Vandaag gaat de Dakar van start. We maakten een afspraak met Peugeot-rijder Cyril Despres voor een flut-interviewtje van een kwartier, maar Despres belde af; hij keek liever naar de MotoGP. Maar we waren welkom om aan te schuiven voor de televisie – en daar gaf hij ons een uur lang uitgebreid tips over hoe we ooit Dakar kunnen winnen.
Dat Cyril Despres interesse in motorfietsen heeft, is niet zo gek; hij reed er zelf immers jarenlang op. Vijf keer won hij de Dakar op een motor, voordat hij vorig jaar overstapte naar de auto’s. Daarom keek hij tijdens de Dakar Pre-Proloog liever naar een motorrace dan dat hij korte interviews gaf. ‘Valentino Rossi is een vriend van me en vandaag kán hij winnen, maar dan moet er heel wat gebeuren. Het is de spannendste race van het jaar en ik zou hem voor geen goud willen missen.’ En zo komt het dat we in een montagewagen zitten om naar een motorrace te kijken. ‘Maar ik kan je best wat uitleggen over motorraces, en dan vertel ik je in de tussentijd hoe je Dakar op een dag kan winnen, al komt er ook veel geluk bij kijken.’
1. Onderschat het niet
‘Ik snap wel dat je denkt dat Dakar nu veel gemakkelijker is dan vroeger,’ zegt Despres. ‘In de tijd van Ari Vatanen en Jan de Rooy was het ook veel zwaarder. Het was maar de vraag of je zou finishen, het was zelfs de vraag of je het zou overleven. Maar Dakar is nog steeds geen walk in the park. Toen lag de nadruk meer op het avontuur, nu ligt het meer op de sport, op de competitie.’
2. Leer van je fouten
‘Vorig jaar eindigden we op plek 34,’ blikt Despres met enig chagrijn terug. ‘Het was de eerste keer dat ik met een auto meedeed. Bovendien deed Peugeot ook voor het eerst sinds 1990 weer mee, met een compleet nieuwe auto. Dat zijn geen smoesjes, het is gewoon een illusie om te denken dat je met zo’n combinatie direct kunt winnen.’
3. Zorg voor het juiste materiaal
‘Meedoen met Dakar is hard werken,’ zegt Despres. ‘We hebben dit jaar verschillende rally’s gereden, zodat we de auto verder konden verbeteren. In vergelijking met vorig jaar hebben we dit jaar iets meer vermogen, maar vooral meer koppel. Daarnaast is de auto zelf veranderd; vorig jaar was hij smaller en hoger. Maar hij is niet alleen lager en breder, waardoor het zwaartepunt lager ligt, ook de overhang aan zowel de voor- als achterkant is kleiner. Bovendien hebben we lichtere wielen.’
4. Vergeet wat je van andere rally’s weet
‘In andere rally’s kun je je voorbereiden op de route, vaak kun je die zelfs verkennen. In de Dakar kun je dat vergeten. Je kunt alleen bedenken wat de beste route is, maar je ziet het voor het eerst in de rally. En dan moet je er maar het beste van hopen.’
5. Zorg dat je topfit bent
‘Lichamelijk is de Dakar een loodzware rally. Je draagt je overall en je helm in een auto waarin het toch al bloedheet wordt. Door de snelheid krijg je enorme klappen. Daarom moet je zorgen dat je topfit bent,’ aldus Despres. Hij houdt er daarom extreme trainingsmethoden op na. ‘Ik train al maanden voordat de rally begint in een ruimte waarin het 45 graden is. Ik train in sessies van een kwartier, maar ook in de pauzes blijf ik in dat benauwde zweethok. Alleen zo kun je zorgen dat je in Argentinië niet wordt overvallen door de hoge temperatuur.’
6. Overschat jezelf niet
‘Mijn teamgenoten hebben al aardig wat laten zien. Carlos Sainz heeft de Dakar al eens gewonnen. Sébastien Loeb niet, maar dat die kan rijden is wel duidelijk – anders win je het WRC geen negen keer. En dan is er Stéphane Peterhansel, die maar liefst elf keer gewonnen heeft. Zelf heb ik ook vijf keer gewonnen, maar dat was op een motorfiets. Op de motoren zat ik aan de top, bij de auto’s ben ik nog maar een beginner.’
philipf zegt
Gaat me nooit lukken!
rufctr01 zegt
@philipf: gaat mij wel lukken
jeppie zegt
@philipf: ik rijd wel
alcantara zegt
Trainen in een ruimte van 45 graden?
Waarom niet gewoon zorgen voor een fatsoenlijke airco in die wagen?
jaguarjunk zegt
@alcantara: iets met gewicht en vermogensafname?
wildbeest zegt
@jaguarjunk: heel apart, je zou zeggen dat dat in schril contrast staat met een goede binnen tempratuur waardoor je de hele dag scherp bent
tjorque zegt
@alcantara: airco kost vermogen, is extra gewicht, kan kapot, zal kapot gaan, had ik al gezegd dat airco misschien kapot gaat? En zorgt voor extra verbruik…
potver7 zegt
@alcantara: Misschien zit die er ook wel gewoon in? Anders wordt het in zo’n auto, waarvan nauwelijks een raampje open kan, al snel vééél warmer.
Maar toch zullen de deelnemers ook moeten kunnen functioneren in hoge temperaturen. Zo’n airco kan stuk, en bij pech moeten ze in de hitte kunnen sleutelen – en snel ook.
p993 zegt
@potver7: misschien wel ja, vanavond eens een vraag naar rtl7 sturen? : )
mauricerma zegt
@alcantara: het is een race, niet 1 of ander vakantie tripje
Dutchdriftking zegt
Ik wens ze vooral veel succes, dat het maar weer een mooie rally mag worden!
mrrallycross zegt
7. Zorg dat je de minste tijd nodig hebt om de gehele afstand te overbruggen
perry_snijders zegt
@mrrallycross: Dat heeft hij niet genoemd. Ik denk dat hij het niet wist.
thijse zegt
@mrrallycross: 8. Zorg voor een hele goede relatie met de ASO. Noodzakelijk als er weer eens een van de vele regels in je voordeel moet worden uitgelegd.
norge zegt
7. Een heleboel centjes..
phaeton zegt
Wilden die twee dames niet een uurtje gezelschap houden?
perry_snijders zegt
@phaeton: Jawel en dat was heel gezellig, maar omdat het niet zoveel met auto’s te maken heeft, heb ik dat verder niet opgeschreven ;-)
phaeton zegt
@perry_snijders: Check ;-)
clarkson zegt
Ik denk dat tip 3 de sleutel tot succes is. Met perfect materiaal kan je winnen. Dat staat ook direct gelinkt aan een grote bak met geld.
toniominestrone zegt
Moet ik nu denken aan een AB equipe voor 2017?
Dizono zegt
@toniominestrone: Yves, we zijn de Mondeo V6 van 500 euro al aan het prepareren.
toniominestrone zegt
@dizono: Ik zie een uitdaging?
edjehaze zegt
Leuk artikel!
agera zegt
Ik vraag me af of je de dakar ook zou kunnen rijden in bijvoorbeeld een g63 amg 6×6.
gerjan zegt
@agera: ik welke klasse kom je dan uit? Alles kan als het met een eend en een porsche kan.
ronnys zegt
@agera: ik denk dat vooral het verbruik een issue zal worden.
Maar probeer het eens, dan weet je het zeker…..
ko3n zegt
@agera: zou moeten lukken. Wat je nodig hebt zijn in iig een grotere tank en een goedgekeurde rolkooi. Dan kan je wel mee doen. Winnen is een ander verhaal. (Wil je dan trouwens mee rijden als truck of auto?)
faalhaas zegt
Bedankt!, ik zal de tips meenemen als ik weer eens de Dakar ga rijden.
trustmeiamanengineer zegt
Als iemand mij een paar miljoen wil geven, zorg ik dat ik die 6 genoemde punten op orde heb!
ko3n zegt
Toch lijkt e er niets gavers dan zelf een team opbouwen en auto ontwikkelen en dan de Dakar proberen te winnen. Ik droom er van om Dakar een keer te doen met een 911
sydney zegt
@ko3n: Een tijdje geleden waren er een paar mensen gesteund door een sigarettenmerk en wat directieleden uit Stuttgart je al voor.
ko3n zegt
@sydney: klopt precies zo maar dan met een nieuwe 911
martijn11 zegt
Mooi artikel
tjorque zegt
8. Probeer je auto heel te houden ?
Edge zegt
Ik weet ook nog wel een tip: Neem een auto met vierwielaandrijving. Dat aankloten met tweewielaangedreven auto’s is leuk, maar het lijkt gewoon niet te werken.
sydney zegt
Ik heb het nog steeds superoriginele “Franse rommel” nog niet voorbij zien komen van onze usual suspects.Beetje jammer.
pinut187 zegt
En had Rossi nu gewonnen?
perry_snijders zegt
@pinut187: Nét niet, maar dat was evengoed een knappe prestatie aangezien hij als laatste startte.
mylvan zegt
Tip 7: Rijd niet het publiek in
lekbak zegt
Echt winnen doe je door meer gewone auto’s te verkopen.
Dus mijn tip: ga weer rijden met echte auto’s ipv een paar aan elkaar gelaste buizen met wat plastic erop! Alle races met zogenaamde silhouet racers kunnen mij gestolen worden. Heeft niks met straatauto’s te maken terwijl ze dat wel proberen te suggereren.