We hebben 6 Giulia GTAm alternatieven op een rijtje gezet, dit alles om u maximaal te vermaken op deze schitterende woensdag!
De Alfa Romeo Giulia GTAm is onlangs onthuld en we kunnen niet anders concluderen dat ‘ie nogal erg prijzig is. Gezien de moeite die erin is gestoken, zou je een lagere prijs verwachten. Aan de andere kant is de ‘gewone’ Giulia Quadrifoglio best schappelijk geprijsd.
Ook hebben ze ongetwijfeld alles uitgerekend. Je kan beter 500 exemplaren tegen een hoge prijs bouwen, dan er een pakketje van maken waar je er misschien ooit 1.000 van zult verkopen.
Maar die prijs is gewoon absoluut niet mals. Sterker nog, het is enorm veel. Stel, je wil een auto waarmee je op het circuit en op de openbare mee uit de voeten kunt. Wat zijn dan de beste opties? We kijken naar drie keer nieuw en drie keer gebruikt.
3 x nieuw
Audi R8 RWD
€ 228.525
Een van de best bewaarde geheimen in autoland en het eerste Giulia GTAm alternatief is de Audi R8 RWD. Het is namelijk best een koopje. Voor de prijs van een 911 Carrera 4S met wat opties heb je namelijk ook deze exoot. De R8 RWS is de enige Audi met achterwielaandrijving. Volgens Audi is deze ook minder snel, maar dat is omdat ze het vermogen elektronisch hebben geknepen en dat je bij 0-100 km/u afhankelijk bent van de hoeveelheid grip.
Naast minder gewicht heb je ook minder transmissieverliezen. Reken maar dat de R8 RWD op de tussensprint sneller is dan de quattro. Leuker en spannender is het sowieso. Het interieur is typisch Audi: een tikkeltje klinish, maar van erg hoge kwaliteit. Oh, en je hebt een geweldige atmosferische V10!
Ferrari Roma
€ 244.030
Als je iets Italiaans wil met wat heritage voor 230 mille, kun je ook 13.000 miezerige euro’s erbij sparen en voor het meest prestigieuze logo van de autobusiness kiezen. In een Ferrari kun je tegen twee bronstige mannen in opgefokte Supra’s zeggen wat je rijdt: “More than you can afford pal, Ferrari!”. De Roma heeft in tegenstelling tot de Alfa Romeo een V8 tot zijn beschikking met nog meer vermogen dan de GTAm heeft.
Gek genoeg is de Ferrari wel een stuk ‘relaxter’ dan de GTAm, die nog meer op circuitprestaties is afgestemd, ondanks de badge op de neus. Kudos voor de Alfa, waarbij behoorlijk wat Ferrari DNA zit verwerkt. De motor van de Ferrari is in feit de Alfa motor met twee cilinders meer.
McLaren 570S
€ 233.800
Een andere naam die het altijd goed doet op een willekeurig circuit is McLaren. Het is af en toe lastig om alle modellen uit elkaar te houden. Een dure McLaren moet je eigenlijk niet willen: ze schrijven onnoemlijk hard af en ze zijn eigenlijk té snel. Kies daarom juist uit de onderste regionen: de 540C of 570S zijn perfecte aanbiedingen.
Voor iets meer dan twee ton heb je een serieuze supercar voor de deur staan. De 570S begint al wat op leeftijd te raken, maar zowel op het circuit als op de openbare weg heb je er de grootst mogelijke lol mee. Waar de Alfa Romeo Giulia GTAm is omgebouwd voor het betere circuitwerk, is de 570S er specifiek voor gebouwd.
3x gebruikt
Alfa Romeo 8C Competizione
€ 229.000
2009
7.700 km
Tsja, als je een bijzondere Alfa Romeo wil, waarom niet de meest bijzondere van de afgelopen 20 jaar? De 8C Competizione is een bijzonder intrigerende auto. De combinatie van koolstofvezel, dat koetswerk, de Maserati-motor en die fraaie wielen is hemels te noemen.
Als auto is ‘ie niet zo perfect: te onhandig voor het sportievere werk, maar veel te veel scherpe randjes voor een GT. Het is vloeken in de kerk, maar wellicht dat Novitec een hier een goede onderstel upgrade heeft. De goedkoopste 8C van Europa is net zo duur als de Giulia Quadrigolgio GTAm. Kan geen toeval zijn.
Jaguar XE SV Project 8 (X760)
€ 179.000
2019
2.500 km
Het meest voor de hand liggende Giulia GTAm alternatief is natuurlijk de Jaguar XE SV Project 8. Het is wel een compleet andere benadering voor hetzelfde principe. De Jaguar heeft een V8 en vierwielaandrijving, wat de rijervaring compleet anders maakt. Qua prijs is het zo mogelijk nog krankzinniger.
De exemplaren die in Nederland te koop staan of stonden zitten eerder rond de 300.000 euro. Voor als cilinders tellen je hobby is, heb je een voordeel bij de Jaguar. Alleen is de basis van de Giulia véél beter, dus zijn we benieuwd hoe beide auto’s zich tot elkaar verhouden op een circuit.
Ferrari F12berlinetta
€ 219.500
2013
23.000 km
Koop vooral geen 812 Superfast. Die auto’s moeten eerst nog even flink kelderen qua waarde. Om onduidelijke reden vindt @jaapiyo de F12 ook veel beter, dus er is sprake van een win-win situatie. Je bent goedkoper uit en kunt op de goedkeuring rekenen van het enfant magnifique van Autoblog. De F12berlinetta is de Alfa GTAm op een rechte lijn te snel af en waarschijnlijk op een circuit ook.
Ja, de Alfa is ontwikkeld door een Ferrari-ingenieur en heeft een motorblok dat is afgeleid van een Ferrari. De F12berlinetta ís een Ferrari en een topmodel met V12 bovendien. Denk niet dat je te maken hebt met een aftands exemplaar met 150.000 km op de klok, ook jonge exemplaren in bijzondere kleuren zijn te vinden. Dus qua prijs meer dan een waardig Giulia GTAm alternatief
berlinetta zegt
Fraai lijstje met erg gave auto’s, maar ik was gegaan voor een combinatie van nieuw én oud:
Een nieuwe Giulia Q voor dagelijks gebruik en dan nog een leuk speeltje voor erbij, een Cayman GT4 bijvoorbeeld. Staan er genoeg op Autoscout.
ukbob zegt
@berlinetta: op die manier zou ik voor t zelfde ‘budget’ ook een andere keus maken:
Alpina B3 touring als daily
Boxster als weekend auto (uiteraard een tweedehandsje met 6 cilinders)
En een dikke mini erbij voor de lady
berlinetta zegt
Een B3 is ook zeker erg aantrekkelijk maar om het maar even bij Alfa te houden, had ik voor de Giulia Q gekozen.
deeberton zegt
ukbob heeft geen vrienden en verteld graag aan vreemden op internet wat hij wil
jasbelle zegt
@deeberton: wauw, jij bent grappig zeg. Ooit gedacht om stand-up te doen?
hooesi zegt
@deeberton: vertelt
Vanquish zegt
@deeberton: Tss, je noemt ons vreemd?
deeberton zegt
wat is je lievelingsdier?
bierbuik zegt
@deeberton: een aardbei!
marcus1963 zegt
De Roma is in verhouding dan nog laag geprijsd. En van een hogere klasse dan de Alfa. De keuze zou ook snel gemaakt zijn..!
alfapeter zegt
Wat me vooral tegenviel is dat de GTAm slechts 30pk meer heeft dan de gewone Q. Dat haal je met enkele stickers alleen. Het zal dus wel alles te maken hebben met het beperkte aantal maar ik denk dat ze al blij mogen zijn als ze alle 500 verkocht raken. Breng je Q naar een goeie tuner, bespaar een flink bedrag en haal er meer uit.
technopatat zegt
@alfapeter: als je al eens met de ‘gewone’ Q gereden hebt zul je snel weten dat meer vermogen de auto eigenlijk alleen trager gaat maken :D!
De GTA is ook echt circuit gericht en de aanpassingen die hem daar sneller gaan maken zijn wel heeeel talrijk aanwezig :).
ukbob zegt
Ben toch een aardige Alfa-fan, maar uit dit lijstje werd het niet de 8C, en ook niet de Roma ook al is dat ding echt mooi. Als je voor t zelfde geld als een lompe circuit Giulia zo’n waanzinnig mooie F12 met v12 kan kopen dan is dat toch een No-brainer….
jaapiyo zegt
Oef…Moeilijk moeilijk. Een ding is zeker: niet de Giulia GTA. Niks tegen de gjuul noch de Gjuul Q, maar die prijs doet me afvragen of je het bij de belastingdienst kan opgeven als een gift aan een goed doel. Blijkt ook wel uit de andere opties.
De R8 is op papier precies wat ik wil (rwd, atmosferisch) maar roept mijn naam niet. De Macca vind ik meh. De Jag zou ik eerder kiezen dan de GTA maar heeft een beetje hetzelfde probleem (iets minder, want specialer). Wss is de verstandigste optie financieel de 8C..maar ik zou denk ik toch gaan voor de F12berlinetta. Wat een auto. Beter wordt het waarschijnlijk nooit meer. De Roma is zeker in dit rood ook wel lekker, maar interieur is een beetje te moderwets. En ik vrees dat dit model zo populair gaat worden dat ‘ie haast wat ‘gewoontjes’ wordt, waar je dan eigenlijk niks om moet geven…maar wat je stiekem toch doet.
berlinetta zegt
Ik heb bijna hetzelfde als jij. De R8 is eigenlijk een steengoede aanbieding, maar doet mij ook niet zoveel. En de facelift heeft hem ook geen goed gedaan. McLaren is voor mij vrijwel altijd een no go. Enige gave McLaren vind ik de GT.
De Jag zou ik om precies dezelfde reden afslaan als de Alfa: te duur voor wat je ervoor krijgt. Bovendien hou ik niet van al dat spoilerwerk.
Dan nog al het Italiaanse spul. De Roma ben ik nog niet over uit. Bij de introductie vond ik hem bloedmooi, maar hoe langer ik ernaar kijk hoe meer ik begin te twijfelen. Vooral de neus vind ik niet zo fraai. De 8C en de F12 zijn wat mij betreft wel echte pareltjes. Gegarandeerd een vette grijns op je gezicht.
dawwg zegt
Tja, de R8 heeft inderdaad een nogal saai uiterlijk (in verhouding), maar de V10 NA maakt dat meteen goed en is minder een poser-auto dan b.v. de Ferrari. De juiste kleur + velgen ipv 50-tinten grijs maakt een enorm verschil bij deze auto …. En vermoedelijk de laatste high-rev V10 sportauto die er ooit komt …. De Jag Project 8 V8 + compressor is ook een serieus alternatief; klinkt ook verrukkelijk en je houdt geld over om een lichtgewicht 50K trackday-only speeltje te kopen !
karaya zegt
De Alfa zal aanzienlijk scherper zijn dan dit rijtje ‘alternatieven’.
Het enige ware alternatief is de Jag.
Dat er dan mensen zijn die liever een Ferrari kopen want een ‘klasse hoger’ lijkt me nogal voorspelbaar. Je kan voor dat geld wel meer leuke dingen kopen.
Voor de mensen die deze auto kopen is er helemaal geen alternatief. Die willen deze en geen andere.
admiajfe zegt
De 8C All the way
wat een pracht auto is dat.
dakarbemo zegt
Er word een artikel gemaakt met als idee een prijsvergelijking, maar die gehele prijs kan ik nergens terugvinden in dit of t gelinkte artikel? De Jaguar XE project 8 schijn je ook nog nieuw bij Jaguar te kunnen bestellen. Dr gaat een hardnekkig gerucht dat ze nog niet zijn uitverkocht.
rolov zegt
Wordt het toch de 8c denk ik.
MaartenD zegt
Je moet haast compleet gestoord zijn als je zo’n GTAm koopt….zeker als je naar de vele alternatieven kijkt…
viezefreddyw zegt
Ik zou denk ik geen enkele auto kopen uit dit lijstje, alhoewel ik de Roma wel echt schitterend vind. De Giulia GTAm vind ik veel te overdreven qua styling. Ik vind hem gewoon lelijk…
Ik had gekozen voor twee of drie auto’s. Een fraaie luxe en comfortabele wagen als een S-klasse. Een 4C ofzo als sportwagen en met het overgebleven geld een leuk cabriootje voor de vrouw.
emping zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Paul58 zegt
Eigenlijk is toch alleen de Jaguar een alternatief als je in de markt bent voor een speciale gelimiteerde sedan? Overigens ook heel gaaf.
Ik zou voor het geld in ieder geval een ”normale” Giulia QV (vind ik misschien nog net iets mooier dan de GTAm) halen in het rood of all black. Van het overgebleven geld een leuke (tweedehands) Porsche 911 erbij. De Giulia voor woon werk en de Porsche voor in het weekend.
SvenskaAeroplanAB zegt
Maserati Ghibli lijkt me nog een concurrent uit eigen stal.
E34M5Touring zegt
F12, V12 front engine Ferrari. En 1 vd 2 Ferrari’s waar ik daadwerkelijk fatsoenlijk in kan. Grigio Silverstone met een Quoco interieur aub.
conflagration zegt
hmmm van dit lijstje wordt het waarschijnlijk voor mij de 8c en vrij vlak er achteraan de Roma, deze laatste wil ik heel graag eens in het echt zien. Op de foto’s gezien vind ik de eerste echt mooie Ferrari sinds tijden, maar hij haalt het niet bij de 8c.
Als ik gewoon van het geld iets zou mogen kopen zou ik een Giulia Veloce, (want Q is me een beetje té, ookal is hij wel heel erg vet), met een Alpine A110 en een mooie Gt Junior voor erbij
dracae zegt
Ik hou niet zo van Ferrari.. maar die Roma… NICEEEEE Misschien wel mijn favoriet sinds de ‘Daytona’ .
Dutchdriftking zegt
Wat een fantastisch lijstje. Op de McLaren na staan ze allemaal in de virtuele droomgarage. En leuk om te lezen dat een Ferrari een goedkoop alternatief kan zijn voor een Alfa Romeo. De 8C is denk ik zo’n beetje de mooiste auto van de afgelopen 15 jaar, de Jaguar is geniaal gaaf (een dubbeltest tussen deze en de Alfa zou serieus fijn zijn) en de R8 RWD is een pareltje welke wij allemaal vergeten zijn. Doe mij er dan maar wel eentje van voor de facelift.
trolle zegt
De jag of de alfa imo
lightisride zegt
Als je naar de prijs kijkt is die GTAm duidelijk bedoeld voor iemand die al een Ferrari heeft. Want anders is het geen vergelijk, natuurlijk. Roma is dus eigenlijk ook te cheappe optie.
In de aankondiging ging het over een auto waar je op het circuit en de weg mee uit de voeten kan. Daar voldoen er niet veel aan. Project 8 lijkt erop, maar is toch echt niets voor de openbare weg, lijkt me. (GTAm wel?)
Een 8C op het circuit? ik moet het nog zien. F12 kom ik ook zelden tegen op de Ring. Mac is leuk, maar gaat nog vaker kapot dan een Alfa.
Een R8 is net als een Roma een beetje van alles wat. Dat is dus niets voor deze doelgroep. Kom je toch weer bij GT modellen van Porsche of een GTS van BMW uit. Allemaal veelste voorspelbaar.
Blijft over Alfaholics.
En dan snap je dat Alfa ook zelf een graantje wil meepikken bij deze doelgroep.
jack_abarth zegt
Voor dat geld een R34 Skyline a.u.b..
Daar is vast wel één of ander speciaal modelletje voor te vinden. Nur-spec ofzo
sleepyj zegt
Waar staat de prijs? Lees ik er nu overheen? Maar ik zou voor de 8c gaan. En anders de Roma.
mc96 zegt
Ik zou een M3 (e30) en een 320i voor iedere dag nemen en de rest investeren in aandelen Tesla.
jaapiyo zegt
Slim. Heb je over een jaar of drie een een M3 (e30) en een 320i voor iedere dag.
alfalfa zegt
Ik denk dat ik van dit lijstje met een 8C het meest gelukkig zou zijn.