt warm tijdens het rijden en een koude motor stationair laten draaien is slecht voor het milieu. Gebruik geen warm of heet water voor het ontdooien: daardoor kan de ruit barsten door de snelle temperatuurverandering.
2. Bevries niet
Behalve ruiten kunnen ook deuren bevriezen. Smeer deurrubbers preventief in met een speciaal middel of met talkpoeder. Zet de auto niet op de handrem, want ook die kan vastvriezen. De auto in de P-stand of de eerste versnelling zetten is bij strenge vorst beter. Zorg ervoor dat je de ruitensproeiervloeistof tijdig vervangt door vloeistof met antivries (herkenbaar aan zijn blauwe kleur). Toch bevroren? Bij deuren of sloten kun je een föhn of warm water gebruiken, de carrosserie is daar minder gevoelig voor dan de ruiten. Een bevroren handrem kun je proberen nét iets verder aan te trekken; dat breekt het ijs vaak. Lukt dat niet, laat de auto dan even stationair draaien. De remleidingen worden dan warmer en het ijs verdwijnt.
3. Voorkom accuproblemen
Accu’s hebben het ’s winters extra zwaar. Bij veel korte(re) ritjes kan het gebeuren dat de dynamo niet genoeg stroom levert om de accu weer op te laden. Het resultaat: een lege batterij. Tenzij je weet hoe het werkt is het niet aan te raden om zelf aan de slag te gaan met startkabels. Schakel daarvoor de Wegenwacht in. Je kunt ook deze checklist raadplegen over accuproblemen.
4. Grip met de juiste banden
Bij sneeuw en gladheid op de weg profiteer je van een goede set winterbanden onder je auto. Deze hebben een andere rubbersamenstelling dan zomerbanden die zorgt voor een aanzienlijk kortere remweg op koude en gladde ondergronden. In landen als Duitsland, Frankrijk of Luxemburg is het zelfs verplicht om bij winterse omstandigheden de weg op te gaan met winterbanden. In Nederland (nog) niet, maar ook in ons eigen land is het aan te raden om in de koude maanden winterbanden onder de auto te leggen. Bekijk voor meer informatie deze uitgebreide bandentest.
5. Rijgedrag aanpassen
Rijden in de winter vergt het een en ander van jou als bestuurder, ook als de weg niet vol sneeuw of ijs ligt. Pas je rijstijl aan en anticipeer nog meer dan je normaal al doet. De ANWB peilde bij 832 personen wat men het vervelendst vindt in de winter:
- Roekeloos rijden en niet anticiperen op de verkeerssituatie (563 ondervraagden, 67,7 procent)
- Té voorzichtig rijden (89 ondervraagden, 10,7 procent)
- Bestuurders die hun auto niet sneeuw- of ijsvrij hebben gemaakt (80 ondervraagden, 9,6 procent)
- Zonder licht of met verkeerd licht rijden (54 ondervraagden, 6,5 procent)
- Te laat remmen (15 ondervraagden, 1,8 procent)
Zorg dus dat je de juiste verlichting voert, pas je rijgedrag aan de situatie aan en houd je auto sneeuw- en ijsvrij.
6. Pechhulp in je woonplaats
Omdat veel winterse pechgevallen (accuproblemen of bevroren sloten) je verrassen bij het ’s ochtends wegrijden, vindt zo’n 40% van de bij de ANWB gemelde pechgevallen plaats in de woonplaats van de bestuurder. Wegenwacht Service van de ANWB biedt ook pechhulp voor jouw woonplaats. Een fijne gedachte op het moment dat jouw auto ’s ochtends ineens niet meer wil starten…
rutger97 zegt
Prachtig: te voorzichtig rijden als ergenis bij een advertentie om voorzichtig te zijn in de winter :p
karhengst zegt
@rutger97: je zou ze kost moeten geven, mensen die 60 op de teller rijden bij +2, met een schone weg maar sneeuw in het weiland er naast…
smultie zegt
@karhengst: Prima snelheid binnen de bebouwde kom toch?
joostie zegt
Even een korte samenvatting: 1. RainX op je ruiten 2. Vaseline op je deurrubers 3. Startkabels standaard in de auto hebben 4. Andere bandjes is verstandig 5. Alleen maar driften op lege (!) parkeerplaatsen 6. Zorg dat je goed bevriend bent met je buren, dan kunnen die je auto aanduwen indien nodig. Oja, en waar is de sneeuw?!
appeltaartislekker zegt
Auto stationair laten draaien is slecht voor het milleu, maar het gebruik van ruitenontdooier niet? Juist, ja.
robert110 zegt
@appeltaartislekker: Het milieu kan echt wel tegen een beetje spiritus, maak je maar geen zorgen.
appeltaartislekker zegt
Winter met 13 geraden.
dare2think zegt
Complimenten aan de auteur om het artikel zó te schrijven dat het lijkt als of de lezer dezes zich misschien niet goed voorbereid heeft op de winter en hoognodig minimaal de ANWB website moet checken. Wat dat betreft is het artikel gelukt…
Ik heb bij dat ANWB ‘onderzoek’ ook nog wel een opmerking. Want wie bepaalt wat ‘roekeloos’ is? Bepalen Henkie Modaal en Ingrid Stuiverknip dat? Dan krijg je een heel ander beeld van ‘roekeloos’ ten opzichte van iemand die echt weet hoeveel grip er op dat moment is en op basis daarvan andere verkeersdeelnemers beoordeelt.
Verder komt het mij heel goed uit als iedereen netjes ook de sneeuw van zijn dak afhaalt, ook de ‘weinig-rijders’. Na een paar dagen vorst zal juist bij hen een lading bevroren ijs op het dak zitten, die tijdens hun tienminutige rit bij 90 km/h langzaam vrijkomt en als kogels over de snelweg vliegen. Gevaarlijk en erg asociaal om voor je korte ritje alleen je ruiten te doen!
Zo, hopelijk leest iemand dit.
tazmania zegt
Tips voor een fijne winter:
-stel je zithouding goed af.
-monteer een set winterbanden met achter minder profiel dan voor.
– FWD? Zorg voor een goed werkende handrem.
– RWD? Gewoon gas geven.
– Stuur altijd op tijd tegen, maar ook vooral op tijd weer terug.
Veel plezier!
peug206 zegt
@tazmania: het is dat ik weet dat je niet serieus bent met die banden, maar ook als je graag dwars wilt gaan meeste profiel achter leggen. Dan heb je meer controle over je drift…
tazmania zegt
@peug206: serieus ben ik niet, maar wel jarenlang hobbymatig gedrift. Ik reed altijd met Wanli’s met 4 a 5 bar achter. Voor goede merkbanden, achter meuk. Met nog geen 200 pk moeten je banden achter wel de zwakste schakel zijn.
peug206 zegt
@tazmania: dan hebben we het over ofwel vochtig of droog. Sneeuw heb je aan 100pk meer dan genoeg. Laat staan als er wat ijs ligt. En dan ben je blij dat je nog enigzins de achterkant kunt sturen en opvangen als je bijna iets raakt…
bram_greenway zegt
@peug206: Ik heb op mijn 2004 Smart Forfour rondom verse Conti winterbanden en die zijn zo saai in de sneeuw; alsof er geen sneeuw ligt; toch jammer als je even wilt spelen….
peug206 zegt
@bram_greenway: blijf dat denken…
Gulli zegt
@tazmania: zorg dat je niet in het gras komt te staan als de sneeuw een cm of 10 hoog ligt :D Zoals deze sukkel hier. Had ik mijn RWD prachtig in een drift (veel te lomp op het gas gaan staan met mijn stuur gedraaid dus) glijdt hij zijwaarts het gras op en sta ik van bumper tot bumper in de sneeuw zonder in- of uitgaand spoor in de sneeuw. Gelukkig kon ik met mijn oversized ijskrabber nog een hoop sneeuw voor de bumper en de achterwielen weg scheppen en ben ik er met een hoop vooruit/achteruit/vooruit/achteruit toch nog uit weten te komen.
Note to self; parkeerplaats zoeken zonder grasberm :D
robert110 zegt
Gewoon logisch nadenken. Mensen die dit niet snappen horen eigenlijk niet op de weg thuis.
mashell zegt
“In landen als Duitsland, Frankrijk of Luxemburg is het zelfs verplicht om bij winterse omstandigheden de weg op te gaan met winterbanden”
Nee hoor. Hier in Duitsland is het bij winterse omstandigheden helemaal niet verplicht om de weg op te gaan. Als je dat echter wel wilt doen, dan moet je dat met winterbanden doen. Maar thuis of kantoor bij de verwarming blijven zitten is nadrukkelijk toegestaan en zefls aanbevolen.
joostie zegt
@mashell: Scherp
1audi1 zegt
@mashell: Hoe zit dat eigenlijk precies in Duitsland met dat in de wintermaanden winterbanden verplicht zijn? Stel ik rijdt deze maand naar Hamburg, maar er zijn op dat moment helemaal geen winterse omstandigheden, ben ik dan toch in overtreding?
Ben ook altijd wel benieuwd of dan ook iedereen in Duitsland zijn banden wisselt, mensen die 5a10 k per jaar rijden zullen net als in Nederland toch ook wel op zomerbandjes blijven doorrijden?
1audi1 zegt
@1audi1: Btw in jou comment staat duidelijk bij winterse omstandigheden, maar de ANWB geeft aan dat t sws een vereiste is in de wintermaanden
karhengst zegt
@1audi1: Wanneer je gewoon +5 of warmer hebt is er niks aan de hand, een expliciete controle heb ik nog niet meegemaakt. Het rijdt beter ook, ondanks dat de 7 graden vuistregel nog hardnekkig stand houdt.
Mochten de omstandigheden echter winters worden en je zorgt voor hinder, of een ongeval, dan ben je wel het bokje. En een lul.
De wet heeft het expliciet over winterse omstandigheden en niet over een vast aantal maanden. Best prettig.
mashell zegt
@1audi1: in Duitsland zijn winterbanden bij winterse omstandheden (lees: sneeuw) verplicht. Er is geen actieve controle op. Maar wel achteraf, dus bij een ongeluk bij winterse omstandigheden wordt er door de politie wel naar gekeken. Gretig als verzekeraars zijn om claims af te wijzen zal zoiets ook al snel een reden zijn om de schuld naar degene zonder winterbanden te schuiven. Ook de opa die weinig rijdt, wisselt in oktober naar winterbanden en na pasen naar zomerbanden. Je moet ook wel want dat iedereen op winterbanden rijdt is voor sommige gemeenten een reden op strooien te besparen. Overigens wordt er in mijn regio veelal s’avonds niet meer gestrooid.
1audi1 zegt
@mashell: Thanks! Word dan toch maar investeren in winterbanden voor de vakantie, heb ik in Nederland natuurlijk ook nog profijt van
bram_greenway zegt
@1audi1: Is geen investeren, maar een kostenpost die bij autorijden hoort…. Je rijdt immers op 2 sets banden die dan dus om en om slijten; als je die zelf wisselt, dan kost het niks extra eigenlijk…. (nja een paar centen, maar die moet je ove hebben voor extra veiligheid..)
Onehp zegt
@bram_greenway: een set 2e handse velgen verliezen ook quasi geen waarde.
bram_greenway zegt
@onehp: Mooi verhaal ook dat je remleidingen bevroren zouden zijn en dat ze ontdooien door je motor te starten; er zit geen water in….. Dom verhaal…
ikkewirja zegt
@1audi1: Veel Duitse mensen houden voor winterbanden de regel aan: “Von O bis O” : van Oktober tot Ostern (Pasen,red.). U kunt ook aanhouden: “zolang de -R- in de maand zit.” Zoals Mashel al zegt, controle is er weinig, wél bij een (zelfs kleine) aanrijding.
Calimero zegt
De motor wordt pas echt warm tijdens het rijden en een koude motor stationair laten draaien is slecht voor het milieu.
Heel verstandig om bij vol beslagen ruiten op pad te gaan. Met een trekker de ramen vrij te maken van condens werkt de eerste 100 meter daarna is de boel weer vol beslagen. Maar stil gaan staan om het zicht weer vrij te maken is geen goed idee want slecht voor het milieu om de motor stationair te laten draaien tot na enkele minuten het zicht weer vrij is door een aanjager in de hoogste stand te laten blazen voor je weer verder kunt rijden en vooral blijven rijden.
O ja de slimmerik die nu een opmerking als ” dan gebruik je de airco” plaatst. Niet elke auto heeft dat en voor veel auto’s is dat lange tijd niet leverbaar geweest of alleen als optie.
mashell zegt
@milan0: als je ruiten na 100m al weer beslaan dan moet je ze eens schoonmaken. Dat doet wonderen tegen het beslaan.
lekbak zegt
@milan0: Dat wat @mashell zegt. En je hebt dan vocht in je auto. Een tijdje een vochtvreter in je auto maakt het ook een stuk beter. Icm schone ruiten zou dat genoeg moeten zijn.
melv zegt
@milan0: Zal ik dan maar de slimmerik zijn die zegt dat je airco bij vorst uberhaupt niet werkt ? Er zit namelijk een vorstbeveiliging op je verdamper zodat deze niet bevriest, als de lucht die de auto binnenkomt dusdanig koud is dat deze beveiliging in werking treed zal je airco niet eens werken. En laat dat nou net gebeuren in de winter :)
mashell zegt
@melv: dat ligt iets genuanceerder. Als je motor warm is dan gaat ook de vorstbescherming van de airco uit, doet de airco het gewoon weer en kan deze vocht uit het interieur halen. Dat scheelt de volgende dag weer beslagen ruiten.
bram_greenway zegt
@mashell: Dat ga ik eens testen…
Onehp zegt
@mashell: op het einde van de rit de warme lucht uit het interieur laten ontsnappen. Deuren even extra open laten bij ontladen, of ramen open net voor of na parkeren (en dan toe op afstandsbediening als je al wat verder bent). Met de warme lucht verdwijnt ook het vocht die erin zit…
henk_he zegt
@milan0: ik zet gewoon m’n voorruitverwarming aan. Binnen 2 minuten kraakheldere ruit, ook bij dikke vorst.
Dutchdriftking zegt
De climatetronic gaf zojuist een buiten temperatuur van 15 graden aan… Blij dat we de zomerwielen er nog onder hebben.
lekbak zegt
Nog een tip als je niet op wintersport gaat. Monteer GEEN winterbanden. Die hebben namelijk op droog asfalt altijd aanzienlijk minder grip en presteren ook niet optimaal bij regen. Een set goede allseasons doet het beter bij droog en nat weer (95% van de Nederlandse winterdagen) en houdt je toch mobiel bij sneeuw.
ikleesookoverautos zegt
@lekbak: he eindelijk iemand die er ook zo over denkt!
peug206 zegt
@lekbak: er zijn weinig allseasons die beter presteren bij sneeuw en gladheid in het algemeen dan winterbanden (goedkope meuk daargelaten). Stond hier een tijdje terug ook een filmpje op de site geloof ik van een test met allseasons en winterbanden op het ijs.. boven de 5 graden ben je met winterbanden inderdaad in het nadeel.
henk_he zegt
@peug206: liever 3 dagen in het nadeel bij sneeuw, dan 3 maanden in het nadeel op winterbanden bij goed gestrooide en sneeuw- en ijsvrije wegen. Winterbanden in Nederland is echt weggegooid geld. Ik heb ze ook nog, maar als ze op zijn koop ik geen nieuwe meer.
lekbak zegt
@henk_he: Wij hebben een setje allseason voor mijn vrouw voor de winter en zomerbanden voor de zomer. Zelf rij ik op zomerbanden omdat ik teveel wissel van auto en het de investering niet waard vind daarom. Maar twee setjes vind ik nog steeds goed omdat je dan bij sneeuw ook mobiel blijft.
lekbak zegt
@peug206: Daar heb ik het helemaal niet over. Natuurlijk zijn winterbanden beter bij verse sneeuw en ijs. Maar ze zijn veel!!! slechter dan zomerbanden op het droge (ook bij strenge vorst!) en ook niet goed bij nattigheid. De gein is dus dat als er al sneeuw ligt in nederland het bijna altijd na een uurtje natte kapot gereden sneeuw is waardoor je winterbanden niet optimaal meer zijn. Maar er ligt überhaupt bijna nooit sneeuw dus je rijdt 5 maanden per jaar rond met slechte banden om twee ochtenden per jaar mobiel te blijven. Allseasons krijgen je ook de woonwijk uit op die ene ochtend maar presteren de rest van de winter ook fatsoenlijk.
Winters in nederland zijn regenachtig of droog, met heel soms wat sneeuw wat op de weg binnen no-time weg is. Banden die altijd slechter zijn behalve voor dat ene zeldzame momentje zijn gewoon niet de juiste keus voor in nederland.
peug206 zegt
@lekbak: 5 maanden? Ik heb ze nog steeds in de garage liggen… het is een halfuurtje werk om te wisselen, zodra het echt slecht winterweer wordt zitten ze er zo onder. En liever 2 weken net niet/ wat rustiger met winterbanden rijden dan het hele jaar met allseasons die het lang niet zo goed doen in de regen/droog wegdek.
lekbak zegt
@peug206: De meeste mensen hebben die optie niet. Geen ruimte en of kunnen geen banden wisselen. Maar ik zou ook zeker niet aanraden om het hele jaar op allseasons te rijden. Twee setjes, zomer en allseason (nederlandse winterbanden eigenlijk dus).
monsieurleloure zegt
Een oude Lexus IS200 met handbak op de kop tikken en genieten van de winter.
shogun zegt
“Tenzij je weet hoe het werkt is het niet aan te raden om zelf aan de slag te gaan met startkabels. Schakel daarvoor de Wegenwacht in.”
Als je te lui bent om hierover een snelle uitleg te googlen, of gewoon te dom bent om die te begrijpen..
Blijf dan alsjeblieft uit een auto. Als je het nog nooit nodig hebt gehad, en het daarom niet direct snapt, ok.
Maar iets simpelers dan dit bestaat er niet.
bram_greenway zegt
@shogun: Echt hè
peterv zegt
@shogun
Inderdaad. Wat een maatschappij is dit aan het worden. De wegenwacht bellen voor startkabels aan te sluiten. Maar alle mediasnufjes in de auto kunnen ze blindelings bedienen.
tjorque zegt
Tip 1: als je tips nodig hebt, blijf waar je bent