Want het wordt warm. Heel warm.
Vanwege de aanstaande hitte in Nederland is vanaf morgen het Nationaal Hitteplan van kracht. Daarbij krijgen burgers, GGD’s, verzorgingshuizen en het Rode Kruis krijgen het advies om extra op mensen die kwetsbaar zijn te letten. En auto’s? Over auto’s wordt met geen woord gerept in het Hitteplan. Schandalig, we know. Daarom doet Autoblog het maar: hier 11 tips om de hitte te overleven als je auto geen airco heeft. Heb je wel airco? Check dan onderstaande tips om het systeem in topconditie te houden.
Hoe werkt een airco?
Een airconditioningsysteem is een gesloten circuit, bestaande uit een pomp, verdamper, condensor, reservoir en expansieventiel. Het belangrijkste ingrediënt is koudemiddel (R134A), dat in gasvorm richting de condensator wordt geduwd, waar het vervolgens vloeibaar wordt door de warmte. In vloeibare vorm gaat het naar de verdamper, waar het – hence de naam – wordt verdampt. Cruciaal, want voor dit proces is warmte nodig, en dat wordt weer aan de lucht onttrokken. De interieurlucht dus. Daarna begint de cyclus weer opnieuw.
De tips
1. Gebruik ‘m!
Om te voorkomen dat pakkingen en afdichtingen uitdrogen, en het zwaar milieubelastende koudemiddel kan weglekken waardoor de koelcapaciteit afneemt, doe je er goed aan om de airco regelmatig aan te zetten. Het is ook niet bevorderend voor de lagers en pomp om nooit in beweging te komen. Een vuistregel is: zet de airco minimaal 1x per week 10 minuten aan.
2. Voorkom muffe lucht
Stinkende auto’s, we haten het allemaal. Het is raadzaam om je schoonmoeder daarom nooit langer dan 10 minuten per week in je auto te laten. Maar we hadden het over airco’s. Ook die kunnen muf gaan ruiken. Komt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. Condens wordt ook vermengd met stof, wat verre van fris is, en als de airco wordt ingeschakeld kunnen deze schimmels een muffe lucht veroorzaken. Oplossing: 10 tot 5 minuten voordat je arriveert de airco uitschakelen, daardoor blijft er minder vocht achter in de condensor. Bij je lokale aircoboer het systeem laten doorblazen met een antiseptisch middel biedt ook soelaas.
3. Niet te koud
Tenzij je graag een figuurlijke voorhamer tegen je harses krijgt bij het uitstappen, raden we aan om het temperatuurverschil met buiten niet meer dan 5 graden te laten bedragen.
4. Circuleren kun je leren
Frisse buitenlucht is het lekkerst, maar als de temperatuur extreem is, is het raadzaam op tijdens afkoelperiode de recirculatiestand te gebruiken. Zo wordt sneller de gewenste temperatuur bereikt. Wanneer het koel is, laat je weer frisse lucht toe in het interieur.
5. Vervang je interieurfilter op tijd
Het verschilt enigszins per type auto, maar de prijzen van een interieurfilter slash pollenfilter vallen erg mee. Mooi, want de microvezels in het filter filteren de binnenstromende lucht op vuil, stof, vet, pollen en roetdeeltjes. Dit filter niet op tijd vervangen = gegarandeerd stank in je auto.
6. Bijvullen
Airco verliezen ruwweg 8% koudemiddel per jaar. Ongeacht of je hem wel of niet gebruikt. Een jaarlijkse check is wat overbodig, maar eens in de drie jaar het systeem laten afpersen en weer bijvullen is beslist geen overbodige luxe.
gertjan2012 zegt
Bij Tip 2 kan ik overigens ook prima het woord “auto” door “collega” laten vervangen
timmetje zegt
@gertjan2012: krijg je toch een gek stukje tekst ‘je schoonmoeder in je collega laten’
gtwillem zegt
Goed verhaal!!! Ik ga het zo ook lezen denk ik, maar ik ben nog even de afbeelding op me in aan het laten werken.
stfu zegt
@gtwillem: Ja, immers niemand kent die foto…
granlusso zegt
@gtwillem: Als ik die kopjes bekijk van die zes tips, kun je die best toepassen op Megan Fox :D
gtwillem zegt
@granlusso: wie is Megan Fox??
clarkson zegt
@gtwillem: Mijn ex. Zou er niet aan beginnen.
gtwillem zegt
@clarkson: dat zei ik tegen mijn zwager over mijn zus. Sommige mensen luisteren ook nooit…
mout zegt
@gtwillem: Jij zei over je zus: “Mijn ex. Zou er niet aan beginnen.” ?!
Nee, ik heb nog nooit veel aandrang gehad dat van mijn zus te zeggen…
gtwillem zegt
@mout: nooit aan mijn zus beginnen. Serieus.
pjeey zegt
@gtwillem: (panorama-)foto?
850t5r zegt
@gtwillem: En de airco aanzetten was nooit meer het zelfde sinds dit artikel/foto… :-)
TimD zegt
Mijn airco staat altijd aan, in de winter en zomer.
audirijder zegt
@timd: Die van mij ook. Kan iemand mij vertellen wat er anders is? En of de airco aan of uit gezonder is?
rob911carrera zegt
@audirijder: Naast het produceren van koude lucht werkt de airco ook als een lucht droger, dit vermindert condens tijdens bijvoorbeeld regenachtige dagen. Of als er een hoge luchtvochtigheid in de auto is door bijvoorbeeld sneeuw, regen etc.
VeniVidiVici zegt
@audirijder: Met airco aan verliest je auto wel wat vermogen. Qua gezondheid maakt het bij verantwoord gebruik geen verschil. Tenzij je h’m te koud zet en steeds in en uit stapt dan heb je een goede verkoudheid snel te pakken!
clarkson zegt
@venividivici: ongeveer 15% vermogen en 20% meer brandstof verbruik. Pittige cijfers en ze liegen er niet om!
audirijder zegt
@clarkson: daar kom ik dus echt na 15 jaar achter haha. Zal hem voortaan wel uitlaten.
rob911carrera zegt
@clarkson: Van die percentage’s klopt vrij weinig, een airco pomp gebruikt in een moderne personenauto ongeveer 3-5 pk.
lekbak zegt
@rob911carrera: en toch merk je het bij moderne auto’s best wel. Vooral die met lichte motor beginnen echt te zuipen met airco aan.
marinepower zegt
@rob911carrera: bij een Suzuki Alto- achtige kloppen de percentages dan weer wel. Dan is 3-5 pk ook werkelijk wel rond de twintig procent.
Freewarefreak zegt
@rob911carrera: Helemaal mee eens.
Ik rij altijd met de airco uit in de winter (want onder de 4 graden schakelt die vanzelf uit… en dan heb ik iedere keer van die beslagen ramen van het vocht wat uit de verdamper komt als die uitschakelt.. dus ik laat hem helemaal uit) en met de airco aan in de zomer (en dan ook echt aan. Tussen mei en november staat die op “auto climate” en niet anders)
En ik heb nog nooit een significant verschil gemerkt in verbruik. Mijn auto zit altijd rond de 1 op 20 zomer en winter.
clarkson zegt
@rob911carrera: Dat zal je zwaar tegenvallen als het 30 graden is buiten.
jobberns zegt
Hoe zit het met het ziek worden als gevolg van een airco, hoe werkt dat precies of is dat een fabeltje?
ej20g zegt
@jobberns: een vies interieurfilter/pollenfilter werkt niet mee natuurlijk. Daarnaast zijn sommige mensen gewoon gevoelig voor de koude luchtstroom die airco systemen veroorzaken.
knipperlichtje zegt
@jobberns: absoluut geen fabeltje, maar je wordt niet ziek van airco op zich. Het zijn de eerder genoemde schimmels die je gezondheid aan kunnen tasten. Verder kun je niet echt ziek worden van airco, maar je neus kan wel geïrriteerd raken van te veel droge aircolucht.
subarufan zegt
@jobberns: nee dat kan wel degelijk. In je luchttoevoer kunnen veel bacteriën gaan zitten. Voor dat je op vakantie gaat of voor de zomer je interieur filter vervangen helpt al een heel stuk om dit te voorkomen. Neem dan gelijk een actief koolfilter en niet het goedkoopste. Te herkennen aan de kleur van het filter. De goedkoopste zijn helemaal wit en een kool filter is grijs achtig. De prijs is niet veel hoger, maar bewezen beter.
dennisdd zegt
@jobberns: hooguit door de bacteriën die er in zouden kunnen zitten. Verkouden worden van temparatuurswisselingen, tocht of whatever zijn fabeltjes.
gwnbmw zegt
@dennisdd: een temperatuurs wisseling van 10/15 graden kan je van je stokje laten gaan. ik heb er in mijn, vergeleken met dat van jullie korte leven al 6 keer ervaring mee gehad.
boomhauwer zegt
Temperatuur verschil van slechts 5 graden? Nog nooit in Frankrijk geweest denk ik? Daar is het nu 40 graden. Zet jij je airco maar op 35,ik op 21…
gtwillem zegt
@boomhauwer: bij de meeste merken waar ik heb gewerkt werd een maximum verschil van 8 graden aangeraden, vanwege gezondheidsredenen.
Als het heel erg warm is, zoals jij stelt, kun je het iets ophogen, maar maak het niet te koud. Ook voor de kanalen niet zo goed.
Bartholomeo zegt
@boomhauwer: Precies. Toen wij door italie reden enkele jaren terug was het 39°C buiten. Binnen lekker 21° met geventileerde stoelen aan. Als je nog 6 uur autosnelweg te gaan hebt dan zit je toch graag comfortabel. Niemand wil een swamp-ass.
kicknl zegt
@Bartholomeo: hahahahaha swamp-ass.. Hahahaha
Freewarefreak zegt
@boomhauwer: Inderdaad. Dat vind ik zo een rare regel. Als het buiten 38 graden is heb ik hem lekker op 20 staan hoor. Onzin regel.
arjontje zegt
Veel moderne auto’s hebben een knop om de airco nog na te laten werken als je de auto geparkeerd hebt.
Dit werkt het zelfde als de airco eerder uit zetten.
Ook een goede tip haal alle bladeren en rotzooi van de parafanplaat. Dit voorkomt verstoppingen.
arjontje zegt
@arjontje: nog een toevoegiing, bij lange ritten drink voldoende. De airco droogt je uit namelijk.
mashell zegt
@arjontje: zou zweten zonder airco je niet veel meer uitdrogen? Ik denk dat het uitdroging effect van airco verwaarloosbaar is.
arjontje zegt
@mashell: geen idee. Weet wel dat na een lange rit met airco aan hoofdpijn krijg. Halve liter vocht en probleem opgelost.
davelepeef zegt
@mashell: airco droogt ook de lucht, daarom ontwasemt het ook zo fijn.
postzegel zegt
@davelepeef: Door de droge lucht merk je minder goed dat je weldegelijk zweet. Verloren vocht moet je altijd aanvullen. Zonder airco in je warme auto heb je alleen zelf wat sneller door dat je moet drinken. Met airco is veel comfortabeler, koeler (en dus zweet je ook nog minder), maar omdat zweten an sich zeer goed werkt door de droge lucht, verdamp je nog steeds gewoon flink.
Drinken dus..
ej20g zegt
Tsjah, airco kan erg fijn zijn. Mijn auto heeft het, maar is twee maanden geleden voor het eerst sinds 2001 nagekeken en afgevuld. Gelukkig is het systeem dicht maar moet ik eigenlijk de magneetkoppeling afstellen en de droger vervangen. En daar ben ik te lui voor aangezien ik liever met de ramen open rij.
Voor de mensen die het wél graag gebruiken is dit artikel erg handig omdat mensen vaak denken dat aircosystemen onderhoudsvrij zijn.
stfu zegt
Ik hou normaal niet zo van airco. Maar met deze temperaturen wel gewenst. Probeer dan alsnog zoveel mogelijk raampje open te doen. Lekker open :) Elektrische airco is helemaal awesome. Gewoon in no time fris.
Dutchdriftking zegt
Goed verhaal, mijn airco is net bijgevuld, en dankzij de climatronic draait deze zeer regelmatig. Komt wel goed denk.
moveyourmind zegt
Met dit weer mis ik de Saabs wel een beetje. De cabrio voor een dag als vandaag en de 9-5 met zijn geventileerde stoelen en de ijs- en ijskoude climatecontrol die gelijk paraat was voor op de echt tropisch dagen.
parker zegt
@moveyourmind: zijn zat andere merken die stoelventilatie (is inderdaad fijn, scheelt een kleffe rug) bieden en de airco in de 9-5 is niet kouder of beter: gewoon ingekocht bij hetzelfde Bosch, Denso etc. als waar ieder merk shopt.
TheKeymaker zegt
Nog een tip: Neem drinkwater mee onderweg. Uit een airco komt namelijk nogal droge lucht. De luchtvochtigheid in de auto daalt vrij snel als je langere tijd onderweg bent. Af en toe wat drinken kan zeker geen kwaad.
lincoln zegt
Pak lekker de fiets ..
gerjanm zegt
@lincoln: Wat doe je dan op autoblog? Er zijn genoeg fiets blogs hoor.
lincoln zegt
@gerjanm: je bent toch knettergek als je met dit weer vrijwillig in een auto gaat zitten ..
ej20g zegt
@lincoln: maar ik heb geen fiets… Wel een Tomos, is dat ook goed?
lincoln zegt
@ej20g: alle andere merken zijn een brommer of een scooter maar een tomos is altijd een tomos .. Bijzonder fenomeen ..
reistje zegt
De vriend van mijn zus vult ze, we hadden het er toevallig vorige week nog over. Hij zei dat het meest voorkomende probleem inderdaad was te weinig gebruik, wat weer het gevolg heeft dat het gas wegloopt.
Maar goed dat luxeprobleem van een kapotte airco heb ik niet.
lamborgfan zegt
@reistje: Ja gek he.. Wie vult anders je zus?
spidermann zegt
@lamborgfan: geil
spidermann zegt
@lamborgfan: NOT
fj272 zegt
Trouwens bij de meeste auto’s heeft het geen enkele zin de airco bij temperaturen onder de /- -5 aan te zetten… Want dan draait de pomp toch niet..
Dus ’s winters ff de auto in de warme garage zetten en dan de temperatuur op z’n laagste stand..
vtechlover zegt
Zou hem niet constant aanzetten,
Vermogen verlies en verbruik hoger.
Bartholomeo zegt
@vtechlover: Zoveel vermogenverlies zal het wel niet zijn met een moderne wagen toch? pk of 10 bij volle belasting? Verbruik is wel hoger idd, voor wat hoort wat.
vtechlover zegt
@Bartholomeo: het is niet dat je 50% procent minder pk’s hebt idd, maar bijvoorbeeld voor een stoplicht sprintje wil je natuurlijk wel het volle vermogen onder je motorkap hebben
lamborgfan zegt
@Bartholomeo: In een recente suzuki alto is het merkbaar tijdens accelereren, alles boven de 100pk merk je heulemaal niets van!
FB_100002177943068 zegt
bij veel nieuwere auto’s wordt het koudemiddel & olie van het aircosysteem circuleert, altijd Door alle leidingen, pomp, condensor, verdamper etc. Ook al is het systeen uitgeschakeld
phdg zegt
Buiten de fouten in de tekst over de werking (een condensor is iets anders dan een condensator en die condensor gaat de temperatuur juist laten dalen om naar vloeistof te gaan) zijn dit zeker wel goede tips. Misschien ook interessant om de zijramen of het open dak op een kiertje te zetten bij het juist opzetten van de airco dan kan de warme lucht ook makkelijker weg. Van die vijf graden koeler is zeker ook aan te raden en ook de blaasmondjes niet direct op je gezicht richten om ziekte te voorkomen.
Jantje_555 zegt
dus als het 35 graden is buiten moet ik de airco op 30 graden zetten, dat wordt alsnog zweten in de auto en nu ik er aan denk, zo warm kan ik men airco niet instellen
phdg zegt
@Jantje_555: ik zou niet direct op 20 graden instellen bij het weer van vandaag anders zal het niet zo aangenaam zijn als je uit de auto stapt…
Het zweten zal zowiezo minder zijn door het ontvochtigend effect van een airco
FB_100002177943068 zegt
met een warme motor de airco op heet laten draaien, zonder jezelf erin, en alle muffe lucht gaat dood door de hitte
phdg zegt
Btw bij veel wagens kan je de compressor ook niet meer uitschakelen (deze gaat wel op een min. debiet werken) dus is het probleem van te weinig smering en daardoor lekkage langs dichtingen ook minder
arjontje zegt
@phdg: Dit is inmiddels weer achterhaald. De pomp heeft teveel weerstand. Alle eco hokken hebben weer een ouderwetse magneet koppeling.
bmwe30325i zegt
Nummertje 3 is het expansieventiel. Hier gaat de warme vloeistof van hoge druk naar koude vloeistof lage druk. Net als bij een deobus maar dan in een gesloten circuit
w0o0dy zegt
Tipje mbt het temperatuurverschil… schroef een aantal minuten (5/10) voordat je de auto uit moet de temperatuur wat omhoog richting de buiten temperatuur. Of doe langzaam je raampjes steeds iets verder open. Je lijf kan dan in een relatief korte tijd wennen aan de hogere temperatuur en onderweg over lange afstanden kun je comfortabel reizen.
faalhaas zegt
Faalhaas airco vakantie advies. Al is het buiten heter dan de hell, zet je airco altijd op 20 graden. Moet je tanken of wil je een tussenstop maken. Dan is het zo godsgruwelijk heet dat je snel de auto weer in springt en weer doorkachelt. Omdat je het zat bent om de hele dag in de auto te zitten met amper stops vlam je door op de auto-baan . Zo ben je ook nog eens snel op je vakantiebestemming.
Bronnen:
In 24 uur naar Marbella.
Binnen 8 uur aan het Gardameer.
woot zegt
@faalhaas: binnen 8 uur bij het Gardameer? Dan rijd je dus iets meer dan 150 km/u gemiddeld… Knap..
woot zegt
@woot: dan rekenen we de stops nog niet mee. (Toevoeging aan vorige bericht)
silenro zegt
@woot: en ik vond in 10.5 uur al snel (vanaf Rotterdam, incl. 6x wisselen van chauffeur en 2 tankstops).
faalhaas zegt
@woot: 1150km is +/- 143 km/u, de avond ervoor tanken. En dan nog even in Oostenrijk tanken. Het moet dan echt heel rustig zijn en flink op het gas zitten.
woot zegt
@faalhaas: Nog steeds erg snel maar niet onmogelijk moet ik toegeven. Ik ging ook uit van iets meer kilometers, omdat het voor mij verder is!
mout zegt
Auto’s van voor de airco hebben nog fatsoenlijke ventilatie.
In mijn Volvo 245T zitten in de voetenbak van passagier en chauffeur ventielatieroosters – als je die open zet, gaat het serieus ventileren aan boord. Bij deze temperaturen mis ik de airco nog geen moment.
Wat ik al wel heb moeten inleveren, zijn de ventielatieruitjes bij de A-stijl, zoals die nog wel op de 1-serie zitten. Die zijn komen te vervallen in ruil voor de roosters in het dashboard. Leuk – maar bieden een boel minder soelaas (al kan dat er ook mee te maken hebben dat de slangen los raken…).
parker zegt
@mout: yeah, right. Ik spreek jou nog wel donderdag als het kwik de 30 aantikt. Veel succes in je rijdende sauna met je grote roosters..
JaxDryke zegt
Airco ? Ik zet gewoon een raampje open. Moet niks hebben van een airco. Achterlijk systeem. Slecht voor je keel.
volvoturbo zegt
@JaxDryke: tot je in de file komt (geen rijwind) en je uit je auto drijft. Airco is toch wel de één van de nuttigste opties om te hebben. Ook tegen condensvorming.
mrrallycross zegt
Dank u! Of gewoon dakje open gooien en blijven rijden en je goed insmeren
flexco zegt
Sommige hebben er baat bij en sommigen niet. Handig voor iedereen en mag zelf bepalen, een goed artikel wel vind ik.
Groet
FlexAirco