Want elektrisch rijden is al enkele decennia de toekomst. Zeker als vervoersmiddel voor in de stad.
Het is hoogst actueel en tegelijkertijd ook niet. De elektrische auto. Al een dikke twintig jaar zijn er elektrische stadsauto’s voorbij gekomen bij verschillende autobouwers. In theorie waren al die auto’s ook gewoon verkrijgbaar, de praktijk was als zo vaak wat weerbarstiger. De auto’s lieten vooral zien dat elektrisch rijden heus tot de mogelijkheden zou kunnen behoren. Maar de mensen waren er niet klaar voor, of de auto’s waren simpelweg te onpraktisch en te duur.
Fiat Panda Elettra
Voor de niet-kenner is de Fiat Panda 4×4 de meest marginale der oer-Panda’s. Maar er blijkt een nog onbekendere Panda te bestaan, dat is de Fiat Panda Elettra. De auto werd in 1990 gepresenteerd. Een nobele poging van Fiat om tot de eersten te behoren met een elektrische auto, maar het resultaat was een trage en vierkante blokkendoos met overgewicht. Dat was te wijten aan het vermogen van slechts 14 kW (19 pk), terwijl de gehele kofferbak vol lag met loodaccu’s. Het totaalgewicht van de Panda kwam op 1.100 kg, loodzwaar dus. De topsnelheid ligt op 70 km/u, met recht een stadsauto. Het rijbereik komt op 100 km, onder de meest gunstige omstandigheden. Er bestaat er in ieder geval nog eentje van in Nederland.
Renault Clio Electrique
De Franse evenknie was er ook met elektrische aandrijving. We hebben het in dit geval over de Renault Clio Electrique. De auto werd ontwikkeld in samenwerking met Siemens en wereldkundig gemaakt in 1991. De auto zou in 1993 op de markt komen, maar dat heeft nooit echt doorgang gevonden. De Clio Electrique heeft een nikkel-cadmium-accupakket. De achteras van een Renault Express is gemonteerd. Dat komt van pas, aangezien de accu’s een gewicht van 298 kg hebben. Het rijbereik ligt tussen de 70 en 90 km. De topsnelheid is 95 km/u. De auto is handgeschakeld en heeft vier versnellingen. Ooit werd er een vijftigtal ingezet als deelauto in Saint-Quentin-en-Yvelines. Dat duurde slechts twintig maanden.
Citroën AX Electrique
De Citroën AX Electrique werd gepresenteerd in 1993. Maar het zou nog duren tot 1995 voor de auto ook echt commercieel beschikbaar was. In hetzelfde jaar was er ook een praktijkproef in de Zuid-Franse stad La Rochelle (VIDEO, Franstalig). Waar bovendien werd gezorgd voor publieke laadpunten en een heuse snellader. De AX heeft een vermogen van 20 kW (27 pk). De topsnelheid is 90 km/u. Achterin de auto zit een nikkel-cadmium-accupakket. Het rijbereik komt uit op 75 kilometer. De auto was altijd een driedeurs, naar keuze met of zonder achterbank.
Peugeot 106 Electrique
Ook de Peugeot 106 viel te verkrijgen met een elektrische aandrijflijn, net als de Citroën Saxo. Op minieme uiterlijke verschillen na, zijn dat ook gewoon gelijke auto’s. De specificaties zijn hetzelfde als bij de AX Electrique. De elektromotor levert 20 kW (27 pk). Ook hier weer een nikkel-cadmium-accupakket, met een verwachte levensduur van 100.000 km. De topsnelheid ligt op 91 km/u. Tot de afnemers behoorden Franse staatsbedrijven, die beloofden over te stappen op elektrische auto’s om dat vervolgens niet met overtuiging te doen. Stroomleverancier Électricité de France reed met deze auto. Ook deze 106 Electrique werd ingezet als deelauto in La Rochelle. Laden met het gewone stopcontact duurt 7 uur. Meer dan een paar duizend exemplaren zijn er niet geproduceerd. De auto werd aangeboden in Frankrijk, België, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en ook Nederland. Tot 2003 was deze auto te koop en onlangs zagen we er nog eentje voorbij komen op autojunk.nl. Met een vol accupakket ligt het rijbereik tussen de 75 en 120 km.
Think City
En dan is er het Noorse merk Think. Een automerk met een even korte als roerige geschiedenis. Het merk komt in financiële problemen nadat de City is uitontwikkeld. Dat is in 1999. Nog datzelfde jaar koopt Ford het merk over en biedt de City aan via de eigen verkoopkanalen. Think komt in 2003 in handen van een Indiase investeerder om in 2006 weer in Noorse handen te belanden. Er wordt dan gewerkt aan een verbeterde City.
Deze vrij brede en ook korte auto is er vanaf 2009. De auto staat bekend als eerste elektrische auto met een Europese typegoedkeuring. De carrosserie is voor een groot deel opgetrokken uit kunststof. De elektromotor levert een vermogen van 34 kW (46 pk). Met een accupakket van 24 kWh (thermische batterij) of 23 kWh (lithium ion) is het mogelijk om 180 kilometer te halen. De prijs voor een Think is met 40.000 euro ronduit fors, wel is de prijs naar verloop van tijd met een paar duizend euro gezakt. Aanvankelijk was de auto er uitsluitend in een tweepersoonsuitvoering, later kwam er ook een versie voor vier personen. De auto is in Nederland vooral in overheidsdienst ingezet. In 2011 is echt over en uit met het merk.
Mitsubishi i-Miev
Niet veel later volgt de Mitsubishi i-Miev. De auto werd in 2009 als conceptcar tentoongesteld op de Salon van Genève. Zoals dat gaat is het uiterlijk van de productieversie wat afgezwakt, de led-verlichting verdween en de dikke velgen heeft niemand ooit nog gezien. De i-Miev is wat smal en relatief lang. Door de wat ongelukkige proporties doet de auto mij aan een koe denken, maar dit terzijde. In 2010 is de auto op de markt gekomen, voor een prijs van bijna 35.000 euro. Indertijd moest er aardig wat geld op tafel worden gelegd, ook om in een bescheiden elektrische auto te rijden. De ev van Mitsubishi is een drieling, al naargelang persoonlijke voorkeuren kan er ook worden gekozen voor een Peugeot iON en een Citroën C-Zero.
De Mitsubishi i-Miev heeft een vermogen van 47 kW (64 pk) en een koppel van 180 Nm. De topsnelheid bedraagt 130 km/u. In gunstige omstandigheden brengt het 16 kWh-accupakket de auto 160 kilometer ver. De auto is nog nieuw verkrijgbaar, maar het einde is al een tijdlang in zicht. De veroudering is onomkeerbaar en het is tijd voor een nieuwe, die dan wordt ontwikkeld in samenwerking met Renault en Nissan. De merken hebben een samenwerkingsverband en beloven veel elektrische auto’s.
Nog altijd zijn er niet heel erg veel compacte elektrische auto’s beschikbaar. De keuze blijft beperkt tot een Smart Electric Drive en een VW e-Up en deze auto’s zijn met respectievelijke vanafprijzen van € 23.669 en € 27.761. Wel worden er een paar goedkope stadsauto’s beloofd, zoals de e.Go Life en de Unity. Voorlopig wordt echter vooral het hogere marktsegment bediend.
gregorius zegt
Niet heel vaak komt er bij AB een overzicht langs waarbij ik niet hebberig wordt van iig 1 van alle auto’s in het lijstje.
Stuk voor stuk bagger dit. En dat je nou kan zeggen dat dit voorlopers waren van succesvolle techniek? Ook niet.
posthumus zegt
@gregorius: De Panda en de AX zijn toch wel schattig in hun vierkantigheid. En kom op: 27 PK, powerrrr! :)
cossiekiller zegt
@posthumus: Maar bedenk wel dat het volledige koppel van 6Nm al vanaf 0 toeren beschikbaar is !!!1!!
posthumus zegt
@cossiekiller: Die arme straatstenen :)
tazmania zegt
Elektroblog.
roadster1976 zegt
@tazmania: dat heb je met de week van de elektrische auto…
rufctr01 zegt
@roadster1976: mogen ze van mij wel weer mee kappen!
tazmania zegt
@rufctr01: precies. Geen hol aan.
stefano zegt
@tazmania: letterlijk mijn gedachte!
lekbak zegt
De heren van Mighty Car Mods hebben een Japans elektrisch dingetje. Ik weet zo snel niet welk model dat is. Ik kan me zomaar voorstellen dat er meerdere kleine elektrische autootjes in japan gemaakt zijn.
kennone zegt
Het zou leuk zijn als jullie ook een keer een stukje over auto’s op brandstof uit het verleden doen.
tenaci zegt
@kennone: EV-tiendaagse, leuk toch? Is bijna weer voorbij joh, even volhouden.
WoutH zegt
Heb me al eens over de Panda Elettra zitten verwonderen op Youtube. Als ik het goed begrijp heeft deze een handbak (!). Waarom zou je dat doen? Stiekem wel gaaf, daar niet van. Uit dit lijstje de leukste!
lekbak zegt
@wouth: Omdat koppel iets anders is als vermogen. En in tegenstelling tot wat velen denken heb je vermogen nodig om vooruit te komen en dat levert een elektromotor niet vanaf stilstand.
ouwedibbes83 zegt
@lekbak: vermogen is toch koppel x toerental? Kun je t iets begrijpelijker uitleggen?
lekbak zegt
@ouwedibbes83: Begrijpelijk uitleggen in een paar zinnen is lastig, zo niet onmogelijk.
Als je het graag wilt snappen zou ik vooral heel veel lezen over hoe vermogen en koppel werkt, veel grafiekjes bekijken van vermogen en koppel van motoren etc.
raceface zegt
Ik vind het een leuk lijstje, bedenk je eens wat je een leuk stads auto-tje hebt als je de moderne elektro techniek + accu’s in zo’n wat ouder licht karretje plaatst. Zo kan het redelijk betaalbaar zijn en de range van zo’n ding zal best oke zijn.
raceface zegt
@raceface: daarbij vind ik dit er beter uitzien dan een nissan leaf bijvoorbeeld, deze ‘stadsauto’s’ van nu zijn ongeveer net zo groot als een station van toen.
rob5nismo zegt
Steek ze allemaal maar in brand. Nee doe maar niet trouwens want se rook die daar afkomt is nog iets dodelijker als de uitlaat
robert110 zegt
Kijk dit zijn nou het soort autos waarbij op dit moment elektrische aandrijving ideaal is.
joostie zegt
@robert110: Inderdaad, boodschappenwagentjes waarbij je niks in de kofferbak kan doen omdat er 6 ton aan batterijen in ligt…
robert110 zegt
@joostie: Ik denk dat als je een beetje slim omgaat met de ruimte je best een elektrische Panda met een range van zo’n 200 km kan bouwen waar je met gemak 4 kratten bier, de wekelijkse boodschappen voor een gezin van 4 en twee personen in kwijt kunt.
Rob zegt
@robert110:
Probleem is toch wel de ruimte denk ik. Want dit is alles wat je maar hebt he:
http://i.wheelsage.org/pictures/f/fiat/panda/fiat_panda_4x4_6.jpg
Waar wil je de accu’s voor de benodigde 200 realistische kilometers kwijt? Onder de vloer als een Tesla lijkt me geen optie. Blijft de motorruimte over, waar FIAT haar stinkende best heeft gedaan om die zo klein mogelijk te houden ;)
Rob zegt
@rob:
Bij de originele Panda Elettra is volgens mij de helft van de kofferruimte plus de achterbank opgeofferd voor de accu’s. Hoe praktisch is een Panda dan nog?
robert110 zegt
@rob: Een deel in de vloer van de kofferbak, tot de tildrempel zeg maar. Een deel waar de branstoftank nu zit (tussen de achterwielen), in de motorruimte, achter het dashboard, onder de stoelen, onder de achterbank en in de achterbak in de zijkanten. Helemaal ideaal zal het nooit worden maar als je overal een beetje stopt kom je denk ik een heel eind. Ook weet ik niet helemaal zeker hoe veilig het is om accu’s in de body te verwerken.
frank2b zegt
Ik zeg: Twizy!
stekkerkoning zegt
@frank2b: ik ben fan! Niet vooruit te branden, maar vermakelijk. Is echter geen stadsAUTO en nog eentje uit het heden
sanderp zegt
Geinig lijstje. Mijn ma heeft sinds kort een IMiev. Opzich fijn bakkie, op het uiterlijk na, compleet uit proportie. Range is prima voor haar gebruik, en anders staat er nog een lease diesel voor de deur.